fbpx
Publiceret d. 04 sep 2020 Læsetid: 25 minutter
#SEO

Sådan laver du en Søgeordsanalyse

Søgeordsanalysen er fundamentet for din SEO strategi og det er det vigtigste at starte med når du skal til at arbejde med SEO. Det er efterhånden gået hen og blevet en videnskab at lave en skarp søgeordsanalyse. Det skyldes bl.a. at kendskabsgraden til SEO stiger blandt de danske virksomhedsejere, såvel også de internationale og flere er bevidste omkring hvilke søgeord de ønsker at rangere på.

Indholdsfortegnelse

Derfor er det vigtigt at gå i dybden med din søgeordsanalyse, så du når hele vejen rundt, både omkring lavthængende frugter, short tail og long tail keywords samt “Asking Keywords”.

Du kan benytte din søgeordsanalyse til rigtig mange online markedsføringsstrategier bagefter, så sørg for at du giver dig tid til at forstå hvordan de forskellige elementer spiller en vigtig rolle ifht. din virksomhed og din forretning.

Guide til din søgeordsanalyse

Shorttail søgeord og longtail søgeord

Shorttail søgeord refererer til ét enkelt ord, hvor longtail søgeord typisk består af 3-5 ord. Der er som regel væsentlig flere søgninger på Shorttail søgeord, men konkurrencen er også tilsvarende højere. Derfor kan longtail være en bedre forretning at satse på.

Eksempel: Der er mange søgninger på søgeordet “sko” og du kan få mange besøgende, hvis du kan rangere højt på søgeordet. Det er dog sværere at rangere i top 3, da konkurrencen oftest er hårdere grundet ordets brede betydning.

Ser vi på “billige sko online”, så er det mere specifikt og konkurrencen vil være mindre på disse, da ikke alle tilbyder “billige” sko. Konverteringsraten vil også være tilbøjelig til at blive højere på mere specifikke søgeord, netop fordi brugerne søger efter noget bestemt og ikke det brede udvalg. Dermed et bedre søgeord at rangere på, hvis du som virksomhed ikke har ressourcerne til at gå i krig mod de store spillere i branchen.

Hvorfor er de lavthængende frugter vigtige for din SEO succes?


Lavthængende frugter er blandt de mest interessante søgeord du finder i din søgeordsanalyse, og det er oftest en god strategi at prioritere lavthængende frugter når du sætter gang i din SEO indsats. Lavthængende frugter er nemlig de søgeord, som du i forvejen bliver fundet på og bliver rangeret på i Google’s søgeresultater. Søgeord, hvor der måske kun skal finjusteres teknisk og udføres linkbuilding, for at nå side 1 – og potentielt tage del af den organiske trafik.

Du havde måske forventet at gå efter helt store søgeord til en start. Men det er oftest ikke den bedste strategi at starte ud med. Definér de lavthængende frugter for dit site,  og undersøg konkurrencen + potentialet for dem. Herefter kan du begynde at tænke bredere og større, og påbegynde jagten på de højthængende frugter, som er mere opnåelige efter din øgede autoritet gennem de lavthængende.

Spørgende søgeord

Google´s søgemaskine bliver bedre og bedre til at indhente de bedste resultater til dine søgninger. Algoritmen opdateres flere gange om året, og algoritmens faktorer ændres, finjusteres eller udbyttes løbende. Der findes derfor stort set ikke nogen søgetermer, der ikke kan besvares. Især ved tilføjelsen af voice assistants, er brugernes søgetermer blevet mere longtail, spørgende og specifikke end tidligere. Derfor er spørgende søgeord en vigtig del af din søgeordsanalyse.

Har du brug for forslag til hvilke spørgende søgeord der måtte være indenfor din branche? så er værktøjet Answer The Public skabt til dette formål. Her indsætter du blot de søgeord/søgetermer der er relevante for dig, og derefter genereres der en lang række spørgsmål, som kan bruges i din søgeordsanalyse.

