Instagram Reels er brugernes mulighed for at optage og opdage 15-90 sekunders videoer med musik tilknyttet på Instagram. Og hvis du synes, konceptet lyder en smule bekendt, så har du helt ret! Med Instagram Reels funktioner ligger denne meget tæt på det verdensomspændte fænomen, TikTok.
I følgende blogindlæg guider jeg dig gennem Instagram Reels funktioner, hvad det er, og hvordan du som virksomhed kan bruge funktionen til at opbygge et engagerende fællesskab, ekspandere din reach og vækste organisk.
Hvad er Instagram Reels?
Instagram Reels giver dig, som før nævnt mulighed for at optage og redigere 15-90 sekunders videoklip med præcis den musik, hastighed og de effekter du ønsker.
Når du har oprettet din Reel, er det muligt at dele den i Instagram Explore, også kendt som ‘Udforsk’ fanen, og i Reels fanen, som du finder under højdepunkter på din profil.

Det nye Reels tab, markeret med orange, der her ses på ASENTOs profil.
Instagram Reels har også sin egen version af For You Page, som vi kender den fra TikTok – nemlig “Reels Explore Feed”.
Et feed, hvor du kan tilgå uendelige Reels, der er baseret på, hvem du allerede følger, hvilket content du interagerer med, og hvor du er lokaliseret – altså et forsøg på at vise dig de Reels, du med garanti ville kunne lide at se!
Opret Reels til din virksomhedsprofil
Via dit Instagram kamera kan du tilgå Instagram Reels, hvor du på ‘+’-ikonet i bunden af dit panel og på din profil kan vælge ‘Reel’. Her kan du oprette sjove og inspirerende videoer, som kan deles med dine venner eller alle brugere på Instagram.
Du kan optage og klippe 15-90 sekunders video med lyd, effekter og andre kreative værktøjer. Desuden kan du optage video direkte fra dit Instagram kamera eller anvende en video fra dit arkiv. Du har altså mulighed for at uploade allerede optagede videoer eller at optage direkte i Instagram.
Musikken kan du vælge fra et stort musikbibliotek. Du kan også vælge at optage og anvende din egen personlige lyd.
Efter at have tilføjet musik, er der et væld af redigeringsmuligheder, du kan udforske og benytte dig af.
Der er blandt andet:
- AR effekter, hvor du kan vælge mellem gemte eller nye filtre i effektgalleriet for at optage flere klip med forskellige effekter.
- Din tur, hvor du kan vælge mellem forskellige skabeloner og tendenser, du ønsker at vise dit bidrag til.
- Hastighed, hvor du enten fremskynder eller sænker hastigheden på din video eller lyd, inden du filmer.
- Layout, hvor du kan vælge et gitter, så du filmer i 2-6 forskellige sektioner, hvor det ligner, at alt foregår samtidig, selvom det er filmet forskelligt.
- Timer og countdown, hvor du kan indstille en timer til at optage et af dine klip håndfrit.
- Dobbelt, hvor du kan tage et billede med front- og bagkameraet på samme tid.
Når du er færdig med at redigere din Reel, kan du dele den med dine følgere i Feed, og (hvis du har en offentlig profil) gøre din Reel tilgængelig for et bredere publikum i Instagram Explore.

Hvorfor Instagram Reels?
Reels er Instagrams direkte modsvar til det stadigt voksende TikTok. Og det kommer ikke som nogen overraskelse, at Instagram vælger at gøre brug af de populære features, vi kender fra TikTok.
Instagrams algoritme prioriterer derfor også i højere og højere grad Reels i vores personlige feeds. Og faktisk favoriserer algoritmen også bestemte funktioner, så du har større chance for at øge dine eksponeringer. Algoritmen er særligt glad for, at brugerne ser hele din reel, at der er et højt engagement i form af likes, kommentarer og ‘gemte’ på din Reel, at folk klikker på den lyd, som du har brugt (og som formentlig er trendende!), samt når du anvender 9:16-formatet.
Og med over 1 milliard brugere på verdensplan, så har Reels stor chance for succes med sin centrale plads på det allerede utroligt anvendte og anerkendte Instagram!
