UDFORMER DU DINE E-MAILS TIL KUN 19% AF DINE SUBSCRIBERS?

Email

Jeg ville lyve, hvis jeg sagde, at min mobil ikke er min uundværlige følgesvend. Sådan er det for de fleste af os. Flere og flere bruger deres mobil til at kommunikere, til at søge inspiration, blive underholdt – ja, faktisk til alt. Vi bruger den på farten, når vi venter på bussen og når vi nyder morgenkaffen.

At tjekke sine e-mails er derfor også en handling, der hyppigere og hyppigere bliver gjort på mobiltelefonerne. Derfor er det afgørende for din performance, at du i din virksomheds e-mail strategi har fokus på at tilpasse e-mails til mobilformatet for at sikre, at budskabet når frem til din modtager på en effektiv og brugervenlig måde.

I dette blogindlæg vil jeg fortælle dig om, hvorfor det er så yderst vigtigt at tilpasse dine e-mails til mobilformatet og give dig nogle tips til, hvordan du opnår den bedste mobiloplevelse for dine modtagere.

Mobil tilpasning

indholdsfortegnelse

Hvorfor er det vigtigt at tilpasse dine e-mails til mobilen? ✅

2023’s nyeste analyser viser, at 81% af alle e-mails åbnes på mobile devices. Det er en udvikling, der har været stødt stigende de seneste år, hvor flere og flere af dine subscribers ser dine e-mails på telefonen – og det i sig selv er god grund til, at du skal læse videre.

En anden god grund er at en mangelfuld brugeroplevelse, forårsaget af ingen eller for lidt tilpasning, øger risikoen for at dit budskab går tabt – med det kan du opleve at din konverteringsrate forringes. Derudover er det helt op til 42%, som sletter e-mails, hvis den ikke er tilpasset den device, din modtager ser din e-mail på.

Men hvad kræver det så, for at tilpasse sine e-mails til den hyppigt brugte mobiltelefon?

For at få den ønskede reaktion fra modtagerne, samt en positiv effekt på ens performance, er det vigtigt at du har fokus på, at din e-mail er let at læse og klikke videre i – og dette gælder på alle devices.

For at gøre det kort: Jo mere tilpasning, jo bedre reaktion fra modtageren, jo større chance for konverteringer, jo bedre performance på din e-mail marketing.

Jeg har samlet 5 konkrete tiltag til, hvordan du kan tilpasse dine e-mails, så du har en knivskarp kommunikation til din modtager lige meget, hvilken device, de åbner dine e-mails på.

1. Tilpas din e-mail efter devices med et responsivt design 💻 ➡📱

Når det kommer til mobilvenlige e-mails er et responsivt design et must-have. Når du arbejder med et responsivt design i dine e-mails, opbygger du din e-mail, så den automatisk tilpasser sig forskellige devices.

Det sikrer, at indholdet altid vises korrekt og er læsbart uanset om modtageren bruger en mobil, tablet eller desktop.

Det kan være, at din CTA-knap skal være større på mobiltelefonen end på computeren eller dit headerbillede kræver et andet format på mobiltelefonen for at dit budskab kan ses tydeligere.

I mange e-mail marketing platforme kan du vælge, hvor dit indhold skal vises. Når du arbejder med responsivt design er det dog vigtigt, at du husker at dobbelttjekke, at dine elementer ikke bliver vist på forkerte devices. Jeg siger ikke, at jeg er kommet til at lave den fejl før. Men jeg siger bare, at det ikke er en rar følelse, når der pludselig er et malplaceret headerbillede i mobilvisningen, og du allerede har trykket send…

Så brug responsivt design med stor omhu og dobbelttjek hellere en gang for meget på alle devices end en gang for lidt.

Billedeformater

2. Store og tydelige Call-to-Action knapper 📣

Jeg luftede lige dette i forrige tiltag. En af de vigtigste ting, når det kommer til tilpasning af e-mail til mobiltelefoner er, at dine Call-to-Action knapper er nemme og tydelige, at udføre en ønsket handling på.

Det gælder både for dine knapper, der er tilknyttet brødtekst, men i lige så høj grad gælder det dine produkt-knapper. Det er vigtigt, at dine subscribers nemt kan komme videre til den ønskede landingsside for at kunne foretage en konvertering – og helst blot med et enkelt klik på skærmen.

Et andet godt råd er at placere din CTA-knap højt oppe i din e-mail. Når der skal gøres brug af vertikal eller horisontal scrolling, før din CTA-knap kan ses, minimerer du chancen for at generere en konvertering.

3. Brug forskellige formater alt efter device 📏

Med ovenstående tiltag i baghovedet, så giver det god mening at der ikke bør indsættes et meget langt headerbillede eller brødtekst øverst i din e-mail, der kræver enten 20 minutters scrolling eller læsetid, før man kommer ned til din CTA-knap.

Horisontale headerbilleder kan være gode til computervisning, hvor jeg vil anbefale vertikale eller kvadratiske billeder til mobil.

Når der gøres brug af horisontale billeder på mobiltelefoner bliver billedet småt, og det kan være svært at se eventuelle billedtekster.

Tilpas derfor dit content til den enkelte device for at sikre, at det er let at se og forstå dit budskab.

4. Hold din kommunikation kort og præcis 💬

Mange af os har travlt, og måske er det på farten, at vi får læst vores e-mails. Det vil sige, at modtageren af dine e-mails højst sandsynligt ikke har tid til at bruge mere end et par sekunder på at læse din e-mail.

Det kræver derfor, at din subject line, preheader og brødtekst er kort og præcis, uden for lange kringlede linjer. Det skal være nemt for modtageren at skimme teksten og reagere på din e-mail.

Mere oplagt bliver det ikke at gøre brug af punkttegn, nummerering og korte afsnit, for at kunne imødekomme det behov hos modtagerne.

Er du i tvivl om, hvorvidt din e-mail er letlæselig, vil jeg anbefale at sende den forbi en kollega, en ven eller en helt tredje.

5. Test din e-mail på flere enheder 🔍

Lige meget om du tilpasser din e-mail til mobiltelefon eller andre devices, bør du altid teste din e-mail. Din test-sending funktion i din e-mail platform er din bedste ven!

Når du sender en test til dig selv eller en anden, kan du opleve din kampagnemail eller automation i rigtig visning. For selvom alle e-mail platforme har en preview funktion, kan du opleve, der stadig er en forskel fra preview til reel visning i indbakken.

Det vil hjælpe dig med at opdage fejl og layout problemer, der kan påvirke brugeroplevelsen for omkring 80% af din liste.

Er du klar til at mobiloptimere dine e-mails?

Jeg håber du allerede er på vej ind i din e-mail marketing platform, og er i gang med at skabe fede e-mails, der er endnu mere effektive i mobilversion!

Har mit indlæg givet dig nogle spørgsmål, er du velkommen til at række ud til os – Rigtig god fornøjelse!

Louise Ohlsen

Louise Korsgaard Ohlsen

E-mail Marketing Specialist

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

NYHEDSBREV

FÅ HANDS-ON TIPS I DIN INDBAKKE

KONTAKT OS

SKAL VI TAGE DIN DIGITALE STRATEGI TIL DET NÆSTE NIVEAU?

Hos ASENTO brænder vi for at skabe resultater for vores kunder. Er du klar til at tage din digitale marketing til det næste niveau? Så er vi klar til at gå det ekstra skridt for at få det til at lykkes.

Cookie-indstillinger