6 tips til succes med digital marketing

Hvordan får du succes med digital marketing? Hvilke kanaler skal du vælge? Hvordan måler du på indsatsen? Og skal du overhovedet bruge penge på traditionelle marketing aktiviteter mere? I dette blogindlæg vil jeg forsøge at svare på ovenstående spørgsmål og samtidig give dig en række konkrete tips til, hvordan du får succes med digital marketing.

Men først skal vi lige have defineret, hvad digital marketing er.

Hvad er digital marketing?

Digital marketing indebærer alle marketingindsatser, som bruger internettet eller en elektronisk enhed. Virksomheder bruger mange forskellige digitale marketingkanaler til at nå deres potentielle kunder. Digitale marketing kanaler kan være søgemaskiner, sociale medier, e-mail, hjemmesider og andre digitale medier.

Hos ASENTO arbejder vi med digital marketing på flere kanaler. De primære kanaler er Google Ads, SEO, Facebook annoncering og Email Marketing. Det er derfor disse kanaler som tipsene i dette blogindlæg vil tage udgangspunkt i.

Tip 1: Mål på alle dine marketingaktiviteter

Hvis du skal til at sætte ekstra skub i din digitale marketing indsats, er det en god idé at få sat korrekt målsporing op inden. Dette gælder både for de digitale og de ikke-digitale marketingaktiviteter. Grunden til, at det er så vigtigt at kunne måle på effekten af de forskellige kanaler og aktiviteter er, at det er disse mål, som giver dig mulighed for at tage intelligente beslutninger omkring dit marketing-mix.

Når først du måler korrekt på alle kampagner og kanaler, vil du hurtigt kunne få et overblik over ROI (Return on Investment) på hver enkelt marketingaktivitet. Det gør det nemmere at fordele budgetterne mellem kanaler, og du kan nemt rapportere videre til andre, som måtte have interesse i resultaterne.

Du kan nemt komme i gang med at spore på resultaterne af dine digitale marketing kampagner. Google har både Google Analytics og Google Tag Manager, som er to fantastiske værktøjer, der kan hjælpe dig med at måle trafik, konverteringer og meget andet på din hjemmeside. Du kan se vores guide til opsætning af Google Tag Manager her.

Facebook har også lavet et værktøj kaldet Facebook Analytics, som kan mange af de samme ting som Google Analytics. Dog adskiller denne sig ved at være bruger-baseret i modsætning til Google Analytics, som er cookie-baseret.

En tredje mulighed for at spore på resultaterne er at benytte sig af UTM Tracking. Ved denne mulighed indsætter man et unikt UTM tag i alle links, man bruger. På den måde kan du tracke resultaterne af de kampagner, hvor linket er brugt. Du kan læse mere om UTM Tracking her.

Tip 2: Kend din målgruppe og din forretning

Digitale marketing kanaler byder på mange segmenteringsmuligheder. Det er bl.a. muligt at ramme meget specifikke og snævre målgrupper i forhold til, hvad man kender fra andre traditionelle medier. Derfor er det også vigtigt, at du er helt skarp på, hvilken målgruppe det er, din virksomhed primært henvender sig til.

Dette er vigtigt, fordi du kan opnå det bedste afkast af din investering i marketing, hvis du undgår at dine annoncer rammer alle mulige andre end dem, som er i din primære målgruppe. Så hvis ønsket er at have højest muligt afkast på marketingkronerne, så skal du snævre dine målgrupper så meget ind som muligt.

Facebook har bl.a. en række gode muligheder for at segmentere på interesser, alder, køn, geografisk placering, job og meget mere. Så jo mere du ved om dine potentielle kunder, jo bedre kan du bruge disse værktøjer.

Et godt tip er at have en arketype, du kan arbejde ud fra, når du opretter kampagner. Hvis du eksempelvis sælger fiskeudstyr, kan din arketype være Jens på 50 år, som interesserer sig for fiskeri og bor i Jylland. Selvfølgelig vil du stadig få kunder, som ikke matcher den beskrivelse, men det handler om at målrette mod dem, som med størst sandsynlighed er villige til at købe dit produkt.