Ved at rangere på spørgende søgeord og bidrage med et svar til dem som spørger, yder du en gratis service og de besøgende får allerede noget ud af at finde din side. Det kan på et senere tidspunkt få dem til at vende tilbage og konvertere til et salg.

Spørgende søgetermer er kun blevet mere relevante i 2020, efter BERT blev introduceret som en del af Google’s algoritme. BERT er nemlig en funktion som bedre kan processere og behandle ord i forskellige relationer og sammensætninger. Google kan dermed nemmere forstå hele søgetermer der er sammensat af flere ord, end som førhen, hvor outputtet blev bestemt udfra “ord-for-ord”.

Hvordan du finder søgeord der passer til din virksomhed, og hvor stort potentialet er med dine rankings, vil vi nu gå i dybden med, gennem udvalgte værktøjer du selv kan bruge til din søgeordsanalyse.

 

Dem får du her!

Eksempel på short tail/ long tail

Shorttail: Sko

Longtail: Billige sko online

Hvilke værktøjer kan du bruge til din søgeordsanalyse?

Vi anbefaler at du bruger flere søgeordsværktøjer for at få det største udbytte af din søgeordsanalyse. På den måde kommer du bredere omkring med din analyse, og minimerer chancen for at nogle søgeord går tabt/ikke medtages.

3 uundværlige tools til en komplet søgeordsanalyse + #1 Keyword research hack!

Det er vigtig at du tager dig god tid når du laver søgeordsanalyser og gør op med dig selv, hvad du vil med din virksomhed online.

  • Keywordtool → Hurtig og simpelt, værd at betale for.
  • Answer The Public → Bedste værktøj til longtail søgeord. Gratis!
  • Semrush→ Super tool med uendelig mange funktioner. Betalt!

Når du har gjort det klart, hvilken vej du skal med din SEO strategi, så er du klar til at lave din søgeordsanalyse.

KEYWORDTOOL

Et værktøj, som er begyndt at vinde en del SEO eksperters hjerter, er Keywordtool. Det er super simpelt og nemt at bruge, men det mest essentielle ved dette tool, er at den generer meget bedre forslag end f.eks. Googles eget Keyword Planner. Det skyldes, at det er bygget til SEO, hvor Keyword Planner er beregnet til Adwords og at Keywordtool viser de forslag, hvor det eksakte søgeord, du har søgt efter, indgår. Det betyder også at der er væsentlig flere søgeord som passer præcis til det du søger.

Derfor er det også et uundværligt tool, når du skal lave din søgeordsanalyse.

Du skal sørge for at målretningen er tilpasset det land og sprog du ønsker at finde søgeord fra.

Her er et eksempel på hvilke søgeord Keywordtool finder på søgemaskineoptimering:

keywordtool

Ved blot en enkelt søgning med ét søgeord, får du en god mængde varierende longtail søgeord, hvor du efterfølgende kan tjekke søgevolumen. Derfor er det et uundværligt tool til din søgeordsanalyse. Er du i en branche hvor efterspørgslen er meget sæsonbestemt? Så giver Keywordtool dig også et indblik i trenden i søgevolumen måned-for-måned.

SEMRUSH

Semrush er et helt unikt tool med uendelig mange funktioner. Her får du forklaringen på hvordan du kan benytte dette tool som et vigtigt element i din søgeordsanalyse.

Der er utallige muligheder i Semrush. Værktøjet har funktioner der bruges til både konkurrentanalyser, backlink analyser, rank tracking, tekniske SEO analyser og endeligt – søgeordsanalyser. Her får du dog mest ud af værktøjet, hvis du har en eksisterende side, som har været live i en del tid – fremfor et helt nyt site.

Med et eksisterende site, har Semrush nemlig adgang til dine aktuelle placeringer på Google og kan ud fra dem, bl.a. finde de søgeord, som du får trafik fra, ligger bedst placeret på eller hvilke der kunne være relevante at ligge bedre på.

