SERVER-SIDE TRACKING ⚙️

Tracking

I dette blogindlæg giver jeg dig en grundlæggende forståelse for server-side tracking og kendskab til både fordelene og ulemperne ved disciplinen.

  • Du får den nyeste viden på området.
  • Du får de værktøjer, som kan bruges i forbindelse med server-side tracking.
  • Du bliver bekendt med fordelene og ulemperne.

indholdsfortegnelse

Kort om server-side tracking

Server-side tracking – også forkortet SST – er den nyeste disciplin inden for tracking. Metoden er udviklet for at forbedre måden, vi tracker events på websites og webshops, og for at sikre et bedre datagrundlag samt en bedre tilskrivning til dine marketing platforme.

Der er flere grunde til, hvorfor Server-Side Tracking er en fordel:

  • Apples IOS opdateringer skaber store udfordringer for traditionel tracking, da opdateringerne blokerer de almindelige tredjepartscookies. De benytter sig af Intelligent Tracking Prevention(ITP).
  • Der er samtidig en stigende interesse fra browsernes side i forhold til at fjerne cookies på websites – også kaldet Enhanced Tracking Protection(ETP).
  • Cookies skaber en ringere load-time performance, da det er tungt for hjemmesider at loade almindelige cookiescripts. SST sker uden for siden, og forbedrer dermed loadtime.
Server side tracking

Client-side tracking vs. Server-side tracking

Traditionel Tracking – også kaldet Client-Side Tracking (CST) – fungerer på den måde, at der sættes en 3. partscookie, der kan sende data – via browseren – videre til den enkelte marketing platform. Det er den metode, du lige har været igennem.

3. partscookie bliver ofte identificeret af ITP og ETP, hvorefter de bliver fjernet.

Når dette sker, kan vi ikke spore brugernes adfærd i form af de events, som vi har opsat. Derudover vil den enkelte marketing platform have svært ved at identificere, om den samme bruger kommer igen og udfører en konverteringshandling.

Det betyder et mindre datagrundlag og upræcis tilskrivning af værdien for den enkelte marketing kanal, og dermed et uklart billede af, hvad der virker i din digitale marketing strategi.

Client side tracking

Server-Side Tracking (SST) er en nyere tracking metode til at spore brugernes adfærd mere sikkert og effektivt.

Når vi bruger SST, har vi mulighed for at sende data til vores egen server, og vi kan sende dataen – via vores egen cookie – uden at blive blokeret. Først herefter sender vi dataen til marketing platformene. Det sikrer, at vi opretholder vores datagrundlag samt den rette tilskrivning for den enkelte marketing platform.

server-side tracking disciplin

Fordele ved Server-side Tracking

Mere præcis data

Ingen blokering af tredjepartscookies (Adblock, etc). Adblock kan identificere datadeling via de ”gamle” JavaScript-cookies og blokere for, at man bliver sporet. Dette kan ikke ske, når vi sporer via server-side.

Derudover har Apple udviklet ITP (Intelligent Tracking Prevention), som på samme måde går ind og forhindrer hjemmesider i at spore med tredjepartscookies. Dette gælder for alle med den nyeste opdatering til Apple enheder.

Pagespeed forbedres

Tracking sker uden for browseren, så derfor skal siden ikke bruge tid på at loade alle de tracking scripts, som den normalvis skulle. Man regner med, at man kan forbedre hastigheden med op til 25% ved at fjerne client-side tracking med tredjepartscookies og i stedet benytte sig af server-side tracking.

pagespeed server side tracking

Større databeskyttelse

Der findes virksomheder, som er specialiseret i at snige sig ind i brugerens cookies og høste al den data, de kan, hvorefter de sælger denne data til andre virksomheder. Ved server-side tracking er man langt bedre beskyttet over for denne trussel, da der ikke bliver lagt en cookie på brugerens browser.

Sikre dine data i fremtiden

Der er ingen tvivl om, at server-side tracking er kommet for at blive, og at det kun er et spørgsmål om tid, før den traditionelle metode med tredjepartscookies udfaser helt.

Ulemper ved Server-side Tracking

En teknisk disciplin

Man skal have forståelse for, hvordan tracking opsættes og have kendskab til både Google Tag Manager (Web) og Google tag Manager (Server) samt have kendskab til opsætning af server.

