Publiceret d. 23 jun 2022 Læsetid: 15 minutter
#Email marketing

Leadgenerering – Vækst din e-mail liste med engagerede permissions

Dine kilder til nye permissions, som du må sende e-mails til, er en af nøglerne til en succesfuld e-mail strategi. Lykkedes du ikke med at indhente nye permissions, risikerer du at fiske i den samme sø igen og igen, hvilket på sigt vil skabe dårligere resultater for din e-mail indsats.

Indholdsfortegnelse

Hvilke kilder skal du bruge til at anskaffe nye permissions?

Som udgangspunkt bør du altid have minimum én kilde og gerne flere, der løbende anskaffer dig nye permissions. I det kommende afsnit afdækker vi de muligheder, som du har på din egen hjemmeside for at konvertere dine besøgende til permissions på din e-mail liste.

Leadgenerering på din hjemmeside

Du bør altid forsøge at påvirke dine besøgende til at signe up på din hjemmeside. Det skal du gøre, da der er altid er en årsag til, at brugeren har besøgt din side. Det kan være, at brugeren har fundet vej til din side via en fængende annonce på Instagram, som brugeren fandt interessant. Det kan også være, at brugeren kender dit brand i forvejen og lige skulle se, om der var kommet noget nyt på din hjemmeside. I begge tilfælde har brugeren stiftet bekendtskab med dig, hvilket du skal forsøge at udnytte til et sign up.

Der er flere måde at påvirke din bruger til en tilmelding på din hjemmeside.
Du bør altid have en form i footeren på din hjemmeside – også kaldet en en embedded form. Typisk signer brugeren op gennem denne, hvis de aktivt leder efter et sted at tilmelde sig din e-mail liste, men det er typisk ikke den type formular, som giver den store volumen af nye permissions. Derimod giver den type permissions af en høj kvalitet, da brugeren oftest aktivt har ledt efter at signe sig op.

Udover en embedded form så er en sikker vinder til at opsamle permissions, én pop up eller flere.
Pop ups kommer i forskellige afstøbninger, slides in, fly outs osv., men fælles er, at de dukker op for din bruger efter x antal sekunder eller ved en bestemt adfærd fra brugeren på din hjemmeside.

Når du bruger pop ups, er der et par elementer, du skal overveje:

  • Din CTA (Call to Action- vi kommer mere ind på det senere!)
  • Pop up eller slide in? En pop up tiltrækker mest opmærksomhed, men den gør også, at brugeren skal tage stilling til den her og nu. En slide in er mere diskret, da brugeren stadig kan navigere rundt på din hjemmeside.
  • Farverne på din pop up. Farverne skal naturligvis afspejle dit brand, men bør også skabe blikfang.
  • Logikken bag din pop up eller slide in, altså hvornår den skal vises.
Idé til CTA!

Kører du med en rabat som CTA eller andre produktspecifikke fordele, så ser vi i mange tilfælde, at pop ups eller slides in, der konkret taler ind i det enkelte produkt, fungerer bedre end, hvis du kører med samme budskab på hele din hjemmeside. Eksempel: Husk, at du kan spare 100 kroner på netop denne style!

Formår du at sætte ovenstående i spil i din pop up og har du en fornuftig mængde trafik på din hjemmeside, vil din pop up også kunne give dig en god volume af nye permissions til din liste. Kvaliteten af disse permissions, er oftest også gunstige, da brugeren, som nævnt tidligere, har en årsag til at besøge din hjemmeside, hvilket vil hæve sign up-rate på din hjemmeside. En fornuftig sign up-rate ligger på +5%.

En anden og mere interaktiv kilde til tilmeldinger er gamification. Gennem gamification har du mulighed for at indlejre et spil på din hjemmeside, som brugeren kan signe op gennem – til gengæld giver brugeren dig sine oplysninger. Gamification ses oftest gennem et spin the wheel, men gamification i 2022 er meget mere end det og kan også bestå af vendespil, skrabelodder, quizzer og mere til.