Dvs. at du kan finde lavthængende frugter, hvor du kan skabe hurtige resultater med en øget indsats. Det er altid nemmere at tage fat i de søgeord, som du i forvejen bliver fundet på, frem for at gå efter søgeord, hvor der endnu ikke er en landingsside til. Dette skyldes at du allerede har opnået en form for autoritet, hvilket nye landingssider ikke har fra starten.

Semrush keywordtool

Answer The Public

Næste tool, som også er uundværligt på mange måder, er Answer The Public. Dette tool er gratis og giver dig rigtig mange ideer og tanker til vigtige long tail søgeord. Du får simpelthen et hav af long tail søgeord som du bagefter kan tjekke søgevolumen på. Her skal det nemlig understreges at Answer the public ikke inkluderer søgevolumen i deres resultater. Så sørg altid for at dobbeltchecke søgeordene du finder her, med et andet værktøj som eks. keywordtool.io.

Rigtig mange stiller spørgsmål i Google’s søgefelt. Og forsøger hele tiden at finde de bedste svar. Her kommer du ind i billedet. Find de søgeord, som folk sætter spørgsmålstegn bagefter og besvar spørgsmålet. Så har du gode muligheder for at blive prioriteret højt i Google’s søgeresultater.

Dette tool er super simpelt at bruge og du kan få rigtig mange gode longtail asking keywords ud af det. Det fungerer på den måde, at du skriver det overordnede søgeord ind, som du ønsker at rangere på, og herefter klikker du “Get questions”. (Husk at sætte sproget til dansk)

Så får du en masse forslag til spørgsmål, der relaterer til det søgeord du har indtastet.

Disse kopierer du og indsætter i eks. Keywordtool.io, hvor du så kan sortere i søgeordene ud fra søgevolumen.

Du finder helt sikkert et par stykker!

Her er et eksempel med søgeordet “sko” hvor vi får et hav af spørgsmål, som vi kan trække ud og tjekke søgevolumen på.

Answerthepublic søgeord

Når du har din søgeordsanalyse klar, så anbefaler vi at benytte et keyword tracking tool.

Keyword Tracking tool

Det er en fordel også at have et Rank Tracking Tool, så du live kan gå ind og se dine placeringer, samt stigninger og fald på dine søgeord. Hvis du skal have et præcist Rank Tracking Tool, så koster det penge. Men det er en rigtig god investering.

Vi benytter Agency Analytics, men der findes også andre, som f.eks. Accuranker. Det er en vigtig del af dit SEO arbejde, da du på den måde får det fulde overblik over din sides præstation i de organiske søgeresultater.

Rank tracking værktøjer

  • Agencyanalytics
  • Ahrefs
  • Semrush
  • Accuranker
  • Moz

#Keyword research hack

Find søgeord, som google selv foreslår til din søgning i Google.

Du kan gå lige det ekstra skridt og finde søgeord gennem Google’s søgeresultat.

Det er helt gratis og de ligger i bunden af søgeresultatet i Google – eller som autocomplete forslag når du indtaster. Her foreslår Google selv nogle relaterede søgeord til det du har søgt på, netop for at give dig et indblik i relaterede søgeord til det aktuelle søgeord. Disse søgeord bliver foreslået, fordi der er blevet søgt på dem før. Derfor kan du være sikker på der er søgninger på.

Her er et eksempel, hvor vi har søgt på “sko”:

Google søgeordsanalyse

Vi vil gerne konkretisere det noget mere, og søger derfor “sko til kvinder”, for at få relaterede søgeord til dette søgeord, og her får vi følgende:

Google søgeordsanalyse

Vi konkretiserer det yderligere, og søger “Billige sko til kvinder”, og får herefter følgende forslag:

Google søgeordsanalyse

Du kan altså komme langt omkring og sikre, at du ikke misser nogle vigtige short tail og long tail søgeord eller misser nogle ord til din søgeordsanalyse, som du slet ikke havde tænkt der blev søgt efter.