Fortsat under udvikling

Server-side tracking er stadig meget nyt, og det er heller ikke alle marketingplatforme, som man kan sætte server-side tracking op til endnu. De mest anerkendte platforme, som kan opsættes, er følgende:

  • Universal Analytics
  • Google Analytics 4
  • Google Ads
  • Facebook
  • TikTok
  • ActiveCampaign
  • Klaviyo
  • Mailchimp

Se hele listen her

Kan hurtigt blive en dyr affære

Server-side tracking koster, da det indebærer, at man opretter en server. Dette kan gøres på flere forskellige måder, men som oftest kommer man ikke udenom, at man betaler for at have en aktiv server. Dette kan dog hurtigt blive dyrt alt efter virksomhedens størrelse i forhold til antal besøgende på hjemmesiden. Vi ser ofte, at vi kommer over 1.000,- pr. måned pr. hjemmeside.

→ Vi byder gerne ind med, hvad en server vil koste for din virksomhed!

Det etiske dilemma

I Danmark er det lovpligtigt, at man som bruger aktivt kan fravælge cookies, og dette SKAL man overholde, uanset om man benytter sig af server-side tracking eller tracking på den traditionelle måde. Men der opstår et etisk dilemma for andre landes vedkommende.

Server-side tracking gør det nemlig muligt at spore på trods af, at flere værktøjer forsøger at forhindre det, f.eks. AdBlocker. Dette stiller sig på kanten for nogles vedkommende. Inden man begynder at se på server-side tracking, skal man derfor overveje, hvorvidt man vil respektere, at nogle ikke ønsker at blive sporet og har taget et aktivt valg ved at gøre brug af AdBlocker, eller om man ønsker at spore vedkommende alligevel.

Foreberedelse til server-side tracking

Inden du går igang med selve opsætningen i GTM, skal du opsætte en server og koble den sammen med Server GTM(sGTM).

– Jeg anbefaler, du bruger stape.io.

Stape er en virksomhed, som har dedikeret sig 100% til at drive servere til Server-Side tracking, og det giver rigtig mange fordelagtige funktioner, som vi kommer nærmere ind på senere.

Derudover er prisen på Stape meget lav og starter ved €20 pr. måned. De tilbyder også en gratis server med op til 10.000 requests pr. måned.

Du kan også oprette din egen server via egen host, hvor prisen formentlig kan komme under, men vælger du en cloud server hos Google, starter prisen fra ca. 800 kr. pr. måned.

Oprettelse af Stape konto.

  • Gå ind på stape.io
  • Indsæt email og klik “Try for free”

Herefter får du en e-mail med en guide til, hvad du skal gøre.

Når du har oprettet en konto hos Stape, skal vi efterfølgende oprette en server container. Men inden vi gør det, skal vi først oprette en Server GTM (sGTM) i Google Tag Manager.

Oprettelse af sGTM

  1. Gå til Google Tag Manager
  2. Klik på Administrator
  3. Klik på +, øverst til højre under “Container”
  4. Indtast navn: “SS – domænenavn.dk””
  5. Klik “Opret”
Oprettelse af sGTM

Når sGTM containeren er oprettet, får du en pop up frem, hvor du skal vælge “Provisioner manuelt din taggingserver” som nedenfor:

sgtm konto er oprettet.png

Kopier koden og hop tilbage til Stape!

Oprettelse af Server i Stape

  1. Klik på sGTM containers i menuen
  2. Klik “Create Containter”
  3. Navngiv Container med dit domænenavn
  4. Indsæt koden fra sGTM containeren
  5. Vælg server lokation som er tættest på dig
  6. Klik “Create Container”
  7. Start med en gratis server og slå “Upgrade container to the next tier automatically” fra.
Oprettelse af Server i Stape

Oprettelse af Custom Cookie

  • Scroll ned til “Domains”
  • Klik “Add domain”
  • Indtast dit eget cookiedomæne “ss.domaene.dk”
  • Klik “Add domain”

Nu skal du oprette cookie domænet som en DNS i din hostingløsning. Fremgangsmåden er meget forskellig fra host til host, så spørg eventuelt dem, som står for din hosting.

Der kan gå lidt, før DNS opsætningen slår igennem. Det sker oftest inden for 10 minutter, men der kan i nogle tilfælde gå op til 24 timer.

– Hold derfor løbende øje i Stape!

Oprettelse af Custom Cookie

Nu er din Stape server klar! Next step er at koble den sammen med sGTM containeren.

Kobling mellem Stape og sGTM

  1. Kopier dit cookie domæne fra Stape (https://ss.domaene.dk)
  2. Hop til sGTM containeren og gå til “Administrator”
  3. Klik på “Containerinstillinger” og “Tilføj webadresse”
  4. Indsæt dit cookie domæne og klik “Gem”

Nu er din server koblet op med Google Tag Manager!

server side tracking

Opsætning og implementering af nye GTM scripts til website/webshop

Sidste step i forberedelsen er at få opsat de nye GTM scripts og få dem implementeret på websitet. Disse to scripts skal erstatte de gamle GTM scripts, som vi tidligere indsatte.

