fbpx
E-mail marketing
Indholdsfortegnelse
Publiceret d. 29 maj 2020 Læsetid: 30 minutter
#Email marketing

E-mail Marketing: Den ultimative guide

E-mail markedsføring kan være blandt de stærkeste digitale kanaler, hvis du formår at bruge det rigtigt. Hvordan du bruger din e-mail markedsføring på en måde, som kontinuerligt giver dig resultater giver vi dig svar på i vores ultimative guide til e-mail markedsføring, som kan være med til, at tage din e-mail markedsføring til det næste niveau.

Hvad er e-mail marketing?

E-mail marketing er ikke en ny og banebrydende digital kanal, men derimod en kanal som har eksisteret i mange år, og som ofte er blevet spået til at uddø. På trods af dette er e-mail marketing blevet en mere og mere populær marketing kanal. I 2019 havde knap 4 milliarder af verdens befolkning en e-mail konto, hvilket forventes at stige til 4,3 milliarder i 2023.(Statista, 2020)

Netop de mange brugere, kombineret med måden at kommunikere med dem på, er grobunden for mediets fortsatte succes. Med e-mail marketing har din virksomhed mulighed for at påvirke din kernemålgruppe på en langt mere formidlende måde, end vi eksempelvis ser i den klassiske Facebook annonce, hvor du til sammenligning har væsentlig mindre tekst at kommunikere på. Udover mængden af tekst er du garanteret, at modtageren ved, hvem din virksomhed er, da de jo har accepteret at være tilmeldt dit nyhedsbrev.

Udover at e-mail marketing er et stærkt redskab til at kommunikere med din målgruppe på, så er det også en kanal, der er stærk at sælge på.

Tal fra 2019 viser nemlig, at den gennemsnitlige ROAS på e-mail ligger omkring 42, hvilket er meget sigende for effektiviteten af e-mail marketing, når man sammenligner med andre digitale kanaler. (DMA, 2019) Den høje ROAS afhænger naturligvis af, om du har den rette email opsætning, som dækker både manuelle og automatiske mails.

Manuelle vs. automatiserede mails

Når vi taler om e-mail marketing, så skelner vi mellem manuelt udsendte mails og automatiske mails. De manuelt udsendte dækker over mails, som er tidsbestemte, eksempelvis når der er noget aktuelt fra din virksomhed – et godt tilbud eller andet, der kan være interessant for din målgruppe.
De automatiske mails er derimod mails, der trigges af en bestemt handling som din kernemålgruppe har udført. Det kan være en tilmelding til nyhedsbrevet, hvor den tilmeldte modtager en velkomstmail lige efter tilmelding, eller en mail, der sendes, når en bruger laver en bestemt handling på din hjemmeside, eller når en bruger ikke gør.

Fordelen ved de automatiske mails er netop, at disse er drevet af handlinger eller manglende handlinger, som aktiverer automations, hvor du selv definerer, hvad din bruger skal modtage.

Der er altså flere muligheder for at få din målgruppe til at foretage bestemte handlinger på forskellige tidspunkter – og det er bare én af fordelene ved e-mail marketing.

Hvad kan e-mail marketing?

E-mail marketing kan engagere dine brugere – og skabe kontinuerlige resultater med den rette opsætning. Dette skyldes, at det er muligt at automatisere store dele af opsætningen, som kontinuerligt kører, uden at du skal arbejde på det hver dag.
Hvilke dele af e-mail opsætningen du kan automatisere, vender vi tilbage til senere.

Hos ASENTO arbejder vi primært med den automatiserede del af e-mail markedsføringen, da vi gennem vores DNA er drevet af performance, kundedata og selve kunderejsen, som e-mail markedsføring i høj grad er bundet op på.

Vi ved dog også, at manuelle mails er relevante. Dels fordi målgruppen skal stimuleres og aktiveres løbende, så din virksomhed er top of mind, men også fordi de manuelle mails støtter de automatiserede mails – blandt andet ved at de kan skabe triggers for de automatiserede mails. Derfor rådgiver vi naturligvis også i dette, og kommer med bud på, hvordan din virksomhed kan udnytte jeres kundebase på bedst muligt vis.

