Hvordan målretter du annoncerne til din målgruppe?
På annoncesæt niveauet definerer du bl.a. din målgruppe, din tidsplan samt placeringer for din annoncer. Du kan ligeledes bestemme, om du vil køre dynamisk eller ikke-dynamisk annonceindhold.
Valg af målgruppe: Definér, hvem der skal kunne se dine annoncer
Du har mange muligheder for at opsætte relevante målgrupper, og med et godt overblik kan du lave en række meget interessante målgruppe kombinationer. Du kan som udgangspunkt danne tre former for målgrupper:
Brugerdefinerede målgrupper
De brugerdefinerede målgrupper er baseret på den data, du som annoncør har på brugerne – dvs. personer, som på den ene eller anden måde har stiftet bekendtskab med din virksomhed før – og som du kan se, er der rigtig mange muligheder for, at lave relevante målgrupper, hvorfor vi hos ASENTO benytter os af stort set alle typer af brugerdefinerede målgrupper.

Du kan eksempelvis annoncere mod personer, der ikke har besøgt dit website længe, personer, der har interageret med din Instagram side før eller ramme personer, der har besøgt din webshop, men som af en eller anden grund ikke har valgt at købe i første omgang.
Kopi målgrupper
Helt grundlæggende er kopi målgrupper, også kaldet Lookalike målgrupper, baseret på dine brugerdefinerede målgrupper. Det vil sige, at Instagram analyserer den valgte, brugerdefinerede målgruppe som kilde, og identificerer adfærden brugerne i målgruppen. Herefter dannes en ny målgruppe ud fra kilde målgruppen, som fyldes med personer, som ligner din brugerdefinerede målgruppe – heraf navnet kopi målgruppe.
Vælger du at benytte en kopi målgruppe, har du to muligheder. Du kan vælge at anvende en hvilken som helst brugerdefineret målgruppe som kilde, og du har mulighed for at danne en værdibaseret kopi målgruppe.
For at oprette en værdibaseret målgruppe kræver det dog, at du har over 100 hændelser fra din pixel. Det vil sige, at hvis du har 100 mennesker, som har udført hændelsen “Purchase”, kan du opsætte en værdibaseret kopi målgruppe ud fra disse.
Når du har udvalgt den kilde, som du vil basere din kopi målgruppe på, skal du vælge din målgruppe lokation, altså hvilket land din målgruppe skal befinde sig i. Derefter skal du vælge antal procent af landets befolkning, du ønsker at opsætte kopi målgruppen ud fra. Den første procent vil i teorien være den del af befolkningen, der har størst sandsynlighed for at blive din potentielt nye kunde. Dermed ikke sagt, at målgruppen 4-5% ikke også ville kunne rumme potentielle, nye kunder. Derfor vil det altid være en god idé at teste flere kopi målgrupper overfor hinanden.
Hos ASENTO oplever vi ofte, at kopi målgrupper skaber stor værdi hos vores kunder, hvorfor vi benytter dem i størstedelen af vores cases. Vi anbefaler, at du deler dine kopi målgrupper op procentvis, så du kan teste på annoncesæt niveau, hvilke procenter, der reelt giver de bedste resultater.

Gemt målgruppe
Gemte målgrupper er baseret på Facebook og Instagrams data om brugerne, herunder deres køn, alder, geografi, adfærd og interesser.
Ud fra ovenstående har du mulighed for at definere din målgruppe.
Hvor på Instagram skal din målgruppe rammes?
Når du har defineret den målgruppe, du ønsker at målrette annonceringen mod, skal du bestemme placeringen for dine annoncer.
I skrivende stund har du mulighed for at placere dine annoncer tre forskellige steder på Instagram: Nyheder, Stories og Udforsk.
Nyheder

Vælger du at placere din annoncering i Nyheder på Instagram, vil annoncen vises i News Feed på samme måde som opslag fra de personer og brands, som den enkelte bruger følger. Visuelt vil den eneste forskel være teksten “sponsoreret” under brugernavnet, samt handlingsknappen.
Stories