Vi benytter nu en af de Power-Ups som Stape tilbyder!

  1. Gå ind på stape.io
  2. Vælg din Server under “sGTM Containers” i menuen
  3. Klik på “Power-Ups” i tab menuen
  4. Vælg “Custom Loader”
  5. Kopier dit GTM ID og indsæt i feltet “Web GTM ID”. Vigtigt! Du skal IKKE vælge GTM ID for sGTM containeren, men ID’et fra din Web GTM container i Google Tag Manager
  6. Vælg “Other” under Platform og klik “Generate Web GTM code”

Nu får du to nye scripts, som skal erstatte de gamle scripts på dit website.

server side tracking

Forskellen på de nye scripts og de gamle scripts er selve cookiedomænet. I det gamle blev tagmanager.google.com brugt, men nu har vi vores eget cookiedomæne, som ligger i scriptet i stedet.

Illustration af scripts i <head> og <body>

Indsæt de nye scripts og fjern de gamle som vist på billedet

server side tracking

Nu er hele setuppet klar til, at vi kan begynde at sende data fra Web GTM til sGTM og videre til vores analyse- og marketing platforme.

Før vi begynder på opsætningen, skal vi se på selve sGTM containerens opbygning. Her er nemlig andre funktioner, end hvad du ser i Web GTM containeren.

Server-side tracking FAQ

Hvad er server-side tracking?

Server-side tracking (cloud-delivery) er den nyeste disciplin, når vi snakker sporing af trafik og hændelser på websites. Server-side tracking er almindeligvis beskrevet som dataindsamling på serverniveau fremfor den traditionelle metode, som indsamler data på browserniveau.

Hvad er fordelen ved server-side tracking?

Server-side tracking:

  • Skaber mere præcis data – ingen tredjepartscookie blokering.
  • Sikrer bedre sporing uden om Intelligent Tracking Prevention (ITP) og Enhanced Tracking Protection (ETP).
  • Forbedrer pagespeed – tracking sker uden for browser.
  • Reducerer mængden af javascript på dit website.

Hvorfor skal jeg kende til server-side tracking?

Du bør kende til server-side tracking, fordi det er en langt mere effektiv måde at spore trafik og hændelser på dit website, og du slipper for at indsætte en masse cookie scripts ind på dit website. Med server-side tracking går man uden om browseren og sporer via en server, og dette gør din sporing meget mere præcis.

Er du interesseret i at høre mere om Server-side tracking, er du velkommen til at kontakte os.

Få bl.a. svar på følgende:

  • Hvad vil server-side tracking cirka koste min virksomhed?
  • Hvilke platforme kan server-side tracking opsættes til?
  • Hvor lang tid tager det at sætte server-side tracking op?
  • Er min hjemmeside klar til en server-side opsætning?

Benjamin Speedtsberg

Head of Search & Partner

2 svar til “SERVER-SIDE TRACKING ⚙️”

  1. Emil Nielsen Avatar

    Hej Asento,

    Vi oplever nogle udfordringer med, at ikke alt vores salg fra Shopify bliver registreret korrekt på Meta-platformen. Lige nu kan vi kun se ca. 65% af vores salg i Meta, selvom vi udelukkende sælger gennem denne kanal. Vi har fået anbefalet at opsætte server-side tracking, men vi har brug for hjælp til at få dette gjort korrekt.

    Er det noget, I kan hjælpe med at sætte op? Hvis ja, hvad vil prisen cirka være for denne service?

    På forhånd tak for hjælpen!

    Med venlig hilsen,
    Emil Nielsen
    MinBeroligendeVen

    1. Benjamin Avatar

      Hej Emil,

      Årsagen kan skyldes flere ting. Hvis I bruger Facebook App’en i Shopify, så vil I kunne kører Shopify’s bud på Server-side tracking den vej igennem.

      I har en Cookie pop up på siden, som skaber et gap mellem dataen I får ind og det reelle tal. Den del kan dog ikke undgåes.

      Hvis du vil have et mere konkret bud på en anbefalet løsning, så er du velkommen til at skrive til mig på bsn@asento.dk. 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

NYHEDSBREV

FÅ HANDS-ON TIPS I DIN INDBAKKE

KONTAKT OS

SKAL VI TAGE DIN DIGITALE STRATEGI TIL DET NÆSTE NIVEAU?

Hos ASENTO brænder vi for at skabe resultater for vores kunder. Er du klar til at tage din digitale marketing til det næste niveau? Så er vi klar til at gå det ekstra skridt for at få det til at lykkes.

Cookie-indstillinger