DERFOR SKAL E-MAIL MARKETING VÆRE EN DEL AF DIN STRATEGI

E-mail marketing skal i de fleste tilfælde være en del af din virksomheds markedsføring strategi, fordi det er din mulighed for at komme endnu tættere på din målgruppe selv med meget begrænsede midler. Udover at det formentlig er din kernemålgruppe, der er til stede på dine e-mailliste, så er det, som nævnt tidligere, også personer, der ved hvem og hvad dit brand står for. Hvis du er kendt med disse termer, så ved du også at netop retargeting målgrupper præsterer væsentligt bedre end kolde, top-funnel målgrupper, som endnu ikke har stiftet bekendtskab med dit brand.

Udover at du har et talerør og en direkte kommunikationslinje til din kernemålgruppe, så skal du også lægge en indsats i e-mail marketing, fordi det er en markant billigere kanal, sammenlignet med blandt andet PPC-kanaler, da du ikke har de dyre annoncekroner ved e-mail marketing.

Hvad koster e-mail markedsføring?

Modsat mange andre medier, så koster det ikke en krone at sende mails ud til din liste af tilmeldte. Du kan nemlig komme i gang med e-mail markedsføring for 0 kroner, hvis du starter helt fra bunden eller i forvejen har en liste med få tilmeldte. For når du rammer en vis størrelse på din liste, så begynder de forskellige e-mail softwares at koste penge. Men til den tid vil du selvfølgelig også have tjent det beløb ind i omsætning – flere gange.

Når din virksomhed kommer til dette tidspunkt, hvor du skal have en betalt løsning på din e-mail platform, så ligger priserne i et leje, hvor de fleste virksomheder kan være med, samtidig med at løsningen stadig passer med din virksomheds behov.

Netop din virksomheds behov er nemlig afgørende for, hvilken platform du skal vælge, hvilket vi kommer nærmere ind på i det følgende afsnit.

Hvilken e-mail platform skal du vælge?

Du skal vælge den platform, der giver mest mening for din virksomhed. Når vi siger det på den måde, så handler det om, hvilken platform der passer til behovet for din virksomhed. Behovet er både, hvad platformen skal kunne, men også hvem og hvor mange der skal kunne tilgå den, samt i hvilken sammenhæng.

Som med ethvert andet valg af platform, så er der nemlig en række fordele og ulemper ved hver platform. Nedenfor giver vi dig vores anbefaling til, hvilken platform du skal tage et kig på, alt efter hvilken af de tre typer virksomheder, din virksomhed er:

Nyopstartet webshop med få eller ingen nyhedsbrev tilmeldte

Arbejder du i en nystartet virksomhed med ingen eller få tilmeldte til dit nyhedsbrev, så anbefaler vi, at du tager et kig på Mailchimp. Mailchimp er kendt for at være brugervenligt og nemt at komme i gang med. Derudover er det billigt. Du kan starte op for 0 kroner, og den pris kan du faktisk holde, indtil du rammer 2000 subscribers.
Herudover er der gode muligheder for at designe visuelt velfungerende mails, og ligeledes giver Mailchimp dig muligheden for at hoste din e-mail server gennem dem. I praksis betyder dette, at Mailchimp klarer de tekniske aspekter, så du slipper for selv at sætte den mere tekniske del op. På trods af at du kan komme i gang for 0 kroner, så anbefaler vi, at du som minimum starter med Mailchimps Standard løsning. Løsningen giver dig flere af de bedste features fra Mailchimp b.la. avancerede insights om din målgruppe, diverse retargeting muligheder mm. Prisen for denne løsning ligger på ca. 100 kroner ved under 500 tilmeldte, hvilket også gør denne løsning prisvenlig, sammenlignet med andre e-mail platforme.

Veletableret webshop med mange subscribers. Virksomheden har desuden stort fokus på tracking og kundedata – samt nem implementering af produkter i sine mails.

