Rækkevidde
At optimere efter rækkevidde betyder, at du ønsker så mange eksponeringer som muligt. Hvis du har en målsætning om at få flest mulige eksponeringer, vil du kunne evaluere på din kampagne blandt andet på baggrund af din CPM Cost Per Thousand.
Trafik
Hvis du optimerer din kampagne efter trafik, vil dit primære fokus være på prisen pr. enten ‘Visning af landingsside’ eller pr. ‘Klik på link’. Hvis du optimerer efter ‘Klik på link’, vil Facebook hovedsageligt levere dine annoncer til personer, der med størst sandsynlighed vil klikke på dine annoncer, men ikke nødvendigvis vil indlæse hele din landingsside.
Hvis du derimod optimerer efter ‘Visning af landingsside’, vil din kampagne blive optimeret efter personer i din målgruppe, der med størst sandsynlighed vil loade hele din landingsside og dermed også har større interesse i din ydelser eller dine produkter.
Installation af app
Når der optimeres efter installation af en app, så vil du kunne evaluere på prisen pr. installation af mobilapp. Med denne kampagnemålsætning leverer Facebook dine annoncer til de personer i din målgruppe, der med størst sandsynlighed vil installere din app.
Videovisninger
Hvis du optimerer din kampagne efter videovisninger, kan du enten vælge målsætningen ‘ThruPlays’ eller ‘Kontinuerlige 2-sekunders videovisninger. Når du vælger ThruPlay, vil Facebook levere dine annoncer til de personer i din målgruppe, der med størst sandsynlighed vil afspille hele din video.
Hvis din video er længere end 15 sekunder, vil Facebook levere annoncer til de personer, der vil afspille 15 sekunder af din video. Når du vælger at optimere din kampagne efter kontinuerlige 2-sekunders videovisninger, vil Facebook levere annoncer for at få flest mulige videovisninger på mindst to kontinuerlige sekunder.
Leadgenerering
Hvis du ønsker at indsamle leads på Facebook, eksempelvis i forbindelse med nyhedsbrevstilmeldinger eller nye kunder, der ønsker et tilbud, så er det leadgenerering, du skal optimere din kampagne efter. Her kan du blandt andet evaluere på prisen pr. udfyldte leadformular.
Kampagnen leadgenerering giver dig mulighed for at skabe en leadformular, der bliver vist til din potentielle målgruppe og giver dem mulighed for at udfylde deres kontaktoplysninger for et sign-up til dit nyhedsbrev eller for et uforpligtende tilbud på din ydelse. Du kan både hente dine indsamlede leads manuelt via din Business Manager eller via en automatiseret proces, hvor du integrerer din leadformular med et tredjepartsværktøj, der eksempelvis kan kobles sammen med Mailchimp eller Gmail.
Opslagsinteraktion
Opslagsinteraktion kan med lethed sammenholdes med den klassiske funktion ‘Boost’, hvor du ikke behøver at tilgå din Business Manager for at sponsorere indholdet. Med opslagsinteraktion bliver dine annoncer leveret til personer i din målgruppe, der med højst sandsynlighed vil interagere med dine annoncer, herunder kommentere, like eller dele. Med denne målsætning kan du evaluere på din pris pr. opslagsinteraktion.
Synes godt om for side
Du kan også vælge at lade Facebook leverer annoncer til personer, der kan have interesse i at “følge” og “synes godt om” din virksomheds side.
Begivenhedssvar
Når du afholder et arrangement, der er akkompagneret af en Facebook begivenhed, og du gerne vil promovere denne til en relevant målgruppe, så er det begivenhedssvar, du skal gå efter. På den måde leverer Facebook dine annoncer til personer i din målgruppe, der vil have størst tendens til at give din begivenhed et svar.
Beskeder
Med en beskedsvar kampagne opfordrer du modtageren til at henvende sig til din virksomhed via Facebook Messenger. Det vil sige, at linket i din annonce fører direkte til Messenger, hvor der åbnes et chatvindue direkte til din virksomhedsprofil. Dette kan være en fordel at anvende i din opsætning som en form for mikrokonvertering, eller du kan opfordre dine potentielle kunder til at booke tider til din ydelse direkte på Facebook. Med denne kampagnemålsætning kan du med fordel evaluere på prisen pr. startet samtale.
Konverteringer
Med kampagnemålsætningen konverteringer kan du optimere dine Facebook annoncer efter den konvertering, du ønsker for at skabe resultater i din forretning. Her kan du både optimere efter salg, leads eller hvad du betegner som en konvertering på dit website. Det kan både være en udfyldt kontaktformular, et klik på din virksomheds telefonnummer eller en udførelse af en bordbooking.
For at optimere efter eksempelvis et klik på din virksomheds telefonnummer, kan du med fordel drage nytte af Google Tag Manager, hvor du kan spore på klik og herefter oprette klik som en brugerdefineret konvertering i din Business Manager. Se ASENTOs guide til Google Tag Manager her. Desuden kan du i Hændelsesadministratoren også opsætte hændelser på klik på telefonnumre osv.
Salg fra katalog
Salg fra katalog er en af de vigtigste kampagnemålsætninger, hvis du driver en webshop. Med salg fra katalog som målsætning kan du udforme dynamiske retargeting annoncer, der viser de mest relevante produkter til den valgte målgruppe.
Hvis en person i din målgruppe har tilføjet et specifikt produkt til kurven og vælger ikke at købe i første omgang, kan du lave en dynamisk annonce til denne person, hvor produktet, personen har tilføjet til kurven, bliver vist. Hvis du vil annoncere via et produktkatalog, kræver det, at du først opretter et sådan i din Business Manager. For at oprette et katalog med produkter, kan du eksempelvis tilføje et plugin på din hjemmeside, der genererer et feed, som kan implementeres i dit katalog.
Advantage+
I 2022 udrullede Meta også den nyeste kampagnemålsætning ‘Advantage+ Shopping’, som især henvender sig til ecommerce og B2C virksomheder. Det er en kampagnemålsætning, som er styret af algoritmen og dens måde at kombinere målgrupper på med både eksisterende og potentielle nye kunder i samme kampagne – og med mulighed for at generere op til 150 annoncesammensætninger, hvoraf algoritmen leverer de budskaber og billeder, som maskinen vurderer, at målgruppen vil købe sig ind på. Ifølge Meta selv vil Advantage+ Shopping medføre et gennemsnitligt fald i pris pr. køb med 15% og samtidig en stigning i annonceafkastet med 15%.
For at anvende Advantage+ Shopping kampagnemålsætningen skal du fortælle Meta, hvem dine eksisterende kunder af, eksempelvis besøgende på dit website de seneste 180 dage samt en brugerdefineret målgruppe i form af informationer ud fra din kundeliste. Du kan herefter angive, at du kun ønsker, at en vis procentdel af annonceringen bliver brugt på eksisterende kunder – og herefter vil du kunne se procentfordelingen af køb fra henholdsvis eksisterende og nye kunder.
Forretningstrafik
Hvis du har en fysisk forretning, kan det være en fordel for dig at bruge Facebook annoncering til at drive potentielle kunder til din fysiske forretning. Facebook estimerer i realtid, hvor mange personer, der har besøgt dine forretninger, gennem en række målingssignaler, som typisk omfatter følgende:
1. Oplysninger fra personer, som har aktiveret placeringstjenester på deres telefon. Afhængigt af indstillingerne på den enkelte persons enhed kan placeringsopdateringer ske, selv når Facebook-appen er lukket. Facebook kan bruge disse kunders wi-fi og Bluetooth til at finde deres placeringer endnu mere nøjagtigt.
2. Satellitbilleder og kortdata fra tredjeparter, som viser området omkring den bygning, du befinder dig i.
3. Filtrering af personer, som vi mener er medarbejdere, eller som ser ud til at være på farten.
Facebooks tilgang er at tænke mobil først, og vi kan måle forretningsbesøg med stor præcision. Facebook kan dog ikke opfange alle, der besøger din forretning, gennem disse signaler. Derfor gør Facebook følgende:
1. Udleder disse oplysninger i rapporteringen af dine forretningsbesøg for at give et estimat over det samlede antal forretningsbesøg.
2. Bruger meningsmålinger i Facebook-appen for at validere nøjagtigheden af både vores måling og udledning.
Rapportering og optimering for forretningsbesøg er i testfasen. Det betyder, at du muligvis ikke kan vælge optimering for forretningsbesøg eller modtage rapportering om forretningsbesøg for din kampagne, selvom du har adgang til målsætningen.
I stedet optimeres din kampagne som standard for Daglig unik rækkevidde. I forbindelse med rapportering kan du se annonceresultater for flere lokationer udspecificeret efter forretningslokationer. Brug disse data til at få indtryk af, hvad det koster at nå ud til folk omkring hver enkelt forretning.
Når du har valgt den rette målsætning, skal du på kampagneniveauet (optimering af dit budget på kampagneniveau bliver obligatorisk fra september 2019) også bestemme et budget for din kampagne. Her har du to muligheder:
Det budget, du vil bruge pr. dag. Her kan du lade Facebook bestemme, hvornår dine annoncer skal leveres alt efter, hvor dit budget er bedst givet ud. Det vil sige, at du med det daglige budget muligvis bruger mere nogle dage og mindre andre, men du holder et gennemsnitligt dagligt budget i din kampagnes levetid.
Her sætter du budgettet for en hel kampagnes livstid. Med et livstidsbudget vil Facebook aldrig bruge mere end det budget, du har sat.