Long- & Longer-tail keywords
Voice searches og virtual assistants stigende intelligens appellerer til, at vi i højere grad bruger talesprog, når vi har en søgeforespørgsel.
Dette betyder, at når vi benytter voice search ikke længere vil søge “Bedste fladskærms tv”, men i stedet vil spørge vores VA, som vi ville spørge en person vi mødte på gaden: “ Hvor kan jeg købe det bedste fladskærms tv”. Det kan sågar blive mere longtail og endnu mere specifikt: “Hvor kan jeg købe det bedste fladskærms tv, til under 5000 kr., med gratis levering?”.
Fordi vores sprogbrug til søgninger bliver anderledes, bør vi derfor også fokusere på nogle andre søgeord, end vi gør til tekstsøgninger. Vi kommer derfor nok i høj grad til at skulle inddrage ord som – og, til, eller osv. i vores keywords.
Du bør derfor skabe indhold, der fokuserer på disse lange talesprogs søgeord, da din normale landingpage ikke længere vil være det bedste match, hvis der foretages et voice search i stedet.
Du kan stadig bruge keyword planner og diverse SEO tools til at finde, hvilke formuleringer der er flest søgninger efter, men også sider som answerthepublic.com, er utroligt gode til at give dig idéer til, hvad forbrugerne spørger om på nettet.
Mere lokalt fokus
Voice searches har også vist sig at være mere fokuserede på lokale søgninger, det er derfor rigtig vigtigt, hvis du har en lokal virksomhed, at du optimere alle parametre i mod det.
I omegnen af 22% af voice searches er efter lokalt indhold eller information og der er derfor et par ting, du bør gøre, for at sikre din lokale forretning bliver fundet.
Du bør derfor sørge for at have alle vigtige informationer omkring din forretning tilgængelige på dit site. Du kan altså med fordel oplyse om både din adresse, tlf. nr. og åbningstider allerede på din forside, således søgemaskiner let kan finde frem til den.
Det andet du bør sørge for, er at tilknytte din virksomhed til en Google Mybusiness og Bing Places for Business.
Disse listings bruger søgemaskinerne til at kategoriserer, hvilken branche din virksomhed er i, din adresse, tlf.nr. og åbningstider, samt understøtter derfor ovenstående tiltag og giver dig endnu bedre mulighed for at blive fundet på long-tail lokale søgninger som: “Hvor er den nærmeste café, der har åbent efter 20?”.
Grunden til at det også er vigtigt at knytte din virksomhed til Bings virksomhedsliste, er at 3 ud af de 4 største virtual assistants benytter Bing som søgemaskine, og der er derfor stor chance for, at nogle af dine kunder vil søge via Bing.
Spørgsmål er svaret
Som det er blevet nævnt tidligere, forventes det at en stor del af voice searches kommer til at være baseret på spørgsmål. Derfor gør du klogt i allerede nu, at udarbejde content der besvarer dine kunders mest regelmæssige spørgsmål.
Prøv at kategoriser dine spørgsmål og gruppér dem på forskellige undersider, således søgemaskinerne har lettere ved at finde dit indhold. Det kan dog sagtens tænkes, at du bør skabe mange separate undersider til dit FAQ indhold, for at have de bedst mulige chancer for at blive fundet.
Hvis du vil øge dine chancer, for at dine tekst search søgeord bliver fundet ved voice searches, bør du nok også i højere grad implementere spørgsmål og svar som en del af indholdet på den side.
Struktureret data
En af de ting som især Google har benyttet sig meget af, til at forbedre deres søgeresultater er struktureret data. Struktureret data betyder, at man ved hjælp af kode kan kategorisere den information, man har på sin side og derved gøre det lettere for Google at finde og fremhæve.
Struktureret data ses i høj grad på opskrifter, men er også det, der gør, at der står ‘produkt’ på nogle billeder, når du laver et image search, eller at du får en liste med koncerter, når du søger ‘koncerter københavn’.
Brug derfor de korrekte skemaer fra schema.org til at gøre det lettere for søgemaskinerne og voice assistants at finde og forstå dit indhold.
Fokuser på mobil optimering
Har du før arbejdet med søgemaskineoptimering, ved du også, hvor vigtigt det er blevet at sørge for at alting er mobiloptimeret. Mobilen er blevet vores foretrukne søgeredskab, og især når det kommer til voice search, så er mobilen, desktop searches overlegen.
Du bør derfor, udover dine standard SEO tiltag og de punkter listet her, sørge for at din hjemmeside har et responsivt design. Dette er vigtigt for brugeroplevelsen og dermed også din bouncerate, at siden er pæn og tilpasset det device de måtte sidde på.
Sørg yderligere for at holde en lav pagespeed. Ingen gider at vente på at content loader og vores tålmodighed på mobile enheder er bare lavere, end når vi sidder foran computeren.
Her kan du bl.a. benytte Google’s pagespeed tool, til at se hvor hurtigt din side loader i både normal og mobilversion, samt få et overblik over hvilke tiltag, du kan gøre for at nedsætte loading tiden.
Kom bare i gang!
Ingen kan nok forudse, hvornår voice search, for alvor, bliver populært i Danmark.
Nogle forbrugere er allerede i gang, mens andre overhovedet ikke kender til det.
Derfor bør du ikke kassere din normale tekst fokuserede SEO strategi helt. Mange tendenser viser, at voice search sagtens kan gå hen og blive den klart dominerende form for søgning, men der går tid, og der er stor sandsynlighed for, at det kommer til at ramme nogle brancher hårdere end andre.
For B2C-service og detailvirksomheder, bliver det nok hurtigere aktuelt end for B2B og industrivirksomheder.
Men med disse tips har du dog muligheden for at komme i gang allerede i dag og allerede nu bygge et solidt grundlag, for en høj ‘synlighed’ og gode rankings, i takt med at voice search bliver mere og mere udbredt.
Fik du læst vores seneste indlæg om Singles Day og hvordan det sætter Black Friday til vægs? Hvis ikke så læs med her.
Du er som altid velkommen til at kommentere. Vi vil rigtig gerne høre om dine erfaringer med voice search.
Skriv et svar