Sidder du i ovenstående situation, så bør du tage et kig på Klaviyo. Klaviyo er en platform med fuld fart på, og som hele tiden udvikler sig. Klaviyo’s største styrker ligger i deres bearbejdning af kundedata og den indsigt, som du får om dine brugere.
Ikke nok med det massive data indblik, så giver Klaviyo også feedback på, hvornår deres algoritme mener, at dine kunder er klar til at købe igen, hvilket må siges at være yderst værdifuldt for enhver forretning. Udover data indsigten så er Klaviyo også brugervenligt med drag and drop e-mail editor, som gør det nemt og simpelt at designe dine mails. Desuden har Klaviyo et stort udvalg af integrationer, hvilket bl.a. indebærer de mest populære e-commerce platforme, som WooCommerce og Shopify, hvor især produktintegrationen til disse er meget velfungerende, da produkterne overføres som et katalog, hvor de kan drag and drop’es, som du ønsker. Er din webshop datadrevet og klar til at udnytte dette i endnu højere grad? Så tag Klaviyo med i dine overvejelser.

Virksomhed med en salgsafdeling, hvor fokus er at ringe leads op, når de er allermest varme og klar til at konvertere.

Sidder du i en virksomhed, som ovenstående eksempel, så er leadscoring formentlig essentielt for din virksomhed, så du sikrer dig, at du ringer dine leads op på det helt rigtige tidspunkt. Hvis dette er tilfældet, så bør du tage et kig på Active Campaign. Active Campaign er ikke specielt udviklet til leadgenerering, men det besidder en stærk tracking og lead score del, som gør, at platformen er velegnet til netop dette. Leadscoring hos Active Campaign fungerer således, at du opsætter kriterier for, hvornår og hvor mange point en tilmeldt skal have, når de udfører en bestemt handling. Eksempelvis kan du give et lead 1 point, når de besøger din hjemmeside organisk, eller 3 point når de downloader et whitepaper fra en mail. På den måde vælger du point fordelingen, og samtidig kan du opsætte kriterier for, hvor mange point et lead skal have, inden de skal kontaktes. Endnu et plus ved Active Campaign er nemlig, at CRM er indbygget, som du kan bruge til behandling og opbevaring af kundedataen.
Arbejder du i et andet CRM system, så integrerer Active Campaign også med en lang række systemer, blandt andet Zapier, som kan rykke leadet over i dit CRM system, når leadet har fået det antal point, som du har defineret.

I tvivl om platform?

Er du stadig i tvivl om, hvilken e-mail platform der er bedst for din virksomhed? Så tøv ikke med at række ud til vores e-mail konsulent Patrick på pjr@asento.dk. Han giver med glæde sit besyv på hvilken e-mail platform, der er den rette for jeres virksomhed.

Hvad skal du bruge for at komme i gang med e-mail marketing?

Som med alt markedsføring, så er content essentielt. Dette er også tilfældet ved e-mail marketing, men måden hvorpå man bruger sit content er anderledes end ved andre online kanaler, og det kommer i høj grad an på den strategi, som du har valgt for din e-mail markedsføring. Skal dine mails være en i højere grad visuel oplevelse for modtageren, så skal du naturligvis have en masse content tilgængeligt, men skal dine mails være præget af meget tekst, så er store fotoshoots ikke nødvendigt for at skabe resultater.
På content delen skiller e-mail markedsføring sig også ud på det punkt, at billeder er at foretrække fremfor video. Årsagen er simpel: Videoer fylder meget, og gør derfor ofte mailen langsom at loade. Så hvis det er vigtigt med en video i din mail, så lav et thumbnail af videoen, og lad det linke til en video på YouTube eller en side på din hjemmeside, så brugeren får den bedste oplevelse.
Et alternativ til video er at bruge GIFs. GIFs kan skabe blikfang og fungerer typisk rigtig godt i e-mails. GIFs er naturligvis ikke et alternativ til videoer, da du ikke kan inddrage konkrete budskaber i dem.

Hvem kan få gavn af e-mail marketing?

Lister af argumenter for at benytte sig af e-mail markedsføring er lang, og derfor vil vi også påstå, at 99% af alle virksomheder kan få et afkast af at bruge e-mail markedsføring på den ene eller anden måde. Om afkastet så er omsætning, leads eller blot at være top of mind er selvfølgelig afhængig af den målsætning, som du definerer.
Hos ASENTO anbefaler vi altid, at vores kunder overvejer e-mail marketing, uanset om de selv ønsker at stå for det eller outsourcer dette til os. Det skyldes i høj grad, at det er med til at danne en fast kundebase. Udover at det oftest er rentabelt for kunden, så skaber det også en god synergi mellem bl.a. Facebook annoncering, hvor kundelister kan bruges på flere forskellige måder.

