fbpx
Publiceret d. 14 aug 2020 Læsetid: 8 minutter
#Instagram, #Sociale medier

Instagram Reels er landet – Minder funktionen dig om noget?

I over 50 lande har Instagram offentliggjort deres nyeste funktion på platformen. Hvis du tidligere har beskæftiget dig eller stiftet bekendtskab med det hurtigtvoksende TikTok, så er du godt på vej til at forstå den nye funktion.

Indholdsfortegnelse

Instagram Reels er brugernes mulighed for at optage og opdage korte 15-sekunders videoer med musik tilknyttet på Instagram. Og hvis du synes, konceptet lyder en smule bekendt, så har du helt ret! Med Instagram Reels funktioner ligger denne meget tæt på det verdensomspændte fænomen, TikTok.

I følgende blogindlæg guider jeg dig gennem Instagram Reels funktioner, hvad det er, og hvordan du som virksomhed kan bruge funktionen til at opbygge et fællesskab og ekspandere din reach.

Hvad er Instagram Reels?

Instagram Reels giver dig, som før nævnt, mulighed for at optage og redigere 15-sekunders videoklip med præcis den musik, hastighed og de effekter du ønsker.

Når du har oprettet din Reel, er det muligt at dele den til Instagram Stories, Instagram Explore og til det helt nye Reels tab, der nu vil være at finde på din profil under dine højdepunkter.


Det nye Reels tab, markeret med orange, der her ses på Instagrams egen profil.

 

Instagram Reels har også sin egen version af For You Page, som vi kender den fra TikTok – nemlig det nye Reels Explore Feed.
Et feed, hvor du kan tilgå uendelige Reels, der er baseret på, hvem du allerede følger, hvilket content du interagerer med, og hvor du er lokaliseret – altså et forsøg på at vise dig de Reels, du med garanti ville kunne lide at se!

Opret Reels til din virksomhedsprofil

Via dit Instagram kamera kan du tilgå Instagram Reels, hvor du i bunden kan vælge ‘Live’, ‘Historie’ og ‘Filmruller’, skal du blot swipe til ‘Filmruller’. Her kan du oprette sjove videoer, som kan deles med dine venner eller alle brugere på Instagram. Du kan optage og klippe 15-sekunders video med lyd, effekter og andre kreative værktøjer. Desuden kan du optage video direkte fra dit Instagram kamera eller anvende en video fra dit arkiv.

Musikken kan du vælge fra et stort musikbibliotek – du kan også vælge at optage og anvende din egen personlige lyd.

Efter at have tilføjet musik, er der et væld af redigeringsmuligheder, du kan udforske og benytte dig af. Der er blandt andet en nedtællingstimer, som er en funktion, der giver dig lov til at redigere i din videos hastighed, og der et bibliotek fyldt med effekter, du frit kan vælge fra.

Når du er færdig med at redigere din Reel, kan du dele den med dine følgere i Feed, og (hvis du har en offentlig profil) gøre din Reel tilgængelig for et bredere publikum i Instagram Explore.

Hvorfor Instagram Reels?

Reels er Instagrams direkte modsvar til det stadigt voksende TikTok. Og det kommer ikke som nogen overraskelse, at Instagram vælger at gøre brug af de populære features, vi kender fra TikTok.

TikTok har endnu ikke et stærkt fundament i alle lande – de er stærkt eksponerede i Asien – hvor appen også stammer fra, men har endnu ikke overvundet lande som eksempelvis Brasilien.

Og med over 1 milliard brugere på verdensplan, så har Reels stor chance for succes med sin centrale plads på det allerede utroligt anvendte og anerkendte Instagram!

Som virksomhed giver Reels dig mulighed for at vise en mere personlig og mindre perfekt side af dit brand, og som en bonus vil du kunne ramme et helt nyt publikum med dine Reels og dermed ekspandere din reach!

Dine Reels vil dukke op i nye brugeres Explore feed, de vil her direkte kunne følge din virksomhedsprofil, hvilket giver dig muligheden for at opbygge et helt unikt fællesskab omkring dit brand!

Brugen af Reels i din virksomhed

Instagram Reels er en ny måde at opbygge dit community på, og samtidig opnå et større reach på Instagram. Derudover er det en sjov og engagerende måde at interagere med sin målgruppe på i form af kreative videoer. Hvis du alligevel bruger Instagram, som en del af din digitale strategi, så bør du overveje at kaste dig ud i Reels. Hvis det ekspanderer lige så hurtigt, som det er set på TikTok, så giver det god mening at være en af de første til at være i gang med funktionen.

Her giver jeg tre forslag til, hvordan du kan bruge Reels på din virksomhedsprofil:

1. Skab autentisk indhold

Reels er designet til at være hurtigt og sjovt – fyldt med en masse effekter – som gør det nemmere at skabe fængende og autentisk indhold til din målgruppe. Som virksomhed kan du med Reels vise mere af de upolerede sider, og dette er særligt godt i forhold til at opbygge tillid til brandet og forstærke dit nuværende community.

2. Del lærerigt indhold

Lærerigt indhold kan være et godt sted at starte, hvor du giver dine følgere tips og tricks til noget, der er relevant for din virksomhed. Et eksempel kunne være “5 måder at lave engagerende indhold på Instagram” og så videreformidle dette kreativt i din Reel.

3. Fremvis produkter eller ydelser

Reels er en fantastisk mulighed for at skabe opmærksomhed på dit brand, dine produkter eller dine ydelser, som potentielt set kan ende ud i konverteringer. Netop fordi dine Reels også bliver delt til folk, der ikke følger dig i forvejen, så får endnu flere mulighed for at se dit content.

Betalt annoncering?

Det er endnu ikke muligt at annoncere via Instagram Reels, men det er nok blot et spørgsmål om tid før betalt annoncering også bliver en mulighed der, og så bliver det højst sandsynligt nogle annoncer ala dem, der allerede florerer i Instagram Stories.

Indtil da er influencers allerede godt i gang med at promovere produkter og ydelser for forskellige virksomheder ved hjælp af de kreative videoer. Det er altså ikke kun et sted, hvor virksomheder kan skabe kreativt content, det bliver også en anden måde at pushe sine produkter eller ydelser på overfor ens målgruppe.

Vil du gerne læse mere om Instagram? Så læs også vores indlæg om Instagram annoncering

Louise Conradsen, ASENTO

Head of Social Media & Email

14 aug 2020

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Louise Conradsen, ASENTO

Head of Social media & Email Marketing

Vil du kontaktes?

Tusind tak for din mail, vi vender tilbage til dig snarest!

Ved at klikke «Kontakt Mig» accepterer du vores Privatlivspolitik.