Instagram Reels gør det nemt at oprette, redigere og dele korte videoer direkte i appen. Uanset om du aldrig har brugt Reels før eller bare vil have tips til at få mest muligt ud af funktionen, er du kommet til det rette sted. I dette blogindlæg får du den ultimative guide til Instagram Reels i 2024.
Jeg guider dig gennem alle funktioner, og hvordan du som virksomhed kan bruge Reels til at opbygge et engageret fællesskab, udvide din rækkevidde og vækste organisk.
HVAD ER INSTAGRAM REELS?📱
Instagram Reels er en funktion, der giver appens brugere mulighed for at optage og redigere videoklip på op til 90 sek. med præcis den musik, lyd, hastighed og de effekter, du ønsker. Det minder derfor, som du nok allerede ved, en del om platformen TikTok, men er altså Instagrams udgave af det populære, interaktive videoformat.
Du kan finde Reels flere forskellige steder på Instagram:
Reels-fanen: I hovedmenuen i bunden af skærmen finder man en decideret Reels-fane, der tager dig til et feed, hvor du kan scrolle mellem uendelige Reels. De Reels du bliver præsenteret for her er baseret på, folk du allerede følger, hvilket content du normalt interagerer med, og hvor du er lokaliseret. Det er algoritmens forsøg på at vise dig de Reels, som den tror, du med stor sandsynlighed ville kunne lide. Dermed gør Reels-fanen det muligt at se videoer fra alle Instagrambrugere og ikke kun de profiler, man allerede følger, som det i højere grad er tilfældet med nyhedsfeedet.
Nyhedsfeed: Reels fra de profiler du følger vil på samme måde som med et almindeligt stillbillede-opslag eller karruseller, dukke op i dit nyhedsfeed, hvis de poster dem. Her skal du altså bare scrolle gennem dit hovedfeed, hvor de vil dukke op, hvis nogen af dine følgere har lavet en Reel.
Udforsk-fanen: Du finder også Reels i Instagrams ‘Udforsk’-fane. I Udforsk anbefaler Instagram dig forskellige former for indhold, både billedopslag og Reels, som algoritmen vurderer, du vil kunne finde interessant. Du kan her opdage Reels fra brugere, du ikke følger i forvejen og klikke ind og se dem, hvis det fanger din opmærksomhed.
Lyd: Finder man en lyd eller sang, man er interesseret i at høre, vil man ved at klikke ind på den specifikke lyd, ikke kun kunne høre den men også få vist et overblik over alle de Reels, der har gjort brug af lyden. Man kan på den måde gå på opdagelse i forskellige Reels på baggrund af deres lyd. Derudover vil man også altid kunne se, hvem der er den originale skaber af lyden, da de placeres som den første Reel i overblikket.
Profil: Det er selvfølgelig også muligt at se de Reels en bruger har postet ved at tilgå deres profil. Her kan profilens Reels findes som en del af profilgitteret ved at se efter det lille klaptræ-ikon i øverste højre hjørne af opslaget. Ellers kan man også skifte over til Reel-gitteret, hvor det udelukkende er profilens Reels, der bliver vist (hvis profilen altså har lavet nogle).
HVORDAN OPRETTER MAN EN REEL? 📹
Du opretter en Reel ved at tilgå ‘+’-ikonet i bunden af skærmen i centrum af appens hovedmenu. Her vil du automatisk komme ind på muligheden for at oprette en ny Reel (det er også muligt at skifte til at oprette et opslag, en story eller starte en Live, hvis det er det, du vil).
Herefter har du 2 muligheder for at oprette en Reel: Du kan (1) tilgå kamera og begynde at filme direkte fra dit Instagram-kamera, eller (2) vælge én eller flere video(er) fra din kamerarulle, som du på forhånd har optaget.
Dine Reels kan være 90 sek. lange. Du vælger selv om du vil optage ét eller flere klip, de kan dog tilsammen bare kun vare maks 90 sek. Uanset om du filmer direkte eller vælger en allerede eksisterende video fra din kamerarulle, har du en masse forskellige redigeringsmuligheder, mulighed for tilføjelse af lyd, effekter og andre kreative værktøjer, du kan bruge på din Reel, inden du udgiver den.
