SÅDAN LAVER DU EN SØGEORDSANALYSE [2024]

SEO

Søgeordsanalysen er fundamentet for din SEO strategi og er det vigtigste at starte med, når du skal til at arbejde med SEO.

Det er efterhånden gået hen og blevet en videnskab at lave en skarp søgeordsanalyse. Det skyldes bl.a. at kendskabsgraden til SEO stiger blandt de danske og internationale virksomhedsejere, og flere er bevidste omkring, hvilke søgeord de ønsker at rangere på.

Når du har læst dette indlæg, vil du være i stand til at:

  1. Finde frem til de vigtigste søgeord for din forretning
  2. Finde søgevolumen på dine søgeord
  3. Kende konkurrencen på dine søgeord

indholdsfortegnelse

Det er vigtigt, at du går i dybden med din søgeordsanalyse, så du når hele vejen rundt, både omkring lavthængende frugter, short tail og long tail keywords samt “Asking Keywords”.

Du kan benytte din søgeordsanalyse til rigtig mange online markedsføringsstrategier bagefter, så sørg for, at du giver dig tid til at forstå, hvordan de forskellige elementer spiller en vigtig rolle i forhold til din virksomhed og din forretning.

Guide til din søgeordsanalyse

Shorttail søgeord og longtail søgeord

Shorttail søgeord refererer til ét enkelt ord, hvor longtail søgeord typisk består af 3-5 ord. Der er som regel væsentlig flere søgninger på Shorttail søgeord, men konkurrencen er også tilsvarende højere. Derfor kan longtail være en bedre forretning at satse på.

Eksempel: Der er mange søgninger på søgeordet “sko” og du kan få mange besøgende, hvis du kan rangere højt på søgeordet. Det er dog sværere at rangere i top 3, da konkurrencen oftest er hårdere grundet ordets brede betydning.

Ser vi på “billige sko online”, så er det mere specifikt, og konkurrencen vil være mindre på disse, da ikke alle tilbyder “billige” sko. Konverteringsraten vil også være tilbøjelig til at blive højere på mere specifikke søgeord, netop fordi forbrugerne søger efter noget bestemt og ikke det brede udvalg. Dermed er det et bedre søgeord at rangere på, hvis du som virksomhed ikke har ressourcerne til at gå i krig mod de store spillere i branchen.

Lavthængende fugter – Hvad er det, og hvorfor er det vigtigt for at skabe en god søgeordsanalyse?


Lavthængende frugter er blandt de mest interessante søgeord, du finder i din søgeordsanalyse, og det er oftest en god strategi at prioritere lavthængende frugter, når du sætter gang i din SEO indsats. Lavthængende frugter er nemlig de søgeord, som du i forvejen bliver fundet på og bliver rangeret på i Googles søgeresultater. Søgeord, hvor der måske kun skal finjusteres teknisk og udføres linkbuilding, for at nå side 1 og potentielt tage del af den organiske trafik.

Du havde måske forventet at gå efter helt store søgeord til en start. Men det er oftest ikke den bedste strategi at starte ud med. Definér de lavthængende frugter for dit site, og undersøg konkurrencen + potentialet for dem. Herefter kan du begynde at tænke bredere og større, samt påbegynde jagten på de højthængende frugter, som er mere opnåelige efter din øgede autoritet gennem de lavthængende.

Spørgende søgeord

Googles søgemaskine bliver bedre og bedre til at indhente de bedste resultater til dine søgninger. Algoritmen opdateres flere gange om året, og algoritmens faktorer ændres, finjusteres eller udbyttes løbende. Der findes derfor stort set ikke nogen søgetermer, der ikke kan besvares. Især ved tilføjelsen af voice assistants, er forbrugernes søgetermer blevet mere longtail, spørgende og specifikke end tidligere. Derfor er spørgende søgeord en vigtig del af din søgeordsanalyse.

