Der er altså masser af muligheder for at finde inspiration til dit indhold på TikTok, så du kan producere videoer, der har en reel chance for at performe godt på platformen baseret på trendende data, hvis du formår at indkapsle det, så det passer til din virksomhed og eventuelle produkter eller ydelser.
-
Creative Tools 
I denne kategori er der flere forskellige muligheder, så ved at klikke ind på ‘Tool Overview’, så får du egentlig en fin oversigt frem. TikTok har både deres egen ‘Video Editor’, og de har selvfølgelig også et udvalg af ‘Video Templates’. Der er mulighed for at lege rundt med kreativerne med deres forskellige udvalg af ‘Interactive Add-ons’ til annoncer. Derudover kan du også få TikTok til at producere et simpelt video script til dig i deres ‘Script Generator’ ved at give den information om din industri, navnet på dit produkt, samt en beskrivelse af produktet.

-
Audio Library 
I denne kategori finder du TikToks ‘Audio Library’. Lyd på ens indhold på TikTok er altafgørende, og det kan være en udfordring at finde copyright free musik til brug i sine videoer, men her har du simpelthen adgang til 500.000+ sange, som er ganske gratis at benytte. Du kan gå på opdagelse i musikken, der også er inddelt i både temaer, genrer og stemning, så du kan finde lige præcis det, du har brug for til din virksomhed.
TikTok har samlet disse hjælpemidler, så du har næsten ikke nogen undskyldning for ikke at komme i gang. Der er skabeloner til videoer, og du kan tilmed bruge deres lyde og sange helt bekymringsfrit.
-
Top Products 
I denne kategori kan du se vindende produkter i et bestemt land eller produktkategori. Her kan du også selv være tidsperiode for din søgning. Det er altså de produkter, som TikTok anser for værende ‘Top products’ på platformen.
Overordnet set er der altså rig mulighed for at udforske og lære mere om TikTok, samt mulighederne i forhold til kreativer i deres helt eget Creative Center.
Bliv klædt godt på til at lave annoncer på TikTok!
Først og fremmest har vi tidligere udgivet to blogindlæg om henholdsvis TikTok annoncering, og hvordan du får succes med TikTok annoncering (din strategi er alfa og omega!), som kan give dig en god grundforståelse, inden du kaster dig ud i at annoncere på platformen.
Derudover har TikTok faktisk også lavet deres eget ‘Business Learning Center’, hvor der er gratis kurser tilgængelige, som tager dig igennem alt lige fra introduktion til TikTok for Business, hvordan du opretter en konto, gennemgang af TikTok Business Center, samt annoncestruktur, målgrupper, tracking og meget mere.
Når du har gennemgået nogle af de kurser, så har de faktisk også skabt ‘TikTok Academy’, hvor eksperter fra TikTok tager dig igennem et introduktionskursus ved at dykke ned i målgruppeindsigt, kreativitet, sikkerhed og annoncering på platformen. Når du færdiggjort et kursus, så får du også et elektronisk badge som tegn på din indsats.

Hvis du stadig ikke kan få nok af læring om TikTok, så har de faktisk også skabt ‘Creative Agency Academy’, som egentlig er tiltænkt forskellige former for bureauer, men som privatperson er der stadig læringer at tage med derfra. Det koster kun din e-mail at tilmelde dig, og udover at du så får de seneste opdateringer fra TikTok, så får du adgang til deres moduler om planlægning, konceptualisering og produktion.

To små hacks! (forhåndsvisning og UTM)
Når du er godt i gang med at forberede indhold til dine annoncer, så skal de selvfølgelig også passe i TikToks formater i forhold til placering af tekst, logo m.m., og her har de lavet deres eget ‘Ad Preview Tool’, hvor du kan uploade din video og se, hvordan den ser ud i appen på forskellige enheder. Det er en god mulighed for lige at tjekke, om dine kreativer faktisk overholder grænsen for visning, eller om de eventuelt bliver sløret af knapper eller tekst.
Når din video er tilpasset det rette format, og du uploader den som annonce, så vil jeg anbefale dig at bruge et UTM-link som destination. Når du bruger UTM-links, så tilføjer du ekstra parametre til dine URL’er, som giver dig mulighed for at identificere og spore præcist, hvor trafikken kommer fra. Så når en bruger klikker på en annonce på TikTok med et UTM-link, så gemmes de tilhørende UTM-parametre i eksempelvis Google Analytics 4. Der er flere gratis værktøjer til at lave et UTM-link, og vi anbefaler denne: ‘UTM-link builder’.
Vil du tage din TikTok konkurrentanalyse til et nyt niveau?
TikTok har lanceret sit eget ‘Annoncebibliotek’, hvor der er en stor mængde tilgængelig data om dine konkurrenters annoncer, hvis de vel og mærke annoncerer på platformen og har offentliggjort annoncer fra og med 1. oktober 2022. Det er altså en database over alle annoncer, der kører på TikTok – inklusive inaktive annoncer eller annoncer, der er pauset.
I annoncebiblioteket kan du selektere annonceresultater på baggrund af målretningsland, dato for offentliggørelse, nøgleord, annoncørens navn og annoncetypen. Derudover kan du også hente information om målgruppestørrelse, hvor mange unikke brugere, der har set indholdet, interaktioner med creators og videoer – og meget mere.
Du kan også finde en oversigt over andet kommercielt indhold derinde – blandt andet samarbejde med creators i form af partnerskab eller en kampagne omhandlende et produkt, en tjeneste eller et brand. Her kan du selektere efter det land, som creatoren er fra, samt opslagdato eller -periode, og selvfølgelig navn på en specifik creator, hvis du har dette.