Herunder vil jeg nu uddybe dine redigeringsmuligheder alt efter, hvilken måde du vælger at oprette din Reel på.
Redigeringsmuligheder når du filmer direkte fra dit kamera
Vælger du at filme din Reel direkte fra Instagram-kameraet, vil du have disse redigeringsmuligheder til rådighed, før du påbegynder optagelsen af din reel.
- Lyd: Vælger du ‘node’-ikonet i menuen i venstre side af skærmen, kan du tilføje en sang eller lyd, som så afspilles, mens du filmer din Reel.
- Effekter: I samme menu som ‘lyd’ finder du ‘effekter’ i form af et ikon med tre små stjerner. Her finder du filtre af enhver kaliber. Det er alt fra zoom-effekter til retro film-filtre. Der er også de mere klassiske som vi kender fra andre apps, der tilføjer sjove effekter til dit ansigt.
- Layout: Her kan du vælge forskellige former for gitre, så du filmer i 2-6 forskellige sektioner. Dermed ligner det, at dine klip foregår samtidig, selvom det er filmet forskelligt.
- Green screen: Her kan du vælge mellem forskellige baggrunde, så det ser ud, som om du befinder dig et andet sted. Du kan vælge mellem forskellige scener som Instagram har produceret, f.eks. natur-, café- eller boligscener. Du kan også indsætte et billede fra din kamerarulle som baggrund og bruge det som en green screen.
- Din tur: Denne redigeringsmulighed i menuen i venstre side gør det muligt at vælge mellem forskellige skabeloner og tendenser, du ønsker at vise dit bidrag til. Det kan være alt fra ‘Vis dit første-skoledag-billede’ til ‘Bedste video af din hund’.
- Længde: I denne funktion kan du vælge, om din Instagram Reel skal være maksimalt 15, 30, 60 eller 90 sekunder lang. Sørg for at vælge en længde på forhånd, der er lang nok. Hvis du vælger 15 sekunder, stopper kameraet automatisk med at filme efter 15 sekunder – og det er ærgerligt, hvis du havde brug for 17 sekunder. Vælg derfor hellere en længere varighed, da du altid kan stoppe videoen, når du ønsker det.
- Bevægelseskontrol: Ved at vælge ‘hånd’-ikonet i menuen i venstre side er det muligt at starte og stoppe dit kamera håndfrit ved at holde din håndflade frem mod kameraet.
- Juster: Hvis du har filmet et klip direkte i appen og vil optage et mere, kan du bruge funktionen ‘Juster’ i menuen til venstre. ‘Juster’ giver dig mulighed for at tilpasse dine klip ved at placere dem præcist i forhold til hinanden. Det er især behjælpeligt, hvis du skal lave en overgang eller sikre, at dine klip er synkroniseret. Du kan f.eks. justere placeringen af objekter eller dig selv fra ét klip til det næste, hvilket giver en flydende overgang mellem scenerne. Det er særligt nyttigt til kreative effekter som hurtige outfit-skift eller overgange mellem forskellige miljøer.
- Hastighed: I øverste del af skærmen kan du også vælge at ændre hastigheden af dit klip. Det giver dig mulighed for at vælge mellem 6 forskellige hastigheder, der enten fremskynder eller sænker hastigheden på den video eller lyd du filmer.
- Timer: I øverste del af skærmen kan du også indstille en timer til at optage et af dine klip håndfrit ved at trykke på det lille ‘ur’-ikon. Du kan både justere, hvor længe klippet skal vare, samt indstille en nedtælling på enten 3 eller 10 sekunder.
- Flash: Sidste redigeringsmulighed i den øverste del af skærmen er at slå flash ‘til’, ‘fra’ eller være ‘automatisk sat til’. Det gælder både på front- og bagkamera alt efter, hvad du filmer med.
