Google Tag Manager: Mål effektiviteten af din Digital Marketing

Google Tag Manager Guide:

Mål effektiviteten af din digitale marketing

Hvad er Google Tag Manager?

Google Tag Manager (GTM) er et effektivt tracking tool, der giver dig utallige muligheder for at tracke konverteringer på dit website. Det kan være alt lige fra leads, henvendelser via din kontaktformular, tilmeldinger til nyhedsbrev eller E-commerce i form af transaktioner og omsætning på din webshop. Derudover giver Google Tag Manager dig mulighed for at implementere scripts som Facebook Pixel, LinkedIn og andre tredjeparts programmer, hvorfor du kan arbejde med Tag Managers resultater i eksempelvis dine Facebook Ads.

Google Tag Manager Guide

Hvordan kan du bruge Google Tag Manager?

For at få en bedre forståelse for, hvordan din digitale marketing performer, kan du med fordel anvende Google Tag Manager i samarbejde med Google Analytics. Du kan blandt andet evaluere på, hvilke kanaler, der skaber flest konverteringer, leads, tilmeldinger til nyhedsbreve osv. På den måde giver Tag Manager dig et komplet overblik over, hvordan du skal prioritere dit marketingbudget og hvilke kanaler, der giver dig størst værdi for pengene. Derfor får du herunder fire simple steps til opsætningen af din Google Tag Manager.

Google Tag Manager Guide

4 steps til opsætning af Google Tag Manager og tracking med Google Analytics

Step 1: Opret en Google Tag Manager konto

Vi starter med at oprette en Tag manager konto

1. Følg linket: tagmanager.google.dk
2. Klik på “Opret konto”
3. Udfyld “Kontonavn” og vælg det land, din virksomhed befinder sig i.
4. Indtast domænenavnet i “Containernavn” og vælg “Web”
5. Klik herefter på “Opret”

Når dette er gjort, får du vist to scripts, som skal implementeres i henholdsvis start <head> tag og <body> tag.

<head> tag:

Google Tag Manager guide

<body> tag:

Google Tag Manager guide

7. Klik herefter “Indsend”, “Offentliggør” og “Fortsæt”.

Nu er du klar til at opsætte mål for konverteringer!

Step 2: Opsæt tracking af trafik på dit website via Analytics

Vi skal oprette et tag og en trigger for at tracke trafik via Google Tag Manager

Opret et tag
Vi starter med at oprette tracking af sidevisninger via Google Tag Manager:

1. Klik på “Tags”
2. Opret nyt tag
3. Klik på “Tag Konfiguration” og vælg Google Analytics
4. Klik på “Vælg variabler for indstillinger” og opret en ny variabel
5. Indsæt din UA-kode fra din Google Analytics konto under “Sporings id” og navngiv variablen “UA-kode”
6. Klik på “Gem”

Nu er tagget oprettet og vi er klar til at oprette triggeren!

Opret en trigger
Vi ønsker at tracke trafik på hele domænet

1. Klik på “Triggers”
2. Vælg “All pages”
3. Navngiv hele tagget
4. Klik “Gem”

Klik herefter “Indsend”, “Offentliggør” og “Fortsæt”.
Nu er tagget og triggeren oprettet for tracking af trafik på alle sider!

Step 3: Opsæt tracking af henvendelser via e-mail link på website

Før vi kan oprette tagget, skal vi tilføje flere variabler.

Tilføj Variabler

1. Klik på “Variabler”
2. Klik på “Konfigurer”
3. Sæt flueben ved “Click URL”

Nu har du tilføjet variablen, som vi skal bruge senere.

Opret tag for hændelser

1. Vi opretter et nyt tag og vælger igen Analytics.
2. Klik på sidevisninger og vælg i stedet “Hændelse”
3. Skriv “E-mail” i følgende “Hændelsessporingsparametre: “Kategori” og “Handling”
4. Vælg “UA-kode” som variabel

Opret ny trigger

1. Klik på “Triggers”
2. Klik på “+” i højre hjørne for at oprette en ny trigger
3. Klik på “Triggerkonfiguration”
4. Vælg “Kun links”
5. Vælg “Nogle linkklik”

Nu skal du vælge de parametre, som passer på din konvertering.

1. Vælg “Click URL”, som er den variabel, vi lige har oprettet
2. Vælg “Er lig med”
3. Kopier linket ind, som vi ønsker at tracke, i dette tilfælde “E-mail”.
Eksempel: mailto:tagmanager@asento.dk
4. Navngiv denne og klik “Gem”
5. Navngiv herefter tagget som ønsket og klik “Gem”

OBS: Husk at offentliggøre dine nye tags, så de er aktive.

Nu har vi oprettet tagget, men vi er ikke helt færdige endnu..

Step 4: Opret mål i Google Analytics

For at data kan aflæses og anvendes i Google Analytics, skal vi oprette et nyt mål i Google Analytics.

1. Klik ind på din Google Analytics Konto
2. Klik på “Administrator” nederst i venstre hjørne
3. Klik på “Mål” under “Visning” til højre
4. Klik på “+ Nyt mål”

Nu får du vist 3 opsætningsparametre, vi skal igennem.

1. Vælg “Tilpasset” under “Målopsætning”
2. Klik “Fortsæt”
3. Navngiv dit mål og vælg “Hændelse”
4. Indtast de SAMME Hændelsesparametre, som du skrev ind i Google Tag Manager
5. Klik “Gem”

Nu er målet i Google Analytics sammenkoblet med Google Tag Manager!

Derfor vil du nu kunne se data på, hvor mange, der henvender sig via E-mail på dit website. Derudover kan du i Analytics se, hvilke kanaler, der står for flest henvendelser. På den måde kan du vurdere, hvilke kanaler, der virker bedst for din forretning.

Opsætning af Google Tag Manager: Visuel guide

Asento-logo-sort-orange-favicon
Der er ingen kommentarer

Skriv en kommentar

Top