Jeg vil nu introducere dig for et SEO plugin til WordPress CMS system.
Yoast SEO hedder det.
YOAST SEO ER ET GENIALT PLUGIN, FORDI:
- pluginnet har nemme og tilgængelige funktioner.
- du kan optimere på en række ting på websitet, uden at du skal rode i koden.
- værktøjet sparer dig masser af tid.
GRATIS VS. PREMIUM
Som ved de fleste værktøjer, findes der en gratis- og en premium version i Yoast SEO. I det her blogindlæg gennemgår jeg nogle af de vigtigste funktioner i gratis-versionen. For den version kan du faktisk komme langt med.
FUNKTIONER I YOAST SEO
Yoast SEO har en række smarte funktioner. Du kan f.eks.:
- vælge dit fokussøgeord.
- analysere indholdet af dine sider.
- optimere dine titler og meta-beskrivelser.
- finde ud af, hvordan din side ser ud i Googles søgeresultater med Snippet Editor.
#1 Fokussøgeord
I Yoast SEO kan du vælge dit fokussøgeord. Altså det ord, du gerne vil ranke på. Selve funktionen har ikke en betydning for dine placeringer i søgemaskinen. For fokussøgeordet bliver ikke vist i Google.
Men idet at du vælger et fokussøgeord, så giver Yoast SEO dig guidelines i forhold til, hvad du skal optimere på i f.eks. dit blogindlæg.
Du kan f.eks. se, at i vores blogindlæg, om vores bud på indsatsområderne i 2017, er søgeordet “SEO 2017”.
Så ved jeg, at jeg f.eks. skal bruge fokussøgeordet SEO 2017 flere gange i min tekst.
Brug funktionen som en slags reminder for, at du skal huske at bruge netop det søgeord i din overskrift og flere gange i teksten.
TIP: Brug dit fokussøgeord i din titel og din meta-beskrivelse. Skriv det eksakte søgeord, hvis det kan lade sig gøre. I tilfældet med vores blogindlæg er det eksakte søgeord “SEO 2017” og ikke “SEO i 2017”. Men hvis det ikke spiller naturligt ind i teksten, så skriv det, der passer allerbedst i sammenhængen.
F.eks. er denne sætning ikke særlig attraktiv:
Få en skøn wellnessoplevelse Dronning Dorotheas Badstue.
Den her sætning er meget bedre:
Få en skøn wellnessoplevelse i Dronning Dorotheas Badstue.
Selvom du tilføjer i’et, så kan Google godt læse det som “wellnessoplevelse Dronning Dorotheas Badstue”.
MEN…
Hvis du kan skrive det eksakte søgeord i teksten, så gør det.
#2 Titler og meta-beskrivelser
Du kan optimere din titel og meta-beskrivelse for hver side og hvert indlæg. Her bruger du funktionen Snippet Editor. Så kan du til enhver tid se, hvordan din side ser ud i Googles søgeresultater. Du kan også automatisere processen, så du vælger en bestemt titel og meta-beskrivelse for alle sider. Og så kører det automatisk.
MEN…
Som SEO bureau anbefaler vi, at du IKKE bruger den funktion. Det er vigtigt, at du optimerer din side i forhold til den specifikke sides indhold frem for at have en generel. I din titel og meta-beskrivelse skal du “lokke” læseren til at klikke sig ind på din hjemmeside. Så har du en standard titel og meta-beskrivelse, så vil det ikke lykkes.
TIP: Leg med din titel og meta-beskrivelse. Du kan f.eks. se her, at hvis titlen er for lang, så kommer der prikker i titlen i søgeresultatet på Google. Og det er ikke særlig appellerende.
MEN…
Snippet værktøjet i Yoast SEO tager udgangspunkt i antal tegn. Og derfor sker det nogle gange, at titlen og meta-beskrivelsen er for lang i søgeresultatet på Google.
Vil du gerne være helt sikker på, at du har den passende længde?
Så brug vores SERP tool i stedet for. For SERP-værktøjet går ud fra antal pixels og ikke tegn. Så sikrer du dig altid, at din titel og meta-beskrivelse ser ordentlig ud i Googles søgeresultat.
#3 Analyse af din side (og tekst)
I Yoast SEO får du også input til din side (og tekst).
Og her er så et eksempel på Yoast SEO’s bud på rettelser til et af vores andre blogindlæg:
Her kan du se, at vi godt kan tilføje fokussøgeordet i det første afsnit i teksten for at optimere teksten endnu mere mod søgemaskinen.
Eller at vi kan tilføje fokussøgeordet i vores underoverskrifter (H2’er).
Så selvom du bruger Google SERP Optimization Tool til dine titler og meta-beskrivelser, så kan Yoast SEO også komme med andre værdifulde input.
#4 Robots meta konfiguration
Der vil altid være områder på din hjemmeside, som ikke er relevante for dine besøgende og Google. Det kan f.eks. være, at du har en e-bog i backenden på din hjemmeside, som dine kunder først skal betale for, før de får adgang til den. Så kan du bruge robots meta konfiguration funktionen til at fortælle Google, hvilke sider der ikke skal indekseres.
Du kan gøre det på flere måder.