Hvordan opbygger du en god liste af tilmeldte til dit nyhedsbrev?

En vigtig del af din e-mail strategi bør også være, at kontinuerligt skaffe nye tilmeldinger til dit nyhedsbrev. For at eksekvere på dette, skal du have en eller flere kilder, som løbende giver dig nye tilmeldte.

Hvad er en god kilde så? En god kilde er en kilde, hvor dine nye tilmeldte føler, at de får værdi af at skrive sig op til dit nyhedsbrev. Værdien kan eksempelvis være en rabatkode, en giveaway eller et whitepaper, som din målgruppe får en form for værdi ud af. Giver du din målgruppe dette, så giver de dig en accept, og du vil blive husket, hvis du holder dem til ilden. Det er også vigtigt, at din kilde løbende giver nye tilmeldte, da du naturligvis ønsker vækst gennem din e-mail indsats.

Integrationer på hjemmesiden

Som du nok har set set på mange forskellige websites, så kan du integrere et pop-up, som fanger din målgruppes interesse. Her ser du, hvordan vi bruger Sleeknote på vores hjemmeside, hvilket er en essentiel kilde for ASENTOs e-mail marketing, da den udelukkende rammer personer, der endnu ikke er tilmeldt vores nyhedsbrev.

email marketing

Tanken bag vores pop-up var meget simpel: Hvem er vores målgruppe, og hvad vil de få værdi af?
Som resultatorienteret marketingbureau ved vi naturligvis at størstedelen er marketingnørder, som os selv, så derfor skal vores incitament også være rigtig godt, da de som oftest ved en hel del om branchen. Derfor udarbejdede vi vores SEO ebog, som henvender sig til marketingnørder!

En anden måde at skabe værdi for sine kunder, er som vi har gjort det ved surisuri.dk.

e-mail marketing

Her giver hun 10% på første ordre til alle, der tilmelder sig hendes nyhedsbrev, hvilket fungerer rigtig godt med Sleeknotes ekskluderings-muligheder, som blandt andet indebærer, at man kan ekskludere personer, der allerede er tilmeldt nyhedsbrevet.

Facebook Lead Ads

En anden kilde til flere tilmeldinger til dit nyhedsbrev er gennem annoncering på Facebook, nærmere bestemt Facebooks Lead Ads. Lead Ads giver mulighed for, at brugeren udfylder sine oplysninger direkte på Facebook, hvorefter brugeren ryger ind på en liste ved din e-mail platform, hvis du har opsat en data overgang. Som data overgang benytter vi oftest Zapier eller PieSync, hvor forskellen ligger i, at PieSync kan synkronisere data begge veje, hvor Zapier kun sender en vej ad gangen.

Vi benytter naturligvis Facebooks Lead Ads på en stor del af vores kunder, hvor vi også ser vækstende resultater for virksomheder i alle størrelser. Vi betaler oftest helt ned til 2 kroner for en tilmelding til nyhedsbrevet. Dette er i 99% af tilfældene en ekstrem rentabel investering, hvis vi ser på CLV – Customer Lifetime Value.

Her ser du et eksempel, hvordan vi har gjort med vores kunde, Ecooking. Her giver vi målgruppen muligheden for at blive en del af Ecookings univers. Dette er effektivt og billigt.

email marketing

Ecooking lover ingen rabatkode eller giveaway, men blot at brugeren bliver en del af deres univers. Casen her handler i høj grad også om branding, hvor Ecooking er blevet kendt for deres naturlige hudplejeprodukter, og hele deres univers spiller derfor en vigtig rolle i deres kommunikation.

Gamification

Gamification er en måde at engagere sine brugere til en handling gennem et mini-spil, hvor deltagelse kan kræve oplysninger om brugeren f.eks. en e-mail adresse. Gamification er effektiv til netop dette, og kan kombineres med integrationer på hjemmesiden evt. som split-test til en normal pop-up, slide in’s osv.

Fysisk opsamling

En anden mulighed for indsamling af tilmeldinger til dit nyhedsbrev er via fysisk opsamling. Dette kan eksempelvis være på en messe, hvor du medbringer en iPad, hvor messe-deltagerne kan skrive sig op til dit nyhedsbrev. Denne metode kan være relevant for virksomheder, hvis målgrupper er snæver og som derfor er sværere at ramme på f.eks. de sociale medier.