Efter du har indstillet de redigeringsmuligheder, du ønsker for dit klip, skal du blot vende kameraet i den retning, du vil filme i appen, og derefter klikke på den store, runde, hvide knap i bunden af skærmen for at starte. Klik på knappen igen for at stoppe klippet. Hvis du vil optage flere klip, klikker du blot på knappen igen for at starte en ny optagelse.
Redigeringsmuligheder efter video er tilføjet eller filmet
Vælger du at oprette din Reel med en video fra din kamerarulle, er der også en række redigeringsmuligheder, som gør, at du kan tilpasse din Reel og gøre den helt perfekt og personlig. Disse redigeringsmuligheder bliver også mulige, efter du har filmet en Reel direkte i appen.
1. I begge tilfælde skal du klikke på ‘Næste’ i nederste højre hjørne, når du er færdig med at filme din Reel eller har valgt det eller de klip fra din kamerarulle som du vil bruge til din Reel (du kan altid tilføje flere eller fjerne klip senere).
Hvis du kun har valgt ét klip fra din kamerarulle, vil du efter at have klikket på ‘Næste’ få mulighed for at justere længden på dit klip. Her kan du også tilføje en lyd eller ændre på hastigheden på dit klip. Det er ikke nødvendigt at gøre nogle af delene, da disse redigeringsmuligheder også er mulige i et senere step. Vil du derfor springe direkte videre, skal du bare klikke på ‘Næste’ i øverste højre hjørne.
Har du valgt flere klip fra din kamerarulle som du vil bruge til din Reel, vil du, når du klikker ‘Næste’ blive foreslået at tilføje en lyd til din Reel. Dette trin er heller ikke nødvendigt at gøre, da det også er en mulighed i et senere trin. Du kan klikke på ‘Spring over’, hvis du ikke ønsker at tilføje en lyd, eller klikke ‘Næste’, hvis du gerne vil tilføje en af de foreslåede lyde eller en lyd du selv har fremsøgt.
2. Herefter har du mulighed for at tilføje nogle forskellige funktioner til din video. Dette trin gælder også i det tilfælde, hvor du har filmet din Reel direkte i appen, og dukker op efter, at du har klikket ‘Næste’. I øverste del af skærmen får du i begge situationer mulighed for at tilføje tekst, klistermærker (quiz, lokation, ‘din tur’ osv.), lyd, effekter (glitter, lysfiltre osv.) og billeder fra din kamerarulle. Du har dertil også mulighed for at gemme din video direkte ned på din kamerarulle. Funktionerne i dette trin er igen ikke en nødvendighed at gøre, og du kan blot klikke på ‘Næste’, hvis du ønsker at komme videre til at udgive din Reel som den er. Eller du kan klikke på ‘Rediger video’, hvis du i stedet ønsker at komme til det udvidede redigeringsværktøj, hvor de fleste af funktionerne ovenover, samt mange, mange flere, er tilgængelige.
3. Hvis du ønsker at redigere din video mere, så klik derfor på ‘Rediger video’ i nederste venstre hjørne og du får et væld af redigeringsmuligheder, som jeg vil præsentere herunder.
- Rediger: Under denne funktion har du en række muligheder for at redigere i dit klip. Du kan tilpasse længden ved at trække mod højre eller venstre af klippet, når den er gul i kanterne. Du kan ændre hastigheden, opdele et klip i mindre klip og beskære det. Derudover kan du også udskifte det specifikke klip, du har valgt med et andet fra din kamerarulle, ændre på rækkefølgen af dine klip, eller helt kassere et klip. De to sidstnævnte kan også gøres ved at holde nede på ét af dine klip, hvorefter du vil kunne holde på klippene og flytte dem frem og tilbage i forhold til de andre klip i din Reel, eller klikke på det lille ‘-’-ikon i toppen af klippet for at kassere det.
- Tilføj klip: Hvad enten du har optaget din Reel direkte med Instagram-kameraet eller du har valgt en video fra din kamerarulle, så kan du under ‘tilføj klip’ tilføje yderligere video eller billeder, som du ønsker i din Reel – og placere det lige, hvor du ønsker.
