GUIDE TIL YOUTUBE SEO

SEO

YouTube er den 2. største søgemaskine i verden, og derfor er det i den grad relevant at sørge for, at det indhold man uploader på YouTube også rangerer i søgemaskinen.

Nedenstående er en kort guide til, hvordan du kan optimere de videoer, du uploader på YouTube, så de får flere visninger.

Youtube SEO

indholdsfortegnelse

Sådan fungerer YouTubes søgemaskine

YouTube vil gerne vise de bedste og mest relevante videoer til sine brugere, så de bruger så lang tid på platformen som muligt. YouTube har to steder, den eksponerer brugere for nyt indhold.

Det ene sted er i søgeresultaterne, når man har lavet en søgning. Det er specielt her, at det er vigtigt at YouTube forstår, hvad en video omhandler. Derfor er titler og beskrivelser ofte vigtige her.

Den anden er i foreslåede videoer, som bliver vist, mens man ser en video, og som bliver foreslået, når den video man ser, er færdig. Her er det vigtigt, at YouTube forstår sammenhængen mellem din video og andet indhold på platformen. Her vil YouTube bl.a. også kigge på tags, men også på brugeradfærd generelt.

Nogle af de vigtigste parametre for, hvordan Youtube rangerer din video er:

  • Visningstid
  • Antal visninger
  • CTR i søgeresultaterne
  • Titel
  • Beskrivelse
  • Tags
  • Thumbnail

Nedenfor kan du se, hvordan du kan optimere på disse forskellige parametre.

Her kan du se et udklip fra Venture’s YouTube Analytics. Her vises visningstiden i minutter, igennem hele 2018.

Antal visninger

Antallet af visninger er også et vigtigt parameter, som YouTube bruger til at vurdere en videos popularitet. Dette parameter kan du selv gøre en del for at påvirke. Du kan bl.a. sørge for at have gode titler og thumbnails, så flere klikker ind og ser videoerne.

Det er også en god idé, at sørge for at indlejre videoen på ens hjemmeside og på anden vis sørge for at drive trafik ind til videoen. Har den først fået mange visninger, vil den ofte blive vist som relateret video, og det vil give flere visninger. Man kan altså skabe en form for selvforstærkende effekt, hvis man kan få visninger nok indledningsvist.

CTR i søgeresultaterne

CTR (Click Through Rate), som betyder hvor stor en andel, der klikker på videoen, er også en vigtig ranking faktor. En af de bedste måder at få en høj CTR på er ved at have nogle thumbnails, som fanger blikket og giver brugeren lyst til at klikke på din video. Derfor bør du lave custom thumbnails, så du ikke er afhængig af hvilket billede, YouTube har valgt for dig. Der kommer mere om thumbnails senere.

Derudover er titlen på din video også afgørende for, om folk vælger at klikke på netop din video. Det er ligesom med artikler i netavisen. Man klikker også oftets på dem, som vækker ens interesse. Du kan læse mere om titlerne på YouTube lige nedenunder.

Titler

Titlerne på dine YouTube videoer er vigtige af flere årsager. For det første så er titlen en vigtig information, som YouTube bruger til at vurdere, hvad din video handler om. Det er derfor afgørende i forhold til at rangere i YouTubes søgeresultater. Derfor er det også vigtigt, at du tænker over, hvilke ord man vil rangere på, når du navngiver dine videoer. Der kan bruges flere forskellige værktøjer til søgeordsanalyse. Der findes bl.a. dette gratis værktøj.

Derudover er titlen vigtigt blikfang, som kan øge din CTR. Derfor er det vigtigt, at du også laver titler, som giver folk lyst til at klikke på videoen. Det behøver ikke være click bait, men man må gerne være lidt frisk, så man får brugernes interesse.

Beskrivelser

Beskrivelser til dine videoer er vigtigt i forhold til YouTube SEO, da det er her YouTube får meget af deres information omkring, hvad videoen handler om.

I beskrivelsen er det vigtigt, at du altid bruger de søgetermer, som du vurderer, at folk ville søge efter for at finde videoen, og at du også husker på at skrive ord, som giver YouTube en forståelse, hvilke andre videoer denne kunne være relateret til.

Tags

Mindst lige så vigtigt er det at bruge mange tags. Man bør derfor skrive en række tags, som forklarer hvad videoen handler om, men også tags som kan gøre, at videoen bliver vist som relateret video.

Er det eksempelvis en video om andejagt kunne man tilføje følgende tags: andejagt, jagt and, and jagt, jagt, jagtsæson, jagtrejse, jagttøj, bukkejagt. Der kunne tilføjes mange flere, men jeg tænker, at du har forstået meningen med det nu.

Selvom at YouTube ikke har sat nogen begrænsning på antallet af tags på videoerne, så skal man selvfølgelig ikke overforbruge dem. Vælg gerne 10-12 tags, som beskriver din video. Heriblandt kan du også vælge nogle tags, som du bruger på alle dine videoer. Dette kan være med til at fortælle YouTube, at der er en sammenhæng mellem dine egne videoer.

Thumbnails

Sidst men ikke mindst så er der thumbnails.

Som beskrevet oppe i afsnittet om CTR, så er det meget vigtigt, at du laver dine egne thumbnails. YouTube giver dig mulighed for at vælge nogle billeder, som bare er screenshots fra videoen. Men det er sjældent nok til at vække folks interesse, når de leder efter en video.

Når det kommer til det tekniske omkring thumbnailen, så er der her et par best practices, når du skal lave din thumbnail:

  • 1280 x 720 pixels
  • 16:9 ratio
  • <2 MB
  • .jpg, .gif, .bmp, eller .png format

Hvis du holder dig til de her punkter, så er du sikker på, at din thumbnail bliver vist på den pænest mulige måde, uanset hvilken enhed brugerne sidder på.

Billedet skal selvfølgelig indbyde til at folk klikker på den. Men derudover skal den også være informerende, så folk ved hvad videoen indeholder.

Brug tekst på dine thumbnails, da det vækker stor interesse hos brugerne. Skriv meget kort et keyword fra videoen. Hvad handler den om? Hvad får brugerne ud af det? osv. Men husk at teksten ikke må fylde for meget af billedet, fordi billedet hurtigt fylder mere end de tilladte 2 MB.

For at differentiere fra resten af YouTube, så forsøg at undlad farven rød. Grunden til at du skal prøve med andre farver er, at YouTubes farve er meget rød, så du risikere hurtigt at forsvinde i mængden, hvis ikke din side skiller sig ud. Ved at bruge andre farver end rød, er der større chance for, at du skiller dig ud i søgningerne.

Læs flere gode råd omkring YouTube thumbnails her.

Guiden til YouTube SEO

Hvis du har styr på de ovenstående punkter, så er du kommet et godt stykke, når det kommer til din SEO på YouTube. Brug guiden som en tjekliste næste gang, du skal uploade din video til Youtube, så kommer du rundt om nogle meget væsentlige punkter.

Held og lykke med arbejdet om at få vist dine videoer til brugerne på YouTube. Husk på at de første timer af din videos levetid, der er de vigtigste. Det er her, du får langt de fleste af dine visninger.

Tøv ikke med at tage fat i os, hvis du har spørgsmål til digital marketing eller specifikke marketing kanaler.

Benjamin Speedtsberg

Head of Search & Partner

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

NYHEDSBREV

FÅ HANDS-ON TIPS I DIN INDBAKKE

KONTAKT OS

SKAL VI TAGE DIN DIGITALE STRATEGI TIL DET NÆSTE NIVEAU?

Hos ASENTO brænder vi for at skabe resultater for vores kunder. Er du klar til at tage din digitale marketing til det næste niveau? Så er vi klar til at gå det ekstra skridt for at få det til at lykkes.

Cookie-indstillinger