Indholdsfortegnelse
Publiceret d. 11 maj Læsetid: 10 minutter
#Facebook

Boost af opslag på Facebook – Er det noget du skal bruge?

Hvis du ikke rigtig har haft tid til at sætte dig ind i de mange annoncemuligheder, der er at finde i Business Manager, så er det muligt blot at booste et opslag på din side på Facebook for at nå ud til flere mennesker.

Et boost er en simpel form for annonce. Den annonce er dog langt fra ligeså effektivt, som hvis du bruger de mere avancerede annonceringsværktøjer på Facebook, hvor du også ofte får mere ud af dine annoncekroner, men hvis du ikke har ressourcerne til at opsætte kampagner selv eller hyre et bureau til det, så er boost af opslag en simpel løsning for hurtig eksponering til din udvalgte målgruppe.

I forhold til at booste opslag, så kommer det også an på, hvad dit formål er med det pågældende boost. Hvis du ønsker flere opslagsinteraktioner og mere eksponering generelt, så giver det god mening at booste et opslag, men hvis du gerne vil indsamle leads til et nyhedsbrev, eller ønsker at opnå konverteringer, som eksempelvis salg af produkter eller ydelser fra en webshop, så giver det bedre mening at bruge de avancerede annonceringsværktøjer på Facebook.

Et boost af opslag på Facebook er altså godt, hvis du eksempelvis gerne vil skabe mere interaktion med dem, der enten allerede følger din side, samt potentielt at ramme deres venner på Facebook for nå endnu længere ud på den måde. Du kan også definere en given målgruppe, som skal rammes af dit opslag baseret på demografi, køn og interesser.

Hvad er et boost af opslag?

Når du vælger at booste et opslag, så betaler du penge til Facebook, for at de til gengæld sørger for, at du når længere ud til din valgte målgruppe. Facebook viser altså dit indhold til nogle brugere på siden, som ikke nødvendigvis ville have set dine opslag ellers. Dit boost af opslag fungerer altså som en annonce, og vil også få markeringen “Sponsoreret”, når den bliver vist for din målgruppe.

Et boost er en simpel og hurtig måde at annoncere et opslag, så det kommer ud til en større målgruppe ved blot at trykke på en enkelt knap. Herefter skal du definere en målgruppe og efterfølgende vælge varighed og budget.

Boost-funktionen kan både ses som en fordel og en ulempe. Fordelen er, at mange virksomheder har muligheden for selv at annoncere nemt og hurtigt på Facebook ved at gøre brug af denne funktion, og det gælder særligt dem, der måske ikke har særligt meget viden om Facebooks yderligere annonceringsmuligheder. Ulempen er dog, i forlængelse af dette, at det ikke nødvendigvis er alle virksomheder, der forstår sig på, hvordan de skal kommunikere på Facebook. Mange ved heller ikke, hvordan annoncen potentielt set kan gøres mere lækker at se på for den udvalgte målgruppe, og du kan heller ikke vælge flere målgrupper under samme boost.

Sådan booster du et opslag på Facebook

Hvis du har lavet noget virkelig godt indhold til din side på Facebook, og dit formål med boostet eksempelvis er mere eksponering i din udvalgte målgruppe, så er du klar til at booste dit opslag. Du går ind på din side på Facebook, og så finder du det opslag, du ønsker at booste. Her kan du se en stor blå knap, hvor der står “Boost opslag”. Hvis denne knap ikke er synlig, så er dit opslag nok af den karakter, som Facebook ikke booster (eksempelvis profilbilleder, coverbilleder og kladder).

Når du har fundet det opslag, som du vil booste, så skal du trykke på knappen. Når du har trykket på den, så åbnes der et nyt vindue, hvor du kan se en masse muligheder til venstre, og så er der en forhåndsvisning af dit opslag til højre. Først skal du gøre op med dig selv, hvilke resultater du ønsker at få ud af boostet af dette opslag – hvad er din specifikke målsætning? Er det at få folk til at klikke ind på din hjemmeside? Måske er dit formål at få flere opslagsinteraktioner på dit indhold i form af likes, kommentarer og delinger? Alternativt kan du også komme i kontakt med potentielle kunder via chatten.

Uanset hvilken målsætning du vælger, så koster det minimum 7 kr. pr. dag at annoncere på Facebook på nuværende tidspunkt. Dette gør sig gældende ved boost af opslag, men også hvis du bruger de mere avancerede annonceringsværktøjer. Så afhængigt af, hvor længe du ønsker at køre dit boost, så skal du sikre dig, at du har det budget, det kræver for at booste i den periode. Hvis du eksempelvis ønsker at booste dit opslag i en uge, så koster det minimum 49 kr. at booste dit opslag.

Derudover kan du vælge, om du ønsker en specifik knap på dit boostede opslag. Hvis du eksempelvis vælger målsætningen, der handler om at få flere folk ind på din hjemmeside, så kan du eksempelvis bruge en knap som “Læs mere” for at lokke folk derind.

Ved at klikke på den lille pil, så får du flere muligheder til din knap, så du kan vælge den, der passer præcist til det budskab, du har i dit opslag. Hvis du ikke ønsker en knap, så kan du blot vælge muligheden “Ingen knap” i drop-down menuen. Derudover kan du vælge følgende call to action på dine knapper:

  • Læs mere
  • Køb nu
  • Reservér nu
  • Tilmeld dig
  • Send besked
  • Send WhatsApp-besked

Herefter er det tid til at definere, hvilken målgruppe du ønsker, at dit opslag skal nå ud til. Her har du forskellige valgmuligheder, hvor du eksempelvis kan vælge folk, der allerede synes godt som din side – og eventuelt deres venner – eller selv definere ved hjælp af demografi, køn og alder, hvem du gerne vil nå ud til. Ved at klikke på “Opret ny målgruppe” kan du lave en målgruppe, som du kan bruge igen i et andet boost af opslag. Når du har oprettet en målgruppe, så er den at finde under dine brugerdefinerede målgrupper.

Ligesom Facebook, så anbefaler vi også, at du slår automatiske placeringer til. Placeringer er ofte en af de lidt mere tekniske ting, som de fleste først går i dybden med, når du bruger Facebooks avancerede annonceringsværktøjer, og derfor er det sjældent relevant for dig, hvis du netop booster for at få den nemme løsning. Her betyder det, at Facebook vurderer, hvilke placeringer det giver mening at vise dit boostede opslag på. Dette kan eksempelvis være i nyheder på både Facebook og Instagram, men det kan også sagtens være i story-formaterne og andre steder. Her kan du også altid klikke på “Læs mere”, hvor Facebook uddyber dette yderligere for dig.

Når du har valgt din målsætning og målgruppe, så skal du beslutte dig for varighed og budget. Du skal, som tidligere nævnt, mindst estimere med et budget på 7 kr. pr dag for at få lov til at booste dine opslag på Facebook. Når du har valgt antal dage, vurderet hvornår dit boostede opslag skal slutte, så skal du vælge dit samlede budget for boost-perioden. Afhængigt af dit budget, så vil Facebook lave en vurdering af det estimerede antal personer, du har mulighed for at nå i løbet af en dag. Dette hænger både sammen med din målsætning, din udvalgte målgruppe, og så er det selvfølgelig også afhængigt af budget og varighed. Du kan prøve at justere på de forskellige elementer for at ændre tallene. Til sidst opsummerer Facebook, hvilken varighed og budget du har valgt.

Hvis du har indsat en Facebook Pixel på din hjemmeside, så kan du spore konverteringer via denne ved blot at slå den til. Derudover skal du sikre dig, at du har koblet den rette betalingsmetode på, så Facebook trækker pengene fra det rigtige kort. Når du har udfyldt din målsætning, valgt din målgruppe, samt indsat varighed og budget for dit boost, så er du klar til at sende din annonce ud i verden – og dette gør du ved at klikke på den blå knap “Boost”. Her accepterer du samtidig Facebooks vilkår og betingelser.

Tillykke! Du har nu boostet din annonce, som snart vil blive vist til din udvalgte målgruppe.

Vis resultater for et boostet opslag

Det er selvfølgelig relevant at kigge på, om du har opnået resultater ud fra din valgte målsætning på dit boostede opslag. Hvis du har flere boostede opslag, så kan du jo med fordel sammenligne og vurdere, hvilke opslag der klarer sig bedst, og tage den læring med til næste gang, du booster et opslag på Facebook.

For at se resultaterne af dine boostede opslag, så skal du gå ind på din side på Facebook, og vælge fanen der hedder “Annoncecenter”. Ude i venstre side kan du klikke på “Alle annoncer”, og her får du en oversigt over de boostede opslag, du har lavet på siden. Vælg det opslag, som du vil se resultaterne for, og tryk så på “Vis resultater”.

Her har du altså mulighed for at se effektiviteten af dit boost, samt hvor mange personer du er nået ud til, hvilket køn de er, hvilken aldersgruppe de ligger i, samt om de har set annoncen på computer eller mobil, og sidst men ikke mindst kan du også se, hvor i landet de kommer fra. Du kan derfor med fordel tjekke op på, om du rammer dem, du har udtænkt i din målgruppe, og hvis ikke, så kan du justere på nogle af de andre elementer, næste gang du booster et opslag.

Redigering af et boostet opslag

Der er nogle få ting du kan redigere i dit boostede opslag. Du har desværre ikke mulighed for at redigere din tekst, dit billede eller din video, når først det er gennemgået og godkendt af Facebook. Her kræver det, at du opretter et nyt opslag, og booster det i stedet for. Hvis du derimod vil ændre målgruppe, varighed, budget eller betalingskort, så kan det sagtens lade sig gøre.

