I Danmark er Instagram også et ekstremt populært medie, hvor over 2 millioner af den danske befolkning også befinder sig.
Er det så ikke ligesom alle andre sociale platforme?
Succes avler succes. Mange sociale medier adopterer selvfølgelig hinandens succeser, hvilket bl.a. ses i story formatet, som bliver udbredt på flere og flere platforme.
Da Instagram er ejet af Facebook er det nærliggende at tro, at annoncering på Instagram er ligesom annoncering på Facebook. Og det er det også – og så alligevel ikke..
På trods af at Instagram er ejet af Facebook og benytter samme annonceringsplatform, så differentierer Instagram sig alligevel på en række punkter, som er væsentlig anderledes end på Facebook.
Først og fremmest er Instagram visuelt og mobilvenligt. Dette skyldes selvfølgelig, at Instagram blev designet specifikt til en mobilversion. Dette gør mediet let og håndgribeligt at navigere på, hvor brugervenligheden i den grad er i højsædet.
Derudover er mediet mere visuelt præget, hvor mediets design stamme er bygget op omkring billeder i stedet for tekst. Det giver selvfølgelig skærpede muligheder for at komme ud med din virksomheds visuelle budskaber, men det skaber samtidig begrænsninger for virksomheder med begrænset visuelt materiale.
Så hvorfor skal min virksomhed annoncere på Instagram?
Udover at din målgruppe med al sandsynlighed befinder sig på platformen, så giver Instagram også en lang række muligheder, som kan skabe resultater på din virksomheds bundlinje.
En stor del af Instagrams brugere befinder sig på platformen med henblik på at finde inspiration til alt fra træning til mode. Det er derfor attraktivt for virksomheder at befinde sig blandt de mange opslag og stories, hvor brugerne suger deres inspiration til sig.
Derudover oplever brugerne færre forstyrrende elementer på Instagram end på Facebook – eksempler herpå er begivenheder, markedsplads og diverse grupper, som fylder meget i nyhedsstrømmen. Her er Instagrams nyhedsfeed, i modsætning til Facebooks, en overskuelig inspirationskilde med visuelle historier.
De indledende overvejelser
Før du påbegynder din annoncering på Instagram, vil det være til din virksomheds fordel at gøre sig overvejelser omkring din målsætning for kampagnerne på Instagram.
I den forbindelse bør du gøre dig overvejelser omkring, hvilke led samt hvilken rolle din tilstedeværelse på Instagram skal have i din overordnede digitale strategi. Skal Instagram være den primære konverteringsgenerator? Eller skal Instagram blot være et led i brand opbyggelse, din primære trafikkilde eller noget helt tredje?
Når du har gjort dig disse overvejelser, er det vigtigt, at du kan spore og derigennem evaluere resultaterne af din annonceringsindsats på Instagram.
Pixel sporing
For at spore og evaluere dine resultatet af din Instagram annoncering, er det nødvendigt at opsætte tracking af de hændelser, som er af betydning for din virksomheds resultater på din hjemmeside.
Til at tracke disse hændelser benyttes din Facebook pixel. Det virker måske underligt, at du skal bruge en Facebook pixel til at tracke hændelser på Instagram, men fordi Instagram ejes af Facebook, så administreres dine kampagner også gennem Facebooks Business Manager, hvor den opsamlede data via pixel vil kunne anvendes til annoncering på Instagram.
Hvad er en Facebook Pixel?
En Facebook Pixel er et stykke kode, som implementeres på din hjemmeside med henblik på måling af effektiviteten af annoncering. Denne kode indsamler data om websitets besøgende og matcher dette med Facebook/Instagrams brugere.
En korrekt opsætning af din Facebook Pixel er altafgørende for at kunne aflæse samt evaluere dine data korrekt til videre brug i din Instagram annoncering. Der findes dog flere måder, hvorpå du kan implementere en pixel på din hjemmeside. Dette kan gøres ved hjælp af:
- Et plugin
- Et stykke kode i dit websites header
- Google Tag Manager
For at sikre, at du har fået opsat din sporing korrekt tilbyder Google Chrome en udvidelse, Facebook Pixel Helper. Denne extension kan du benytte til fejlsøgning, efter du har implementeret din pixel i backenden på din hjemmeside. For at undersøge, hvorvidt din Facebook pixel er opsat korrekt, kan du med fordel følge den typiske kunderejse step-by-step, og derigennem holde øje med om hændelserne registreres korrekt.