Hvordan skal du håndtere dine nyhedsbrev tilmeldtes oplysninger?

Et væsentligt emne, når vi taler om e-mail markedsføring, er håndteringen af den data, som dine brugere giver dig. Først og fremmest må du kun bede om de oplysningerne, som du rent faktisk skal bruge i konteksten. I praksis betyder dette, at f.eks. en e-mail adresse er nødvendig data, før at de kan være tilmeldt dit nyhedsbrev. Men at kræve at din målgruppe skal indtaste deres vægt er bestemt ikke nødvendigt for, at de kan være på en nyhedsbrevsliste. Det kan måske være nødvendigt for, at du kan udarbejde en kostplan for dem, og på den måde skal du hele tiden sætte oplysningen i kontekst til, hvad du skal bruge den til.

Der er også regler, når dine brugere tilmelder sig dit nyhedsbrev. Det er ikke længere nok at udfylde en Lead Ad på Facebook eller skrive sig op via en hjemmeside. Brugeren skal acceptere to gange, hvilket også kaldes Double Opt In, som sikrer brugerne, at de ikke bliver tilmeldt nyhedsbrevet ved en fejl. Du kan også tænke på det således, at hvis din ekskæreste kan tilmelde dig en liste uden problemer, så overholder dem, der ejer listen, ikke reglerne om persondatabeskyttelse.

Flere af de større e-mail platforme kan automatisk oprette en standard Double Opt In mail for dig til din liste. Dog anbefaler vi, at du selv designer den, da standard muligheden kan være ret formel og uinspirerende, hvilket kan være med til, at dine brugere får en dårlig oplevelse og derved ikke får tilmeldt sig din liste.

Sådan håndterer du bedst din liste

Når dine tilmeldte tilføjes til din listen, er det vigtigt at holde struktur i sin liste. Dette gør du blandt andet ved kun at arbejde med én liste. På den måde sikrer du først og fremmest, at du ikke ender med dubletter og at du får samlet al data korrekt om den enkelte tilmeldte. Herudover er det med til at sikre, at du hele tiden har overblik over, hvem der er på din liste, hvorfor og hvor tilmeldingerne sker. Hvis du begynder med dette fra dag 1, så har du gode forudsætninger for en succesfuld e-mail opsætning, og du slipper samtidig for at sende ud til de forkerte personer.

Samtidig med at du strukturerer dine lister, og får mere og mere volumen på dem, så kan det også være en god idé at segmentere yderligere i din liste. Dette kan gøres med tags eller segmenter.
Tags er oplysninger eller mærker, du sætter på dine kontakter. Dette kan gøres manuelt og automatisk, og det er en måde, hvorpå du kan definere oplysninger eller noter om den enkelte tilmeldte. Har din tilmeldte udført en bestemt handling, så kan det være en idé at sætte et tag på dem for at øge din viden om dem, som i sidste ende kan resultere i værdifulde automations omkring netop de tilmeldte.
Segmenter kan beskrives som grupper en liste inddeles i, og ligesom med tags kan dette gøres både manuelt og automatisk. Segmenter kan bruges til at udpensle dine lister i mindre lister efter handlinger, de har udført. På den måde kan du skabe struktur i dine lister, men kan ligesom tags også bruges til starte automations, når dine tilmeldte tilføjes til et segment.

5 tips til at strukturere dine lister

  • Benyt kun en hovedliste og segmentér i den. På den måde vedligeholder du overblikket i din liste.
  • Sæt et kilde-tag på din tilmeldte, når de tilmelder sig din liste. På den måde ved du, når din liste får volumen på, hvor de forskellige subscribers kommer fra.
  • Afslut dine segmenter. Når en tilmeldt automatisk ryger fra et segment til et andet, er det en god idé at afmelde den tilmeldte fra dit oprindelige segment. På den måde sikrer du, at dine segmenter er up to date.
  • Tag dine high-value-customers! Ved du, hvem dine bedste kunder, enten fra antal ordre, ordre værdi eller besøg på din hjemmeside, så sæt et tag på dem. Dette kan gøres automatisk, og på den måde ved du, hvem af dine kontakter, der er high-value-customers.
  • Tag inaktive subscribers og forsøg at genaktivér dem (du kan læse mere om dette nedenfor).

