Hvorfor er det en god idé at bruge supplerende feeds?
Du har måske et primært feed, som ikke indeholder alle de relevante informationer, som dine potentielle kunder har brug for at vide, når de researcher på dine produkter. Det kan resultere i, at de ender med at vælge konkurrentens produkt, fordi de bruger supplerende feeds og viser data, der stemmer bedre overens med den søgning, som brugeren foretog.
Jo mere specifik og præcis information du kan tilføje til dit feed, som gør det relevant for dine kunders søgninger, jo større er chancen for, at Google viser dine produkter blandt de første resultater og du har dermed større mulighed for at øge din konverteringsrate.
Hvordan kommer jeg i gang med at lave et supplerende feed?
Log ind på din Google merchantcenter konto og find dit feed under produkter.

Klik på “Tilføj supplerende feed”, navngiv dit feed og vælg din input metode. Google Sheets er en meget simpel og let måde at gøre det på.

Klik på “Opret et nyt Google-regneark fra en skabelon”, hvis du aldrig har lavet et supplerende feed før.

Sæt flueben i “Google Shopping” for at give tilladelse til, at Google må supplere det primære feed med den nye produktdata.

Klik på “Opret feed”. Så kommer du ind i et tomt regneark, hvor du først og fremmest skal skrive id’erne ind på de produkter, som du ønsker at ændre eller tilføje data til.
Det er meget vigtigt, at produkt id’erne som skrives i det supplerende feed stemmer 100% overens med data fra det primære feed, da id’erne er det, der linker det primære feed sammen med det supplerende, så det vises som ét sammenhængende feed. Her skal du særligt være opmærksom på, at Google skelner mellem store og små bogstaver.
Et simpelt eksempel, på hvad du kan foretage af ændringer, er at tilføje brandnavn i titlen. Hvis det hverken vises i titlen eller beskrivelsen, så risikerer du, at dine annoncer ikke bliver vist, hvis målgruppen søger specifikt efter netop dit brand.
Produktdata i det primære feed:

Det er også væsentligt, at beskrivelserne indeholder det mest relevante information om produkterne, så potentialet for at tiltrække interesserede købere til netop dine produkter er højere.
Ændringer foretaget i det supplerende feed:

Jo mere information dine produkt titler og beskrivelser indeholder, jo større sandsynlighed er der for, at Googler placerer dine annoncer på gode placeringer og at du fanger kundernes opmærksomhed.
Det er altafgørende, at dine titler og beskrivelser er så fyldestgørende som overhovedet muligt, for at du bliver fundet på en søgning. Google favoriserer relevant indhold, der stemmer, så meget som muligt, overens med, det kunderne søger på. Her er det også kunsten at begrænse sig og kun fokusere på de relevante informationer, da Google kan skære information fra. Så start med det vigtigste først.
kan det virkelig passe man skal side og skrive det hele manuelt? istedet for det hentes også man kan side og rette. det er da tids spild
Hej Rene,
Supplerende feeds i Google Shopping refererer til ekstra produktfeeds, som bruges til at tilføje information til de primære produktfeeds. Eftersom du allerede har alle produktdata fra dit primære feed, kan du drage fordel af at downloade dem i en Excel fil og derefter overføre dem til dit supplerende feedark, hvor du så nemt kan rette i fx titlerne, hvis det var det man ønskede at tilpasse.
Her vil du have én række med alle ID’er og en anden række med titlerne fra Excel arket. Nu kan du nemt redigere titlerne, hvilket eliminerer behovet for manuelt at skrive dem ned, men i stedet gøre dem mere passende i forhold til dine ønsker 🙂
Med venlig hilsen
Anel