Som virksomhed giver Reels dig mulighed for at vise en mere personlig og mindre perfekt side af dit brand, og som en bonus vil du kunne ramme et helt nyt publikum med dine Reels og dermed ekspandere din reach!
Dine Reels vil dukke op i nye brugeres Explore feed, de vil her direkte kunne følge din virksomhedsprofil, hvilket giver dig muligheden for at opbygge et helt unikt fællesskab omkring dit brand!
Brugen af Reels i din virksomhed
Instagram Reels er måde at opbygge dit community på og et større reach på Instagram. Derudover er det en sjov og engagerende måde at interagere med sin målgruppe på i form af kreative videoer. Hvis du alligevel bruger Instagram, som en del af din digitale strategi, så bør du overveje at kaste dig ud i Reels. Hvis du altså ikke allerede bruger det populære format, så vil jeg helt klart anbefale, at du kommer i gang med at lave Reels nu og her!
Her giver jeg tre forslag til, hvordan du kan bruge Reels på din virksomhedsprofil:
1. Skab autentisk indhold
Reels er designet til at være hurtigt og sjovt – fyldt med en masse effekter – som gør det nemmere at skabe fængende og autentisk indhold til din målgruppe. Som virksomhed kan du med Reels vise mere af de upolerede sider, og dette er særligt godt i forhold til at opbygge tillid til brandet og forstærke dit nuværende community.
2. Del lærerigt indhold
Lærerigt indhold kan være et godt sted at starte, hvor du giver dine følgere tips og tricks til noget, der er relevant for din virksomhed. Et eksempel kunne være “5 måder at lave engagerende indhold på Instagram” og så videreformidle dette kreativt i din Reel.
3. Fremvis produkter eller ydelser
Reels er en fantastisk mulighed for at skabe opmærksomhed på dit brand, dine produkter eller dine ydelser, som potentielt set kan ende ud i konverteringer. Netop fordi dine Reels også bliver delt til folk, der ikke følger dig i forvejen, så får endnu flere mulighed for at se dit content.
Betalt annoncering?
Sidder du nu og overvejer, om du mon kan gøre noget aktivt for at få dine Reels ud til endnu flere, end hvad du har opnået med dine organiske indsatser? Så er svaret ja – med betalt annoncering.
Det er nemlig muligt, at du gennem din Business Managers annoncekonto opretter en annonce gennem ‘Brug eksisterende opslag’, hvor du kan vælge Reels, som du allerede har offentliggjort. Bemærk dog, at du ikke kan vælge Reels, hvor du enten har tagget produkter eller har brugt ophavsretligt beskyttet musik.
Vil du gerne læse mere om Instagram? Så læs også vores indlæg om Instagram annoncering
Ved du hvorfor, at det kun er nogle af min konti som har adgang til musik i Reels? Hvad kan man gøre for, at for adgang på de konti som ikke har?.. 🙂
Hej Sofie Amalie,
Tak for din kommentar!
Der er forskellige muligheder i adgangen til musik afhængigt af, om du har en “privat”, “kreatør” eller “virksomheds”-profil. Så umiddelbart tænker jeg, at det må være svaret: at dine konti er oprettet som forskellige profiler. Derudover er både musik og effekterne i Reels i kontinuerlig udvikling, og det er derfor heller ikke alle, der har adgang til de samme muligheder endnu. Jeg håber, at det var svar nok 🙂
Med venlig hilsen Rikke
kan en virksomhed bruge det musik der er tilgængeligt, uden at løbe ind i problemer med musikkens rettigheder??
Hej Mine,
Tak for din kommentar!
Instagram har selv forsøgt at justere i, hvilket musik der er tilgængeligt i forhold til ens valgte profil. Derfor er der også forskel på, hvilket musik du kan bruge som “privat”, “kreatør” og “virksomheds”-profil. Som udgangspunkt skulle meget af det musik med copyright være fjernet som mulighed på din virksomhedsprofil, men Instagram er stadig under udvikling med både musik og effekter på Reels, så du skal nok have de normale copyright regler in mente, inden du eksempelvis bruger en sang fra en kendt popmusiker til at promovere din virksomhed. Jeg håber, at det giver mening for dig 🙂
Med venlig hilsen Rikke
Hej Louise
Jeg har en virksomhedsprofil på Instagram, og har problemer med musikken. Jeg kan ikke få nogen kendte sange over, men blot nogen der i forvejen ligger der.