Vælger du stories som placering, vil dine annoncer blive vist mellem de organiske stories. Den eneste forskel er, at i modsætning til de organiske stories, vil annoncerne ikke forsvinde efter 24 timer. Handlingsknappen vil fremgå som en swipe up funktion.
Udforsk

Udforsk er stedet, folk besøger, når de vil opdage, shoppe og/eller se indhold, der er relateret til deres interesser, fra konti, som de måske ikke allerede følger.
”Udforsk” er dermed et effektivt sted, at annoncere, da du kan nå ud til nye målgrupper, der søger efter at opdage noget nyt.
Måden hvorpå du får dine annoncer til at optræde på Instagram i hhv. Nyheder, Stories eller Udforsk, er gennem annoncesætniveauet i Business Manager. Her har du mulighed for at vælge ’automatiske placeringer’, men du har også mulighed for at vælge specifikke placeringer, hvis du for eksempel kun ønsker, at dine annoncer skal vises på Instagram. Dette gør du ved at markere de pågældende placeringer.
Vær opmærksom på, at du til at starte med aktivt skal vælge ‘udforsk’ placeringen til. Instagram planlægger dog, at det på et senere tidspunkt skal være noget, du aktivt fravælger på lige fod med andre placeringer.

Hvad skal dit budskab være?
På annonce niveauet gælder det om at være ekstra skarp på dine overvejelser omkring Instagram som led i din marketingstrategi. For med 95 millioner billeder om dagen, hvordan bliver du så set? Det gælder om at kende din målgruppe på Instagram. Derudover skal du sørge for at være selektiv i forhold til dit materiale og kun gøre brug af det materiale, som er mest relevant for den enkelte målgruppe.
Annoncering på Instagram har den fordel, at annoncerne kan gøres klikbare i modsætning til organiske opslag på Instagram. Det giver en unik mulighed for nemt at sende folk direkte ind på dit website og dermed bedre forudsætninger for at opnå resultater på bundlinjen.
Instagram giver dig ligeledes gode muligheder for at engagere brugerne med nye spændende samt kreative annonceformater. I skrivende stund findes følgende visuelle annonceformat, der kan gøre din annonce indbydende og tiltalende for modtageren:
- Billedannoncer
- Videoannoncer
- Karruselannoncer
- Stories-annoncer
- Samlingsannoncer
Dermed er der gode forudsætninger for at finde et format, som passer til den historie, som din virksomhed har lyst til at fortælle.
Designkrav for Instagram
Der findes 3 forskellige annonceplaceringer på Instagram: Nyheder, Stories og Udforsk. For at sikre en høj kvalitet i annoncerne på Instagram, bør du huske følgende anbefalinger og krav til designet.
Som nævnt tidligere vil dine sponsorerede opslag på Instagram flette sig ind i målgruppens feed, ligesom det er tilfældet på Facebook.
Den anbefalede billedstørrelse afhænger af, formatet du vil gøre brug af:

Kvadrat
Minimumsopløsning (600 x 500 pixel)
Maksimumsopløsning (1936 x 1936 pixel)

Liggende
Minimumsopløsning (600 x 315 pixel)
Maksimumsopløsning (1936 x 1936 pixel)

Stående
Minimumopløsning (600 x 750 pixels)
Maksimumsopløsning (1936 x 1936 pixel)
Bemærk, at du under oprettelse af din annonce, kan redigere dine placeringers visuelle udtryk, så dit content matcher alle valgte placeringer.
Hej
Jeg er ved at undersøge, hvad det koster at markedsføre en app. Jeg vil primært reklamer på Instagram og Facebook.
Kan du give mig en ca. pris, eller noget jeg kan beregne det udfra?
VH. Rikke Schrøder
Hej Rikke,
Tak for din kommentar 🙂
Du er meget velkommen til sende mig en mail på lco@asento.dk, så vi kan tage en snak om dine muligheder.
Med venlig hilsen Louise