2. Store og tydelige Call-to-Action knapper 📣
Jeg luftede lige dette i forrige tiltag. En af de vigtigste ting, når det kommer til tilpasning af e-mail til mobiltelefoner er, at dine Call-to-Action knapper er nemme og tydelige, at udføre en ønsket handling på.
Det gælder både for dine knapper, der er tilknyttet brødtekst, men i lige så høj grad gælder det dine produkt-knapper. Det er vigtigt, at dine subscribers nemt kan komme videre til den ønskede landingsside for at kunne foretage en konvertering – og helst blot med et enkelt klik på skærmen.
Et andet godt råd er at placere din CTA-knap højt oppe i din e-mail. Når der skal gøres brug af vertikal eller horisontal scrolling, før din CTA-knap kan ses, minimerer du chancen for at generere en konvertering.
3. Brug forskellige formater alt efter device 📏
Med ovenstående tiltag i baghovedet, så giver det god mening at der ikke bør indsættes et meget langt headerbillede eller brødtekst øverst i din e-mail, der kræver enten 20 minutters scrolling eller læsetid, før man kommer ned til din CTA-knap.
Horisontale headerbilleder kan være gode til computervisning, hvor jeg vil anbefale vertikale eller kvadratiske billeder til mobil.
Når der gøres brug af horisontale billeder på mobiltelefoner bliver billedet småt, og det kan være svært at se eventuelle billedtekster.
Tilpas derfor dit content til den enkelte device for at sikre, at det er let at se og forstå dit budskab.
4. Hold din kommunikation kort og præcis 💬
Mange af os har travlt, og måske er det på farten, at vi får læst vores e-mails. Det vil sige, at modtageren af dine e-mails højst sandsynligt ikke har tid til at bruge mere end et par sekunder på at læse din e-mail.
Det kræver derfor, at din subject line, preheader og brødtekst er kort og præcis, uden for lange kringlede linjer. Det skal være nemt for modtageren at skimme teksten og reagere på din e-mail.
Mere oplagt bliver det ikke at gøre brug af punkttegn, nummerering og korte afsnit, for at kunne imødekomme det behov hos modtagerne.
Er du i tvivl om, hvorvidt din e-mail er letlæselig, vil jeg anbefale at sende den forbi en kollega, en ven eller en helt tredje.
5. Test din e-mail på flere enheder 🔍
Lige meget om du tilpasser din e-mail til mobiltelefon eller andre devices, bør du altid teste din e-mail. Din test-sending funktion i din e-mail platform er din bedste ven!
Når du sender en test til dig selv eller en anden, kan du opleve din kampagnemail eller automation i rigtig visning. For selvom alle e-mail platforme har en preview funktion, kan du opleve, der stadig er en forskel fra preview til reel visning i indbakken.
Det vil hjælpe dig med at opdage fejl og layout problemer, der kan påvirke brugeroplevelsen for omkring 80% af din liste.