HVORFOR FÅR DU INGEN LIKES? 🤷
Får du ingen likes eller kommentarer på det indhold, du poster, kan det være, fordi du ikke laver meningsfuldt og relevant indhold henvendt til din målgruppe – enten fordi dit indhold ikke opfordrer til interaktion, eller fordi dit indhold ikke giver dine følgere nogen form for værdi.
Når dine følgere ikke er engagerede i dit indhold, har det den konsekvens, at Instagrams algoritme ikke vurderer dit indhold til at være interessant for dine følgere, og derfor ikke skubber det særlig langt ud. Det bremser eksponeringen for dine resterende følgere – og muligheden for at nå ud til nye følgere. Det er derfor afgørende for din virksomheds fortsatte vækst, at du kontinuerligt får Instagram interaktion.
HVAD SKAL DU GØRE FOR AT FORBEDRE DIN INSTAGRAM INTERAKTION?
For at øge interaktionen og engagementet på din Instagram får du herunder 8 tips til hvad, der kan være med til at booste dit indhold, opnå en større rækkevidde og mere kontakt med dine følgere.
Psst! Hvis du når hele vejen til bunden af de 8 tips, gemmer der sig et lille bonus-tip til dig.
Alle starter et sted
Som det første skal du huske på, at vi alle starter et sted, så forvent ikke, at du allerede fra første dag, kan se en kæmpe stigning i dit engagement og hive likes, delinger og kommentarer ind i lange baner. Præcis som det er tilfældet med en virksomhed, flyver det ofte ikke ind med kunder fra den allerførste dag – og det samme gør sig altså gældende, når det handler om interaktion på dit indhold på sociale medier.
Man bliver nødt til at starte et sted og derfra bygge gradvist på. Derfor kan du heller ikke forvente, at bare fordi du har 500 følgere på Instagram, så er det alle 500 følgere, der går ind og liker dine opslag.
Det er nemlig ikke sådan, at Instagrams algoritmer fungerer i praksis. Derimod avler interaktion kun mere interaktion, både når det kommer til nuværende og fremtidige opslag.
Så hvis du formår at opretholde dine følgere og ikke-følgeres engagement og interaktion med dit indhold, så vil du også fremadrettet se mere og mere interaktion på dine opslag. Noget der forhåbentligt kan medføre større rækkevidde, flere følgere og i bedste fald kunder.
8 KONKRETE TIPS, SOM ØGER INTERAKTIONEN PÅ DIN INSTAGRAM 📈
1. Brug af engagerende spørgsmål❓
En stor grund til, at mange ikke får den interaktion, de ønsker, er fordi de ikke lægger op til tovejskommunikation. Instagram er en ‘social’-app, og vil derfor meget gerne skabe så meget social aktivitet som muligt på appen. Du kan selv tænke på, hvor fedt du synes det er at have en samtale, hvor det kun er den ene part der snakker? Ikke så fedt, vel?
Hold dig derfor gerne fra intetsigende opslag, der ikke giver dine følgere nogen form for værdi. Det fordrer nemlig ikke rigtigt så meget dialog og er ofte ikke særligt interessant. Hvis du derfor ikke opfordrer folk til at ytre deres mening eller komme med en reaktion, så er chancen for at de gør det, heller ikke særlig stor.
Engagement kan dog skabes på mange måder, alt afhængig af hvem dit publikum er.
Afslut derfor gerne dine opslag (stories, reels, captions, statiske opslag) med spørgsmål, der opfordrer dine følgere til at dele deres oplevelser, meninger og/eller erfaringer i kommentarerne. Det kan f.eks. være “Hvad er din favorit?” og “Hvad synes du?”
Det handler derfor for dig om at komme på spørgsmål eller andre måder at aktivere din målgruppe. Indfører du disse tiltag, vil du med stor sandsynlighed opleve et større reach og dermed ofte også mere interaktion på dit indhold generelt. Spørgsmålene skal selvfølgelig passe til dit publikum og relatere sig til det, du gerne vil dele med dem.
Instagrams algoritme kan især godt lide, hvis du får følgere og ikke-følgere til at dele og gemme dit indhold. Likes er også godt for interaktionen, men de to andre rangerer dog oftest lidt højere.
2. Anvend Instagram Stories
Stories er generelt en meget brugerinddragende funktion, og er derfor et oplagt sted at forsøge at skabe mere interaktion med dine følgere. Det kan man bl.a. ved at gøre brug af de mange forskellige interaktive features, der er tilgængelig på Stories. Når man tilføjer dem til sine Stories, opfordrer det nemlig seerne til at deltage aktivt og interagere. Det er især klistermærker som ‘meningsmåling’, ‘afslør’, ‘spørgsmål’, ‘din tur’, ‘emoji-slider’ og ‘nedtælling’, der er gode til det formål.
Instagram Stories-funktionen har været en del af appen siden 2016 og har haft stor succes siden da. Du kender dem som de små cirkler, der befinder sig øverst i dit feed, hvor særligt de profiler du interagerer mest med oftest ligger først. Det er vigtigt at huske at anvende Stories ofte, og gerne dagligt, da det medvirker, at din profil er synlig og top-of-mind for dine følgere. Dine opslag i nyhedsfeedet kan nemlig have en tendens til at forsvinde, hvorimod dine nyeste Stories figurerer som noget af det første, når dine følgere åbner for Instagram.
En særlig god grund til at øge interaktion på dine Stories er, at det signalerer til algoritmen, at dit indhold er interessant for dine følgere. Hvis det lykkes at skabe noget interaktion, vil dine Stories derfor som resultat vises til flere. Jo flere visninger dine Stories får, desto højere rangerer de igen i Stories-feedet. Win-win.
Stories er også et ideelt sted at dele opslag fra dit feed, som måske ikke har nået dine følgere. Enten fordi dine opslag er druknet i nyhedsfeedet blandt andet indhold, eller hvis dine følgere ikke scroller langt nok ned. Generelt er det altid en god ide konsekvent at dele sit indhold i Stories. De visninger din Reel f.eks. får i story tæller nemlig med i det samlede antal visninger af din Reel – og dem vil du gerne have er høje.
3. Anvend Reels
Reels er Instagrams udgave af korte og underholdende videoer, der blev lanceret til appen i 2020. Funktionen gør det muligt at skabe kreativt og engagerende indhold, bl.a. ved at tilføje musik, effekter og tekst til dine videoer. Og der er mange gode grunde til at begynde at poste (flere) Reels på din Instagram-profil.
For det første har Instagram-algoritmen det sidste lange stykke tid prioriteret videoindhold som Reels over statiske billeder. Det har bl.a. sin egen fane, som gør det nemmere for nye følgere at opdage dit indhold. Algoritmen skubber derfor i højere grad gerne Reels ud til dine følgere end billedeopslag.
For det andet er især det korte videoindhold populært og med til at fange følgernes opmærksomhed og holde dem fast. Særligt fordi Reels i mange tilfælde er centreret om trends, challenges og populær lyd. Det betyder at indholdet på Reels har en større tendens til at gå viralt og få andre til at hoppe med på trenden.
For det tredje interagerer dine følgere ofte også mere med videoindhold end med stillbilleder. Det gør de helt generelt fordi bevægelse er opmærksomhedsfangende, men også på grund af videoernes mere kreative og underholdende karakter. Reels kan derfor helt generelt være med til at øge likes, kommentarer og delinger. Jo mere engagement du kan skabe om dit indhold, desto bedre er det for din rækkevidde.
Vil du derfor gerne have mere engagement på din Instagram-profil og nå ud til flere, så er det en rigtig god ide at begynde at producere og poste Reels. Og gerne korte og underholdende videoer, der er lette for andre at dele.
Læs vores ultimative guide til Instagram Reels, hvis du vil vide, hvordan du skaber gode og engagerende Reels lige her.
4. Svar hurtigt på kommentarer og beskeder 💬
Instagram er som sagt et socialt medie, og algoritmen kan derfor rigtig godt lide, hvis du viser, at du også er engageret i dine følgere. Det gør du især ved at være hurtig til at svare på kommentarer og beskeder, for at vise dine følgere, at du er til stede for dem og er interesseret i at skabe, opretholde og opmuntre til mere interaktion.
Så vent endelig ikke med at besvare dine følgere af frygt for at virke for ivrig – det er meget rarere med hurtig respons.
5. Instagram Live
Det kan også være rigtig godt givet ud at gøre brug af Instagrams Live-funktion. Live-funktionen er et effektivt værktøj til at skabe en tættere relation til dine følgere, da det giver muligheden for direkte interaktion med dine følgere, hvor de kan stille spørgsmål eller deltage i samtaler i realtid. Det skaber en mere personlig og engagerende oplevelse for dine følgere og ikke-følgere, der kan få følelsen af at føle sig mere involveret i dit indhold eller brand.
En live-udsendelse kunne bestå af en Q&A-session, hvor dine følgere kan stille spørgsmål og du kan svare umiddelbart, eller en live-sending, bare for at ‘checke-ind’ hos dine følgere. Sidstnævnte får især din profil eller brand til at virke mere ægte og uformel, og kan være med til at skabe tillid og bedre forbindelse til dine følgere. Ofte er personen, der ser dit indhold højst sandsynligt en, der allerede følger dig. Dermed har de allerede udvist en interesse for dig eller dit brand. Ofte giver det mere værdi til dem at få et lille sneak peak bag facaden og et mere upoleret kig ind til dig som person eller brand.
6. Del brugergenereret indhold
Du kan med fordel også re-poste indhold fra dine følgere, hvis de har tagget dig, eller hvis de har skrevet en kommentar til dit indhold, som kan give andre værdi. Det fungerer særligt godt at lave på Stories. Generelt kan det også være en god ide indimellem at bede dine følgere om at tagge dig i deres opslag/stories, hvis de har haft lignende oplevelser, eller skulle støde på noget, der får dem til at tænke på dig.
Når du deler brugergenereret indhold på din egen profil, er det nemlig med til at skabe en følelse af fællesskab mellem dine følgere og dig/dit brand, og opfordrer desuden også til mere engagement fra dine følgere.
7. Brug lyd på dine opslag 🎶 🔊
Opslag med lyd er bedre til at fange opmærksomhed hos dine følgere, end opslag uden lyd – i hvert fald for den halvdel af brugere, der har lyd slået til, når de bruger appen. På den måde vil flere følgere have en tendens til at stoppe op ved netop dit opslag med lyd og interagere med det.
Derudover har Instagram en tendens til at skubbe særligt Reels, der bruger lyd, som trender, ud til flere seere. Det er godt for dig, da det betyder, at dit content når ud til langt flere, både følgere og ikke-følgere.
8. Hav din målgruppe for øje
Husk at skabe meningsfuldt og relevant indhold til din målgruppe. Det betyder, at du skal holde en rød tråd på din profil og i det, du poster. Dine følgere følger dig af en bestemt grund, så det er vigtigt at finde ud af, hvilket indhold, der interesserer dem mest. Undgå gerne at dele video eller billeder uden en beskrivelse, og undlad at forsøge at sælge noget hele tiden. Indhold uden substans, som ikke giver værdi til dine følgere, vil ikke skabe engagement.
Godt indhold skaber til gengæld værdi for din målgruppe, uanset om det er på sociale medier eller i artikler. Værdi handler ikke nødvendigvis om rabatter eller gratis ting, men derimod om, hvorvidt dit indhold er personligt og relaterbart. Særligt indhold, der vækker følelser eller løser problemer, motiverer følgere til at interagere.
Et eksempel på manglende fokus på målgruppen er, hvis din profil har haft rejser som niche, men du pludselig begynder at dele ud om boligrenovering. Dette vil sandsynligvis reducere engagementet på din profil, fordi det ikke længere er relevant for dine følgere. Det er dog ikke ensbetydende med, at du ikke kan dele ud om din renovering – du skal bare være opmærksom på at tiltrække en ny målgruppe, der interesserer sig for den niche, og være forberedt på at miste følgere, der ikke længere finder det relevant.
Bonus-tip til dig ⭐
Her er et lille bonus-tip til dig, der kan være med til at øge din rækkevidde på Instagram og dermed mulighed for at øge interaktionen med langt flere af dine følgere.
Det er nemlig en rigtig god ide at gøre brug af Instagrams nye features så snart, de bliver tilgængelige for dig. Instagrams algoritme favoriserer nemlig gerne nye features, når de ruller dem ud. Og de vil rigtig gerne have os til at prøve dem af, så andre brugere også bliver opmærksomme på deres nye funktioner.
Så hvis du vil ‘glæde’ algoritmen, så tøv ikke med at prøve nye features, når du har muligheden.
SÅDAN UNDGÅR DU AT SKADE DIN INSTAGRAM INTERAKTION
Undgå at lave engagement-bait
Selvom rådene ovenfor handler om at få dine følgere til at kommentere, dele og like dit indhold mere og meget, er der også en grænse. Hvis det bliver til ‘engagement-bait’, kan det faktisk skade din profil mere, end det gavner.
Engagement-bait opstår, når et opslag nærmest tvinger dig til at like, kommentere eller dele for at deltage. Et eksempel kan være en konkurrence, hvor man skal kommentere en emoji for at deltage. Mange creators bruger også værktøjer som platformen ManyChat til at skabe automatiserede beskedflows, hvor følgere eller ikke-følgere skal kommentere et bestemt ord på et opslag eller en story for at interagere.
Hvad sker der så med engagement-bait opslagene?
Instagram har altid advaret mod at benytte engagement-baiting til at narre algoritmen til at øge opslag-rækkevidde og engagement. Instagram har derfor heller ikke lagt skjul på, at de straffer opslag, der ofte gør brug af engagement-bait. Det gør de ved at skære meget i opslagets og profilens reach, så det ikke længere når ud til så mange.
Hav derfor gerne i tankerne ikke at poste alt for mange engagement-bait-opslag eller stories, men lav i stedet meget gerne opslag som dine følgere får noget ud af – noget af værdi som de kan bruge til noget. Det er derfor helt i orden at lave indhold, der inspirerer både følgere og ikke-følgere til at engagere sig i reel diskussion, med åbne spørgsmål og opfordringer til handling.
Hvis du vil læse mere om Instagrams generelle holdning til engagement-bait, så klik her.
NU ER DET DIN TUR!
Med disse råd har jeg ikke andet at sige end – let’s go!
Rådene i dette blogindlæg er primært henvendt til Instagram, men mange af pointerne er også yderst overførbare til andre sociale medier, som f.eks. LinkedIn, Facebook osv. Hvis du også er interesseret i at få konkrete tips til, hvordan du får flere følgere på Instagram, så kan du læse vores blogindlæg “30 tips til at få flere følgere på Instagram”. Du kan også læse mere om, hvordan vi kan hjælpe med præcis din Instagram annoncering.
Skriv et svar