For ligesom et fysisk udstillingsvindue i en butik skal afspejle de produkter, du tilbyder, skal Title Tag og Meta beskrivelse afspejle det faktiske indhold på din side eller din pågældende side.
Hvis der opstår en diskrepans mellem det, du lover i dine Title Tags og Meta beskrivelser, og det, brugeren finder på din side, vil de sandsynligvis forlade dit website hurtigt. Den konsekvens påvirker ikke kun dine konverteringer negativt, men kan også øge din Bounce Rate, hvilket igen kan have en negativ effekt på dine SEO-rankings.
HVAD ER TITLE TAG & META BESKRIVELSE?
Et Title Tag er en klikbar og kort titel, som vises i Googles søgeresultater. Title Tagget spiller en helt afgørende rolle for din synlighed på Google. Samtidig har Title Tagget markant betydning for din performance i forhold til hvor mange brugere, der vælger at besøge dit website frem for konkurrentens.
En Meta beskrivelse er et kort HTML-element – typisk begrænset til cirka 160 tegn – som opsummerer indholdet på dit website for både søgemaskinen og besøgende. Derudover er Meta beskrivelsen en uddybning af dit Title Tag. Meta beskrivelser påvirker ikke direkte din SEO performance, men er vigtige for antallet af klik, dit website får fra søgeresultaterne.
Der er dog få tilfælde, hvor Google selv vælger et Title Tag til din side, hvis der er andet fra siden, den finder mere relevant. Det sker dog ikke ofte. Det sker i stedet oftere med Meta beskrivelser. Her er det ikke fremmed at opleve, at Google selv vælger teksten, den viser som din Meta beskrivelse.
Men er det så overhovedet nødvendigt at udfylde Meta beskrivelsen? Og ja, det er det! For de gange, hvor Google vælger din tekst, så er det endnu en måde for dig at fortælle en potentiel besøgende præcis, hvad din side handler om, og hvad den potentielle kunde kan finde på din side.
For Meta beskrivelsen er som sagt den korte tekst, der sommetider vises under dit Title Tag i Googles søgeresultater. Den giver brugeren en hurtig opsummering af, hvad de kan forvente at finde på siden. En god Meta beskrivelse skal både være informativ og engagerende for at tiltrække flest mulige klik. Selvom Meta beskrivelser ikke direkte påvirker din placering i Google, kan en velformuleret beskrivelse øge din CTR, hvilket indirekte kan have en positiv effekt på dine rankings.
BEST PRACTICE FOR TITLE TAGS
Meta titlen eller dit Title Tag er den primære tekst, som brugerne ser i søgeresultaterne. Den fungerer som overskriften til din side, og derfor er det vigtigt, at den fanger opmærksomheden og samtidig giver en klar indikation af, hvad din side handler om. Her er nogle retningslinjer for at skabe effektive Meta titler:
INKLUDER DET PRIMÆRE SØGEORD TIDLIGT
Dine vigtigste søgeord skal helst være i starten af titlen. Det øger relevansen både for brugerne og for Google. Du finder dine søgeord ved at lave en søgeordsanalyse. Og ja, det har vi selvfølgelig skrevet et gennemgående blogindlæg om til dig. Læs her, hvordan du laver en søgeordsanalyse.
HOLD DIN TEKST KORT OG PRÆCIS
Google viser kun de første ca. 600 pixels af din meta titel, hvilket svarer til ca. 50-60 tegn. Derfor skal du holde din titel kort og præcis, så hele titlen vises i søgeresultaterne.
SKAB INCITAMENT TIL AT KLIKKE
Dit Title Tag skal være tiltalende nok til at få brugerne til at klikke på dit link. Brug stærke verber og emotionelle triggers, der appellerer til brugernes behov, bias eller ønsker.
CALL TO ACTION
Brug Call to Action i dine Title Tags som for eksempel:
- Download
- Køb
- Find dem her
- Køb i dag
- Læs mere her
BRANDING I DINE TITLE TAGS
Hvis det giver mening for din virksomhed, kan du inkludere dit brandnavn i Title Tagget, men det bør placeres sidst for ikke at stjæle opmærksomheden fra de vigtigste søgeord.
DUPLIKER IKKE DINE TITLE TAGS
Hvert Title Tag skal være unikt for den pågældende side. Duplikerer du det og indsætter på flere sider, kan det have negative konsekvenser, da Google kan have svært ved at differentiere mellem indholdet på de forskellige sider. Ved at lave unikke Title Tags med relevante søgeord for hver landingsside, hjælper du Google med at adskille indholdet, samt få en bedre forståelse for indholdet.
SKAB BLIKFANG
Da du er begrænset af plads, når du skriver vores Title Tag, så handler det om at skabe blikfang og skille os ud fra mængden af andre søgeresultater. Udover at gøre det med den rette tekst, kan specialtegn som →, |, > ✓ eller tal bryde din tekst op og få læserne til at stoppe op ved dit Title Tag og klikke.