- Tilføj lyd: Her har du mulighed for at vælge mellem sange og lyd fra et stort lydbibliotek som du vil tilføje til din Reel. Det er muligt at vælge mellem forslåede lyd fra Instagram, søge en specifik lyd frem, eller at gå til lyd som du selv tidligere har gemt. Du kan forkorte og forlænge din lyd alt efter, hvor mange af dine klip, den skal være på. Derudover kan du også justere i selve lyden, så den starter og slutter præcis det sted i lyden som du har lyst til.
- Tekst: Du kan tilføje tekst til din Reel. Her kan du bl.a. vælge skriftfarve, type og effekter til teksten. Det er også muligt at vælge præcis, hvor du ønsker, teksten skal placeres visuelt på videoen. Derudover kan du også tilpasse, hvornår i videoen teksten skal vises og hvor længe. Det er altså muligt at lave forskellige typer af tekst og placere det forskellige tidspunkter gennem din Reel.
- GIF-klipcenter: Her har du mulighed for at tilføje GIF’er fra et stort bibliotek med et bredt udvalg af billeder og videoer direkte til din Reel. Du kan placere GIF-klippene præcis som du har lyst til i forhold til dine andre klip, og kombinere dem på helt samme måde med lyd, tekst eller andre effekter, som det også er tilfældet med dine egne videoklip.
- Klistermærker: Her kan du tilføje nogle af de klistermærker du også kender fra Instagram Stories. Det er bl.a. ‘meningsmåling’ og ‘quiz’ samt flere andre, der kan hjælpe dig med at få folk til at interagere, når de ser din video.
- Stemmeindtaling: Her kan du vælge at optage og anvende din egen personlige lyd til din(e) klip. Du optager det direkte ved at klikke på ‘stemmeindtaling’. Når du har optaget din lyd, kan du tilføje forskellige tale-effekter og justere det på samme måde som med lyd valgt fra Instagrams lydbibliotek.
- Lydstyrke: Uanset om du har valgt en lyd fra biblioteket, brugt din egen indtaling eller en kombination af begge, så kan du herunder justere lyden på begge. Tip: Har du selv indtalt lyd til din Reel, men gerne vil have lidt baggrundsmusik fra Instagrams lydbiblioteket? Så kan du skrue musikken helt ned og din egen lidt op.
- Filtrer: Her kan du komme Instagrams klassiske filtre henover dine klip.
4. Når du er færdig med at redigere din Reel og er tilfreds med udtrykket, kan du dele den med dine følgere i dit feed, præcis som når du vil dele et opslag. Har du en offentlig profil, er der også mulighed for at din Reel kan blive vist på Instagrams Udforsk-side og i Reels-fanen, og dermed ramme et endnu bredere publikum.
HVORFOR SKAL DIN VIRKSOMHED GØRE BRUG AF REELS? 🤷
Først og fremmest skal du som virksomhed gøre brug af Reels, fordi de gør det muligt at nå ud til et langt større publikum end blot dine egne følgere. Instagram ligger nemlig ikke skjul på, at algoritmen prioriterer Reels mere og mere på appen generelt og i vores personlige feed. Og med over 2 milliarder brugere om måneden på verdensplan, så giver det dig som virksomhed god grund til ikke bare at gøre brug af Instagram generelt i din digitale strategi, men især også de specifikke funktioner i form af Reels, som Instagram selv anbefaler for at øge dine eksponeringer.
Øget engagement
Reels har ifølge Instagram det største potentiale for at øge engagementet på din profil, eftersom langt flere har en tendens til at like, kommentere og/eller dele dit indhold, hvis det er en Reel. Det er der flere grunde til, som vi vil komme nærmere ind på senere i blogindlægget, men det er især også fordi Reels gør det muligt for dig som virksomhed at kombinere visuel underholdning med en mere personliggjort side af dit brand.
