Hvilke typer af virksomheder bør vælge Klaviyo?
Klaviyo er skræddersyet til e-handelsvirksomheder, der har fokus på dataindsigt og udvikling af digital strategi. Klaviyo udfordrer traditionelle e-mail softwares, der arbejder med hændelser, der allerede er sket. Hvorimod Klaviyos software tager arbejdet med e-mail marketing til det næste niveau ved hjælp af kunstig intelligens, der gennem algoritmer fortæller dig, hvornår en kunde vil købe igen, eller hvornår en kunde er på vej til at forlade din forretning, så du kan agere på det, før det sker.
Dette gør Klaviyo til en platform, som favner de mest avancerede elementer af e-mail markedsføring, og den er derfor yderst velegnet til din webshop, hvis du ønsker at vækste jeres forretning og tage jeres e-mail setup til det næste niveau.
Hvordan skiller Klaviyo sig ud?
Udvalget af e-mail marketing platforme er stort, men på trods af dette formår Klaviyo at iscenesætte det, som de er allerbedst til. En af grundstenene i Klaviyos platform er den kunde- og dataindsigt, som de leverer til deres brugere.
Her har du som virksomhed først og fremmest mulighed for at se dine kunders adfærdsrejse i real-tid, delt ud på metrics/hændelser, hvilket er en overlegen feature set i forhold til mange andre e-mail marketing platforme. Det er desuden en feature som kan være meget interessant, hvis du nyder at nørde i kunderejser og data.
Herefter bliver real-tiden omsat til data på den enkelte bruger, hvilket du kan se et eksempel på nedenfor.
Kundeindsigten bliver herefter samlet til dybdegående dataindsigt, der sikrer, at du har 100% ejerskab over dine kunderejser, samt et overblik over, hvordan din e-mail markedsføring præsterer.
Netop hvordan din e-mail markedsføring præsterer er også et element, som Klaviyo har i fokus, hvorfor deres Analytics-dashboard bare må siges at være en tand skarpere end hos mange andre e-mail platforme. Her har du mulighed for at tilgå avanceret Analytics-data med yderligere mulighed for opbygning af et utal af dashboards – baseret på den data, som du ønsker.
Billedet ovenfor er et konkret dashboard, der giver en økonomisk indsigt for en virksomhed, der ønsker stor gennemsigtighed på, hvad deres e-mail indsats indbringer.
Foruden performance tallene, så har du naturligvis også mulighed for at opsætte dashboards, der er bygget op omkring de mere tekniske nøgletal, som åbnings- og klikrate – samt en unsubscribe rate, der giver et overblik over det månedlige frafald af tilmeldte, hvilket du kan se nedenfor.
Udover dashboards har Klaviyo lanceret deres custom reports, som giver mulighed for at analysere bestemte flows/automations eller dykke ned i, hvilke typer af kampagne-mails, der genererer salg.
Ovenfor ses et eksempel på en custom report – ud fra de automations, som virksomheden her benytter sig af. Rapporten giver et grundigt overblik over deres performance fra den automatiserede del af e-mail indsatsen, og samtidig er det muligt at justere i udvalget af metrics, så du får en rapport, der er skræddersyet efter dine KPI’er.
Benchmark tool – Sammenlign dine resultater med dine konkurrenters
Klaviyos nyeste skud på feature-stammen, inden for analyse- og dataværktøjer, er deres benchmarking tool, som blev udrullet i starten af 2021. Her har din virksomhed mulighed for at sammenligne nøglemetrics med gennemsnittet for virksomheder i samme branche som din. Her sammenligner Klaviyo din virksomhed med andre i samme branche og giver dig et indblik i, hvad du gør godt, og hvor du bør gøre en ekstra indsats.
Ovenfor ses et eksempel på en Klaviyo konto, hvor virksomheden ligger i toppen på flere vigtige metrics, som åbnings- og klikrate på deres velkomstflow, omsætning pr. modtager i deres velkomstflow, mm.. Samtidig giver Klaviyo også virksomheden et indblik i de metrics, der ligger i den lave ende – set i forhold til virksomhedens branche – som man angiver, når man opretter sin Klaviyo konto.