Men alt med måde! Det anbefales ikke, at du tilføjer 3 af disse tegn hver gang og overdynger din tekst med det, da det går ud over let-læseligheden. Men brug ikonerne med måde, så din tekst skiller sig ud, og så det giver mening for netop dit Title Tag og det, du ønsker at kommunikere.
Du kan finde alle tegnene til dine Title Tags her.
BEST PRACTICE FOR META BESKRIVELSER
KORT OG PRÆCIS BESKRIVELSE AF SIDENS INDHOLD
Brug Meta beskrivelsen til at beskrive, hvad brugeren vil finde på siden. Undgå at gentage titlen, men fokusér på at udvide eller forklare, hvad der venter dem, hvis de klikker sig videre til landingssiden.
INKLUDER DINE SØGEORD
Ligesom i Meta titlen bør dine vigtigste søgeord optræde i Meta beskrivelsen. Det øger relevansen i forhold til brugerens søgning.
KARAKTERLÆNGDE
Meta beskrivelser bør være mellem 150 og 160 tegn. Selvom Google sommetider afkorter dem, er det vigtigt at levere en præcis, fængende beskrivelse, der giver brugeren lyst til at klikke sig videre til dit website.
BETYDNINGEN AF PIXEL-LÆNGDE I META TITLER OG BESKRIVELSER
Når du skriver dine Meta informationer, skal du overholde Googles retningslinjer for længden af både Meta titler og beskrivelser. Grænserne er vigtige, fordi Google afkorter titler og beskrivelser, der er for lange, hvilket kan skade din CTR.
- Meta titler bør være på højst 600 pixels (ca. 50-60 tegn)
- Meta beskrivelser bør være på højst 920 pixels (ca. 150-160 tegn)
Hvis du overskrider grænserne, vil Google erstatte den overskydende tekst med ellipser, hvilket kan fjerne vigtige oplysninger. På den anden side vil for korte titler og beskrivelser ikke udnytte den fulde mulighed for at præsentere dit indhold på en tiltalende måde. Så vil du være på den sikre side, så vær et par pixels under, så du er sikker på, at Google ikke vurderer din tekst for lang.
Eksempel på korrekt vs. afkortet Meta titel- og beskrivelse:
KEYWORD STUFFING – EN FALDGRUBE DU SKAL UNDGÅ
Selvom det er vigtigt at inkludere relevante søgeord i Title Tag og Meta beskrivelse, bør du undgå det såkaldte Keyword Stuffing – altså overdreven brug af søgeord. Keyword Stuffing kan ikke kun irritere dine brugere, men Google kan også opfatte det som spam og det kan påvirke din side negativt.
HVORFOR ER DET VIGTIGT AT UNDGÅ KEYWORD STUFFING?
NATURLIG LÆSBARHED
Dine Meta titler og beskrivelser skal være letlæselige for brugerne. En beskrivelse fuld af gentagelser af samme søgeord virker unaturlig og skaber en dårlig brugeroplevelse.
GOOGLES ALGORITMER
Google straffer sider, der bruger Keyword Stuffing, da det anses som en “Black-hat” SEO-teknik. Du risikerer derfor at falde i rangeringer, hvis du overforbruger dine søgeord.
Hvordan finder du så balancen? Brug dit primære søgeord en eller to gange i Meta beskrivelsen og i titlen. Fokusér på relevans og naturlig sprogbrug frem for at presse så mange søgeord ind som muligt.
TIPS & TRICKS TIL DIG, DER SKAL SKRIVE TITLE TAG OG META BESKRIVELSE
VÆRKTØJ, SOM HJÆLPER DIG PÅ VEJ
HigherVisibility’s SERP Snippet Optimizer er et værktøj, som gør det nemt at optimere dine Title Tags og Meta beskrivelser, så de passer til Googles pixelgrænser. Med det kan du hurtigt få et visuelt overblik over, hvordan dine titler og beskrivelser vil se ud i søgeresultaterne, og sikre, at de ikke bliver afkortet. På den måde får du dine Meta informationer til at fremstå skarpe og indbydende, hvilket på sigt booster din CTR og styrker din position på Google.
SKRIV UNDER ANTAL ANBEFALEDE PIXELS
Når du udfylder dine Meta informationer, så sørg for at give dig selv lidt ekstra plads i både titel og beskrivelse. Hvis grænsen for Meta titlen for eksempel er 65 pixels, så hold den på omkring 60. Og det samme gælder for Meta beskrivelsen – hvis grænsen er 155 pixels, så sigt efter 150.
Et simpelt tip som dette sikrer dig mod eventuelle ændringer, når Google – som de ofte gør – justerer deres retningslinjer. Det betyder dog ikke, at du blot kan glemme dine Meta informationer, når de er udfyldt. Ligesom alt andet inden for teknisk SEO kræver det løbende opmærksomhed for at sikre, at du får mest muligt ud af dem.
Skriv et svar