Reels er designet til at være korte (og gerne sjove), fyldt med en masse opmærksomhedsfangende elementer, som gør det nemmere at skabe fængende og autentisk indhold til din målgruppe. Som virksomhed kan du f.eks. benytte Reels til at vise mere af de upolerede sider. Noget der er særligt godt i forhold til at opbygge tillid til brandet og forstærke dit nuværende community.
Du kan også bruge Reels til at dele lærerigt indhold. Ofte kan lærerigt indhold være et godt sted at starte, hvis du lige er begyndt at producere Reels. Her kan du give dine følgere tips og tricks til noget, der er relevant for din virksomhed. Et eksempel kunne være “5 måder at lave engagerende indhold på Instagram” og så videreformidle dette kreativt i en Reel.
Instagram Reels er dermed en ideel måde at opbygge dit community på og opnå et større reach på Instagram, hvor de korte, kreative videoer giver en sjov og engagerende måde at interagere med din målgruppe på.
Fremvise produkter og ydelser
Udover at kunne vise en mere personlig side af din virksomhed, giver brugen af Reels også en fantastisk mulighed for at skabe opmærksomhed på dit brand, dine produkter eller dine ydelser, som potentielt set kan ende ud i konverteringer. Netop fordi dine Reels også bliver delt til folk, der ikke følger dig i forvejen, bl.a. gennem Udforsk- og Reels-fanen, så får endnu flere mulighed for at se dit indhold.
Når du fremviser produkter eller ydelser, kan det være en god ide at prøve sig frem, i forhold til, hvad det præcist er, der fungerer for din målgruppe. Bliver det for “salgs-agtigt” scroller de fleste hurtigt videre, men hvis du formår at kombinere din reel med en blanding af fremvisning af dine produkter og stadig give værdi til dine seere – evt. ved at give dem relevant information eller gøre dine videoer personlige – så er du godt på vej.
Med det sagt, hvis du ikke allerede bruger det populære format, så vil jeg helt klart anbefale, at du som virksomhed kommer i gang med at lave Reels med det samme!
HVORDAN ØGER DU DIN RÆKKEVIDDE PÅ INSTAGRAM REELS? 📈
Noget, vi alle gerne vil vide er, hvordan vi kan øge vores rækkevidde og få flere visninger på vores Instagram Reels – og i bedste fald, hvordan vi kan få dem til at gå viralt. Det kan dog være svært! Og desværre findes der ikke en specifik opskrift på, hvordan du får det til at ske… Dog er der nogle tiltag som vi ved kan være behjælpelige til at skubbe dine Reels ud til flere og måske endda få dem til at ende på Instagrams Udforsk-side eller Reels-fane.
Herunder får du derfor en liste over initiativer, du kan tænke ind, når du laver Reels, som kan hjælpe med at booste dine visninger og rækkevidden på dine Reels.
Du kan øge rækkevidden på dine Reels med:
Trending audio: Reels, der bruger en lyd, som trender, har en tendens til at blive vist til flere seere af Instagram. Det kan derfor være en rigtig god idé at gøre ‘trending audio’ til en del af din strategi. Det er en fordel, fordi dit indhold når ud til langt flere – både følgere og ikke-følgere. Du kan finde det under ‘Populær lyd’ i ‘Professionelt kontrolpanel’, hvis du har en kreatør- eller virksomhedsprofil. Du kan også opdage populære lyde, når du scroller og støder på en sang eller llyd flere gange – så er der stor chance for, at den trender. En populær lyd performer ofte bedst, når den er brugt mindst 1.000 gange og helst ikke mere end 10.000 gange.
Husk dog, at hvis en lyd passer til din niche, men er brugt måske 50.000 gange, skal det ikke afholde dig fra at bruge den. Det er helt okay at bruge ‘større’ populære lyde indimellem, så længe du ikke gør det hele tiden.