Ryd op i dine lister

Antallet af personer på din liste er ikke vigtigt, hvis de ikke åbner dine mails! Dette betyder ikke, at du i første gang skal afmelde alle, der ikke har åbnet dine seneste mails. Det betyder derimod, at du har noget at arbejde med ift. at genaktivere disse personer. Vi ved, at de har tilmeldt sig dit nyhedsbrev, så derfor har de også vist interesse for din virksomhed – engang. Derfor er vores råd: back-to-basic. Opret et segment i din liste med et kriterie om, at dine tilmeldte ikke skal have åbnet x antal af dine seneste mails. Herefter sætter du dem ind i en automation i et forsøg på at genaktivere dem med de gode USP’er, som din virksomhed har. Åbner de en mail, så ekskluderes de fra segmentet, så de ikke modtager de næste mails i din automation. Gradvist øger du så dine CTA’er indtil sidste mail, hvor du giver dem noget, de ikke kan modstå! Hvis de så alligevel kan modstå, så fjern dem fra din liste.
Det giver ikke mening at have tilmeldte på din liste, som aldrig åbner dine mails. Udover at dine nøgletal påvirkes af det, så betaler du også for din løsning hos din e-mail platform, som i de fleste tilfælde er bundet op på antallet af dine tilmeldte.

Nu er dine lister struktureret, og du kan gå gang med at designe dine mails.

Design dine mails

Måden hvorpå du designer dine mails er helt op til dig, og ved mange e-mail platforme har du muligheden for drag and drop af forskellige elementer samt vælge mellem et hav af forskellige skabeloner, der kan skabe appellerende mails for dine nyhedsbrev tilmeldte.
På størstedelen af de forskellige platforme har du også muligheden for kode dine mails, så du kan designe dem – præcis som du vil have dem. Det kræver dog kendskab til feltet.

Som det første bør du oprette en template til dine mails. En template er en skabelon, som du kan bruge igen og igen i dine mails, og som især er fordelagtigt, når du vil designe mange mails, uden at skulle starte fra bunden hver gang.
Herefter er det blot at komme i gang. Vi kan ikke fortælle dig, hvordan din mail skal se ud – blot at du bør forholde dig til din virksomheds visuelle strategi.

En vigtig ting du bør have fokus på, når du designer dine mails, er hvordan dine mails præsenterer sig på de forskellige enheder, hvor de åbnes.

Derfor er det vigtigt, at du tilpasser dine mails til ovenstående enheder, så brugeren får en positiv oplevelse, når de åbner dine mails. De fleste større platforme giver dig også muligheden for at se dine mails i et preview på forskellige enheder. Dette anbefaler vi i høj grad, at du gør brug af, da opsætningen kan se forskellig ud fra enhed til enhed.

5 tips til et godt design

  • Design din mail i dit brands stil! Er dit site fyldt med farver, så følg stilen i dine mails. Dine tilmeldte vil forvente det.
  • Gør dem personlige. Mails behøver ikke være formelle – medmindre dit brand også er. Den almene dansker er tilmeldt mange nyhedsbreve, så sørg for at dit skiller sig ud.
  • Benyt dig af Call To Action! Vil din bruger konvertere eller læse mere, så skal de have en muligheden for det.
  • Mix dine budskaber – dine tilmeldte skal ikke have en følelse af, at du vil sælge noget hver gang, at du sender dem noget. Inspirér dem med lækre billeder, så de også ser dit produkt i en større sammenhæng.
  • Fortæl en historie i dine mails. Dine mails er den nemmeste kommunikationsvej mellem dig og din målgruppe – og dermed en rigtig god mulighed for at opbygge en relation til din målgruppe.

Men en ting er indholdet af dine mails, en anden ting er din mail set udefra. For hvad er det første din modtager ser, når de modtager en mail fra dig? Afsenderen.

  • Afsender

En ting du skal overveje er, hvem din afsender skal være. Du tænker nok, at det mest indlysende er navnet på din virksomhed, og det er også en god tanke, som vi dog gerne vil tilføje lidt til. Prøv at personliggør afsenderen, så modtageren får et indtryk af, at der sidder en person på den anden side: eksempelvis “Patrick fra ASENTO” eller “Team ASENTO”.

  • Emnelinje og sub-emnelinje

Den næste ting, som din bruger ser, er din emnelinje. Emnelinjen skal danne rammen for dit indhold, og hvad brugeren kan forvente at møde, når de åbner mailen. Herefter har du mulighed for at skrive en sub-emnelinje, som følger efter din emnelinje. Her anbefaler vi, at du holder den røde tråd. Nedenfor får du vores 5 tips til en god emnelinje.

5 Tips til en god emnelinje

  • Hold det kort og enkelt. Du har ikke mange tegn at gøre godt med, så brug dem fornuftigt.
  • Brug tal til at skabe blikfang. Eksempelvis “Gør som 2344 andre og download vores SEO e bog.”
  • Brug emoji’s – igen for blikfangets skyld.
  • Brug hvad du ved om din bruger. Har du eksempelvis fornavnet på dine tilmeldte, så kan du med fordel benytte dig af det: eksempelvis “Klaus, hent din SEO e bog i dag”
  • Brug interrogativer og bydeform i din emnelinje – på den måde inddrager du din bruger og opfordrer dem til at træffe et valg.

Passende nok er din footer det sidste, du skal huske i dine mails. Footeren er det nederste afsnit i din mail, og det er her, hvor du indsætter de formelle ting, som dine mails skal indeholde. Dette indebærer bl.a.:

  • Liste beskrivelse: Hvorfor er din bruger er tilmeldt nyhedsbrevet
  • Afsender: Hvem er du, og hvor holder jeres virksomhed til
  • Opdater og afmeld knap: dine brugere skal have adgang til de oplysninger, du har om dem, samt kunne afmelde sig fra din liste, hvis de ønsker det.

De fleste platforme indsætter automatisk disse oplysninger, men hold øje med dem alligevel. Standardsproget for mange e-mail platforme er som oftest engelsk, hvilket de automatisk indsatte værdier derfor også vil være, hvilket ikke nødvendigvis vil matche stilen i dine mails.

Track din performance

Når du er begyndt at afsende mails, så er det vigtigt at tracke, hvad du får ud af din e-mail marketing indsats. Åbningsrater, klikrater og de andre gængse tal er alle relevante for din virksomhed, men hvis du vil tage din e-mail markedsføring til næste niveau, så bør du øge din tracking alt efter dine KPI’er.
Mange e-mail platforme tilbyder også muligheden for at øge trackingen, alt efter dine behov. Ser vi eksempelvis på en e-commerce virksomhed, så er det vigtigt at vide præcis, hvad de får ud af deres e-mail indsats, ligesom at denne tracking også giver dig automation muligheder, som eksempelvis abandoned cart eller repurchase automations, som begge kræver, at du har tracking på din e-commerce del. Ligeledes kan du bedre teste og sammenligne resultater, hvis du ved om din bruger rent faktisk køber efter, at de har klikket sig videre fra din e-mail.

Automations, der skaber omsætning

Nu hvor du har styr på de mest basale dele af din e-mail markedsføring, så er det på tide at komme i gang med dine automations.

Must-have ecommerce automations

Velkomst automationen; Automationen der byder dine nye tilmeldte velkommen til dit nyhedsbrev, og som samtidig opfylder det incitament, som de har tilmeldt sig for. Incitamentet kan være en rabatkode, men som tidligere nævnt kan det også “bare” være en velkomst til din virksomheds univers. Velkomst automationen er ligeledes den allervigtigste automation, som er et must-have – især for e-commerce virksomheder! Set hos alle vores kunder i ASENTO, så er velkomstmailen både den med højest åbnings- og klikrate, men også den mail, der skaber mest omsætning.

Abandoned Cart automationen; Abandoned Cart eller Tabt kurv automation trigges af en tabt kurv på din hjemmeside, og er ligesom Velkomst-automationen et must-have for din e-commerce virksomhed. Denne automation kan hjælpe med at plukke de lavest hængende frugter, altså personer der er så tæt på at udføre købet som muligt. Her kan du med fordel forsøge at overbevise dem i en eller flere mails, hvor du skruer op for din CTA, så de i den sidste mail ikke kan undgå at konvertere.