Driver du eksempelvis en webshop, så vil det typisk være hændelsen ‘View Content’, der trickes, når en person besøger et specifikt produkt. Derudover bør din pixel ligeledes registrere ‘Add To Cart’, ‘Initiate Checkout’ og til sidst ‘Purchase’ i forbindelse med kunderejsen. Du får derudover mest ud af din sporing, hvis pixel samtidig registrerer værdi, produkt-ID og varekategori.
Når din Pixel er korrekt opsat, er du klar til at administrere og skabe resultater med din Instagram annoncering.
Business Manager – og de mange muligheder
Inden du fortsætter, får du her en indflyvning i platformen, hvorpå du udarbejder og udformer dine kampagner og annoncer – nemlig Business Manager.
Kom i gang med annoncering på Instagram
Når du annoncerer på Facebook, så vil annoncering på Instagram automatisk følge med. De fleste af dine Facebook annoncer vil blive vist på Instagram, medmindre du redigerer placeringerne i kampagnens annoncesæt.
Du skal altså igennem Facebook Business Manager, hvis du ønsker at annoncere på Instagram. Hvis ikke du allerede har oprettet en Business Manager, så kan du hurtigt komme i gang fra den officielle Facebook side.
Hvorfor skal du annoncere på Instagram?
Med annoncering på Instagram kan du, ligesom på Facebook, opnå en række målsætninger med dine kampagner. Disse kampagne målsætninger er overordnet set inddelt i tre generelle kategorier:
- Kendskab – Disse målsætninger har til formål, at generere interesse for din virksomhed, produkt eller tjeneste.
- Overvejelse – Disse målsætninger opfordrer folk til at lære mere om, hvad din virksomhed kan tilbyde.
- Konvertering – Disse målsætninger opfordre folk, som har vist interesse i din virksomhed, produkt eller tjeneste, til at købe.
Den målsætning, du vælger til din kampagne, hjælper Instagrams algoritme med at nå ud til personer, som vil være mest tilbøjelige til at foretage en given handling ud fra din målsætning. Kampagne målsætningen afgør med andre ord, hvordan dine annoncer leveres til målgruppen, samt hvad kampagnen optimeres efter. Din målsætning har altså indflydelse på, hvem i din målgruppe, du vil nå ud til, hvornår og hvor ofte du når ud til dem, samt hvilke placeringer du rammer dem med (medmindre du selv har redigeret placeringer).
På Instagram har du følgende muligheder for kampagne målsætninger:
Kendskab:
- Kendskab til brand
Vælger du målsætningen kendskab til brand, vil din kampagnes performance blive determineret efter sandsynligheden for, at personer der har set annonce, vil kunne huske den efter 2 dage.
Denne optimering vil som oftest give mening i forbindelse med udrulning af en nystartet virksomhed, brand eller produkt, hvor du højst sandsynlig ikke har en stor mængde data fra start. - Rækkevidde
Vælger du målsætningen ‘rækkevidde’ betyder det, at du ønsker så mange eksponeringer som muligt. Din annonce/virksomhed vil altså blive vist til så mange personer som muligt i din målgruppe.
Overvejelse
- Trafik
At optimere efter trafik betyder, at du ønsker at føre folk fra Instagram til et givent website, du vælger, såsom din landingsside eller et blogindlæg. I denne målsætning vil dit primære fokus være: - Pris pr. visning af landingsside – ved denne optimering vil din kampagne blive optimeret efter personer i din målgruppe, som vil være mest tilbøjelig til at loade hele din landingsside.
- Pris pr. klik på link – ved denne optimering vil Instagram hovedsageligt levere dine annonce til personer, som vil være mere tilbøjelige til at klikke på dine annoncer. Det kan være klik på alle elementer i en annonce.
- Installation af app
Denne type kampagne leverer dine annoncer til personer i din målgruppe, der vil være mest tilbøjelige til at installere din app.
Optimeres annoncerne efter installation af en app, vil du kunne evaluere annoncen på baggrund af prisen pr. installation af mobilapp. - Videovisninger
Når du optimerer efter videovisninger vil Instagram dele videoen i annoncen med de personer i målgruppen, der er mest tilbøjelige til at se din video. - Leadgenerering