Udover at være skarp på din målgruppe, er det også vigtigt, at du har styr på dine tal. Hvis du har sat målsporing op, som beskrevet i det første tip, så vil du få en masse gode data på, hvad det koster dig at få en kunde. Det er også det, man kalder Customer Acquisition Cost (CAC). Men disse tal er kun noget værd, hvis du ved, hvor meget du tjener på en kunde. For at gøre det, skal du få udregnet din Customer Lifetime Value (CLV). Du kan læse mere om, hvordan du udregner CLV her.

Når du har udregnet din CLV, så ved du, hvor meget en kunde må koste. Herefter er tricket at sørge for, at du køber kunderne ind til en lavere CAC end din CLV.

Tip 3: Justér løbende på dine materialer

Hvis du tidligere har arbejdet med traditionelle marketing kampagner, så har du sikkert brugt meget tid på at lave den helt perfekte annonce. Ved traditionelle medier er det nemlig vigtigt, at den sidder lige i skabet i første hug, da det er svært og dyrt at skifte annonce eller budskab, når du først har sat kampagnen i gang. Det er heldigvis helt omvendt med digital marketing.

Ved digitale kampagner gør man sig selvfølgelig også umage med at vælge det rette budskab, lave den perfekte video osv. Men ved digitale kampagner ved man, at den virkelig gode kampagne findes gennem tests. Derfor laver man ofte flere udgaver af den samme annonce for at se hvilke budskaber, målgruppen responderer bedst på. Det er det, man også kalder split testing. Et eksempel kunne være:

Du sælger sko på nettet, men er i tvivl om det er pris, kvalitet eller service, som er det salgsargument, der kan få dine kunder til at købe. Du laver herefter tre næsten  identiske annoncer, hvor den eneste forskel er hvilket salgsargument, der bliver brugt. Dem viser du til den samme målgruppe og aflæser herefter, hvilket budskab, der performer bedst. Det budskab kan du vælge at bruge fremadrettet i kampagnen.

Fordelen ved at teste undervejs er åbenlys: Du bruger dit marketingbudget mere effektivt på annoncer, der virker. Frem for annoncer, der ikke virker. Så husk ved digitale marketing kampagner, er du ikke i mål, når kampagnen er sat i gang – du er først lige startet.

Tip 4: Brug flere kanaler

Kunderejsen i dag er mere kompleks, end den har været før. I dag vil kunderejsen ofte involvere flere påvirkninger fra forskellige kanaler, forskellige enheder og en kombination af offline og online. Derfor er det vigtigt, at du ikke sætter din lid til kun én kanal. Omnichannel er blevet et marketing buzzword, og det er ikke uden grund. Det er vigtigt at være til stede, der hvor kunderne er, og kunne følge dem på hele kunderejsen.

Men udover den åbenlyse fordel ved at være til stede alle de steder, hvor dine kunder er, så er der også en anden stor fordel ved at bruge flere kanaler til sin digitale marketing.

De forskellige kanaler har nemlig mulighed for at lave målgrupper baseret på forskellige data, og hver kanal har også sine styrker. Derfor kan kombinationen af flere kanaler ofte få 1+1 til at give 3.

Et eksempel på en kombination af kanaler, vi ofte bruger i ASENTO, er kombinationen af Google Ads og Facebook annoncering til virksomheder, som ønsker at generere leads. Anvender du kun Google Ads, vil du have gode muligheder for at ramme de rigtige personer, da Google har meget data på, hvad vi søger på, hvilke sider vi besøger osv. Problemet vil dog være, at du vil have svært ved at konvertere trafikken, da du er afhængig af at sende trafikken ind til en kontaktformular på din hjemmeside. Kører du kun Facebook annoncering, vil du stå med det omvendte problem. Det vil være nemt at skabe leads via Facebook Lead Ads, men du vil have svært ved at ramme de helt rigtige mennesker, da Facebook ikke kan målrette annoncer baseret på, hvad din potentielle målgruppe har søgt efter. Derfor er kombinationen af de to kanaler genial. Du kan skabe den helt rigtige trafik med Google Ads, og derefter konvertere den til leads via Facebook Lead Ads.