For at ændre i dit boostede opslag, så skal du først gå ind på din side på Facebook. Her vælger du fanen “Annoncecenter”, hvorefter du trykker på “Alle annoncer” ude i venstre side. Når du har fundet det opslag, som du gerne vil redigere, så trykker du på “Vis resultater”, hvor du så får mulighed for at trykke “Rediger”. Her kan du altså oprette en ny målgruppe, ændre på dit budget, eller angive en anden slutdato. Hvis du har behov for at gennemgå eller redigere din betalingsmetode, så kan det også gøres her. Når du er færdig med at redigere, så trykker du på “Gem ændringer”.

Boost af en begivenhed

Udover at booste normale opslag på din side på Facebook, så har du faktisk også mulighed for at booste en begivenhed, du har oprettet på siden. Når du er inde på din begivenhed, så kan du klikke på den blå knap, hvor der står “Boost”, og her får du de samme muligheder for målgrupper, varighed og budget, samt betalingsmetode. Der er dog to andre målsætninger at vælge imellem her: “Sælg billetter” og “Øg kendskab”.

Ved målsætningen “Sælg billetter” booster du begivenheden for at sælge billetter til den pågældende begivenhed, og på den måde kan du forsøge at flere til at deltage i den. Vælger du derimod målsætningen “Øg kendskab”, så booster du begivenheden for at få flere folk til at være interesserede i selve begivenheden. Så du skal vurdere om du decideret vil have solgt billetter til din begivenhed, eller hvis din begivenhed eksempelvis er gratis, så kan du med fordel øge kendskabet, så flere opdager din begivenhed på Facebook.

Forslag fra Facebook

Når du poster indhold på din side på Facebook, så foreslår Facebook nogle gange, hvilke opslag du kan booste for at få flere reaktioner, kommentarer og delinger. Disse opslag indeholder ofte indhold, som Facebook kan se, klarer sig bedre end nogle af dine andre opslag af den ene eller anden grund. Det kan eksempelvis være, at Facebook foreslår, at du booster et bestemt opslag, fordi det er et af de opslag på din side, som folk har interageret mest med. Her kan du med fordel prøve at booste opslaget, hvis du selv vurderer, at det er fordelagtigt at få det indhold længere ud til din valgte målgruppe.

Er du i tvivl om, hvilke opslag du skal booste?

Du vil gerne booste nogle opslag og nå længere ud til din målgruppe, men måske er du i tvivl om, hvilke af dine opslag der skal boostes? Det kan være en fordel at booste opslag, som allerede klarer sig godt i din specifikke målgruppe (blandt andet hos dine følgere på Facebook).

For at få et overblik over dine opslag, samt hvor stor en rækkevidde de har rent organisk, så skal du gå ind på din side på Facebook, og trykke på fanen “Indblik”. Ude i venstre side skal du derefter trykke på “Opslag” for at se alle dine opslag. Her har du altså et overblik over, hvor stor en rækkevidde dine forskellige opslag har, og når du har fundet et opslag, som klarer sig godt, så kan du vælge at trykke på den blå knap med teksten “Boost opslag”, og følge de trin vi gennemgik tidligere.

Det gode ved at booste de opslag, som klarer sig godt allerede, er, at dine følgere har liket, delt, kommenteret eller måske endda klikket på et link via dit opslag, og på den måde fortæller de Facebook, at dit indhold er relevant og spændende. Derfor vil sandsynligheden for, at andre i din målgruppe også synes det, være ret stor. Den metode kan du bruge for at få dine opslag endnu længere ud, og potentielt set kan du også få flere synes godt om på din side, skabe mere opmærksomhed på dit brand eller sende folk hen på din hjemmeside.

Hvornår skal du booste dit opslag?

Det giver god mening at lade dit opslag få lidt tid til at skabe eksponering rent organisk, så du kan få en fornemmelse for, hvor godt dit indhold bliver taget imod, og om det giver mening at booste det pågældende opslag. Som minimum anbefaler vi, at du lader dit opslag trække organisk rækkevidde i 24 timer, men du kan også strække den over et par dage.

Du kan selvfølgelig også booste dit opslag med det samme, hvis det eventuelt er vigtig information, du deler, som bare skal ud hurtigst muligt, eller hvis dit opslag omhandler en kampagne, der kun eksisterer i en kort tidsbegrænset periode. Uanset hvornår du vælger at booste dit opslag, så husk at vær opmærksom på din målsætning med boostet, så du får mest muligt ud af dine annoncekroner på Facebook.

Vi kan optimere din indsats på Facebook!

Har du brug for hjælp til din annoncering på Facebook? Så er du velkommen til at kontakte os. Vores konsulenter arbejder med de mere avancerede annonceringsværktøjer på Facebook, og de ved præcis, hvad der skal til for at skabe succesfulde resultater ved hjælp af annoncering. Dette gælder både i forhold til konverteringer, leads og ren brand awareness i forhold til din virksomhed. Vi lægger en strategi ud fra dine målsætninger, og så opsætter vi de mest optimale kampagner for at nå dem.

Social Media Specialist

11 maj

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *