Singles Day opstod blandt unge kinesere i 90’erne, der ønskede at fejre og vise stolthed i det at være single. Navnet på dagen udspringer af den dag den falder på, nemlig d. 11/11 – den dag med aller flest ‘singles’ (et-taller).
Det var dog først i 2009 at dagen for alvor blev forbundet med shopping og vanvittige tilbud. Det var nemlig ikke før at Jack Ma og onlineshopping giganten Alibaba.com, besluttede sig for at forkæle alle singler med gode tilbud og forvandle dagen til et cybershopping event, at salget på dagen rigtig begyndte at tage fart.
Og fart må man sige det har taget.
Sætter Black Friday til vægs
Singles Day tager nemlig i dag æren for at være den mest omsættende shoppingdag i verden og sætter dage som Black Friday og Cyber Monday helt til vægs. Singles Day alene omsatte sidste år (2016) for 17,8 milliarder dollars, hvilket langt overgår amerikanernes største handelsdage – de fire dage efter Thanksgiving, inkluderende Black Friday og Cyber Monday – der i 2016 måtte se sig til takke med en omsætning på 12,8 milliarder dollars på tværs af alle dagene [CNBC].
Men de vanvittige tal stopper ikke der, Alibaba beretter nemlig at man i år, slog sin egen rekord, med en omsætning på vanvittige 25,3 milliarder dollars, altså en stigning på ca. 40%.
Omsætningen understøttes af disse lige så mærkværdige nøgletal:
- Over $5 mia. i omsætning på under 15 minutter
- Op imod 325,000 transaktioner i sekundet
Danskerne prøver sig frem
På trods af at mange danskere endnu ikke kender til fænomenet, så benyttede flere danske detailbutikker sig i år (2017), af lejligheden til at prøve at booste salget, ved at afholde Singles Day og sætte priserne i bund.
Det var især livsstilsprodukter flere af de danske virksomheder havde fokus på, da de nok i en særlig grad henvender sig til dem der fejres Singles Day – nemlig singlerne. Dermed ligger dagen sig ikke blot tidsmæssigt tæt op af Black Friday, men også i forhold til de produkter der er fokus på.
Selvom udsalget gik en dels næse forbi, så melder flere af kæderne tilbage med positivt feedback på afholdelsen af den nye cybershopping dag og beretter om bedre resultater, end da man for første gang afholdte Black Friday, der efterhånden er gået hen og blevet en fast højdepunkt i de danske forbrugeres shopping-kalender.
Har Black Friday en fremtid i Danmark?
Med Singles Days tilsyneladende gode start i Danmark, bliver det utroligt spændende at se hvor synliggjort dagen bliver næste år og hvor mange butikker der vil tage den til sig. Først og fremmest om de danske forbrugere vil tage dagen til sig. Noget andet spændende bliver dog også at se, hvad det kommer til at betyde for Black Friday i fremtiden? Ikke blot har Singles Day fordelen af at ligge først i måneden, hvor forbrugerne har flest penge mellem hænderne, i modsætning til Black Friday, der ligger i slutningen af november. Men vi har som danskere nok også lettere ved at sætte os ind i dagen, da vi i højere grad kan relatere os til at fejre det at være single, end at der er sort af mennesker og knaldtilbud dagen efter en helligdag vi ikke fejre.
Det kan derfor sagtens forventes at vi ser meget mere til Singles Day i fremtiden og derfor en glimrende mulighed for, især webshops, at hæve barren for omsætningen i november endnu mere.
Hvis du har erfaringer, du gerne vil dele med os omkring Singles Day, så kan du bare kommentere på opslaget.
Har du brug for at kigge på annoncering på sociale medier inden næste Singles Day? Så klik på knappen, og kontakt os i dag.
Skriv et svar