Spin the wheel

Kvaliteten af de permissions, der kommer gennem gamification kan være mere svingende end ved almindelige pop ups, da spillet også kan fange brugere, som blot spiller for at spille. Derfor er det også din fornemmeste opgave efterfølgende, hvis du bruger gamification, at få din nye permission introduceret til dit univers, jeres værdier og give brugeren en følelse af, at de får værdi ud af at være på din e-mail liste. Sign up-rates på gamification kampagner kan ligge utroligt højt, +30%, hvilket gør det til en kilde, som virkelig kan øge volumen af din listes størrelse.

Hvis du eksempelvis er en ecommerce virksomhed, bør du, udover at anvende diverse forms på din hjemmeside, også altid give brugeren mulighed for at signe up, når de tilføjer produkter til kurven.

Leadgenerering udenfor din hjemmeside

At anskaffe tilmeldinger udenfor din hjemmeside er en disciplin, som indeholder en række andre elementer end, når du skal signe brugeren op på din hjemmeside.

En effektiv kilde til generering af nye tilmeldinger er via Lead Ads på de sociale medier, der tilbyder direkte leadgenerering via annonceadministratoren. Her har leadgenerering i Meta-universet (altså på Facebook og Instagram) været populært i flere år, da du som annoncør har gode muligheder for at ramme og segmentere din konkrete målgruppe på baggrund af både demografi, tidligere data, adfærd og hændelser på dit website, interesser og meget mere.
Andre sociale medier, som eksempelvis TikTok, har også banet vejen for Lead Ads, hvor vi i flere cases ser fornuftige priser per lead. Dette skyldes formentligt dels, at TikTok stadig er en relativ ny annonceringsplatform, hvorfor konkurrencen om annoncekronerne også er lavere end på andre kanaler og dels, at videoindholdet er nyskabende og fængende, så leadannoncerne virker mindre ‘forstyrrende’ og mere integreret i det organiske content.

At bruge de forskellige sociale medier som kilde til nye permissions, kan også bidrage til en solid volume af nye permissions. I modsætning til leadgenerering på din hjemmeside skal du i stedet her tænke på content til annoncen, budgettet du vil bruge for at annoncere på platformen samt hvem du målretter din annonce mod. Netop målretningen er særlig vigtig, da kvaliteten af de permissions der kommer fra de sociale medier, kan være væsentligt ringere end dem, som du får ind fra din hjemmeside.

Hvilken værdi skal du give brugeren for at signe up?

Vi har afdækket, hvordan du blandt andet kan få brugerne til at tilmelde sig. Men hvorfor skal brugeren overhovedet tilmelde sig til netop din e-mail liste? Her kommer din CTA ind i billedet.

Din CTA dækker over den værdi, du giver brugeren for, at de skal tilmelde – og din CTA er afgørende for, hvor mange der tilmelder sig.
Giver du din bruger reel værdi, er de også mere tilbøjelige til at signe up.

4 typer af værdi du kan give dine brugere

Rabat

En oplagt måde at få din målgruppe til at tilmelde sig til din liste, er ved at give dem en rabat på dit produkt/ydelse. Samtidig er det en købsorienteret måde at få dine brugere til at tilmelde sig på, da du giver dem en værdi, som de kun kan få ved at udføre en konvertering hos din virksomhed.
Men rabat som CTA til tilmelding skal bruges med omhu. Først og fremmest kan det ‘gøre ondt’ på bundlinjen. Du vil oftest hellere sælge dit produkt til fuld pris – fremfor at skære x% af prisen. Herudover kan rabat være branddevalurende. Du kender helt sikkert brands, hvor man altid får rabat – ja, man køber sågar aldrig til fuld pris, da man ved, at man på den ene eller anden måde kan få rabat på sit køb. Den opfattelse skal din bruger ikke få af dit brand, så brug det med omhu.

