PARAMETERET “FBCLID” PÅVIRKER GOOGLE ANALYTICS: HVORDAN FJERNER DU DET?

Facebook

Vi guider dig!

Har du lagt mærke til, at der er flere sider i din content rapport i Google Analytics, som indeholder et parameter, der hedder fbclid? Vi forklarer herunder, hvad parameteret gør og giver dig en kort guide, der hjælper med at fjerne dette parameter fra din konto i løbet af få minutter.

indholdsfortegnelse

Hvad er fbclid?

Fbclid er et parameter, der vil få den samme side på din hjemmeside, eksempelvis din kontaktside, til at optræde som to forskellige sider i målingerne af data på din Google Analytics. Denne dublering medfører, at det kan være svært at få et ordentligt overblik over data for de enkelte sider på din hjemmeside, da dataen vil være spredt ud over forskellige links pga. det omtalte parameter.

Her er et eksempel på, hvordan links med fbclid fremgår i Google Analytics:   

Facebook har tilføjet parameteret fbclid på alle udgående links fra deres side. Så hver gang du deler et link til din hjemmeside på Facebook, så vil dette parameter automatisk blive tilføjet på linket, når nogen klikker på det.

Hvordan fjerner jeg det?

Heldigvis er det både nemt og hurtigt at fjerne parameteret fbclid fra din Google Analytics. Det er ikke en løsning, som skal gentages løbende, eller som skal implementeres på alle dine sider. Når du nu ændrer indstillingerne med denne guide, så vil du ikke opleve problemer med parameteret fremover.

Først logger du ind på din Google Analytics konto, og herefter vælger du, hvilket “View” du vil have fjernet parameteret fra. Herefter skal du trykke på tandhjulet nede i venstre hjørne, hvor der står “Administrator”. Når du har klikket på den, så ser din side sådan ud:

Når du lander på den side, skal du klikke på “Indstillinger for visning”, hvor du bliver sendt hen på en side, hvor du kan fjerne parameteret fra hele din Google Analytics. Siden ser således ud:

Her indtaster du selv fbclid i feltet, hvor der står “Ekskluder forespørgselsparametre for webadresse”. Når du har gjort dette, så scroller du ned og trykker på “Gem”.

Denne lille rettelse medfører, at al trafik til din hjemmeside, der fremadrettet kommer fra links på Facebook, ikke længere indeholder parameteret fbclid. Dine data vil derfor være mere overskuelige, da de ikke længere bliver dubleret ud på flere forskellige links, men beholder det originale link.

Vi håber, at guiden var til nytte, så du fremover kan holde overblikket i Google Analytics.

Rikke S.F. Simonsen

Head of Paid Social

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

NYHEDSBREV

FÅ HANDS-ON TIPS I DIN INDBAKKE

KONTAKT OS

SKAL VI TAGE DIN DIGITALE STRATEGI TIL DET NÆSTE NIVEAU?

Hos ASENTO brænder vi for at skabe resultater for vores kunder. Er du klar til at tage din digitale marketing til det næste niveau? Så er vi klar til at gå det ekstra skridt for at få det til at lykkes.

Cookie-indstillinger