GOOGLE TAG MANAGER: DEN ULTIMATIVE GUIDE [2024]

Tracking

Mål effekten af din marketingindsats og optimer dit datagrundlag ved hjælp af Google Tag Manager. I vores 2024-udgave af den ultimative Google Tag Manager guide får du en grundforståelse for, hvad Google Tag Manager er, og hvordan du aktivt kan bruge værktøjet til at måle og evaluere din performance.

Når du har læst indlægget, vil du være i stand til, at:

  1. Oprette din egen Google Tag Manager
  2. Opsætte tags og triggers og oprette mål i Google Analytics
 

indholdsfortegnelse

Hvad er Google Tag Manager?

Google Tag Manager (GTM) er et værktøj, der fungerer som et bindeled mellem din hjemmeside og dine analyseværktøjer og annonceplatforme som bl.a. Google Analytics 4 og Google Ads.

Med Google Tag manager kan du bl.a. måle antal besøgende på dit website, henvendelser via kontaktformularer, tilmeldinger til nyhedsbrev, opkald og Ecommerce i form af transaktioner og omsætning på din webshop.

Alt den data som samles op af Google Tag Manager, kan herefter sendes videre til Google Analytics, Facebook Ads, Pinterest Ads og mange andre programmer.

Hvad er Google Tag Manager?

Hvorfor skal du bruge Google Tag Manager?

Du skal bruge Google Tag Manager til at få et fuldt overblik over dine konverterings mål, og hvis du samtidig ønsker at samle det hele ét sted. Google Tag Manager gør det nemlig muligt at samle alle dine opsætninger af mål i ét og samme system. Herefter sendes oplysningerne videre til Google Analytics, Facebook Ads, Google Ads osv. Når først du har defineret dine mål i Tag Manager, kan du bruge dem i sammenhæng med de marketing kanaler, som du arbejder med

Hvordan kommer du i gang med Google Tag Manager?

Gennem 3 steps får du en grundig forståelse for, hvordan du bruger Google tag Manager:

Step 1: Opsætning af Google Tag Manager Konto + Konfiguration

Step 2: Opsætning af triggers til sporing af trafik og events

Google Tag Manager – Opbygning

Google Tag Manager er bygget op på den måde, at man har Tags, Triggers og Variabler. Alle tre funktioner spiller en rigtig vigtig rolle ift. at kunne spore præcis på din hjemmeside.

google tag manager opbygning

Tags – Hvad er tags?

Tags er selve bindeledet mellem din hjemmeside og dine analyseværktøjer/annonceplatforme.

Google Tag Manager har gjort forarbejdet og udviklet Tags til en stor del af de forskellige annonceplatforme og analyseværktøjer, som bliver brugt i dag.

Tags skal konfigureres, så de sender de rigtige data videre. Selve konfigurationen af Tagget bestemmer altså, om det er sidevisninger, henvendelser eller Ecommerce som spores, og hvor den data skal sendes hen.

Triggers – Hvad er triggers?

Triggers er dem, som gør det muligt at sende et signal om, at der eksempelvis er kommet en besøgende ind på din hjemmeside, eller at du har fået et opkald via din hjemmeside. Igen har Google Tag Manager gjort forarbejdet og udviklet forskellige Triggertyper, som frit kan bruges.

Variabler – Hvad er variabler?

Variabler er funktioner, som henter dynamiske data ind fra din hjemmeside. Variabler bruges i flere henseender. Primært bliver de brugt til at konfigurere Triggers. Uden variabler vil en trigger ikke fungere. Derudover kan de bruges til automatisere et større manuelt stykke arbejde i Google Tag Manager.

Eksempelvis kan variabler bruges til at oprette Google Analytics’ UA kode, så du ikke skal indtaste koden manuelt hver gang.

Step 1: Sådan opsætter du Google Tag Manager

7 simple steps til opsætning af Google Tag Manager konto

  1. Følg linket: tagmanager.google.com
  2. Klik på “Opret konto”
  3. Udfyld “Kontonavn” og vælg det land, din virksomhed befinder sig i.
  4. Indtast domænenavnet i “Containernavn” og vælg “Web”
  5. Klik herefter på “Opret”
  6. Når dette er gjort, får du vist to scripts, som skal implementeres i henholdsvis starttag ogtag.
Opsætning af Google tag Manager

tag:

Opsætning af Google tag Manager

tag:

7. Klik herefter “Indsend”, “Offentliggør” og “Fortsæt”.

Nu er du klar til at sætte sporing af trafik op samt mål for konverteringer!

Konfiguration af Google Tag Manager

Tilføj variabler

Næste step er at tilføje de mest brugte Variabler. Google Tag Manager har i forvejen indbyggede Variabler, som du kan tilføje. GTM har på forhånd tilføjet enkelte for dig, men jeg anbefaler, at du også tilføjer alle Klik-variabler.