Reels trends: Tendenser og trends på sociale medier ændrer sig hele tiden, så det er vigtigt at hoppe med på bølgen relativt hurtigt, inden de skifter igen. Når du poster Reels, kan det være en fordel at udnytte trends. Instagrams algoritme har nemlig en tendens til at tilgodese dem, hvilket giver dine Reels et ekstra skub – især hvis de kombineres med en populær lyd. Den nemmeste måde at finde trends på er via din Udforsk-side eller i Reels-fanen, hvor du hurtigt kan få et overblik over, hvad der er populært lige nu ved at scrolle lidt. Det er også en fremragende måde at finde inspiration til dine egne Reels.
Post regelmæssigt: Et andet godt tip til at øge din rækkevidde er at udarbejde en strategi, hvor du deler opslag og Reels regelmæssigt.
Det kan føles pinligt de første gange, fordi du ikke synes, der kommer nok likes eller visninger, men bliv ved! Instagrams algoritme belønner profiler, der er konsekvente. Med tiden vil du nå et bredere publikum, og samtidig skaber det mere tillid hos dine eksisterende følgere, hvilket får dem til at interagere mere – og så ruller snebolden ellers. Der er altså mange fordele ved at poste regelmæssigt.
Del i story: Når du har delt et opslag på din profil, uanset om det er en Reel eller et almindeligt opslag, så husk altid at dele det i din story. Det er en fordel, fordi dine følgere ikke altid ser dine opslag i deres nyhedsfeed. Det kan ske, fordi det forsvinder i mængden af andres indhold, eller fordi dine følgere ikke har været online, mens du har delt dit opslag. Derimod er der større chance for, at de ser din story. Hvis du ikke deler dit opslag i story, risikerer du, at dine følgere helt misse det! Når det kommer til Reels, tæller de visninger, din Reel får via din story, med i det samlede antal visninger (og dem vil du gerne have mange af). Det samme gælder, hvis andre deler din Reel i deres story – så husk at takke dem!
Hashtags: Og hvad så med hashtags? Er det ikke bare så 2018 at bruge dem? De har i hvert fald ændret sig markant siden Instagram startede. I dag kan man ikke længere bare smide et væld af hashtags på sine opslag og forvente, at det vil øge din rækkevidde, som det gjorde engang. Hashtags fungerer nu mere som søgeord, hvilket betyder, at de skal bruges til at forklare algoritmen, hvad dit indhold – i din Reel eller dit opslag – handler om. På den måde kan algoritmen nemmere kategorisere dit indhold og potentielt vise det til de rette brugere, der er interesserede i netop det indhold. Hvis du vil bruge hashtags på din Reel, er mit råd derfor at fokusere på relevante hashtags, der passer til dit indhold og din niche. Undgå at bruge mere end 5 hashtags pr. opslag, så du ikke risikerer at forvirre algoritmen.
Dertil skal det også nævnes, at der er nogle helt specifikke ting, der bestemt ikke gavner din rækkevidde og dine visninger, fordi Instagrams algoritme ikke bryder sig om det.
Det skal du undgå, når du laver Reels:
Instagrams retningslinjer: Det vigtigste, du aldrig må gøre, når du deler indhold og gerne vil øge din rækkevidde, er at poste noget, der strider mod Instagrams retningslinjer. Det kan f.eks. være politisk indhold, vold, kriminalitet, nøgenhed osv. Hvis du bryder disse retningslinjer, vil Instagram fjerne dit indhold, og i værste fald kan din profils rækkevidde blive begrænset uden din viden – også kendt som ‘shadowbanning’.
Læs mere om Instagrams retningslinjer her.
Engagement-baiting: Undgå så vidt muligt, at din Reel opfordrer til ‘engagement-baiting’. Det indebærer, at et opslag nærmest tvinger dine følgere til at like, kommentere eller dele for at deltage i interaktionen. Et eksempel kan være en konkurrence, hvor man skal kommentere en emoji for at deltage. Instagram kan i nogle tilfælde opfatte det som spam og derfor begrænse rækkevidden for dit opslag – og i værste fald din profil i en periode.