Retention automation; Retention eller genkøbs-automation handler om at aktivere dine tidligere købere til at købe igen. Hvornår og hvor længe efter at dine brugere køber igen varierer fra virksomhed til virksomhed og fra produkt til produkt. Du kan dog med fordel aflæse kohorter-analysen i Facebook Analytics for et indblik i, hvornår du skal forsøge at genaktivere dine tidligere købere. Har du ikke en Facebook pixel installeret på din side, så kan du også bruge Google Analytics, som har en beta-version, der understøtter kohorter analyser.

Must-have automations for B2B-virksomheder

Velkomst automation; Velkomstmailen er vigtig – uanset om du giver din kunde en bestemt værdi i den eller ej. Din tilmeldte vil forvente det, også set i kraft af at de netop har accepteret din Double Opt In mail.

Besøgt hjemmeside; For B2B virksomheder er det sværere at skabe et direkte salg gennem din mail. Derfor bør din B2B virksomhed i højere grad gøre sig brug af vidensdeling, hvilket kan skabe gode resultater i kombination med en tilmeldts interaktion – enten med din hjemmeside eller et opslag på de sociale medier. Her kan du f.eks. dele en FAQ om dine produkter med en person, der har besøgt en bestemt underkategori på din hjemmeside. Du vedkommende har været på siden, og hvis den side har værdi for din virksomhed, så er det også relevant at følge op på den interaktion.

After-sale automation; En automation der er oplagt for B2B virksomheder er en after-sale automation, som kan indeholde en række elementer, der både skaber værdi for kunden og for din virksomhed. Automationen kan eksempelvis starte med at sende ud, når kunden modtager produktet med en efterfølgende serie af mails, som er tilpasset produktet og kunderejsen. Værdien for kunden ligger her i den højere grad af service, og for din virksomhed kan det sænke antallet af mails eller opkald, der skal besvares.

Visualisér dine automations

Når dine flows er opbygget, så kan det være en god idé at visualisere dine flows. På den måde kan du følge brugerrejsen, og derved skabe dig et overblik over, hvilke touchpoints din målgruppe har med din e-mail indsats. Dette er også en mulighed for at opdage uudnyttet potentiale i din strategi. Som nævnt tidligere så er det en god idé at holde en rød tråd mellem udseendet på dine mails og udseendet på din hjemmeside og andre marketing indsatser. Jo mere gennemført dit univers er – også dit e-mail univers – jo mere øger det også din brand awareness og på sigt dine konverteringer

Definér din målsætning

Som med al annoncering, uanset kanal, så bør du sætte dig ned og definere din målsætning for din e-mail markedsføring. Vi har også en målsætning for vores e-mail markedsføring hos ASENTO (Og tro det eller lad vær; det er ikke at skabe leads!).
Uanset om du ønsker en øget omsætning, flere leads eller bare mere synlighed blandt din målgruppe, så bør du sætte ord og gerne tal på, hvad du vil have ud af det. På den måde gør du det nemmere for din virksomhed at se, om jeres indsats har givet noget, og ikke mindst hvor den kan forbedres. For der kan altid laves forbedringer! Ligesom mange andre online medier så er der ikke et facit eller et korrekt svar for, hvad din e-mail markedsføring skal eller kan generere, da din målgruppe er levende mennesker med forskellige præferencer, som løbende udvikler sig og danner nye behov. Derfor handler e-mail markedsføring i høj grad også om at teste, teste og teste igen.. Hvad fungerer og hvad fungerer ikke overfor din målgruppe, hvilke overskrifter skal jeg bruge, og hvilke billeder fungerer bedst.
På den måde udvikler du løbende din opsætning, som på sigt kan skabe et kontinuerligt og rentabelt resultat, som du er tilfreds med.

Er du klar til at gå i gang med din e-mail marketing indsats?

Vi håber, at du føler dig klar til at komme i gang med din email marketing eller optimere på din nuværende indsats. Skulle du stadig have spørgsmål eller brug for hjælp til din virksomheds indsats på e-mail marketing, så tøv ikke med at række ud til os.

SoMe specialist Patrick

Social Media & Email specialist

29 maj 2020

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Social Media & Email Specialist

Vil du kontaktes?

Tusind tak for din mail, vi vender tilbage til dig snarest!

Ved at klikke «Kontakt Mig» accepterer du vores Privatlivspolitik.