  1. Klik på “Variabler”
  2. Klik på “Konfigurer”

Sæt flueben ved alle under Klik:

  • Click Element
  • Click Classes
  • Click ID
  • Click Target
  • Click URL
  • Click Text
variabler i Google Tag Manager

Step 2: Opsætning af triggers til sporing af trafik og events

3 steps – Opsæt sporing af trafik og sporing af henvendelser på e-mail via Google Tag Manager og Google Analytics

Hvad er Events?

Events er interaktioner eller hændelser, der finder sted på dit website, som f.eks. klik på en knap, scroll på en side eller visning af en video. GTM “lytter” konstant til disse events for at vide, hvornår en bestemt handling forekommer på sitet.

Hvad er Triggers?

Triggers er de regler, du sætter op i GTM, der bestemmer, hvornår et bestemt Tag skal aktiveres baseret på de events, der sker.

For eksempel kan du oprette en Trigger, der aktiverer et Tag, hver gang en bruger klikker på en bestemt knap. Triggers kan være specifikke (f.eks. klik på en bestemt knap) eller generelle (f.eks. alle sidevisninger).

Triggers sørger for, at de rigtige Tags affyres på de rigtige tidspunkter, hvilket gør dataindsamlingen præcis og relevant for dine marketingbeslutninger.

Vi opsætter sporing på følgende events:

  • Sidevisninger (page_view)
  • Klik på telefonnummer
  • Klik på email
  • Download PDF
  • Henvendelser via Kontaktformular
  • Ecommerce(view_item, add_to_cart, view_cart, begin_checkout og purchase)

Triggers til sporing af trafik

Der findes forskellige Triggers til sporing af trafik. Disse Triggers bliver oftest benyttet i forbindelse med opsætning af Konfigurationstagget til den enkelte platform samt ved sporing af trafik.

Jeg viser de to mest benyttede Triggers herunder:

  • All pages: Aktiveres ved hver sidevisning (Anbefales, da samtykke nu kan styres under Tags)
  • Cookie Consent event: Event sendt fra Cookie pop-up(Tidligere anbefalet inden ny samtykke funktion i GTM.)

Trigger 1: All pages – anbefalet metode efter ny samtykke funktion i GTM

All pages er allerede oprettet som standard i GTM, så den kan vi benytte uden at skulle ændre noget. Det er den simple løsning til at opsætte sporing af trafik på dit website. Vi bruger denne metode i bogen.

Trigger 2: Cookie Consent event

Cookie Consent events giver dig en mulighed for kun at spore trafik, ud fra events der sendes ved samtykke. Dette er den tidligere metode man benyttede, før den nye samtykkefunktion under det enkelte Tag kom frem i GTM. Det er fortsat en metode der bruges og virker, men vi benytter den nye metode her i bogen.

Har du et af følgende Cookie-moduler på din side, så sendes der et event ved accept af cookies:

Triggers til sporing af Events

Som nævnt tidligere, så kan vi bruge GTM til at spore specifikke handlinger på dit website eller din webshop. Handlinger og adfærd kaldes på GTM-sprog events. Events kan deles op i to grupper:

  • Adfærdshændelser: Events, der skaber indirekte værdi
  • Konverteringshændelser: Events, der skaber direkte værdi

Adfærdshændelser giver en forståelse for, hvordan brugerne benytter dit website eller din webshop. Adfærdshændelserne giver dig blandt andet en indsigt i, hvad du kan gøre for at forbedre brugeroplevelsen på siden generelt.

Konverteringshændelser giver dig indsigt i den generelle performance på dit website eller din webshop. Konverteringshændelser er også defineret som events i GTM, men vil senere skulle markeres som konverteringer. Dette sker dog først efter opsætningen i GTM og begrænser sig til at være et valg, du skal foretage i den enkelte annonceadministrator – f.eks. Google Analytics 4, Google Ads eller Meta.

Konverteringshændelser er de handlinger, som kommer tættest på det, der skaber direkte værdi for din forretning.

Opsætning af Event Triggers

Trigger til Klik på opkald

  1. Klik på “Triggers”
  2. Opret en ny Trigger
  3. Klik på “Triggerkonfiguration”
  4. Vælg “Klik – Kun links”
  5. Sæt Triggeren til “Nogle linkklik”
  6. Vælg “Click URL”, som er den variabel, du oprettede i starten af guiden
  7. Vælg “indeholder” og Indtast ”tel:” da alle klikbare telefonnumre indeholder “tel:” i URL’en.
    • Eksempel: tel:+4560127046

Færdig opsætning

Trigger til opkald event
Trigger til Klik på email
  1. Klik på “Triggers”
  2. Opret en ny Trigger
  3. Klik på “Triggerkonfiguration”
  4. Vælg “Klik – Kun links”
  5. Sæt Triggeren til “Nogle linkklik”
  6. Vælg “Click URL”
  7. Vælg “indeholder” og Indtast ”mailto:” da alle klikbare emails indeholder dette i URL’en
    • Eksempel: mailto:bsn@asento.dk
  8. Navngiv Triggeren og klik “Gem”

