4 typer af værdi du kan give dine brugere
Rabat
En oplagt måde at få din målgruppe til at tilmelde sig til din liste, er ved at give dem en rabat på dit produkt/ydelse. Samtidig er det en købsorienteret måde at få dine brugere til at tilmelde sig på, da du giver dem en værdi, som de kun kan få ved at udføre en konvertering hos din virksomhed.
Men rabat som CTA til tilmelding skal bruges med omhu. Først og fremmest kan det ‘gøre ondt’ på bundlinjen. Du vil oftest hellere sælge dit produkt til fuld pris – fremfor at skære x% af prisen. Herudover kan rabat være branddevalurende. Du kender helt sikkert brands, hvor man altid får rabat – ja, man køber sågar aldrig til fuld pris, da man ved, at man på den ene eller anden måde kan få rabat på sit køb. Den opfattelse skal din bruger ikke få af dit brand, så brug det med omhu.
Gated content
Gated content er en anden måde at få din målgruppe til at tilmelde sig din e-mail liste. Idéen her er, at give brugeren et stykke indhold, som de ikke kan få andre steder. Det kan eksempelvis være “6 tips til din digitale strategi” eller “Få tilsendt 7 sider til jeres malebog”. Fordelen med denne type værdi er, modsat rabatten, at du tilmelder brugeren – uden at give dem et afslag på dit produkt/ydelse. Samtidig kan du stille dit brand stærkt overfor din bruger, hvis dit Gated content eksempelvis er vidensbaseret. Ulempen ved denne type værdi er, at dine nye permissions typisk ikke er lige så købsorienterede, som hvis du forærer dem rabat. Her er det så din fornemmeste opgave at gøre dem købeklare.
Universet bag din virksomhed
En anden CTA, som du kan benytte, er en dybere fortælling om dit brand, og hvad brugeren får ud af at være en del af din e-mail liste. Her kan du bruge bullets som inspirerende og personligt indhold som årsager til at tilmelde sig. Vi ser dog ofte, at der skal være en underliggende CTA til dette, da brugerne ønsker en vis værdi.
Konkurrencer
Konkurrencer er altid gode til at øge tilgangen af permissions til din e-mail liste – uanset om du kører konkurrencen på eller udenfor din hjemmeside. En ting, du dog skal overveje, er, om konkurrencen er appellerende for den rette målgruppe. Eksempelvis vil en konkurrence om et gavekort til en tur på Gokart bane formentlig ikke give dig de rette permissions, hvis din hjemmeside sælger børnetøj. Til gengæld vil et gavekort til din webshop med stor sandsynlighed skaffe dig mere brugbare permissions.
Et andet element, du skal overveje, er, hvordan du leder din bruger videre i din funnel efterfølgende. Konkurrencer kan give en høj volume af tilmeldinger, men kan også give nogle afventende brugere, som ikke er købsorienterede til start, da de måske håber på at vinde konkurrencen, som de signede up til. Her er det din fornemmeste opgave at føre brugeren videre i din funnel, så du får gjort dem mere købsparate. Vil du læse mere om, hvordan du kan påvirke dine nye permissions gennem e-mail automation, kan du læse med lige her.