Må man som virksomhedsprofil godt bruge alle sange på reels. Jeg kan som virksomhedsprofil ikke finde de sange jeg vil i min søgning, hvilket er mærkeligt. Men har fundet ud af man kan trykke “gem” ved alle sangene, og derefter bruge dem, som virksomhedsprofil. Men er usikker på om det er ulovligt? Så skal man være kreatør profil for, at bruge alt musik?
Håber du kan hjælpe.
Hej Matilde
Det er en udbredt problematik i øjeblikket, så den er du bestemt ikke alene med.
Instagram har over tid selv forsøgt at justere i, hvilket musik der er tilgængeligt i forhold til ens profiltype. Derfor er der også forskel på, hvilket musik du kan bruge som “privat”, “kreatør” og “virksomheds”-profil. Som udgangspunkt skulle meget af det musik med copyright være fjernet som mulighed på din virksomhedsprofil, men Instagram er stadig under udvikling med både musik og effekter på Reels, så du skal nok have de normale copyright regler in mente, inden du eksempelvis bruger en sang fra en kendt popmusiker til at promovere din virksomhed. Derfor vil jeg heller ikke umiddelbart anbefale dig at bruge musikken, som du har ‘gemt’ jævnfør copyright reglerne. Det, man kan gøre i stedet, er, at man kan indtænke original-lyd indtil Instagram Reels’ musikbrug er hundrede procent på plads i forhold til loven. 🙂
Jeg håber, det gav dig afklaring.
Med venlig hilsen
Louise
Hej. Ved du hvordan man kan se indblik på sine reels, ligesom man kan på billeder?
Hej Laura,
Tak for din kommentar!
Det er endnu ikke muligt at se “Indblik” på Reels på samme måde som ved de normale opslag. Derudover er de heller ikke implementeret i den generelle “Indblik” oversigt endnu (hvor du kan se stories, opslag og IGTV), men jeg er ret sikker på, at det er på vej. De eneste data, du kan se på nuværende tidspunkt, er dem, der viser, hvor langt din Reel er nået ud, samt hvor mange likes og kommentarer du har fået på den pågældende Reel.
Jeg håber, at du kunne bruge svaret. Vi venter også spændt på mere indsigt i dataen for Reels!
Med venlig hilsen Rikke.
Hej
Jeg har en privat konto og en virksomhedskonto, min private har reels funktionen når jeg over kamera men min virksomhedsprofil har ikke, hvordan får jeg den?
Mvh Kathja
Hej Kathja
Der har været lidt ‘knas på linjen’ i forbindelse med Instagrams udrulning af Reels funktionen, så du er helt sikkert ikke den eneste, der har oplevet udfordringer. Jeg har to muligheder til dig:
1:
Kan du se Reels-ikonet nederst i din menu på startsiden? Altså der, hvor du kan se Reels? For hvis du kan det, så kan du trykke ind på Reels og tappe på kameraikonet øverst til højre. Så vil du kunne oprette en Reel.
2.
Hvis ovenstående ikke virker, så kan det nogengange gøre en forskel at slette appen og genaktivere den efterfølgende.
Jeg håber, at en af ovenstående muligheder løser det 🙂
Med venlig hilsen
Louise fra ASENTO
Jeg har ikke reels på min bruger har prøvet at have det som en virksomhed, som kreatør osv men intet hjælper. Jeg forstår det simpelthen ikke🙈 men hvis jeg opretter en ny instergram konto har den reels🙈 det er virkelig frustrerende. Har også prøvet at skrive til insta, men de svare ikke. Er virkelig frustreret
Hej Melissa,
Tak for din kommentar!
Det er svært lige at gisne om, hvorfor du ikke kan få Reels på din profil på nuværende tidspunkt, men som jeg også har forklaret lidt i en tidligere kommentar, så er de heller ikke helt færdig med udrulningen endnu, hvilket også forklarer, hvorfor du kan få det med samme, når du opretter en ny profil (for det er udrullet til nyoprettede).