Har du har brug for forslag til hvilke spørgende søgeord, der måtte være inden for din branche? Så er værktøjet Answer The Public skabt til dette formål. Her indsætter du blot de søgeord/søgetermer, der er relevante for dig, og derefter genereres der en lang række spørgsmål, som kan bruges i din søgeordsanalyse.

Ved at rangere på spørgende søgeord og bidrage med et svar til dem som spørger, yder du en gratis service, og de besøgende får allerede noget ud af at finde din side. Det kan på et senere tidspunkt få dem til at vende tilbage og konvertere til et salg.

Spørgende søgetermer er kun blevet mere relevante i 2020, efter BERT blev introduceret som en del af Googles algoritme. BERT er nemlig en funktion, som bedre kan processere og behandle ord i forskellige relationer og sammensætninger. Google kan dermed nemmere forstå hele søgetermer, der er sammensat af flere ord, end før, hvor outputtet blev bestemt ud fra “ord-for-ord”.

Hvordan du finder søgeord, der passer til din virksomhed, og hvor stort potentialet er med dine rankings, vil vi nu gå i dybden med gennem udvalgte værktøjer, som du selv kan bruge til din søgeordsanalyse.

Dem får du her!

Hvilke værktøjer kan du bruge til din søgeordsanalyse?

Vi anbefaler, at du bruger flere søgeordsværktøjer for at få det største udbytte af din søgeordsanalyse. På den måde kommer du bredere omkring med din analyse og minimerer chancen for, at nogle søgeord går tabt/ikke medtages.

3 uundværlige tools til en komplet søgeordsanalyse + #1 Keyword research hack!

Det er vigtig, at du tager dig god tid, når du laver søgeordsanalyser og gør op med dig selv, hvad du vil med din virksomhed online.

  • Keywordtool → Hurtig og simpelt, værd at betale for.
  • Answer The Public → Bedste værktøj med forslag til longtail søgeord. Gratis!
  • Semrush→ Super tool med uendelig mange funktioner. Betalt!

Når du har gjort det klart, hvilken vej du skal med din SEO strategi, så er du klar til at lave din søgeordsanalyse.

Keywordtool

Et værktøj, som er begyndt at vinde en del SEO eksperters hjerter, er Keywordtool. Det er super simpelt og nemt at bruge, men det mest essentielle ved dette tool er, at den genererer meget bedre forslag end f.eks. Googles eget Keyword Planner. Det skyldes, at det er bygget til SEO, hvor Keyword Planner er beregnet til Google Ads. Keywordtool viser de forslag, hvor det eksakte søgeord, du har søgt efter, indgår. Det betyder også, at der er væsentlig flere søgeord, som passer præcis til det, du søger.

Derfor er det også et uundværligt tool, når du skal lave din søgeordsanalyse. Du skal sørge for, at målretningen er tilpasset det land og sprog, du ønsker at finde søgeord fra.

Her er et eksempel på, hvilke søgeord Keywordtool finder på søgemaskineoptimering:

Ved blot en enkelt søgning med ét søgeord, får du en god mængde varierende longtail søgeord, hvor du efterfølgende kan tjekke søgevolumen. Derfor er det et uundværligt tool til din søgeordsanalyse. Er du i en branche, hvor efterspørgslen er meget sæsonbestemt? Så giver Keywordtool dig også et indblik i trenden i søgevolumen måned-for-måned.

Semrush

Semrush er et helt unikt værktøj med uendelig mange funktioner. Værktøjet har funktioner, der bruges til både konkurrentanalyser, backlink analyser, rank tracking, tekniske SEO analyser og søgeordsanalyser. Her får du mest ud af værktøjet, hvis du har en eksisterende side, som har været live i en del tid (fremfor et helt nyt site).

Med et eksisterende site, har Semrush nemlig adgang til dine aktuelle placeringer på Google og kan ud fra dem bl.a. finde de søgeord, som du får trafik fra, ligger bedst placeret på eller hvilke der kunne være relevante at ligge bedre på.