Konkret betyder det i ovenstående tilfælde, at virksomheden præsterer bedre på metric’et Click Rate – Campaigns end 99% af virksomhederne i samme branche. Benchmarken viser også, at virksomheden ligger lavt på metric’et % of Orders Returned, hvor virksomheden er blandt de 3% dårligste sammenlignet med deres konkurrenter.
Integrationer til de største eCommerce platforme
For at Klaviyo kan levere den kunde- og dataindsigt, så er de naturligvis også i en position, hvor de har integrationer til flere af de største eCommerce platforme. Mulighederne for hver integration varierer, hvilket du kan læse mere om ved at klikke på integrationerne nedenfor:
På trods af at platformen er præget af avancerede features, så er Klaviyo et brugervenligt software, hvilket tydeligt mærkes i deres integrationer, som i de fleste tilfælde er en Plug’n Play løsning, som kan sættes op på kort tid.
Dette ses eksempelvis ved deres Facebook integration, som blot kræver få klik for at integrere Klaviyo og Facebook, hvorefter du har en integration, der blandt andet kan sende leads direkte fra Facebook til Klaviyo uden at skulle bruge et tredjeparts værktøj, som det er tilfældet ved mange andre e-mail platforme.
Indtil videre har du læst en masse om al Klaviyos dataindsigt, avancerede rapporter, integrationer osv. Men hvad kan du så bruge alt det data til?
Automatisér dit e-mail setup i Klaviyo
I forbindelse med at du skal i gang med at automatisere din e-mail opsætning, skal du naturligvis have styr på din strategi. Ønsker du at læse mere om, hvordan man udarbejder en e-mail strategi, kan du læse vores indlæg om generel e-mail marketing.
Klaviyos værktøj til e-mail automation følger resten af platformens brugervenlige interface, og giver dig en visuel opbygning af dine automations ligesom eksemplet nedenfor.
Således har du mulighed for at bygge flows, som er baseret på hændelser eller mangel på samme, og derved bygge funnels med betingelser, tidsforsinkelser mm. – ligesom man kender det fra mange andre e-mail platforme.
Du kan desuden bygge automations/flow ud fra dine brugeres data, og på den måde gøre dine budskaber endnu mere relevante for modtageren.
Eksemplet ovenfor viser en velkomst-automation, hvor fokus først og fremmest er, at få modtageren til at åbne den første mail. I begyndelsen modtager brugeren velkomst-mailen, og herefter ventes der 6 timer. Her er sat et filter på næste mail, som kun bliver sendt, hvis brugeren ikke åbnede velkomst-mailen. Har modtageren ikke åbnet mailen efter de 6 timer, vil vedkommende få tilsendt en ny, som er en let tilpasset udgave af den første mail, hvorefter flowet fortsætter. I dette tilfælde bliver der givet en rabatkode til modtageren i første mail, hvorfor den næste betingelse kigger på, om brugeren har gennemført en ordre i den tid, som de har været tilmeldt. Har brugeren ikke det, vil de på 4 dagen modtage en mail, som pusher rabatkoden med en vinkel af urgency, som taler ind i, at rabatkoden er ved at udløbe.
Næste step i velkomst-automationen er at få mere data på brugeren, som udnyttes i en anden automation. Her er vinklen, at vi gerne vil lære brugeren bedre at kende, kombineret med at kunden også får en ekstra værdi ud af det på sigt.
I hvert step af dine automations har du desuden mulighed for at tilgå rapporter, der gennemgår alt fra de mest standard nøgletal til avancerede rapporter, der rapporterer på performance fra e-mail domæne til e-mail domæne, på landebasis og meget mere.
Din velkomst-automation er blot starten af dit Klaviyo eventyr, hvor det kun er fantasien, der sætter grænser for, hvordan, hvornår og hvor tit du vil ramme din målgruppe med budskaber, der giver dem lysten til at konvertere – her og nu.