Mit bedste bud er, at du sletter appen og henter den forfra – da det kan være, at din app ikke har opdateret den seneste version eller lignende. Alternativt afvente svar fra Instagram support, hvis der specifikt er noget med din profil, som medfører, at du ikke kan få tildelt funktionen af den ene eller anden årsag.
Med venlig hilsen Rikke
Hej
Jeg kan ikke få reels på min virksomhedskonti, har også prøvet at lave den til en privatkonto men intet virker 🙁 men hvis andre logger ind på min telefon kommer det fint frem, nogle Odder til hvad man kan gøre eller kontakte? 🙁
Mvh Melissa
Hej Melissa,
Tak for din kommentar!
Jeg har netop besvaret din anden kommentar, hvor jeg kommer med input til, hvad du kan forsøge at gøre.
Hvis det stadig ikke virker, og du ikke hører tilbage fra supporten efter noget tid, så er du velkommen til at kontakte os.
Med venlig hilsen Rikke
Hej. Jeg har kæmpet længe med at lave reels på min virksomheds Instagram. Der er jo som sagt et dårlig udvalg i musik – men hvordan laver man en originallyd? Hilsen Amanda
Hej Amanda,
Tak for din kommentar!
På grund af copyright så er der desværre ikke så mange kendte muligheder i musikfunktionen, nej.
Hvis du gerne vil lave original lyd, så laver du din reel, som du vil have den, og så kan du klikke videre til “forhåndsvis”. Her er der et lille mikrofon-ikon øverst, hvor du kan optage din egen lyd. Det er ikke alle, der har fået denne funktion endnu, så hvis du ikke kan finde den endnu, så er det bare at væbne sig med tålmodighed.
Hvis du vælger at gøre brug af musik i original lyd, skal du dog være opmærksom på copyright stadigvæk – selvom du har optaget det 🙂
Hej Asento
Jeg har på min Instagram virksomhedsprofil oprettet en reel. Jeg kan dog (efter et utal af søgninger på dansk og engelsk på nettet) ikke lure, om mine følgere automatisk bliver præsentereret for min reel. Jeg har kune lagt den på fanen ‘Reel’ ikke i mit profilgrid.
Sommerhilsener
Solveig
Hej Solveig,
Tak for din kommentar!
Hvis du vælger, at den kun skal ligge i Reel-fanen, så dukker den ikke automatisk op i dine følgeres newsfeed, men den kan godt blive vist i “udforsk” sektionen, hvis Instagram vurderer, at det er relevant for dine følgere. Det er Instagrams måde at opfordre til, at den også bliver lagt op i dit profilgrid, så den automatisk kommer ud til dine følgere i feedet og på selve profilen. Du kan til gengæld vælge at dele din Reel i story, så folk klikker ind på den derfra – så bliver dine følgere eksponeret for den der i hvert fald 🙂
Med venlig hilsen Rikke
Hej. Ved du hvorfor min tekst ikke er kommet på min reels? 🥴
Hej Mai,
Tak for din kommentar!
Det er svært at sige i din specifikke situation, når jeg ikke ved mere, da der kan være flere faktorer, som spiller ind. Dog fjerner Instagram teksten på dine reels, hvis du bruger mere end de 30 hashtags, der er tilladt – så det kan være dét 🙂
Med venlig hilsen Rikke
Hej
Jeg er kommet til at fjerne min reels fra min forside profil. Ved du hvordan jeg får dem tilbage på “startsiden”?
Hej Botilde,
Tak for din kommentar!
Har du mulighed for at uddybe din problematik? Så har vi bedre mulighed for at hjælpe dig.
Mener du, hvordan din reel bliver vist i newsfeedet hos dine følgere eller hvordan den kommer til at ligge i dit feed på profilen (udover reel-fanen) eller noget helt tredje? 🙂
Med venlig hilsen Rikke
Jeg er også kommet til at fjerne min reel fra nyheds-feedet, så nu ligger den kun under reel fanen. Kan denne komme tilbage igen?
Hej Botilde,
Tak for din kommentar!
