Effektiviser din marketingindsats med LinkedIn’s Business Manager

LinkedIn

LinkedIn’s Business Manager er et værktøj, som er designet til at hjælpe dig, der sidder med en administrativ rolle. Business Manageren gør det nemmere for dig at holde styr på din marketingindsats på LinkedIn ved at gruppere din organisations forskellige annoncekonti, sider og personer – alt sammen på en simpel og struktureret platform.

indholdsfortegnelse

Hvornår giver LinkedIn’s Business Manager mening for dig?

Den altoverskyggende årsag til, at man som virksomhed skal bruge LinkedIn’s Business Manager, er for at gøre det samlede arbejde med LinkedIn marketing mere struktureret og effektivt. Business Manageren giver dig mulighed for at samle alle dine annoncekonti, sider og målgrupper i et enkelt dashboard.

LinkedIn’s Business Manager er designet til at gøre det både nemmere og mere sikkert for marketeers at samarbejde på LinkedIn. Du kan tilføje og fjerne personers adgang til dine aktiver – alt sammen fra samme sted.

Du har også muligheden for at dele målgrupper på tværs af annoncekonti, som holder sig opdateret på alle annoncekonti, der benytter dem. Muligheden for at dele målgrupper på tværs af annoncekonti kan være smart, da det gør det nemmere at opretholde en ensartet målgruppe definition og opdatering på tværs af annoncekonti. På denne måde undgår du at skulle opdatere målgruppen separat i hver enkelt annoncekonti, hvilket kan spare tid og sikre en mere konsistent annoncering.

Når du eksempelvis samarbejder med bureauer, kan du nemt og sikkert dele din adgang til annoncekonti, sider og målgrupper. Du kan lige så nemt fjerne virksomheder fra dine aktiver igen.

Kom i gang med Business Manageren

Til at starte med skal det understreges, at når du opretter en ny Business Manager, vil det ikke forstyrre dine eksisterende annoncer eller dit organiske indhold. Der er intet behov for at lave nye annoncekonti eller firmasider på LinkedIn. Ligeledes vil de annoncer, der allerede kører, og den historiske data, der er indsamlet, ikke blive påvirket. Personer, der allerede har adgang til dine LinkedIn annoncekonti og sider, vil ikke miste deres adgang, men du kan let og hurtigt invitere og administrere deres adgang i den nye Business Manager.

1. Inviter alle, der skal være administratorer for din Business Manager. Dette kan nemt og simpelt gøres ved at klikke på “Inviter personer” under menuen “Personer” i din Business Manager. Her kan du invitere dine administratorer ved at bruge deres arbejdsmail og vælge hvilken rolle, de skal have i din Business Manager.

linkedin-1

2. Tilføj de annoncekonti og firmasider, som din organisation har ejerskab over.

Tilføjelse af annoncekonti: Under menuen “Annoncekonti” har du muligheden for at tilføje alle de annoncekonti, som din organisation har ejerskab over. Dette kan gøres på to forskellige måder: 1) Gør krav på en annoncekonti ved at indtaste ID’er på de annoncekonti, du vil koble til (annoncekonti-ID’et kan findes i din kampagneadministrator). 2) Gør krav på flere annoncekonti på én gang gennem en CSV-fil. Her er det muligt at finde en skabelon under menuen “Annoncekonti” ved at klikke på “Tilføj konti” og vælge “Gør krav på ejerskab (CSV)”.

linkedin-2

Tilføjelse af firmasider: Under menuen “Sider” har du muligheden for at tilføje alle de firmasider, som din organisation har ejerskab over. Dette kan gøres ved at trykke på “Tilføj sider” og derefter enten søge efter din firmasides navn eller indsætte et link til din firmaside.

linkedin-3

3. Inviter resten af dit team til din nye Business Manager og koble dem til de rigtige sider. Det er nu tid til at invitere resten af teamet, der skal arbejde på din organisations sider og annoncekonti. Dette gør du på samme måde, som da du inviterede dine administratorer. Herefter skal du under menuerne “Annoncekonti” og “Sider” klikke på den pågældende konto og side, hvor det så er muligt at tilføje de personer, der skal have adgang. Når du tilføjer en person til en side eller en konti, skal du også give dem en rolle, som bestemmer, hvor meget de kan gøre på de pågældende sider og konti.

4. Få adgang til annoncekonti og sider som andre organisationer, du samarbejder med. Hvis du er en organisation, der er i tæt samarbejde med en anden organisation, kan det være en fordel at være tilkoblet som partner. Dette gøres under menuen “Partnere”, hvor du skal indtaste din partners Business Manager ID. Dette vil give administratorerne af din Business Manager mulighed for at dele adgang til annoncekonti og firma sider med din nye partner. Dit Business Managers ID kan findes ude i venstre side under din Business Managers navn.

Når en Business Manager tager ejerskab over en annoncekonti, kan man kun administrere adgangen gennem Business Manageren. Indstillinger for fakturering og data/API integration vil stadig skulle administreres fra annoncekontien. Rapportering af performance på annoncer er ligeledes stadig på annoncekontien. Der kan være tale om en mulig rapporteringsmulighed på Business Manageren i fremtiden.

Hvis du har behov for at fjerne en annoncekonti eller stoppe med at dele adgang med en partner, skal dette gøres med hjælp fra LinkedIn Support:
https://www.linkedin.com/help/linkedin/solve

Hvor funktionsdygtig er LinkedIn’s Business Manager i øjeblikket?

LinkedIn’s nye Business Manager er i øjeblikket kun i sin beta form, hvilket betyder, at det kun er en udvalgt gruppe af funktioner, der er blevet udgivet. Det betyder også, at Business Manageren endnu ikke har opnået sit fulde potentiale, som den unægteligt kommer til i fremtiden.

Det er svært at forudsige, hvad LinkedIn’s Business Manager præcist vil kunne blive til i fremtiden. Men taget udviklingen af andre sociale medier og deres dertilhørende Business Managers i betragtning, ville det være nærliggende for LinkedIn at udrulle et mere omfattende funktionssæt til annoncering, målretning, analyse, rapportering og samarbejde for at kunne konkurrere med mulighederne på andre platforme.

Hvis LinkedIn har en målsætning om at ramme niveau med de mest brugte sociale mediers annonceringsplatforme, så kunne nye tiltag meget vel være i muligheder som automatisering af annoncering og avancerede målretningsmuligheder. Et eksempel på dette er Facebooks Advantage+ kampagner, som gør brug af indlært data og AI til at optimere kampagner for at opnå de bedste resultater.

Denne Betaversion har tydeligt haft et større fokus på at give mulighed for en overskuelig platform, der giver et overblik over alle LinkedIn’s markedsføringsmuligheder. Dette betyder dog også, at vi i nærmeste fremtid nok vil se flere funktioner og mulige fordele ved at bruge LinkedIn’s Business Manager, mens denne er under udvikling.

Louise Conradsen

CMO & Partner

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

NYHEDSBREV

FÅ HANDS-ON TIPS I DIN INDBAKKE

KONTAKT OS

SKAL VI TAGE DIN DIGITALE STRATEGI TIL DET NÆSTE NIVEAU?

Hos ASENTO brænder vi for at skabe resultater for vores kunder. Er du klar til at tage din digitale marketing til det næste niveau? Så er vi klar til at gå det ekstra skridt for at få det til at lykkes.

Cookie-indstillinger