YouTube Lead Ads
Google har længe stået i skyggen af Facebook, når det gælder konvertering af non-Ecommerce besøgende.
Før i tiden skulle kunden forbi Google med deres søgning og klikke på en annonce på YouTube eller Displaynetværket (og gå væk fra den side, hvor de så indhold), for så efterfølgende at udfylde en kontaktformular, klikke på et telefonnummer eller en mail på hjemmesiden.
Det skridt er selvfølgelig stadig i spil, særligt når der er tale om nye besøgende. Men i forhold til at samle op på remarketinglister, har Facebook Lead Ads været absolut et af de vigtigste midler.
Denne dominans slutter snart. I hvert fald hvis man skal tro Google.
Inden længe lanceres nemlig “Youtube Lead Ads” (også kaldet “YouTube Form Ads” eller “YouTube Acquire Ads”).
Helt tilbage i 2010 testede Google “Lead Capture Ads” via Contact Form Extensions.
Det blev dog aldrig rigtig godt, da modtageren selv skulle klikke på et lille “+” for at få formularen til at rulle ud, og det var kun som udvidelse på Search.
Udvidelsen blev kun vist på position 1, og det var kun nogle af spørgsmålene, som kom med (ud over standard information) – i bedste Google-stil, var det altså en skrabet test.
Og den blev kun til beta i USA.
De nye annoncetyper med lead formularer i YouTube forventes lanceret i løbet af 2019.
Vi kunne også have en formodning om, at det vil blive rullet ud på Display annoncerne efterfølgende. Det ville i hvert fald være et stærkt kort.
Hvornår skal du bruge YouTube lead generering?
Har du et ønske om at samle blødere konverteringer op, såsom tilmelding til nyhedsbreve, eller hårde konverteringer som “Kontakt mig”, så er det oplagt at annoncere på denne måde.
Det unikke er, at du har kundens fulde opmærksomhed, mens de venter på deres video. Og har du valgt at lægge din annoncering op af søgeord, som er relevante for din annoncering, er det oplagt at konverteringsraterne som minimum vil være svarende til dem, vi ser på Facebook.
Snakker vi remarketing, har du en unik mulighed for at få kunderne til at downloade en whitepaper/pdf/brochure eller tilmelde sig et nyhedsbrev på baggrund af deres adfærd på din side.
Kombinationen af Googles remarketinglister, Custom Intent og disse nye lead formularer er en enestående mulighed, som Facebook kun kan drømme om.
Det stiller krav
Naturligt nok, så skal det materiale, du lægger op på YouTube, være lidt mere poleret.
På de sociale medier (navnligt Facebook) har du længe kunnet slippe afsted med en “hjemmeoptagelse”, der henviser til en lead formular (særligt god til remarketing), men på YouTube er der en anden forventning om, at videoerne er lidt mere polerede.
Det betyder ikke, at du skal ud og investere i en video til 50k, men du skal nok regne med, at en video, der er optaget med dit kamera på mobilen, ikke kan gøre det på denne platform (afhængig af hvem din målgruppe er – selvfølgelig)
Hos ASENTO er vi meget begejstrede for denne nye opdatering og glæder os endnu mere til den fulde udrulning på tværs af hele Googles produktpalette.
Skriv et svar