Kopier dem og smid dem ind i Keywordtool og tilføj dem du ikke har, til din rapport.

Nu har du fået en beskrivelse af de tools som vi anbefaler, hvis du vil have det fulde udbytte af din søgeordsanalyse. Derudover har du fået en kort guide til hvordan du bruger de forskellige funktioner i hver tools.

Nu kombinerer vi de fire tools for at lave den endelige søgeordsanalyse.

Rank tracking værktøjer

  • Agencyanalytics
  • Ahrefs
  • Semrush
  • Accuranker
  • Moz
  1. Træk søgeord ud fra Semrush
    1. Indtast din side og gå under søgeords rapport.
    2. Klik på export for at trække alle søgeord ud.
  2. Brug Keyword Tool til at finde flere søgeord, som kan være relevante
    1. Tilføj dem til rapporten
  3. Brug Answer The Public og tjek søgevolumen
    1. Brug det bredeste søgeord
    2. Kopier alle longtail søgeord
    3. Indsæt i Keywordtool og tjek søgevolumen
    4. Tilføj de relevante til rapport
  4. Download rapport ned som Excel fil

Hermed har du en fuldbyrdig analyse af de søgeord, som du ønsker at rangere på.

Så langt så godt!

Nu er du rustet til at lave en komplet søgeordsanalyse, hvor du kommer helt i dybden med både lavthængende frugter, Longtail og Shorttail søgeord. Du har lært at bruge de anbefalede værktøjer og du ved hvordan du skal læse de data du får ud af din søgeordsanalyse.

Søgeordsanalysen er hele fundamentet for hele din SEO strategi. Den bestemmer hvordan du skal prioritere din SEO indsats og hvilke søgeord du bør have i fokus fra starten. Derudover giver det  et overblik over potentialet for din virksomhed, med henblik på online markedsføring. Din søgeordsanalyse fungerer altså som en markedsanalyse.

Hvis du stadig sidder og brænder inde med nogle spørgsmål, så kan du altid kontakte os. Vi vil også med glæde lave det tunge arbejde, som en søgeordsanalyse er.

Herunder har vi samlet en række ofte-stillede-spørgsmål, som kan give dig svar.

Hvad er en søgeordsanalyse?

En søgeordsanalyse er her du finder frem til alle de søgetermer/søgeord der er relevante for dig og dit site at blive fundet på i Google, eller andre søgemaskiner. Søgeordsanalysen er fundamentet i din SEO strategi, hvor du efterfølgende skal matche søgeordene med relevant indhold på dine landingpages.

Hvordan finder man søgeord?

Du finder søgeord relevante for din virksomhed/hjemmeside, ved at liste alle ord der kunne associeres med virksomheden. Uanset hvilke ydelser, produkter eller services din virksomhed udbyder, så start med at liste alle de relevante ord der kan identificeres i din virksomhed. Når dette gjort, vil man herefter se på hvilke søgeord der kunne være interessante at blive fundet på. Enten ved at bruge et keywordtool eller ved at se på konkurrenter/lignende virksomheder.

Hvordan tjekker man søgeord?

For at tjekke rankings på dine søgeord, kan du gøre følgende:

  1. Brug et eksternt værktøj til rank tracking (se afsnit om Keyword tracking tool)
  2. Lav manuelle Google søgninger, og find dine egne søgeresultater. Saml eventuelt dine findings i et excel ark, for at måle udviklingen måned for måned.
Morten Andersen, ASENTO

SEO Specialist

04 sep 2020

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

SEO Specialist

Vil du kontaktes?

Tusind tak for din mail, vi vender tilbage til dig snarest!

Ved at klikke «Kontakt Mig» accepterer du vores Privatlivspolitik.