Tip 5: Sæt dynamiske budgetter

Hvis du vil have det fulde udbytte af dine digitale kampagner, skal du få en ny måde at arbejde med budgetter på. Du kan nemlig gå glip af kunder og profit, hvis du arbejder med fastlåste budgetter.

Hvis du skal arbejde med skalérbare budgetter for dine digitale kampagner, kan det være fordelagtigt at arbejde ud fra en max CAC (Customer Acquisition Cost), som skal rammes. Så længe du kan komme under den, så bør du skalere dig budget, da det kan give større afkast af dine kampagner. Denne fremgangsmåde er selvfølgelig forudsat, at du ikke løber ind i problemer med at levere dit produkt og at din likviditet kan følge med.

Mange af vores kunder i ASENTO arbejder med budgetter som en %-del af salg, og det fungerer fantastisk for dem.

Tip 6: Lav remarketing kampagner

Arbejder du ikke med remarketing i dag, så går du glip af rigtig meget salg. Du skal betragte remarketing kampagner, som grundstenen i hele dit digitale marketing setup. For hvis du har styr på, hvordan du over tid kan konvertere trafik til købende kunder, så kan du også bedre købe dyr trafik ind fra eksempelvis Google Ads. Men hvordan skal du så gribe remarketing an?

En lavthængende frugt kan være at opsætte et remarketing flow på Facebook. På den måde kan du vise forskellige budskaber til dine potentielle kunder alt efter, hvor lang tid det er siden, at de har besøgt din hjemmeside. Et simpelt remarketing flow for en webshop kunne eksempelvis se sådan ud:

  • Dag 1-2: Vis salgsannoncer med de produkter, som den potentielle kunde har været inde og kigge på, men ikke købt.

 

  • Dag 3-7: Har kunden endnu ikke købt endnu, prøver vi at skabe ekstra tillid ved at vise dem positive anmeldelser på Trustpilot, skrive om den gode service o.l.

 

  • Dag 8-30: I stedet for at blive ved med at prøve at sælge produktet, forsøger vi at få en mikro konvertering i stedet. Det kan være en tilmelding til dit nyhedsbrev eller at de “synes godt om” Facebook siden.

 

  • Dag 31-180: Vis dine potentielle kunder annoncer med gode tilbud, som har til formål at lokke dem ind på siden igen, så de kan starte cyklussen forfra og blive “genaktiveret”.

Ovenstående er et meget simpelt eksempel på, hvordan man kan følge en kunde gennem hele kunderejsen ved at arbejde med remarketing. Det kan også gøres på andre kanaler som eksempelvis Google Ads.

Hold dig opdateret

Med ovenstående seks tips har du gode odds for at få succes med digital marketing. Der er dog stadig mange flere aspekter af en succesfuld kampagne, som ikke kan koges ned i ét blogindlæg med en række tips.

Det er vigtigt, at du sørger for at holde dig opdateret. For digital marketing ændrer sig hele tiden. Google, Facebook og de andre store marketing kanaler ændrer funktionalitet og algoritmer hele tiden. Samtidig ændrer købsadfærden sig hos forbrugerne i et hurtigere tempo end nogensinde før. Derfor er det vigtigt, at du er opdateret på, hvilken retning tingene rykker sig i.

Det er min anbefaling, at du sørger for at tilmelde dig nogle relevante nyhedsbreve indenfor digital marketing og sørger for at følge med i de førende blogs og podcasts indenfor branchen. Derudover skal du ikke være bange for at bruge penge på at få ny viden. Det er en glimrende investering at deltage på konferencer eller købe sig til andres viden, så du undgår at lave dumme fejl.

 

Held og lykke med kampagnerne!

Asento-logo-sort-orange-favicon
Der er ingen kommentarer

Skriv en kommentar

Top