Manglende tekst: Så vidt muligt bør du undgå at dele Reels uden tekst på selve videoen. Op til en tredjedel af Instagram-brugere ser Reels og Stories uden lyd. Hvis din Reel ikke har tekst, enten i form af undertekster eller en kort beskrivelse af videoens indhold, vil seerne ikke vide, hvad din Reel handler om. For at nå ud til så mange som muligt, inklusiv dem, der ser uden lyd, skal du derfor huske at tilføje tekst til din Reel.
Der findes apps, der automatisk kan tilføje undertekster, men du kan også selv tilføje dem under redigeringen. På den måde kan du sikre, at det helt rigtige bliver tekstet, og du kan samtidig justere placering, farve og størrelse, så det passer til dit brand. Derudover har du en langt større chance for at fange seernes opmærksomhed, hvis din Reel indeholder tekst – men du kan læse mere om dette under afsnittet “Hvordan kan jeg få flere til at interagere med mine Reels?” her i blogindlægget.
Vandmærke: Du bør også undgå at genbruge Reels med vandmærker, som f.eks. fra TikTok eller andre apps, hvis du vil øge din rækkevidde på Instagram. Algoritmen favoriserer ikke opslag med vandmærker og det kan derfor begrænse din synlighed.
HVORDAN KAN JEG FÅ FLERE TIL AT INTERAGERE MED MINE REELS? 👍
Når du endelig har kastet dig ud i at lave en Reel, kan du lige så godt få det hele med fra starten, så du får mest muligt ud af dit opslag. Algoritmen er særligt glad for, at brugerne ser hele din reel, så jo længere du kan holde dem engageret, desto bedre er det for dig, og jo større er chancen for, at de interagerer med dit opslag (eller et af dine andre).
Her har jeg derfor samlet 5 tips til at skabe mere engagerende indhold, der kan øge dine eksponeringer og som du med fordel kan implementere i dine Reels:
1. Inkluder dine følgere
Jo mere engagement din Reel får, desto mere vurderer algoritmen, at den er interessant for flere, hvilket skubber den endnu længere ud. Det vigtigste, du kan gøre for at inkludere dine følgere, er at tilskynde til oprigtige samtaler – f.eks. ved at stille et spørgsmål i slutningen af din caption, der relaterer sig til indholdet i din Reel. Det er ofte langt nemmere at få følgere og ikke-følgere til at engagere sig, hvis du spørger dem om deres oplevelser, holdninger, råd, eller historier.
Andre måder at engagere dine følgere og ikke-følgere på er ved at få dem til at gemme din Reel, like dit indhold, eller dele det med andre (enten i DM eller i deres story). Vil du gerne læse mere om, hvordan du generelt kan øge engagementet på din Instagram-profil, så læs her.
2. Tag dine produkter
Hvis du er en virksomhed, så husk at tagge dine produkter i dine Reels og opslag. Det er nærmest et must, i hvert fald i de tilfælde, hvor det giver mening for dine opslag.
Efter redigeringen af din Reel kan du tilføje produkter (hvis du har oprettet en Instagram Shop). Her kan du vælge specifikke produkter, som bliver klikbare via et lille indkøbskurv-ikon på din Reel og i dine opslag. Det er en perfekt måde at øge kendskabet til dine produkter og potentielt skabe konverteringer.
Hvis du er nysgerrig på at vide mere om Instagram Shopping fungerer, så læs vores blogindlæg om det her.
3. Tilføj tekst til din Reel
Som nævnt tidligere i dette indlæg er det meget vigtigt at have tekst på Reels for at forbedre brugernes oplevelse og interaktion. Tekst kan være en kort beskrivelse af videoens indhold eller undertekster. Ifølge Instagrams chef, Adam Mosseri, foretrækker en stor del af Instagrams brugere at bruge appen uden lyd. Derfor er det afgørende at tilføje tekst til dine Reels og undertekster, hvis du taler (det samme gælder for Stories). Seerne kan ikke gætte, hvad din Reel handler om, så du er nødt til at fortælle dem det.
