DE MEST ALMINDELIGE FEJL I DIN GOOGLE ADS KONTO

Google Ads

Har du en Google Ads konto, har du sikkert begået en af de følgende rookie mistakes.

Fejl i google ads

indholdsfortegnelse

1. Blandet dine søgeord sammen på kryds og tværs i kampagner og annoncegrupper?

Når man skal strukturere sin Ads konto, er det vigtigt at sammenkæde produkter og produktgrupper, så du nemt kan få et overblik.

Sælger du møbler, er det vigtigt, du sikrer, at alle sammenhørende produkter er samlet i en kampagne indeholdende annoncegrupper, der repræsenterer de forskellige typer af møbler – Ligesom du ville opdele din hjemmeside.

På denne måde, kan du nemt få et overblik over omkostninger og omsætning på enkelte produktgrupper – og har du brug for et mere detaljeret overblik, kan du gå ind under annoncegrupperne for flere detaljer.

Fordelen når du skal analysere på performance, er klar, men der er også en anden fordel, faktisk flere. Når man opretter annoncetekster, er det vigtigt at være relevant og linke til de rette steder på en webside. Det hjælper dine kunder til at finde de rette produkter med det samme og samtidig øger det din kvalitetsscore hos Google. Din kvalitetsscore er med til at bestemme, hvor meget du skal betale for dine klik, samt hvor dine annoncer bliver placeret.

2. Alle søgeord i broad match

Har du begået en klassisk fejl i Ads og ikke sat dig ind i, hvilke matchtyper du har til rådighed, og hvad der passer til din forretning og de pågældende søgeord?

I Ads er der 3 (4) matchtyper.

Exact match, som er angivet, ved at [søgeordet] er indkapslet i hæfteklammer.

Phrase match, som er angivet, ved at ”søgeordet” er indkapslet i anførselstegn.

Broad match, som er angivet, ved at søgeordet ikke er indkapslet af noget.

Modified Broad match, som er angivet, ved at +søgeordet har et “+” foran.

Exact match betyder, at man matcher på dét søgeord (og nærmeste varianter), som man har sat i hæfteklammerne. Der kan ikke være noget før eller noget efter i kundens søgning.

Matchtypen bruges, fordi søgeordet typisk vil have en højere relevans, når dette bliver brugt og dermed give en lavere klikpris og give flere visninger.
Bruger man ikke Exact match til sine søgeord, fortæller du Google, at du ikke er helt sikker på, hvad dine kerneydelser er.

Phrase match betyder, at den sætning du har i dine anførselstegn, er din primære sætning. Google kan ikke bytte rundt på ordene og heller ikke putte noget ind i din sætning. Dog kan Google tilføje ord i starten eller i slutningen af din sætning.

Broad match betyder egentlig, hvad det bliver oversat til: Bredt match.
Med Broad match kan der sættes ord foran, synonymer kan bruges, flertalsformer og bøjninger af ordene vil være i spil. Der er sådan set ikke andre spilleregler end, at Google mener, at søgeordene du kommer frem på, har en eller anden form for relevans i forhold til det søgeord, du har angivet.
Når du bruger Googles Broad match, siger du egentlig til Google, at der ikke er nogen restriktioner på dine søgeord.

Modified Broad match er en afart af Broad match, men det lille “+” betyder, at søgeordet kun bruges med gradbøjninger og andre stavemåder,  og at der ikke bruges synonymer. Dermed giver Modified Broad match lige en smule ekstra kontrol over søgeordene.

Det siger sig selv, at hvis du bruger Broad match, kan du hurtigt løbe ind i, at du bruger penge på en uhensigtsmæssig måde, ved at søgeord der ikke er relevante for din forretning, trækker klik, der ikke konverterer.
Hvis personer ikke klikker på dine annoncer, kan det gå ud over din kvalitetsscore og i sidste ende dine placeringer og klikpriser på de ord, der er relevante. Ofte ser vi, at det er denne slags problemer, der gør, at Ads er svær at få til at blive en rentabel forretning.

(Derudover er det en god idé at undlade at blande matchtyper i samme grupper, så trafikken kan styres af det stærkeste match – men mere om det en anden gang.)

3. Manglende brug af negative søgeord

Når vi modtager en kunde, der selv har forsøgt sig med Google Ads, er en af de hyppigste fejl, at der ikke er arbejdet med negative søgeord.

Selv store brands har undertiden nogle underlige ord i deres søgetermer.

Men det er altså vigtigt at få arbejdet med, da det kan ende med at koste dig penge, at du kommer frem på søgeord, der ikke er relevante.

Google lever af kvalitetsresultater, og derfor straffer Google de dårlige kampagner med højere klikpriser og lavere placeringer.

Det er generelt en god idé at lave en liste af søgeord, som man ved, man ikke ønsker at kæde sin online markedsføring sammen med.

En negativliste på søgeord kunne eksempelvis indeholde:

Job

Hovedkontor

Praktik

Brugt

Tilbagetrækning

… og mange flere.
Det er vigtigt samtidig at tænke over, hvilke matchtyper der passer på de negative søgeordslister.

Der er mange steder, hvor Google Ads også kan blive lidt teknisk vanskeligt. Specielt hvis du har Google display network og Google shopping. Måske er det endda svært at gennemskue, hvilke kampagnetyper du skal vælge for at få adgang til de rette funktioner. Du kan altid læse mere om vores PPC løsninger lige her.

Anel Sacic

Head of Google Ads & Partner

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

NYHEDSBREV

FÅ HANDS-ON TIPS I DIN INDBAKKE

KONTAKT OS

SKAL VI TAGE DIN DIGITALE STRATEGI TIL DET NÆSTE NIVEAU?

Hos ASENTO brænder vi for at skabe resultater for vores kunder. Er du klar til at tage din digitale marketing til det næste niveau? Så er vi klar til at gå det ekstra skridt for at få det til at lykkes.

Cookie-indstillinger