Dynamisk segmentering
Den data, som du har og får på dine permissions/tilmeldte, kan du bruge aktivt i din e-mail indsats, uanset om det er i forbindelse med dine automatiserede mails eller de mails, som du manuelt sender ud. Dataen kan du bruge til at kreere segmenter, som giver dig mulighed for at lave indhold i dine e-mails, der taler direkte til modtagerens kontekst. Det kan eksempelvis være et segment med permissions, som kommer fra en pop-up på din hjemmeside, hvilket typisk er en god kilde til nye permissions. Det kan også være et segment, du ved, der handler hos dig, når de modtager en rabatkode, men de køber også kun, når de modtager den rabatkode fra dig.
På den måde skaber du dynamiske segmenter ud fra din data, som du kan bruge fremadrettet til i højere grad at tilpasse dit indhold til målgruppen og dermed øge sandsynligheden for flere konverteringer på sigt.
AI og Machine Learning i din e-mail markedsføring
Det solide fundament af data, som Klaviyo gør også, at de har valgt at tage dataen til det næste niveau, hvilket giver dem en unik fordel – sammenlignet med deres konkurrenter. Det næste niveau hedder Predictive Analytics og er baseret på AI og Machine learning, hvor Klaviyo udnytter deres enorme mængde af data til fulde.
Modsat andre platforme, der traditionelt arbejder bagudrettet med data, arbejder Klaviyo også fremadrettet med data – bundet op på de enkelte brugere. Den data kan du derefter analysere på og indarbejde i dine automations.
Dataen vil være tilgængelig, når du når vis mængde data*, og herefter vil du blandt andet kunne se Klaviyos estimat på, hvornår en kunde vil købe igen, men også hvornår en kunde er mest tilbøjelig til at forlade din forretning. Dette er data, der er enormt brugbar at have, før det sker, da du på den måde kan agere på det.
Det kan være, at du har en række tilmeldte, som Klaviyos algoritmer beregner er få dage fra at fuldføre en køb hos dig, hvilket du gerne vil sikre rent faktisk sker. Dette kan eventuelt gøres ved at give dem ekstra incitament for at købe her og nu, og alternativt kan du også se det således, at algoritmen har fortalt dig, at en person har ville købe inden for de seneste 7 dage – men ikke har ikke gjort. Det kan man så udfordre og teste, om man kan skabe et salg til en person, som burde være købeklar.
*Klaviyos Predictive Analytics kræver, at du har en vis datamængde – nærmere bestemt at du har minimum 500 ordrer hos din virksomhed over 180 dage, samt en af følgende eCommerce integrationer: Shopify, BigCommerce eller Magento – og tilmeldte på din liste, som minimum har placeret 3 ordrer over perioden, hvor du har arbejdet med Klaviyo.
Synergi mellem Klaviyos AI og Meta annoncering
Udover at du kan bruge Klaviyos AI målgrupper i din e-mail marketing opsætning, så kan du også bruge disse målgrupper på tværs af din digitale indsats – blandt andet, når du annoncerer i Meta universet, altså på Instagram og Facebook.
En sprængfarlig målgruppe til din Meta annoncering kunne være:
- Brugere der forventes at købe inden for de næste 90 dage
eller - Brugere der var forventet at købe inden for de seneste 90 dage
og - Brugere der ikke har købt de seneste 90 dage
Ovenstående målgruppe har vi i et konkret eksempel set skabe følgende resultater:
- Stigning i omsætning på 145% mod de pixel baserede målgrupper
- Stigning i annonceafkast på 151% mod de pixel baserede målgrupper
Vidensdeling og support
Du kan nok fornemme, at Klaviyo har en række avancerede e-mail marketing features, men herudover så er e-mail platformen ikke bleg for at dele ud af deres data og erfaringer, hvilket tydeligt ses i deres ressource side, hvor der findes et bredt udvalg af artikler, webinarer, events, best practises. Alt sammen er data, som skal sikre at din e-mail opsætning er optimeret til tidens tendenser.
Derudover er Klaviyos support også bare en tand bedre end andre e-mail platformes. Især den live chat funktion, som er tilgængelig fra en betalt løsning, er guld værd, og de sidder klar til at hjælpe dig med både små og store udfordringer.
Er du klar til at komme i gang med Klaviyo?
Du kan oprette en konto lige her: KLAVIYO.COM
Skriv et svar