KEYWORDTOOL
Et værktøj, som er begyndt at vinde en del SEO eksperters hjerter, er Keywordtool. Det er super simpelt og nemt at bruge, men det mest essentielle ved dette tool, er at den generer meget bedre forslag end f.eks. Googles eget Keyword Planner. Det skyldes, at det er bygget til SEO, hvor Keyword Planner er beregnet til Adwords og at Keywordtool viser de forslag, hvor det eksakte søgeord, du har søgt efter, indgår. Det betyder også at der er væsentlig flere søgeord som passer præcis til det du søger.
Derfor er det også et uundværligt tool, når du skal lave din søgeordsanalyse.
Du skal sørge for at målretningen er tilpasset det land og sprog du ønsker at finde søgeord fra.
Her er et eksempel på hvilke søgeord Keywordtool finder på søgemaskineoptimering:

Ved blot en enkelt søgning med ét søgeord, får du en god mængde varierende longtail søgeord, hvor du efterfølgende kan tjekke søgevolumen. Derfor er det et uundværligt tool til din søgeordsanalyse. Er du i en branche hvor efterspørgslen er meget sæsonbestemt? Så giver Keywordtool dig også et indblik i trenden i søgevolumen måned-for-måned.
SEMRUSH
Semrush er et helt unikt tool med uendelig mange funktioner. Her får du forklaringen på hvordan du kan benytte dette tool som et vigtigt element i din søgeordsanalyse.
Der er utallige muligheder i Semrush. Værktøjet har funktioner der bruges til både konkurrentanalyser, backlink analyser, rank tracking, tekniske SEO analyser og endeligt – søgeordsanalyser. Her får du dog mest ud af værktøjet, hvis du har en eksisterende side, som har været live i en del tid – fremfor et helt nyt site.
Med et eksisterende site, har Semrush nemlig adgang til dine aktuelle placeringer på Google og kan ud fra dem, bl.a. finde de søgeord, som du får trafik fra, ligger bedst placeret på eller hvilke der kunne være relevante at ligge bedre på.
Dvs. at du kan finde lavthængende frugter, hvor du kan skabe hurtige resultater med en øget indsats. Det er altid nemmere at tage fat i de søgeord, som du i forvejen bliver fundet på, frem for at gå efter søgeord, hvor der endnu ikke er en landingsside til. Dette skyldes at du allerede har opnået en form for autoritet, hvilket nye landingssider ikke har fra starten.

Answer The Public
Næste tool, som også er uundværligt på mange måder, er Answer The Public. Dette tool er gratis og giver dig rigtig mange ideer og tanker til vigtige long tail søgeord. Du får simpelthen et hav af long tail søgeord som du bagefter kan tjekke søgevolumen på. Her skal det nemlig understreges at Answer the public ikke inkluderer søgevolumen i deres resultater. Så sørg altid for at dobbeltchecke søgeordene du finder her, med et andet værktøj som eks. keywordtool.io.
Rigtig mange stiller spørgsmål i Google’s søgefelt. Og forsøger hele tiden at finde de bedste svar. Her kommer du ind i billedet. Find de søgeord, som folk sætter spørgsmålstegn bagefter og besvar spørgsmålet. Så har du gode muligheder for at blive prioriteret højt i Google’s søgeresultater.
Dette tool er super simpelt at bruge og du kan få rigtig mange gode longtail asking keywords ud af det. Det fungerer på den måde, at du skriver det overordnede søgeord ind, som du ønsker at rangere på, og herefter klikker du “Get questions”. (Husk at sætte sproget til dansk)
Så får du en masse forslag til spørgsmål, der relaterer til det søgeord du har indtastet.
Disse kopierer du og indsætter i eks. Keywordtool.io, hvor du så kan sortere i søgeordene ud fra søgevolumen.
Du finder helt sikkert et par stykker!
Her er et eksempel med søgeordet “sko” hvor vi får et hav af spørgsmål, som vi kan trække ud og tjekke søgevolumen på.

Når du har din søgeordsanalyse klar, så anbefaler vi at benytte et keyword tracking tool.
Keyword Tracking tool
Det er en fordel også at have et Rank Tracking Tool, så du live kan gå ind og se dine placeringer, samt stigninger og fald på dine søgeord. Hvis du skal have et præcist Rank Tracking Tool, så koster det penge. Men det er en rigtig god investering.
Vi benytter Agency Analytics, men der findes også andre, som f.eks. Accuranker. Det er en vigtig del af dit SEO arbejde, da du på den måde får det fulde overblik over din sides præstation i de organiske søgeresultater.