Segmentering er nøglen til det gode nyhedsbrev!
Du skal overveje, hvordan dit indhold i nyhedsbrevene kan blive endnu skarpere, mere personligt og skabe mest muligt værdi for den enkelte modtager. Nøglen til disse ting er meget enkel – det handler nemlig om segmentering af dine nyhedsbreve.
Brug din data
Når du benytter e-mail segmentering, inddeler du din modtagerliste i segmenter ud fra din brugerdata. Ved at tage udgangspunkt i disse segmenter, kan du nemmere sende mere målrettede nyhedsbreve, som er baseret på dine modtageres handlinger og adfærd. Din modtagerliste er sammensat af en gruppe af mennesker, som har forskellige interesser – og som derfor har forskellige måder at interagere med dine nyhedsbreve på. Med e-mail segmentering kan du på en nem og enkel måde tilpasse dig deres adfærd.
I 2017 lavede Mailchimp en undersøgelse af, hvor meget bedre segmenterede kampagner klarer sig i forhold til traditionelle nyhedsbreve. Resultatet af undersøgelsen var, at man på tværs af 11.000 kampagner oplevede følgende:
- 9% færre afmeldinger
- 101% flere kliks
- 14% højere åbningsrate
Vi kan altså konkludere, at segmenterede nyhedsbreve virker bedre end traditionelle nyhedsbreve. Konkurrencen i modtagerens indbakke bliver større og større, hvorfor det er vigtigt at være relevant for den enkelte modtager. Hvis ikke indholdet i dit nyhedsbrev er relevant for modtageren, vil dit nyhedsbrev med stor sandsynlighed drukne i al larmen i din modtagers indbakke.
Kun fantasien sætter grænser inden for segmentering..
Du kan benytte e-mail segmentering på mange måder. Det handler om at være kreativ med den data, som du har til rådighed – og bruge dataen til at sende mere målrettet indhold ud. Nogle af de data, som du skal bruge for at kunne segmentere, har du typisk allerede til rådighed på din e-mail platform. Resten af dataen skal du selv sørge for at indsamle. Det er vigtigt, at dine segmenter hverken er for store eller for små, ellers risikerer du, at din indsats ikke giver det optimale udbytte. Hvis dine segmenter er for små, risikerer du, at dine nyhedsbreve ikke når ud til nok modtagere. Det vil resultere i, at du har brugt for meget tid på at sende for få mails. Hvis du derimod har for store segmenter, så risikerer du, at dine budskaber bliver for brede.
Inden du springer ud i at segmentere, er det en fordel, at du overvejer, hvordan du kan arbejde bedst muligt med segmentering af din specifikke modtagerliste. Du kan blandt andet overveje følgende:
- Hvilke produkter eller ydelser tilbyder du dine kunder?
- Hvilke interesser har dine kunder?
- Har dine kunder bestemte præferencer?
- Hvilken data har du adgang til i forhold til at kende dine kunders adfærd?
Når du skal opsamle dine modtageres data, findes der mange forskellige måder at gøre det på. Den mest effektive måde er ved at spørge om det i forbindelse med et sign-up. Det kunne for eksempel være gennem en tilmeldingsformular på din hjemmeside.

Vær opmærksom på ikke at bede om for meget data i forbindelse med tilmeldingen. Dette kan nemlig gøre din tilmeldingsformular for kompleks og resultere i en lav sign-up rate. Hvis du ønsker at indsamle flere data, kan du spørge om disse i din velkomstmail – eller køre en leadkampagne, hvor du får modtagerne til at give dig mere information omkring dem.
Her er 4 eksempler på, hvordan du kan segmentere i din e-mail markedsføring:
1. Dine modtagers interesse
Modtagernes interesse for netop din virksomheds produkter eller ydelser, er en af de helt centrale områder, hvor du kan gøre en stor forskel med segmentering. Et eksempel på dette kunne være, hvis du har en webshop, som sælger sko. Her er det vigtigt at vide, om din modtager er interesseret i damesko, herresko eller børnesko. Når du har opbygget segmenter, som er store nok baseret på dine kunders interesser, kan du gå i gang med at sende segmenterede kampagner ud. Her kan du bruge de emner, som interesserer dine modtagergrupper – hvis vi tager udgangspunkt i ovennævnte eksempel kunne det f.eks være børnesko.
2. Geografi og demografi
Hvis du markedsfører forskellige events, butikker eller andre forretningsområder, kan lokalitet spille en vigtig rolle for din markedsføring. Det kan derfor være en god idé at opbygge gode segmenter omkring geografi. Herudover kan det være oplagt for nogle virksomheder at segmentere ud fra f.eks alder, køn eller profession. Det er alt sammen data, som du kan bede dine modtagere om at give dig i forbindelse med deres sign-up.
3. Kampagneaktiviteten
Du kan, ud fra dine modtageres interaktion, sende målrettede nyhedsbreve kampagner på flere forskellige måder. Her er et par eksempler:
- Give særlige tilbud til de mest loyale kunder
- Forsøge at genaktivere de inaktive brugere
- Sende kampagner ud til de modtagere, som har åbnet tidligere nyhedsbreve
- Sende kampagner ud til de modtagere, som har gennemført dit mailflow
Alt afhængigt af, hvilket e-mail marketing program, du bruger, kan du indstille efter, hvem der har eller ikke har åbnet dine nyhedsbreve. Hvis du arbejder i enten Klaviyo eller Mailchimp, har du mulighed for at klassificere dine modtagere – for at finde ud af, hvem der er mest eller mindst loyale. På den måde kan du bedre målrette dine nyhedsbreve.
4. E-commerce
Hvis du har en webshop, er der stor chance for, at du har en masse brugbar data i dit system. Disse data giver dig mulighed for at målrette din e-mail markedsføring. Du kan blandt andet basere eller automatisere dine nyhedsbreve på købshistorik – og dermed forsøge at komme med relevante produktanbefalinger ud fra disse. En anden ting, du kan bruge købshistorikken til, er gensalg. Omvendt så kan du også sortere de købere fra, som allerede har købt et af de produkter, som du markedsfører i din næste kampagne. Hvis ikke du får frasorteret disse købere, risikerer du at sende mails, som ikke skaber værdi for modtageren.
Hvilket system vil i anbefale til nyhedsbreve, hvis man nybegynder?
Hej Dennis! Som nybegynder inden for e-mail marketing er det vigtigt, at du får dannet dig et overblik over, hvilke behov du har, som dit e-mail system skal dække.
Sidder du med en webshop og har du et mål om at vækste størrelsen på din liste og omsætningen hurtigt, vil jeg anbefale et værktøj som Klaviyo.
Sidder du til gengæld i en virksomhed, hvor det egentlige behov blot er at få sendt nogle e-mails ud til et begrænset antal brugere, vil jeg nok anbefale Mailchimp. Mailchimp er en fornuftig e-mail platform til dig, som ikke har behov for andet end en basal platform, der kan sende e-mails ud og opbevare din e-mailliste.
Mvh. Patrick