Du kan finde lavthængende frugter, hvor du kan skabe hurtige resultater med en øget indsats. Det er altid nemmere at tage fat i de søgeord, som du i forvejen bliver fundet på, frem for at gå efter søgeord hvor der endnu ikke er en landingsside til. Dette skyldes, at du allerede har opnået en form for autoritet, hvilket nye landingssider ikke har fra starten.

Answer The Public

Næste tool, som også er uundværligt på mange måder, er Answer The Public. Dette tool er gratis og giver dig rigtig mange idéer og tanker til vigtige long tail søgeord. Du får simpelthen et hav af long tail søgeord, som du bagefter kan tjekke søgevolumen på. Her skal det nemlig understreges, at Answer the public ikke inkluderer søgevolumen i deres resultater. Så sørg altid for at dobbeltchecke søgeordene, du finder her med et andet værktøj som eks. keywordtool.io.

Rigtig mange stiller spørgsmål i Googles søgefelt. Og forsøger hele tiden at finde de bedste svar. Her kommer du ind i billedet. Find de søgeord, som folk sætter spørgsmålstegn bagefter og besvar spørgsmålet. Så har du gode muligheder for at blive prioriteret højt i Googles søgeresultater.

Dette tool er super simpelt at bruge, og du kan få rigtig mange gode longtail asking keywords ud af det. Det fungerer på den måde, at du skriver det overordnede søgeord ind, som du ønsker at rangere på, og herefter klikker du “Get questions” (husk at sætte sproget til dansk).

Så får du en masse forslag til spørgsmål, der er relateret til det søgeord, du har indtastet.

Disse kopierer du og indsætter i f.eks. Keywordtool.io, hvor du kan sortere i søgeordene ud fra søgevolumen.

Du finder helt sikkert et par stykker!

Her er et eksempel med søgeordet “sko”, hvor vi får et hav af spørgsmål, som vi kan trække ud og tjekke søgevolumen på.

Når du har din søgeordsanalyse klar, så anbefaler vi, at du benytter et keyword tracking tool.

Keyword Tracking tool

Det er en fordel også at have et Rank Tracking Tool, så du live kan gå ind og se dine placeringer, stigninger og fald på dine søgeord. Hvis du skal have et præcist Rank Tracking Tool, så koster det penge. Men det er en rigtig god investering.

Vi benytter Agency Analytics, men der findes også andre, som f.eks. Accuranker. Det er en vigtig del af dit SEO arbejde, da du på den måde får det fulde overblik over din sides præstation i de organiske søgeresultater.

#Keyword research hack

Find søgeord, som google selv foreslår til din søgning i Google.

Du kan gå lige det ekstra skridt og finde søgeord gennem Googles søgeresultat.

Det er helt gratis, og de ligger i bunden af søgeresultatet i Google eller som autocomplete forslag. Her foreslår Google selv nogle relaterede søgeord til det, du har søgt på. Her får du et indblik i relaterede søgeord til det aktuelle søgeord. Disse søgeord bliver foreslået, fordi der er blevet søgt på dem før. Derfor kan du være sikker på, der er søgninger på søgeordene.

Her er et eksempel, hvor vi har søgt på “sko”:

Vi vil gerne konkretisere det noget mere. Vi søger derfor “sko til kvinder” for at få relaterede søgeord til dette søgeord, og her får vi følgende:

Vi konkretiserer det yderligere og søger “Billige sko til kvinder”, hvor vi herefter får følgende forslag:

Du kan altså komme langt omkring og sikre, at du ikke misser nogle vigtige short tail og long tail søgeord eller misser nogle ord til din søgeordsanalyse, som du slet ikke havde tænkt, der blev søgt efter.

Kopier og smid dem ind i Keywordtool. Dernæst tilføj dem, du ikke har, til din rapport.

Nu har du fået en beskrivelse af de tools, som vi anbefaler, hvis du vil have det fulde udbytte af din søgeordsanalyse. Derudover har du fået en kort guide til, hvordan du bruger de forskellige funktioner i hver tools.