Med målsætningen leadgenerering vil du nå ud til dem i din målgruppe, der vil være mest tilbøjelige til at udfylde din lead formular på Facebook. Denne målsætning giver dig altså mulighed for at skabe en lead formular, der bliver vist til målgruppen og giver dem mulighed for eksempelvis sign-up af nyhedsbrev eller et uforpligtende tilbud på en ydelse eller produkt. - Du kan indsamle din leads manuelt gennem Business Manager, men du har også mulighed for at automatisere dine indkomne leads, så de kommer direkte ind i din indbakke. Dette gøres ved hjælp af tredjeparts værktøj, som giver dig mulighed for at lave en kobling til din arbejdsmail eller eksempelvis Mailchimp. Med denne målsætning kan du evaluere på pris pr. lead.
- Opslagsinteraktion
Vælger du målsætningen opslagsinteraktion, når du ud til de personer i din målgruppe, som vil være mest tilbøjelige til at engagere sig i dit opslag på Instagram – altså like, kommentere eller dele. Med denne målsætning kan du med fordel evaluere på din pris pr. opslagsinteraktion.
Konvertering
- Konverteringer
Vælger du målsætningen ‘konvertering’, vil du nå ud til dem i din målgruppe, der vil være mest tilbøjelige til at foretage en bestemt handling på dit website – dvs. du kan optimere dine Instagram annoncer efter den konvertering, du ønsker for at skabe eksempelvis omsætning i din forretning.
For at gøre brug af denne målsætning er det et krav, at du har installeret en Facebook pixel på dit website. Her har Facebook defineret en række forskellige standard hændelser, men du kan også vælge at oprette dine egne brugerdefinerede konverteringer og optimere efter disse. Det kunne for eksempel være klik på din virksomheds telefonnummer. Her kan du med fordel drage nytte af Google Tag Manager, hvor du opretter dette klik som en brugerdefineret konvertering og herefter oprette den i Business Manager. Se ASENTOs guide til Google tag manager her.
Instagram/Facebook har følgende standard hændelser tilgængelige:
- Pageview – anvendes når du ønsker at tracke besøgende på landingssiden.
- ViewContent – anvendes når du ønsker at tracke, når en besøgende ser et givent produkt på din webshop.
- Search – anvendes når du ønsker at tracke, når en søgning er udført på dit website, f.eks. produktsøgning.
- AddToCart – anvendes til at tracke, når en bruger tilføjer et givent produkt til indkøbsvognen eller -kurven.
- InitiateCheckout – anvendes til at tracke, når en besøgende påbegynder gennemførelsen af et givent køb.
- AddPaymentInfo – anvendes til at tracke, når en besøgende har tilføjet sin betalingsmetode i forbindelse med gennemførelse af et givent køb.
- Purchase – anvendes til at tracke, når en besøgende har gennemført sit køb.
- Salg fra katalog
Driver du en webshop vil ‘salg fra katalog’ være en af de vigtigste kampagne målsætninger. Med målsætningen har du mulighed for at skabe konverteringer ud fra dit produktkatalog og udforme dynamiske annoncer, der viser de mest relevante produkter til den valgte målgruppe. Du kan også med fordel teste top-funnel målgrupper her.
Med udgangspunkt i din data fra Facebook pixel, kan Facebook estimere, hvilke produkter den enkelte bruger i din målgruppe vil være mest tilbøjelig til at købe. Produkt billederne fra dit website vil dermed vises automatisk i dine annoncer.
Denne kampagne målsætning kræver dog, at du har oprettet og opsat et produktkatalog i Business Manager. Til dette kan du eksempelvis tilføje et plugin på din website, der genererer et feed, som senere implementeres som datakilde i dit katalog.
Når du har valgt din kampagne målsætning, skal du fastlægge budgettet for din kampagne. Her har du to muligheder:
- Dagligt budget
- Livstidsbudget
Hvordan målretter du annoncerne til din målgruppe?
På annoncesæt niveauet definerer du bl.a. din målgruppe, din tidsplan samt placeringer for din annoncer. Du kan ligeledes bestemme, om du vil køre dynamisk eller ikke-dynamisk annonceindhold.
Valg af målgruppe: Definér, hvem der skal kunne se dine annoncer
Du har mange muligheder for at opsætte relevante målgrupper, og med et godt overblik kan du lave en række meget interessante målgruppe kombinationer. Du kan som udgangspunkt danne tre former for målgrupper:
Brugerdefinerede målgrupper
De brugerdefinerede målgrupper er baseret på den data, du som annoncør har på brugerne – dvs. personer, som på den ene eller anden måde har stiftet bekendtskab med din virksomhed før – og som du kan se, er der rigtig mange muligheder for, at lave relevante målgrupper, hvorfor vi hos ASENTO benytter os af stort set alle typer af brugerdefinerede målgrupper.

Du kan eksempelvis annoncere mod personer, der ikke har besøgt dit website længe, personer, der har interageret med din Instagram side før eller ramme personer, der har besøgt din webshop, men som af en eller anden grund ikke har valgt at købe i første omgang.
Kopi målgrupper
Helt grundlæggende er kopi målgrupper, også kaldet Lookalike målgrupper, baseret på dine brugerdefinerede målgrupper. Det vil sige, at Instagram analyserer den valgte, brugerdefinerede målgruppe som kilde, og identificerer adfærden brugerne i målgruppen. Herefter dannes en ny målgruppe ud fra kilde målgruppen, som fyldes med personer, som ligner din brugerdefinerede målgruppe – heraf navnet kopi målgruppe.
Vælger du at benytte en kopi målgruppe, har du to muligheder. Du kan vælge at anvende en hvilken som helst brugerdefineret målgruppe som kilde, og du har mulighed for at danne en værdibaseret kopi målgruppe.
For at oprette en værdibaseret målgruppe kræver det dog, at du har over 100 hændelser fra din pixel. Det vil sige, at hvis du har 100 mennesker, som har udført hændelsen “Purchase”, kan du opsætte en værdibaseret kopi målgruppe ud fra disse.
Når du har udvalgt den kilde, som du vil basere din kopi målgruppe på, skal du vælge din målgruppe lokation, altså hvilket land din målgruppe skal befinde sig i. Derefter skal du vælge antal procent af landets befolkning, du ønsker at opsætte kopi målgruppen ud fra. Den første procent vil i teorien være den del af befolkningen, der har størst sandsynlighed for at blive din potentielt nye kunde. Dermed ikke sagt, at målgruppen 4-5% ikke også ville kunne rumme potentielle, nye kunder. Derfor vil det altid være en god idé at teste flere kopi målgrupper overfor hinanden.
Hos ASENTO oplever vi ofte, at kopi målgrupper skaber stor værdi hos vores kunder, hvorfor vi benytter dem i størstedelen af vores cases. Vi anbefaler, at du deler dine kopi målgrupper op procentvis, så du kan teste på annoncesæt niveau, hvilke procenter, der reelt giver de bedste resultater.

