Hvad er et supplerende feed helt præcist?
Et supplerende feed er en måde, hvorpå du kan forbedre dine Google Shopping annoncer.
Er du helt grøn på området, så er der her en kort introduktion til arbejdet med Google Shopping. Når du skal opsætte shopping annoncer, kræver det, at du har oprettet et merchant center. Her skal du opsætte et produktfeed – et feed som indeholder de 10 påkrævede produktattributter på de produkter, som du har på din webshop.
Et produktfeed kan sættes op på forskellige måder blandt andet med et udtræk af dine produkter, som du finder i dit back-end system. Det er det vi kalder for det primære feed.
Her har du mulighed for at tilføje og fjerne produkter i dit feed og definere din målgruppe – altså basisoplysninger.
Hvad kan du med et supplerende feed?
Nogle gange er det nødvendigt at manipulere feedet for at få det optimale ud af din data.
Et supplerende feed er ikke en erstatning for det primære feed, men kobles sammen med det som en ekstra datakilde via produkt id’erne, som er angivet i det primære feed. Når du har uploadet et supplerende feed, så læser Google det primære og supplerende feed som én samlet datakilde.
Det er muligt at tilføje helt op til 50 forskellige informationer i dine shopping feeds. Du kan både rette i eksisterende data fra dit primære feed eller tilføje mere data end det som dit primære feed indeholder.
En helt basic ændring kunne være at tilføje mere information til dine titler og beskrivelser, som ikke er en del af dit primære feed. Det vil sikre, at du lettere får en god placering på Google Shopping.
Hvad kan jeg ellers med et supplerende feed?
Hvorfor er det en god idé at bruge supplerende feeds?
Du har måske et primært feed, som ikke indeholder alle de relevante informationer, som dine potentielle kunder har brug for at vide, når de researcher på dine produkter. Det kan resultere i, at de ender med at vælge konkurrentens produkt, fordi de bruger supplerende feeds og viser data, der stemmer bedre overens med den søgning, som brugeren foretog.
Jo mere specifik og præcis information du kan tilføje til dit feed, som gør det relevant for dine kunders søgninger, jo større er chancen for, at Google viser dine produkter blandt de første resultater og du har dermed større mulighed for at øge din konverteringsrate.
Hvordan kommer jeg i gang med at lave et supplerende feed?
Log ind på din Google Merchant center konto og find dit feed under produkter.
Klik på “Tilføj supplerende feed”, navngiv dit feed og vælg din input metode. Google Sheets er en meget simpel og let måde at gøre det på.
Klik på “Opret et nyt Google-regneark fra en skabelon”, hvis du aldrig har lavet et supplerende feed før.
Sæt flueben i “Google Shopping” for at give tilladelse til, at Google må supplere det primære feed med den nye produktdata.
Klik på “Opret feed”. Så kommer du ind i et tomt regneark, hvor du først og fremmest skal skrive id’erne ind på de produkter, som du ønsker at ændre eller tilføje data til.
Det er meget vigtigt, at produkt id’erne som skrives i det supplerende feed stemmer 100% overens med data fra det primære feed, da id’erne er det, der linker det primære feed sammen med det supplerende, så det vises som ét sammenhængende feed. Her skal du særligt være opmærksom på, at Google skelner mellem store og små bogstaver.
Et simpelt eksempel, på hvad du kan foretage af ændringer, er at tilføje brandnavn i titlen. Hvis det hverken vises i titlen eller beskrivelsen, så risikerer du, at dine annoncer ikke bliver vist, hvis målgruppen søger specifikt efter netop dit brand.
Produktdata i det primære feed:
Det er også væsentligt, at beskrivelserne indeholder det mest relevante information om produkterne, så potentialet for at tiltrække interesserede købere til netop dine produkter er højere.
Ændringer foretaget i det supplerende feed:
Jo mere information dine produkt titler og beskrivelser indeholder, jo større sandsynlighed er der for, at Googler placerer dine annoncer på gode placeringer og at du fanger kundernes opmærksomhed.
Det er altafgørende, at dine titler og beskrivelser er så fyldestgørende som overhovedet muligt, for at du bliver fundet på en søgning. Google favoriserer relevant indhold, der stemmer, så meget som muligt, overens med, det kunderne søger på. Her er det også kunsten at begrænse sig og kun fokusere på de relevante informationer, da Google kan skære information fra. Så start med det vigtigste først.
Fordele og ulemper ved at bruge et supplerende feed
Fordelene ved at bruge et supplerende feed er, at du forholdsvist let og hurtigt kan rette basale fejl og du har mulighed for at optimere på feedet, så du får bedre placeringer i shopping feedet og dermed øger konverteringsraten.
Andre fordele ved supplerende feeds:
Helt overordnet er Google bygget op omkring relevans, i forhold til hvad brugerne søger på. Jo mere “spot on” dine annoncer er, for hvad målgruppen søger på, jo større sandsynlighed er der for, at Google viser dine annoncer. Det, at du har mulighed for at tilføje op til 50 produktegenskaber, gør, at du hurtigt kan komme foran på point, hvis dine konkurrenter ikke laver samme øvelse.
En af de få ulemper, der er ved at bruge supplerende feeds er, at du ikke kan lige så mange ting, som du kan, hvis du bruger et betalt datafeed optimeringsværktøj. Men har du ikke mulighed for at tilkøbe et værktøj eller skal du blot lave få simple rettelser, så fungerer et supplerende feed virkelig godt.
Eksempel på konkret output fra en case
Vi havde på kunde X store udfordringer med at få godkendt produkterne til det primære feed. Årsagen var blandt andet, at der var tegnsætninger i feedet, som Google ikke brød sig om. Derfor blev vores produkter afvist og fik slet ingen visninger på Google Shopping.
Fra afviste produkter til godkendte produkter
Ved at opsætte et supplerende feed kunne vi fjerne tegnene, som fik feedet til at fejle og så blev kundens produkter godkendte og vi fik visninger på gode placeringer med de små tilpasninger, som vi lavede.
Skriv et svar