Tekst på Reels er også en fantastisk måde at tilføje et opmærksomhedsfangende hook, der får seerne til at stoppe med at scrolle og i stedet se din Reel. Hooks er generelt super vigtige for dine Reels-visninger og dermed for at øge interaktionen. Hooks fanger og fastholder seernes interesse, og du har kun 2-3 sekunder til at fange deres opmærksomhed – så brug dem godt! Hooks kan være både tekstuelle og visuelle, eller en kombination af begge.
Tekstuelle hooks er opmærksomhedsskabende sætninger, emojis og brugen af iøjnefaldende tekstfarver på din Reel. Eksempler på tekstuelle hooks kan være sætninger som “You’re today years old when you found out…”, “Stop scrolling if you’re struggling with…” eller “Hvad jeg bestilte vs. hvad jeg fik”. Sørg også for at gøre teksten stor og letlæselig, og placer den i øverste halvdel af din Reel.
Visuelle hooks kan være opmærksomhedsfangende bevægelser, som pludselige eller uventede handlinger fra dig selv eller et objekt. Det kan også være sjove videoer eller memes, der kombineres med din egen video i et remix.
4. Relevant cover
Husk at vælge et relevant cover til din Reel. Det giver både følgere og ikke-følgere et godt overblik over dit indhold på din profil. Sørg derfor for at vælge et cover, der er interessant og indbydende, så man får lyst til at klikke på det. Du kan tilføje et cover til din Reel, inden du poster, ved at klikke på “Rediger cover”. Her kan du enten vælge et stillbillede fra din video eller tilføje et billede manuelt fra din kamerarulle.
Du kan også ændre coveret på din Reel, efter den er delt. Det gør du ved at klikke på de tre prikker øverst til højre, når du er inde på den specifikke Reel. Herefter klikker du på ‘Rediger’ og derefter på ‘Cover’. Du får igen mulighed for at vælge et stillbillede fra din video eller tilføje et billede fra din kamerarulle. Det er en enkel måde at gøre din Reel mere interessant for alle, der besøger din profil og scroller gennem dit feed. Med det rette cover kan du øge dine visninger og få endnu flere til at se din Reel.
5. Boost-knappen er fy fy
Hvad med boost-knappen? Kan du ikke bare bruge den til at nå ud til lidt flere og opnå mere interaktion på din Reel mod en lille betaling? Hvis jeg må give dig ét råd: Hold fingrene fra den! Hvorfor, tænker du? Der er der mindst 3 gode grunde til det:
(1) Du har langt mindre kontrol over, hvilken målgruppe din annonce rammer, når du bruger boost-knappen. Det betyder, at din annonce kan blive vist til folk, der ikke nødvendigvis har interesse for dit produkt eller indhold.
(2) Boost-funktionen giver dig meget få optimeringsmuligheder, hvilket gør det svært at tilpasse din annonce efter dine mål.
(3) Når du bruger boost-knappen, kan det ende med at koste dig mere pr. klik eller visning, da algoritmen ikke er særlig optimeret eller målrettet. Du udnytter dermed ikke dit budget effektivt.
Hvis du I stedet er interesseret i, hvordan du organisk kan få flere følgere på Instagram, så læs vores blogindlæg “30 tips til at få flere følgere på Instagram”.
INSTAGRAM ANNONCERING
Sidder du som virksomhed og overvejer, om du kan gøre noget aktivt for at få dine Reels ud til endnu flere, end hvad du har opnået med dine organiske indsatser, når du har fået strenge ordrer om ikke at bruge boost-knappen? Så er svaret ja – det kan du, med betalt annoncering.
Det er nemlig muligt gennem din Business Manager’s annoncekonto at oprette en annonce via ‘Brug eksisterende opslag’, hvor du kan vælge Reels, som du allerede har offentliggjort. Bemærk dog, at du ikke kan vælge Reels, hvor du enten har tagget produkter eller har brugt ophavsretligt beskyttet musik.
Vil du gerne læse mere om Instagram? Så læs også vores indlæg om Instagram annoncering. Hvis du er klar til at tage din Instagram strategi til det næste niveau, så tøv ikke med at kontakte os.
Skriv et svar