Som tidligere besvaret i et par lignende spørgsmål til dette indlæg, så er det desværre ikke muligt at “fortryde” det på nuværende tidspunkt. Så den eneste mulighed, der umiddelbart er, vil være at lægge den op på ny for at få den ind i gitteret igen.. 🙂
Med venlig hilsen Rikke
Jeg kan ikke få min reel til at være der hvor mine normale opslag også er? Hvordan gør jeg det
Hej Nanna,
Tak for din kommentar!
Du får mulighed for at poste din reel i dit profilgitter, når du uploader den. Det er desværre den eneste mulighed, der er for at få den ind under de normale opslag på nuværende tidspunkt.
Med venlig hilsen Rikke
Hej, jeg er kommet til at fjerne min reel fra profil gitter. Hvordan får jeg den tilbage igen, så den ikke “kun” ligger under reels?
Tak for din kommentar!
Vi har ikke på nuværende tidspunkt fundet en måde at få en reel frem på profilgitteret, efter at den er blevet fjernet. Så den eneste løsning, der umiddelbart er, vil være at lægge den op på ny. Der er desværre ikke en fortryd-løsning endnu 🙂
Med venlig hilsen Rikke
Hej Rikke
Jeg er kommet til at fjerne et reel fra mit profilgitter. Hvordan fortryder jeg det?
Hej Andreas,
Tak for din kommentar!
Der er desværre ikke en fortryd-løsning på nuværende tidspunkt, og vi har ikke fundet en måde at få en reel frem på profilgitteret, efter at den er blevet fjernet. Så den eneste løsning, der umiddelbart er, vil være at lægge den op på ny 🙂
Med venlig hilsen Rikke
Jeg vil gerne have min reel til at ligge i ‘fuld format’ altså i fht størrelsen på billedet i mit profilgitter. Jeg ved man kan, men hvordan er det nu?
Altså så mit profilgitter stadig er æstetisk pænt 😅
Tak for din kommentar!
Du har mulighed for at rette visningen, når du uploader din reel til din profil. Der kan du vælge et cover (eller et billede fra filmrullen) og samtidig justere, hvordan den skal vises i dit profilgitter, når den er uploadet på profilen.
Med venlig hilsen
Rikke
Hejsa
Jeg kan ikke lave en filmrulle på min virksomhedsprofil på IG. Ikonet hvor to billeder ligger ovenpå hinanden findes ikke. Hvordan kan det være?
Tak for din kommentar!
Har du mulighed for at uddybe dit spørgsmål? Er det fordi, at du ikke kan finde funktionen i Instagram eller hvordan?
Alternativt kan du tjekke, om du har opdateret til den seneste udgave af Instagram. Det kan nogle gange være en af grundene til, at funktionen ikke er tilgængelig på profilen.
Med venlig hilsen
Rikke
Hej,
Ved du om man med en virksomhedsprofil kan gøre så den relatere sig mere til danske profiler? Har lagt en reel op i dag, men jeg har stort set kun udenlandske profiler der Liker mm. I forhold til virksomheds-delen af mine post så vil det jo give mest mening at blive set i DK 🙂
Hej Tanja,
Tak for din kommentar!
Hvilke hashtags har du brugt i din filmrulle? For selvom Reels har sin egen algoritme, så har det også betydning, hvilke hashtags du bruger. Hvis du bruger engelske hashtags, så vil du højst sandsynligt også blive fundet af flere udenlandske profiler, hvorimod hvis du bruger danske hashtags, så er det primært danskere, der benytter sig af disse.
Med venlig hilsen Rikke
Hej.
Når jeg lægger en Reel op fra min profil bliver den ikke vist overhovedet. Hvis jeg lægger den identiske Reel op fra en anden profil (begge uden visninger i nyheder) har den over 2.000 visninger. Jeg har tidligere haft ligeså mange fra min profil. Hvad kan det skyldes?
Hej Tina,
Tak for din kommentar!
Der er mange ting, der spiller ind på, hvor langt ens reel når ud. Først og fremmest er der selve algoritmen, som vurderer om dit indhold er relevant for dine følgere på det givne tidspunkt, samt om den skal pushes længere ud i udforsk-sektionen, så flere kan få glæde af den. Derudover kommer det også an på, hvor meget interaktion den får – samt hvor hurtigt den får det. Det er nemlig med til at påvirke algoritmen også – så selvom du har postet den samme video, så kan der være forskellig respons på de to profiler. Derudover spiller det også en rolle, hvilken dag (og hvornår på dagen) du poster din reel, og hvorvidt du bruger hashtags på den også.
