Google Tag Manager guide 2020
Indholdsfortegnelse
Publiceret d. 21 mar Læsetid: 8 minutter
#SEO

Google Tag Manager guide

Mål effekten af din digitale marketing ved hjælp af Google Tag Manager. I dette indlæg får du en grundforståelse for hvad Google Tag Manager er og hvordan du aktivt kan bruge det til at måle din online performance.

Når du har læst indlægget vil du være i stand til at:

  1. Oprette din egen Google Tag Manager
  2. Opsætte tags og triggers og oprette målene i Google Analytics

 

Gå direkte til den visuelle guide

Hvad er Google Tag Manager?

Google Tag Manager (GTM) er et effektivt værktøj der fungerer som et led imellem dit website/app og tredjeparts tracking værktøjer.

Med Google Tag manager kan du bl.a. måle besøgende på dit website, henvendelser via kontaktformularer, tilmeldinger til nyhedsbrev, opkald og E-commerce i form af transaktioner og omsætning på din webshop. Alt den data kan herefter sendes videre til dine analyseværktøjer og annonceplatforme som Google Analytics, Facebook Ads, Pinterest Ads og mange andre tredjeparts programmer

Hvad er Google Tag Manager?

Hvordan kan du bruge Google Tag Manager?

For at få en bedre forståelse for, hvordan din digitale marketing performer, kan du med fordel anvende Google Tag Manager i samarbejde med Google Analytics. Du kan blandt andet evaluere på, hvilke kanaler, der skaber flest konverteringer, leads, tilmeldinger til nyhedsbreve osv. På den måde giver Tag Manager dig et komplet overblik over, hvordan du skal prioritere dit marketingbudget og hvilke kanaler, der giver dig størst værdi for pengene. Derfor får du herunder fire simple steps til opsætningen af din Google Tag Manager.

Hvordan opsættes Google Tag Manager?

Gennem 4 steps har du oprettet Google Tag Manager, opsat dine første tag og triggers samt overført det til mål i Google Analytics

Step 1: Opret en Google Tag Manager konto

Step 2: Opsæt tracking af trafik på dit website via Analytics

Step 4: Opret mål i Google Analytics

– Læs mere for at få uddybet ovenstående steps

Sådan opsætter du Google Tag Manager

4 steps til opsætning af Google Tag Manager og tracking med Google Analytics

Step 1: Opret en Google Tag Manager konto

Vi starter med at oprette en Tag manager konto

1. Følg linket: tagmanager.google.com
2. Klik på “Opret konto”
3. Udfyld “Kontonavn” og vælg det land, din virksomhed befinder sig i.
4. Indtast domænenavnet i “Containernavn” og vælg “Web”
5. Klik herefter på “Opret”
6. Når dette er gjort, får du vist to scripts, som skal implementeres i henholdsvis start <head> tag og <body> tag.

<head> tag:
Opsætning af Google tag Manager
<body> tag:
Opsætning af Google tag Manager

7. Klik herefter “Indsend”, “Offentliggør” og “Fortsæt”.

Nu er du klar til at opsætte mål for konverteringer!

Step 2: Opsæt tracking af trafik på dit website via Analytics

Vi skal oprette et tag og en trigger for at tracke trafik via Google Tag Manager

Opret et tag
Vi starter med at oprette tracking af sidevisninger via Google Tag Manager:

1. Klik på “Tags”
2. Opret nyt tag
3. Klik på “Tag Konfiguration” og vælg Google Analytics
4. Klik på “Vælg variabler for indstillinger” og opret en ny variabel
5. Indsæt din UA-kode fra din Google Analytics konto under “Sporings id” og navngiv variablen “UA-kode”
6. Klik på “Gem”

Nu er tagget oprettet og vi er klar til at oprette triggeren!

Opret en trigger
Vi ønsker at tracke trafik på hele domænet

1. Klik på “Triggers”
2. Vælg “All pages”
3. Navngiv hele tagget
4. Klik “Gem”

Klik herefter “Indsend”, “Offentliggør” og “Fortsæt”.
Nu er tagget og triggeren oprettet for tracking af trafik på alle sider!

Step 3: Opsæt tracking af henvendelser via e-mail link på website

Før vi kan oprette tagget, skal vi tilføje flere variabler.

Tilføj Variabler

1. Klik på “Variabler”
2. Klik på “Konfigurer”
3. Sæt flueben ved “Click URL”

Nu har du tilføjet variablen, som vi skal bruge senere.

Opret tag for hændelser

1. Vi opretter et nyt tag og vælger igen Analytics.
2. Klik på sidevisninger og vælg i stedet “Hændelse”
3. Skriv “E-mail” i følgende “Hændelsessporingsparametre: “Kategori” og “Handling”
4. Vælg “UA-kode” som variabel

Opret ny trigger

1. Klik på “Triggers”
2. Klik på “+” i højre hjørne for at oprette en ny trigger
3. Klik på “Triggerkonfiguration”
4. Vælg “Kun links”
5. Vælg “Nogle linkklik”

Nu skal du vælge de parametre, som passer på din konvertering.

1. Vælg “Click URL”, som er den variabel, vi lige har oprettet
2. Vælg “Er lig med”
3. Kopier linket ind, som vi ønsker at tracke, i dette tilfælde “E-mail”.
Eksempel: mailto:tagmanager@asento.dk
4. Navngiv denne og klik “Gem”
5. Navngiv herefter tagget som ønsket og klik “Gem”

OBS: Husk at offentliggøre dine nye tags, så de er aktive.

Nu har vi oprettet tagget, men vi er ikke helt færdige endnu..

Step 4: Opret mål i Google Analytics

For at data kan aflæses og anvendes i Google Analytics, skal vi oprette et nyt mål i Google Analytics.

1. Klik ind på din Google Analytics Konto
2. Klik på “Administrator” nederst i venstre hjørne
3. Klik på “Mål” under “Visning” til højre
4. Klik på “+ Nyt mål”

Nu får du vist 3 opsætningsparametre, vi skal igennem.

1. Vælg “Tilpasset” under “Målopsætning”
2. Klik “Fortsæt”
3. Navngiv dit mål og vælg “Hændelse”
4. Indtast de SAMME Hændelsesparametre, som du skrev ind i Google Tag Manager
5. Klik “Gem”

Nu er målet i Google Analytics sammenkoblet med Google Tag Manager!

Derfor vil du nu kunne se data på, hvor mange, der henvender sig via E-mail på dit website. Derudover kan du i Analytics se, hvilke kanaler, der står for flest henvendelser. På den måde kan du vurdere, hvilke kanaler, der virker bedst for din forretning.

Opsætning af Google Tag Manager: Visuel guide

Benjamin Speedtsberg

Head of SEO & Partner

21 mar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *