Hvis du driver en forretning, og gerne vil øge din online tilstedeværelse, er Instagram et rigtigt godt sted at starte. Mange følgere er lig med mere synlighed og flere muligheder for at påvirke dine potentielle kunder.
Er det følgere til din private profil, du er interesseret kan nedenstående tips også bruges. I denne guide har jeg dog valgt at fokusere på tips, som kan skabe flere følgere til forretninger, så nogle af dem er måske ikke helt relevante som privatperson. Hvis du vil have en forsmag på, hvilke tips du kan få, så se videoen nedenfor ⤵
Inden vi går i gang med alle tips til at få flere følgere på Instagram, er det vigtigt lige at understrege, at det ikke handler om bare at få en masse tilfældige følgere. Det vigtigste er, at dem du får til at følge dig, faktisk er interesseret i dit budskab og din profil. Det er meget mere værd at have 5.000 engagerede følgere, som passer lige ind i din målgruppe, end det er at have 500.000 irrelevante følgere fra udlandet. Så husk, det handler om at få de rigtige følgere. Dette er altså ikke tips til, hvordan du booster dit ego ved at have mange tilfældige følgere på Instagram. Dette er tips til hvordan du bygger en følgerskare, som faktisk vil følge dig og lytte til dig.
1. Lav opslag hver dag. Når det kommer til Instagram, så handler det om at være aktiv, hvis du gerne vil opdages. Så hav en ambition om at poste noget på din profil hver dag, også vil du helt sikkert se fremgang.
2. Brug mange hashtags. Ved at bruge mange hashtags øger du sandsynligheden for, at du bliver opdaget af andre brugere.
3. Brug de rigtige hashtags. De rigtige hashtags er de hashtags, som du kan se, at din målgruppe bruger. Husk kun at bruge danske hashtags, hvis du kun er interesserede i at få danske følgere. Du kan finde relevante hashtags ved at bruge online værktøjer som eksempelvis Websta.me. Men det nemmeste er bare at kigge på de mest populære profiler indenfor din branche, og se på hvilke hashtags de bruger.
4. Like andres billeder. Ved at like andres billeder opnår du igen mere synlighed. Se hvert like som et lille ‘prik på skulderen’ til den bruger, som du gerne vil have opdager dig. Det er helt unikt på Instagram, at du kan kontakte din målgruppe direkte på den måde, det kan du ikke som virksomhedsprofil på Facebook. Find relevante brugere du gerne vil have til at følge dig, og kom i gang med at like. Du kan evt. bruge nogle af de hashtags, som du har fundet i tip 3.
5. Check in på placeringer. Ved at checke ind på geografiske placeringer, giver du dine potentielle følgere endnu en mulighed for at finde dig.
6. Brug dine andre sociale medier. Hvis du vil have flere følgere, er de nemmeste du kan få, dem som allerede følger dig på andre sociale medier. Så gør jævnligt opmærksom på din Instagram profil på din Facebook profil. Husk at give Facebook følgerne en grund til at de også skal følge dig på Instagram. Det kan være specielle tilbud, behind the scenes billeder eller andet unikt indhold.
7. Afhold konkurrencer. At afholde konkurrencer er en af de nemmeste måder at få følgere på. Du skal blot være meget opmærksom på, hvilke nye følgere, du får ind via konkurrencen. Så husk at udlodde en præmie, som kun din potentielle målgruppe har lyst til at vinde. Det er dumt at udlodde en iPhone X, medmindre du faktisk sælger dem.
8. Kommentér på andres billeder. Ligesom i tip 4 så er formålet her at gøre opmærksom på din profil over for de brugere, du gerne vil have fat i. Du kan bruge kommentarerne til at skabe en relation til brugeren, som så vil have større sandsynlighed for at følge dig. Kombinér gerne tip 4 og tip 8, det virker rigtig godt sammen.
9. Hav en god profiltekst. Få skrevet en profiltekst som kort forklarer, hvad din profil handler om. Så får potentielle følgere en klar idé om, hvad de kan forvente, hvis de vælger at følge dig. Husk også gerne et link til din hjemmeside eller andre sociale profiler, det kan hjælpe dig med at få mere ud af din Instagram profil.
10. Lav stories hver dag. Instagram stories er en fantastisk måde at skabe mere indhold og interaktion på. Funktionen er også begyndt at fylde mere i “Udforsk” delen af Instagram.
11. Post billeder når din målgruppe er online. Det er vigtigt, hvornår du poster dine billeder. Der kan ikke sættes universelle regler op for dette, så test dig frem, og find ud af hvornår din målgruppe responderer bedst på dine opslag.
12. Kvaliteten er vigtig. Det er vigtigt, at du tager gode billeder til dine opslag. Kvaliteten betyder nemlig rigtig meget for hvor mange likes og kommentarer dit billede får. Du kan med fordel også redigere dine billeder i et billedredigeringsprogram, inden du poster dem.
13. Brug video. Video begynder at fylde mere og mere på sociale medier, og på Instagram kan man, ligesom på Facebook, opleve at få meget mere rækkevidde, hvis man benytter sig af dette format i stedet for billedopslag. Så begynd at bruge video, hvis du kan. Du kan ofte nå længere ud med en video end med et billedopslag.
14. Hold den røde tråd. Dine følgere vil gerne følge dig for at få noget bestemt. Det er derfor vigtigt, at du holder den røde tråd på din profil. Det er nemmere at få mange følgere, hvis du holder dig indenfor ét tema.
15. Opfordre til interaktion. Interaktion på dine opslag er vigtigt for, hvor mange der ender med at se det. Derfor er det en god idé at opfordre folk til at kommentere eller synes godt om dine opslag. En nem måde at gøre det på, er ved at stille spørgsmål til dine følgere.
16. Brug værktøjer til at planlægge dine opslag. Det kan godt være svært at huske at poste hele tiden. Derfor kan du bruger værktøjer som eksempelvis hootsuite til at planlægge dine opslag.
17. Samarbejd med andre instagrammere. Samarbejd med andre instagrammere, så de deler din profil med deres publikum. Endnu en nem måde at nå ud til flere potentielle følgere.
18. Tag personer, når det er relevant. Hvis du tagger andre profiler, hjælper det dig med at nå ud til flere, og chancen for at de tagger dig i et opslag stiger.
19. Opfind et hashtag. Hvis du kan få folk til at bruge et hashtag, som du har opfundet, kan du hurtigt få mange følgere. Det vigtigste er, at du giver folk en god grund til bruge hashtagget i første omgang. Når først mange bruger det, skal snebolden nok rulle af sig selv. I mine tidligere forretninger har jeg bl.a. lavet #poweraddict ved at udvælge én af dem der bruger hashtagget til at blive “Ugens Power Addict”. I Power Addict lavede vi også #stærkereendcancer, hvor motivationen for at bruge hashtagget var, at vi donerede penge til kampen mod kræft.
20. Del billeder fra de brugere, som bruger dit hashtag. En god grund for folk til at bruge dit hashtag, er hvis du vil dele deres billeder. Så del jævnligt billeder fra de profiler, som bruger dit hashtag.
21. Brug stories som “behind the scenes”. Hvis du har en forretning eller et brand, så brug stories til at lave “behind the scenes”, det er et perfekt format til dette, fordi stories ikke behøver være så finpudsede og pæne som Instagram opslag.
22. Inviter en gæst til at lave opslag. Få andre til at overtage din Instagram profil for en dag. Så kan du også trække deres følgere over på din profil. Brug gerne en micro influencer indenfor din niche.
23. Skriv en lang tekst. Normalt er der meget kort tekst på Instagram opslag. Hvis du vil skille dig ud, så skriv en lang tekst en gang imellem. Nogle gange virker det over al forventning, fordi så få gør det.
24. Har du været til et event, så brug hashtag og ‘tag’ eventet. Dette er en gylden mulighed for at blive delt af eventens Instagram profil.
25. Lav en plan for hvad du vil. Sørg for at bruge ovenstående tips til at lave en plan, som du kan følge til daglig i dit Instagram arbejde. Hvis ikke du laver en plan, ender mange af dine gode intentioner med ikke at blive til noget.
26. Track dine fremskridt. Brug et Instagram analyseværktøj til at holde øje med dine fremskridt. Du kan se et par af dem her.
27. Forbind din Instagram med andre sociale profiler. Forbind din Instagram profil til Facebook for at gøre dine Facebook følgere ekstra opmærksom på din profil.
28. Byg relationer med andre instagrammere. Find dem via kendte hashtags, og begynd at skrive med dem. Har du en god relation til dem, vil de helt sikkert hjælpe dig med at nå ud til flere.
29. Genbrug indhold fra andre sociale profiler. Det kan være et stort stykke arbejde at lave opslag hver dag. Så derfor er vigtigt, at du husker at genbruge indhold fra dine andre sociale profiler. Med få ændringer kan et godt Facebook opslag sagtens blive til et godt Instagram opslag.
30. Vær effektiv i produktionen af indhold. Husk at alt bortset fra stories sagtens kan masseproduceres. Så tag 20 billeder af gangen, når du alligevel er i gang. Så behøver du ikke være kreativ hver dag, og du har hele tiden materiale, du kan lægge op.
Det var mine tips til at få flere følgere på Instagram
Husk at det ikke er nok bare at få følgere. Det er vigtigt, at det er de rigtige følgere, og at du bliver ved med at bygge en relation med dem, efter de er begyndt at følge dig. Så husk at svare på deres kommentarer, like deres billeder osv. – Også efter de er begyndt at følge dig.
Er du en virksomhed, som ønsker at arbejde seriøst med Instagram markedsføring, så tøv ikke med at kontakte os i dag. Vi hjælper mange virksomheder med Instagram markedsføring, og holder og workshops og kurser.
CEO & Partner
08 nov 2017
CEO & Partner
Ved at klikke «Kontakt Mig» accepterer du vores Privatlivspolitik.