DERFOR SKAL DU BRUGE INSTAGRAM STORIES TIL AT PROMOVERE DIN VIRKSOMHED👏

Instagram

Instagram Stories er en effektiv og engagerende måde for virksomheder at opnå større synlighed og skille sig ud på platformen.

I dette blogindlæg giver vi dig alle de gode grunde til, hvorfor din virksomhed bør gøre brug af Instagram Stories, og hvad du kan poste i dem for at øge engagementet og styrke forbindelsen til dine følgere.

indholdsfortegnelse

HVAD ER INSTAGRAM STORIES? 🤷

Instagram Stories er korte, midlertidige videoer eller billeder, der vises øverst i brugerens feed som en lille cirkel med profilbilledet indeni. Stories er synlige i 24 timer, før de forsvinder, og kan vare op til 60 sekunder. Som virksomhed kan du med Stories dele mere spontane og hverdagslige glimt, der føles nærværende og autentiske for dine følgere. Derudover kan du med fordel gøre indholdet i dine Stories mere interaktivt med elementer som ‘afstemninger’, ‘spørgsmål’ og ‘nedtællinger,’ hvilket er med til at engagere dit publikum og skabe tovejskommunikation.
Er du interesseret i at læse mere om, hvordan du skaber godt, organisk indhold på din Instagram virksomhedsprofil? Læs vores blogindlæg, der dykker ned i netop det.

Instagram stories

HVORFOR SKAL MAN BRUGE INSTAGRAM STORIES? 🎯

Hvis din virksomhedsprofil på Instagram endnu ikke bruger Stories, får du her 5 grunde til, hvorfor du bør komme i gang:

  1. Øget synlighed og engagement
    Stories placeres for det første øverst i brugernes feed og har derfor langt større synlighed end almindelige opslag. Mange brugere af Instagram ser derudover også primært Stories og Reels i stedet for at scrolle gennem nyhedsfeedet. Da Stories er noget af det første, brugerne ser, når de åbner appen, øger det chancen for, at de ser din virksomhedsprofil, og giver dermed din profil en bedre mulighed for dagligt engagement og interaktion med dine følgere. Vil du vide mere om at øge engagementet på din Instagramprofil? Læs her.
  2. Personligt indblik og storytelling
    Stories er oplagte til at give autentiske og uformelle øjebliksbilleder fra din virksomhed, såsom dagligdagsaktiviteter, behind-the-scenes eller glimt af jeres kultur. Det hjælper med at skabe en stærkere og mere relaterbar forbindelse til kunderne.
  3. Direkte interaktion med kunder
    Med Instagrams Story-funktioner i form af de interaktive klistermærker som ‘afstemninger’, ‘meningsmålinger’, ‘spørgsmål’ og links kan du skabe direkte dialog og interaktion med følgere og potentielle kunder. Det forbedrer ikke kun kundeservicen og giver værdifuld feedback fra din målgruppe, men øger også engagementet og rækkevidden for din profil, da Instagrams algoritmer fremhæver profiler, der opnår høj interaktion.
Klistermærker
  1. Kreativt indhold med forskellige formater
    Stories giver dig som virksomhed mulighed for at bruge videoer, billeder, tekst, musik og GIF’er, hvilket giver din profil en fleksibilitet til at præsentere dine budskaber kreativt. Dette kan gøre dit indhold mere opmærksomhedsfangende og mindeværdigt.
  2. Shop, direkte links og opfordring til handling
    Stories giver derudover virksomhedsprofiler mulighed for at tilføje links til deres website eller specifikke produkter via link-klistermærker og Instagrams shoppingfunktion. Det gør det lettere for kunderne at handle direkte og understøtter dermed konvertering og øger salgsmulighederne.

Brugen af Instagram Stories kan altså være en strategisk fordel for dig som virksomhed, der har et ønske om at ville øge din synlighed og dit engagement.

HVAD SKAL MAN POSTE I SINE STORIES? 🎥

Det næste spørgsmål er så  – ”Hvad vil folk se i mine Stories?” Det kommer vi med 5 bud på her. Så du har en bedre ide om, hvad det kan være godt som virksomhed at vise i dine Stories og som dine følgere vil elske:

  1. Stories, der sætter fokus på tilbud – Brug Stories til at annoncere aktuelle rabatter og særlige kampagner. Det kunne være en kampagne på et bestemt produkt, fri fragt eller en generel rabat.
  2. Tips, tricks og rådgivning – Del værdifulde råd og brugertips, som følgere kan få nytte af i deres hverdag. Dette skaber værdi og gør din virksomhed mere troværdig.
  3. Kundeudtalelser – Del udtalelser og anbefalinger fra glade kunder. Hvis en kunde tagger din virksomhed i et opslag, kan det være oplagt at dele det videre til dine Stories, da det viser social proof.
  4. Nye produkter eller ydelser – Gør opmærksom på nyheder og kommende produktlanceringer. Dette skaber nysgerrighed og kan styrke interessen for din virksomhedsprofil.
  5. Ægte brand-historier – Følgere elsker indhold, der føles autentisk og giver et indblik bag facaden. Vis hverdagsøjeblikke fra virksomheden og dem, der står bag, for at skabe en mere personlig forbindelse.