Vi har f.eks. skrevet et blogindlæg om, hvordan du gør det med Robots.txt og Meta-Robots. Læs indlægget om Robots.txt her.
Du har mere kontrol, når du gør det manuelt (med Robots.txt eller Meta-Robots).
Men du kan også gøre det med Yoast SEO!
Sådan gør du:
Find Yoast SEO under den side, du ikke vil have, at Google indekserer. Du går bare ind på siden i backenden. Og så finder du Yoast nederst på siden.
Tryk på setting-ikonet.
Nu vælger du noindex.
Når du vælger kommandoen noindex, fortæller du Google, at Googles robotter ikke skal indeksere den side.
Under Meta Robots Follow, finder du også follow-kommandoen. Med follow-kommandoen fortæller du Googles robotter, at de skal følge de links, som siden indeholder. Vælger du derimod nofollow-kommandoen, så fortæller du dem, at de ikke skal følge links på siden.
Hvornår bruger du follow eller nofollow kommandoen?
Det gør du f.eks., når du laver affiliate links eller links i sponsoreret indhold. Når du f.eks. aftaler med en virksomhed, at du skal få penge for at linke til virksomheden. Så vælger du nofollow-kommandoen. Det er best practice ifølge Google. Fordi Google ikke vil have, at man køber sig til gode placeringer.
#5 Læsbarheden
Med Yoast SEO kan du også analysere læsbarheden (også kaldet readability check) af din side. Du kan f.eks. analysere på længden af dine sætninger, underoverskrifter, brug af passiv sprog samt meget mere.
#6 Canonical
Din hjemmeside kan vise flere URL’er på samme side. Det forvirrer Google, og du kan risikere, at du har duplicate content (dobbelt indhold) på din hjemmeside. For har du det, bliver du straffet af Google.
Når din hjemmeside viser flere URL’er på samme side, sker det f.eks., når du har en række produkter på din side. Og brugeren kan klikke sig videre på side 2 på samme side.
Se bare her, hvordan det ser ud hos vores kunde Skechers:
Der står:
Her viser vi, at Google skal rangere denne side højt på søgeordet “herresko”.
Når brugeren så gerne vil se hele udvalget af herresko på den samme sid, scroller han / hun ned og klikker på “2”.
Sådan ser det ud hos Skechers:
Når brugeren klikker på “2”, ændrer URL’en sig.
Det ser sådan her ud:
Der står:
Med canonical i Yoast SEO fortæller du Google, at side 2 er en del af side 1.
Det vil sige:
er en del af:
Og sådan gør du med alle andre sider, som skal høre under siden “herresko”.
Sådan laver du canonical i Yoast:
Klik på setting-ikonet.
I det sidste felt ser du ‘Canonical URL’.
I feltet skriver du den URL, som den pågældende side skal høre under.
Sådan! Det var meget nemt, ikk’?
#7 Brødkrummer
Med brødkrummer kan du se, hvor du er henne i strukturen på hjemmesiden. Med et stump kode i Yoast SEO kan du kontrollere dine brødkrummer meget nemmere. Du kan f.eks. bestemme taksonomien for dine sider.
Sådan her ser brødkrummer ud:
Der står:
Sådan aktiverer du brødkrummer
Find Yoast SEO til venstre i backenden og tryk på avanceret.
Nu kommer du ind på brødkrummer-indstillinger. Og her aktiverer du brødkrummer. Du kan også vælge en seperator fx “>”.
Sådan her kunne de se ud:
Forside > Herresko > Arbejdssko
Når du vil bestemme, hvor brødkrummerne skal ligge på din hjemmeside, skal du bruge en stump kode.
Den kommer her:
<?php
if ( function_exists(‘yoast_breadcrumb’) ) {
yoast_breadcrumb(‘
<p id=”breadcrumbs”>’,'</p>
‘);
}
?>
Når du skal sætte koden ind, går du ind på “Udseende” og klikker på “Editor”.
Nu kommer du ind på siden, hvor du kan se en masse koder.
Tryk på header i højre side.
Sådan ser det ud:
Og nu sætter du koden ind nederst i filen.
Sådan!
Nu har du aktiveret brødkrummerne – og placeret dem over indholdet.
Det er det optimale sted at placere brødkrummerne.
BONUS: #8 Primær kategori
Jeg gennemgår lige én mere genial funktion, som jeg ved, at du kan bruge. Nemlig: primær kategori.
Den kommer her:
Når du skriver et blogindlæg på din WordPress hjemmeside, kan du vælge, hvilken kategori indlægget tilhører.
Dit blogindlæg kan sagtens høre til flere kategorier. Du skal bare altid sørge for at vælge en primær kategori. Og det kan du gøre med Yoast SEO!
I vores blogindlæg om 5 SEO værktøjer, er den primære kategori “SEO værktøjer”:
Så kunne vores underkategorier være de værktøjer, vi nævner i blogindlægget. Fx Ahrefs, SemRush, TinyPng, Majestic og SEO Meta.
Du trykker bare på ’tilføj kategori’.
Det var det!
Så nu har du fået kendskab til de vigtigste funktioner i Yoast SEO.
Husk nu at bruge funktionerne. De kan spare dig en del tid!
P.S. Skal vi hjælpe dig med at vækste online? Så kontakt os i dag!
Skriv et svar