Med venlig hilsen Rikke
Hej! Hvordan deler man en reel fra computeren? 🙂
Hej Amalie,
Tak for din kommentar!
Det er desværre ikke muligt at gøre via Instagram på nuværende tidspunkt fra computeren. Så skal du enten overføre den til din telefon og uploade den derigennem – eller alternativt uploade den via andre tredjepartsværktøjer.. 😊
Med venlig hilsen Rikke
Hej,
En reels på privat konto, hvordan kan den have flere visninger end man har følgere?
Den bliver vel kun set af ens følgere når kontoen er privat?
Og en reels fra en offentlig konto, kan man få sin egen reels at se der hvor en masse tilfældige reels dukker op?
Vh charlotte
Hej Charlotte,
Tak for din kommentar!
Som privat konto så er det kun dine godkendte følgere, der kan se og dele dine filmruller. Selv hvis nogen deler din filmrulle, vil kun dine følgere være i stand til at se den. Den kan dog sagtens have flere visninger end du har følgere, da følgere sagtens kan se din filmrulle mere end én gang.
Så snart du har en offentlig profil, så kan alle på Instagram se og dele dine filmruller. Derudover kan de også se dine filmruller på Udforsk, hvilket også er der, de mange tilfældige dukker op, og de vil også blive vist steder såsom hashtag og lydsider.
Med venlig hilsen Rikke
Hej 🙂
Man kan fjerne reels fra sit profil gitter, men hvordan får man det tilbage igen?
Hej Christina,
Tak for din kommentar!
Som tidligere besvaret i en lignende kommentar til dette indlæg, så er der desværre ikke en fortryd-løsning på nuværende tidspunkt. Så den eneste “løsning”, der umiddelbart er, vil være at lægge den op på ny for at få den ind i gitteret igen.. 🙂
Med venlig hilsen Rikke
Hej. Kan man ikke uploade reels af længere varighed end 90 sekunder? 😊
Hej Line
Tak for dit spørgsmål! På nuværende tidspunkt kan du ikke uploade videoer/reels med længere varighed end 90 sekunder. Såfremt den allerede optagede video er længere end det, vil Instagram klippe videoen til kun at vare 90 sekunder. Vi ser dog på andre kanaler som eksempelvis TikTok, at videoernes varighed bliver længere og længere, så det er formentlig blot et spørgsmål om tid, før Instagram Reels følger med på trenden.
Mvh. Louise
Hvordan kan det være, at jeg hører min egen valgte musik på den sidste reel jeg har lavet, hver gang jeg skal se nyheder og opslag fra dem jeg følger? min egen musik afspilles hele tiden, selvom jeg ikke ser på reelen, hvor musik kommer fra ?
Hej Helle
Det er bestemt ikke meningen og det lyder meget som et bug. Jeg vil anbefale, du sletter appen og henter den ned igen for at genstarte. Jeg håber, det hjælper på det.
Med venlig hilsen
Louise
Hvis det er ok her så har jeg et spørgsmål…
På reels er der nederst et navn efterfulgt af en boks hvor der står følg. Hvordan får man den og hvordan gør man den til et link?
Marlene
Hej Marlene,
Tak for din kommentar!
Det lyder til, at det højst sandsynligt er en reel, der er blevet ‘boostet’ på Instagram, hvor der er blevet lagt penge i at få den længere ud med formålet om at tiltrække flere følgere til profilen.
Hvis du klikker ind på den reel, du ønsker at booste, så kan du klikke på de tre prikker nede i højre hjørne. Her kan du vælge “Boost reel”, hvor du efterfølgende skal vælge målet ‘Flere profilbesøg’. Bemærk at dette kun er muligt, hvis du har en kreatør- eller virksomhedsprofil.
Du bør dog være opmærksom på, at reels, der bruger ophavsretligt beskyttet musik, ikke kan boostes som annoncer.
Med venlig hilsen
Louise