Step 1: Opsæt tracking af trafik på dit website via Google Analytics
Vi skal oprette et tag og en trigger for at tracke trafik via Google Tag Manager
Opret et tag
Vi starter med at oprette tracking af sidevisninger via Google Tag Manager:
- Klik på “Tags”
- Opret nyt tag
- Klik på “Tag Konfiguration” og vælg Google Analytics
- Klik på “Vælg variabler for indstillinger” og opret en ny variabel
- Indsæt din UA-kode fra din Google Analytics konto under “Sporings id” og navngiv variablen “UA-kode”
- Klik på “Gem”
Nu er tagget oprettet, og vi er klar til at oprette triggeren!
Opret en trigger
Vi ønsker at tracke trafik på hele domænet
- Klik på “Triggers”
- Vælg “All pages”
- Navngiv hele tagget
- Klik “Gem”
- Klik herefter “Indsend”, “Offentliggør” og “Fortsæt”.
Færdige opsætning

Step 2: Opsæt tracking af henvendelser via e-mail link på website
Før vi kan oprette tagget, skal vi tilføje flere variabler.
Tilføj Variabler
- Klik på “Variabler”
- Klik på “Konfigurer”
- Sæt flueben ved “Click URL”
Nu har du tilføjet variablen, som vi skal bruge senere.
Opret tag for hændelser
- Vi opretter et nyt tag og vælger igen Analytics.
- Klik på sidevisninger og vælg i stedet “Hændelse”
- Skriv “E-mail” i følgende “Hændelsessporingsparametre: “Kategori” og “Handling”
- Vælg “UA-kode” som variabel
Opret ny trigger
- Klik på “Triggers”
- Klik på “+” i højre hjørne for at oprette en ny trigger
- Klik på “Triggerkonfiguration”
- Vælg “Kun links”
- Vælg “Nogle linkklik”
Nu skal du vælge de parametre, som passer på din konvertering.
- Vælg “Click URL”, som er den variabel, vi lige har oprettet
- Vælg “Er lig med”
- Kopier linket ind, som vi ønsker at tracke, i dette tilfælde “E-mail”.
- Eksempel: mailto:tagmanager@asento.dk
- Navngiv denne og klik “Gem”
- Navngiv herefter tagget som ønsket og klik “Gem”
OBS: Husk at offentliggøre dine nye tags, så de er aktive.
Færdige opsætning

Nu har vi oprettet tagget, men vi er ikke helt færdige endnu..
Step 3: Opret mål i Google Analytics
For at data kan aflæses og anvendes i Google Analytics, skal vi oprette et nyt mål i Google Analytics.
- Klik ind på din Google Analytics Konto
- Klik på “Administrator” nederst i venstre hjørne
- Klik på “Mål” under “Visning” til højre
- Klik på “+ Nyt mål”
Nu får du vist 3 opsætningsparametre, vi skal igennem.
- Vælg “Tilpasset” under “Målopsætning”
- Klik “Fortsæt”
- Navngiv dit mål og vælg “Hændelse”
- Indtast de SAMME Hændelsesparametre, som du skrev ind i Google Tag Manager
- Klik “Gem”

Færdige mål opsætning

Nu er E-mail målet i Google Analytics sammenkoblet med Google Tag Manager.
Du vil nu fremadrettet kunne se data i Google Analytics på, hvor mange der henvender sig via Email på dit website. Derudover kan du se, hvilke kanaler der står for flest henvendelser. På den måde kan du vurdere, hvilke kanaler der virker bedst ift. Email henvendelser for din forretning.
Husk på at dette er én ud af mange måleparameter, som du kan opsætte, og hensigten er at få et samlet overblik over henvendelser på dit website, og på den måde finde frem til hvilke marketing kanaler, der performer bedst i din forretning.
Hej Benjamin
Tak for denne guide det fik mig lige i gang 🙂
Med venlig hilsen
Morten
Hej Morten,
Tak for din kommentar! Jeg er glad for at du kunne bruge indlægget. 🙂
Med venlig hilsen
Benjamin Speedtsberg
Tak for en fin forklaring af hvad “Google Tag Manager” går ud på.
Jeg faldt over denne side ud fra en lidt anden indgangsvinkel end de fleste. Så jeg vil lige nævne noget af det der mangler nok især i E-bogen: hvordan man tester sin hjemmeside mht. hvordan den virker for de brugere der har blokeret for afvikling af 3.parts scripts på de sider de besøger.
Uanset om man har tænkt sig at stille forhindringer i vejen eller ej for de brugere. Er det god praksis at teste hvordan siden virker når den funktionalitet er slået fra.
På samme måde som man tester sin side for hvordan den virker for de brugere der siger nej til cookies.
Hej Jimmy,
Tak for din kommentar!
Cookiestyring er en væsentlig del af tracking på websites idag, da det er et krav at kunne fravælge dem som bruger. Hvis man ønsker at styre Cookies med Google Tag Manager, hvilket jeg ville anbefale, så kan man teste opsætningen efterfølgende, via funktionen “forhåndsvisning/Debug mode”. Denne funktion gør det også muligt at teste alt andet man har opsat.
Denne del står også beskrevet i Google Tag Manager bogen, men der sker rigtig meget på den her front, så der er allerede plads til en udvidet version.
– Dette er også planen i 2022! 🙂
Med venlig hilsen
Benjamin Speedtsberg