Gated content

Gated content er en anden måde at få din målgruppe til at tilmelde sig din e-mail liste. Idéen her er, at give brugeren et stykke indhold, som de ikke kan få andre steder. Det kan eksempelvis være “6 tips til din digitale strategi” eller “Få tilsendt 7 sider til jeres malebog”. Fordelen med denne type værdi er, modsat rabatten, at du tilmelder brugeren – uden at give dem et afslag på dit produkt/ydelse. Samtidig kan du stille dit brand stærkt overfor din bruger, hvis dit Gated content eksempelvis er vidensbaseret. Ulempen ved denne type værdi er, at dine nye permissions typisk ikke er lige så købsorienterede, som hvis du forærer dem rabat. Her er det så din fornemmeste opgave at gøre dem købeklare.

Universet bag din virksomhed

En anden CTA, som du kan benytte, er en dybere fortælling om dit brand, og hvad brugeren får ud af at være en del af din e-mail liste. Her kan du bruge bullets som inspirerende og personligt indhold som årsager til at tilmelde sig. Vi ser dog ofte, at der skal være en underliggende CTA til dette, da brugerne ønsker en vis værdi.

Konkurrencer

Konkurrencer er altid gode til at øge tilgangen af permissions til din e-mail liste – uanset om du kører konkurrencen på eller udenfor din hjemmeside. En ting, du dog skal overveje, er, om konkurrencen er appellerende for den rette målgruppe. Eksempelvis vil en konkurrence om et gavekort til en tur på Gokart bane formentlig ikke give dig de rette permissions, hvis din hjemmeside sælger børnetøj. Til gengæld vil et gavekort til din webshop med stor sandsynlighed skaffe dig mere brugbare permissions.
Et andet element, du skal overveje, er, hvordan du leder din bruger videre i din funnel efterfølgende. Konkurrencer kan give en høj volume af tilmeldinger, men kan også give nogle afventende brugere, som ikke er købsorienterede til start, da de måske håber på at vinde konkurrencen, som de signede up til. Her er det din fornemmeste opgave at føre brugeren videre i din funnel, så du får gjort dem mere købsparate. Vil du læse mere om, hvordan du kan påvirke dine nye permissions gennem e-mail automation, kan du læse med lige her.

Hvilke data skal du opsamle om din bruger?

Det korte svar: Så meget som muligt.

Det mere komplicerede svar: Du bør opsamle så meget data om din bruger som muligt, som giver dig værdifuld data, du kan bruge, når du sender dine brugere mails – det kan være alder, skostørrelse eller interesser, men samtidig bør du ikke lade det gå ud over din konverteringsrate for sign up formular.

Evaluering af dine kilder

Det sidste punkt, når du arbejder med leadgenerering, er at huske og evaluere dine kilder. Har du eksempelvis 4 forskellige kilder, kan du let få et mudret billede af hvilke kilder, der egentlig giver dig bedste leads/permissions.
Sørg derfor for at organisere dine nye permissions, når de kommer ind. Dette kan gøres med tags, groups eller segmenter (dette kommer an på e-mailplatform) og vil sikre dig, at du får et klart overblik over hvilke kilder, der skaber de varmeste leads/permissions for din virksomhed.
Måden, som vi arbejder på i ASENTO på, er gennem et simpelt sheet for vores kunder, hvor vi løbende tjekker, hvor mange permissions, der er kommet fra de enkelte kanaler, men også hvor mange af dem, der har udført en værdifuld handling – eksempelvis et køb.

Idé til flere permissions!

Et godt tip, hvis du bruger multistep forms, er at placere e-mail adressen som det første data-punkt, som du opsamler. På den måde får du stadig brugeren signet up, selvom de ikke gennemfører hele sign up formen.

Leadevaluering

Vi håber, at du har fået et indblik i, hvorfor du skal overveje leadgenerering, men også hvordan du kan strukturere din indsamling. Når du sætter din leadgenerering i gang, er det utrolig vigtigt, at du har din marketing automation på plads, så dine nye permissions bliver mødt af de rette budskaber.

Vil du gerne høre om, hvordan vi arbejder med email marketing?
Så læs mere i vores Email marketing guide

Patrick Junker Ravn

Head of e-mail marketing

23 jun 2022

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Head of E-mail Marketing

Vil du kontaktes?

Tusind tak for din mail, vi vender tilbage til dig snarest!

Ved at klikke «Kontakt Mig» accepterer du vores Privatlivspolitik.