Stories er altså især god til at vise produkter eller ydelser frem. Her vil Instagrams shoppingfunktion, som gør det muligt for dine følgere at blive ført direkte videre til dit website for at shoppe det specifikke produkt eller ydelse direkte fra din story, være helt oplagt at gøre brug af.
Hvis du vil vide mere om Instagram Shopping, kan du læse vores blogindlæg om netop det lige her.

Brugerne vil dertil også meget gerne se Stories, der på den ene eller anden måde giver dem noget værdi. Og det kan f.eks. være gennem tips, tricks og rådgivning, eller hvor de kan se, hvad andre kunder synes om dine produkter, ved at de har tagget din virksomhed, eller på anden måde omtalt dine produkter eller ydelser.  

Derudover er der også stor efterspørgsel på Stories, som føles ægte. Med det mener vi selvfølgelig ikke, at professionelle eller redigerede billeder og videoer af dine produkter er uægte, men blot at Instagram-brugere sætter pris på indhold, der både skaber værdi og føles autentisk. At dele ‘ægte’ øjeblikke gør din profil mere relaterbar og giver et bedre indblik i, hvad din virksomhed står for bag de polerede annoncer og billeder.

HUSK ‘HØJDEPUNKTER’ 📣

Husk også at udnytte de såkaldte højdepunkter, som kan tilføjes til din profil. Højdepunkter giver dig mulighed for at samle udvalgte Stories, så dine følgere og andre brugere, der kommer forbi din profil, nemt kan få et overblik over værdifuldt indhold, de måske er gået glip af. Ved at gruppere tidligere Stories under relevante emner i højdepunkter, kan du skabe en permanent ressource på din profil, der giver både nye og tilbagevendende følgere et hurtigt indblik i din virksomheds vigtigste øjeblikke og budskaber.

Højdepunkter

Her er nogle gode ideer til, hvad du kan have af højdepunkter på din Instagram virksomhedsprofil: 

  • Produkter og ydelser: Fremhæv relevante Stories om dine produkter, ydelser, eller nyheder. De kan også sagtens deles op i flere højdepunkter, hvis du f.eks. har flere kollektioner, kategorier eller ydelser. 
  • “Set på jer” / “Hos jer”: Gem opslag fra kunder eller influencere, der har omtalt din virksomhed eller dine produkter, og som har tagget dig. Det kan også være highlights fra samarbejder med influencere, der nævner dit produkt eller din ydelse. Dette kan styrke troværdigheden og vise, hvordan dine produkter bruges eller ser ud i virkeligheden.
  • FAQ: Lav et højdepunkt med de mest stillede spørgsmål og svar, så nye kunder let kan finde information og hurtigt få svar. Det kan f.eks. være jeres retur-politik eller anvendelsestips. 
  • Guides og tips: Lav et højdepunkt med tips, tricks eller små vejledninger, der er relevant for din målgruppe. 
  • Medarbejdere: Introducer dit team gennem korte præsentationer af medarbejderne. Det er med til at give virksomheden et menneskeligt ansigt og gøre det mere relaterbart for dine følgere
  • Bag om kulissen: Gem Stories fra det daglige liv, der viser stemningen på arbejdspladsen, og hvad der ellers sker bag kulisserne hos din virksomhed. Det kan gøre virksomheden mere personlig for dine følgere og skaber en mere menneskelig forbindelse til dit brand.
  • Kundeudtalelser og cases: Del og gem opslag fra dine Stories, med tilfredse kunders oplevelser med dine produkter eller ydelser. Det kan også være anmeldelser af din virksomhed eller case stories. Det giver nye besøgende til din profil et hurtigt indblik i virksomhedens succeser og troværdighed. 
  • CSR- og/eller ESG-tiltag: Fremhæv din virksomheds værdier, velgørenhedsprojekter eller andre initiativer inden for miljø- og samfundsansvar i et dedikeret højdepunkt. Selvfølgelig kun hvis din virksomhed har nogen.

Louise Conradsen

CMO & Partner

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

NYHEDSBREV

FÅ HANDS-ON TIPS I DIN INDBAKKE

KONTAKT OS

SKAL VI TAGE DIN DIGITALE STRATEGI TIL DET NÆSTE NIVEAU?

Hos ASENTO brænder vi for at skabe resultater for vores kunder. Er du klar til at tage din digitale marketing til det næste niveau? Så er vi klar til at gå det ekstra skridt for at få det til at lykkes.

Cookie-indstillinger