Gemt målgruppe
Gemte målgrupper er baseret på Facebook og Instagrams data om brugerne, herunder deres køn, alder, geografi, adfærd og interesser.
Ud fra ovenstående har du mulighed for at definere din målgruppe.
Hvor på Instagram skal din målgruppe rammes?
Når du har defineret den målgruppe, du ønsker at målrette annonceringen mod, skal du bestemme placeringen for dine annoncer.
I skrivende stund har du mulighed for at placere dine annoncer tre forskellige steder på Instagram: Nyheder, Stories og Udforsk.
Nyheder

Vælger du at placere din annoncering i Nyheder på Instagram, vil annoncen vises i News Feed på samme måde som opslag fra de personer og brands, som den enkelte bruger følger. Visuelt vil den eneste forskel være teksten “sponsoreret” under brugernavnet, samt handlingsknappen.
Stories

Vælger du stories som placering, vil dine annoncer blive vist mellem de organiske stories. Den eneste forskel er, at i modsætning til de organiske stories, vil annoncerne ikke forsvinde efter 24 timer. Handlingsknappen vil fremgå som en swipe up funktion.
Udforsk

Udforsk er stedet, folk besøger, når de vil opdage, shoppe og/eller se indhold, der er relateret til deres interesser, fra konti, som de måske ikke allerede følger.
”Udforsk” er dermed et effektivt sted, at annoncere, da du kan nå ud til nye målgrupper, der søger efter at opdage noget nyt.
Måden hvorpå du får dine annoncer til at optræde på Instagram i hhv. Nyheder, Stories eller Udforsk, er gennem annoncesætniveauet i Business Manager. Her har du mulighed for at vælge ’automatiske placeringer’, men du har også mulighed for at vælge specifikke placeringer, hvis du for eksempel kun ønsker, at dine annoncer skal vises på Instagram. Dette gør du ved at markere de pågældende placeringer.
Vær opmærksom på, at du til at starte med aktivt skal vælge ‘udforsk’ placeringen til. Instagram planlægger dog, at det på et senere tidspunkt skal være noget, du aktivt fravælger på lige fod med andre placeringer.

Hvad skal dit budskab være?
På annonce niveauet gælder det om at være ekstra skarp på dine overvejelser omkring Instagram som led i din marketingstrategi. For med 95 millioner billeder om dagen, hvordan bliver du så set? Det gælder om at kende din målgruppe på Instagram. Derudover skal du sørge for at være selektiv i forhold til dit materiale og kun gøre brug af det materiale, som er mest relevant for den enkelte målgruppe.
Annoncering på Instagram har den fordel, at annoncerne kan gøres klikbare i modsætning til organiske opslag på Instagram. Det giver en unik mulighed for nemt at sende folk direkte ind på dit website og dermed bedre forudsætninger for at opnå resultater på bundlinjen.
Instagram giver dig ligeledes gode muligheder for at engagere brugerne med nye spændende samt kreative annonceformater. I skrivende stund findes følgende visuelle annonceformat, der kan gøre din annonce indbydende og tiltalende for modtageren:
- Billedannoncer
- Videoannoncer
- Karruselannoncer
- Stories-annoncer
- Samlingsannoncer
Dermed er der gode forudsætninger for at finde et format, som passer til den historie, som din virksomhed har lyst til at fortælle.
Designkrav for Instagram
Der findes 3 forskellige annonceplaceringer på Instagram: Nyheder, Stories og Udforsk. For at sikre en høj kvalitet i annoncerne på Instagram, bør du huske følgende anbefalinger og krav til designet.
Som nævnt tidligere vil dine sponsorerede opslag på Instagram flette sig ind i målgruppens feed, ligesom det er tilfældet på Facebook.
Den anbefalede billedstørrelse afhænger af, formatet du vil gøre brug af:

Kvadrat
Minimumsopløsning (600 x 500 pixel)
Maksimumsopløsning (1936 x 1936 pixel)

Liggende
Minimumsopløsning (600 x 315 pixel)
Maksimumsopløsning (1936 x 1936 pixel)

Stående
Minimumopløsning (600 x 750 pixels)
Maksimumsopløsning (1936 x 1936 pixel)
Bemærk, at du under oprettelse af din annonce, kan redigere dine placeringers visuelle udtryk, så dit content matcher alle valgte placeringer.

ASENTO anbefaler!
ASENTO anbefaler en video længde på 10 sekunder og højst 15 sekunder, fordi det ofte kan være svært, at holde folks opmærksomhed i en længere periode. Kræver dit budskab mere tid, så hold videoen under 60 sekunder.
Kan jeg lave sponsoreret indhold på Instagram fra andet end Business Manager?
Ja, det kan du. Men vi anbefaler dig at anvende Facebooks Business Manager, da du kan drage nytte af alle Instagram/Facebooks egne værktøjer uden omkostninger. Derudover kan du annoncere direkte i Instagrams app (kan sammenlignes med Facebooks boost funktion).
Skriv et svar