Nu kombinerer vi de fire tools for at lave den endelige søgeordsanalyse.

  1. Træk søgeord ud fra Semrush
    1. Indtast din side og gå under søgeords rapport.
    2. Klik på export for at trække alle søgeord ud.
  2. Brug Keyword Tool til at finde flere søgeord, som kan være relevante
    1. Tilføj dem til rapporten
  3. Brug Answer The Public og tjek søgevolumen
    1. Brug det bredeste søgeord
    2. Kopier alle longtail søgeord
    3. Indsæt i Keywordtool og tjek søgevolumen
    4. Tilføj de relevante til rapport
  4. Download rapport ned som Excel fil

Hermed har du en fuldbyrdig analyse af de søgeord, som du ønsker at rangere på.

Så langt så godt!

Nu er du rustet til at lave en komplet søgeordsanalyse, hvor du kommer helt i dybden med både lavthængende frugter, Longtail og Shorttail søgeord. Du har lært at bruge de anbefalede værktøjer, og du ved, hvordan du skal læse de data, du får ud af din søgeordsanalyse.

Søgeordsanalysen er hele fundamentet for hele din SEO strategi. Den bestemmer, hvordan du skal prioritere din SEO indsats og hvilke søgeord du bør have fokus på fra starten. Derudover giver det et overblik over potentialet for din virksomhed med henblik på online markedsføring. Din søgeordsanalyse fungerer altså som en markedsanalyse, og du bør løbende arbejde med analysen for at finde flere søgeord til din SEO strategi.

Hvis du stadig sidder og brænder inde med nogle spørgsmål, så kan du altid kontakte os. Vi vil også med glæde lave det tunge arbejde, som en søgeordsanalyse kan være.

Herunder har vi samlet en række ofte-stillede-spørgsmål, som kan give dig svar.

Hvad er en søgeordsanalyse?

En søgeordsanalyse er her, du finder frem til alle de søgetermer/søgeord, der er relevante for dig og dit site at blive fundet på i Google eller andre søgemaskiner. Søgeordsanalysen er fundamentet i din SEO strategi, hvor du efterfølgende skal matche søgeordene med relevant indhold på dine landingpages.

Hvordan finder jeg søgeord?

Du finder relevante søgeord for din virksomhed/hjemmeside ved at liste alle de ord, der kunne associeres med virksomheden. Når dette er gjort, skal du finde frem til de søgeord, som der også er søgninger på. Vi anbefaler, at dette gøres med keywordtool.io.

Hvordan vurderer jeg, om et søgeord er godt?

Der er flere parametre, som spiller ind, når du skal vurdere, om et søgeord er godt. De vigtigste parametre at se på, er:

  1. Søgevolumen (antal søgninger pr. måned)
  2. Nuværende placering i søgeresultatet
  3. Konkurrencen på søgeordet
  4. Brugernes hensigt med selve søgningen

Hvilke værktøjer skal jeg bruge til en søgeordsanalyse?

Vi anbefaler, at du bruger Semrush og Keywordtool.

Med Semrush kan du tjekke, om du allerede bliver fundet i Google og hvilke søgeord du findes på. Det gør det nemt at finde frem til søgeord, hvor du allerede har bygget noget autoritet overfor Google. Bliver du ikke fundet på nogle søgeord, så er Keywordtool.io værktøjet, hvor du kan tjekke søgevolumen på potentielle søgeord.

Morten P. Andersen

Head of SEO & Partner

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

NYHEDSBREV

FÅ HANDS-ON TIPS I DIN INDBAKKE

KONTAKT OS

SKAL VI TAGE DIN DIGITALE STRATEGI TIL DET NÆSTE NIVEAU?

Hos ASENTO brænder vi for at skabe resultater for vores kunder. Er du klar til at tage din digitale marketing til det næste niveau? Så er vi klar til at gå det ekstra skridt for at få det til at lykkes.

Cookie-indstillinger