Færdig opsætning

Trigger til email event
Trigger til Download PDF
  1. Klik på “Triggers”
  2. Opret en ny Trigger
  3. Klik på “Triggerkonfiguration”
  4. Vælg “Klik – Kun links”
  5. Sæt Triggeren til “Nogle linkklik”
  6. Vælg “Click URL”
  7. Vælg “indeholder” og Indtast ”.pdf” da alle uploadede PDF dokumenter indeholder .pdf i URL’en
  8. Navngiv Triggeren og klik “Gem”

Færdig opsætning

Trigger til download pdf event
Trigger til Kontaktformular
  1. Klik på “Triggers”
  2. Opret en ny Trigger
  3. Klik på “Triggerkonfiguration”
  4. Vælg “Sidevisning”
  5. Sæt Triggeren til “Nogle sidevisninger”
  6. Vælg “Page URL”
  7. Vælg “er lig med” og Indsæt den eksakte URL man lander på, efter brugerne udfylder formularen
  8. Navngiv Triggeren og klik “Gem”

Færdig opsætning

Opsætning af Tags

Tags er bindeleddet mellem websitet eller webshoppen og de analyse- og marketing platforme, vi arbejder med. Tags gør det muligt at sende den rette data til den rette platform, og uanset platform vil vi kunne gøre brug af de samme Triggers.

GTM gør det dermed overskueligt og effektivt, og det sikrer, vores marketingaktiviteter måles korrekt og ens på tværs platformene.

Vi opsætter sporing til følgende platforme:

  • Google Analytics 4
  • Google Ads
  • Meta Ads

Variabler under Tags

Variabler har vi tidligere brugt i forbindelse med opsætning af Triggers. Men Variabler kan også bruges til andet end at definere, hvor og hvornår en Trigger skal aktivere et Tag.

Variabler kan også bruges til at sende specifik data med vores events i vores Tag opsætning. Dette bliver oftest brugt til Google Analytics 4, men der er også tilfælde, hvor vi benytter Variabler til Google Ads og Meta.

For eksempel vil vi i forbindelse med et event, hvor brugerne downloader en PDF, kunne sende {{Click URL}} variablen med, og dermed få at vide, hvilke PDF’er, der bliver downloadet.

Og som nævnt tidligere, kan vi også oprette vores egne Variabler ud fra et dataLayer.push script. Dette demonstreres ved ecommerce Tag opsætningerne.

Jeg viser, hvilke Variabler, der er relevante at benytte til det enkelte Tag!

Opsætning af GA4 Tags

Vi starter med at opsætte tracking til Google Analytics 4. Idet vi har alle Triggers på plads, skal vi blot oprette alle Tags og tilføje den korrekte Trigger. Vi starter med at opsætte Konfigurationstagget til Google Analytics 4, som samtidig sporer trafik.

Opret GA4 konfigurationstag

Konfiguration og sporing af trafik til Google Analytics 4:

  • Klik på “Tags”
  • Opret nyt tag ved at klikke “Ny”
  • Klik på “Tag Konfiguration” og vælg “Google Analytics” efterfulgt af “Google-tag”
  • Indtast dit Measurement ID fra GA4 (G-XXXXXXXXXX)*
  • Åben konfigurationsindstillingerne og “Tilføj parameter”
    • Skriv “send_page_view” i første felt “Konfigurationsparameter”
    • Skriv “true” i andet felt “Værdi”

Tagkonfigurationen

Tilføj din Trigger

Vi kan vælge at spore på hele dit website på 2 måder. Enten med den indbyggede Trigger “All Pages” eller bruge din egen oprettede Trigger, som kun aktiveres ved samtykke.

  • Klik på “Triggers” under Tagget du lige har konfigureret
  • Vælg “All pages”
  • Navngiv herefter Tagget og klik “Gem”

Nu er Tagget og Triggeren oprettet for sporing af trafik til GA4. Vi mangler kun at publicere vores ændringer – men det kommer vi til!

Konfigurationstag og page_view event til GA4

Google Analytics 4 Event Tags

Principperne for at sende event data er meget lig de samme, uanset hvilket event, der er tale om. Forskellen ligger i eventnavnet og i de ekstra parametre, vi ønsker at sende med.

Herunder tager vi udgangspunkt i eventet “Opkald“:

GA4 opkald event

  • Opret nyt Tag ved at klikke “Ny” under Tags
  • Klik på “Tag Konfiguration” og vælg “Google Analytics” efterfulgt af “Google Analytics: GA4-hændelse”
  • Indtast eller vælg din nye konstant med dit Measurement ID
  • Indtast “Hændelsesnavn” → “Opkald”
  • Tilføj evt. “Hændelsesparamter” som “Click URL” og “Page URL”

Tagkonfigurationen

ga4-opkald-event

Vi har opsat to hændelsesparametre, hvor vi trækker {{Click URL}} og {{Page URL}}. Dette giver os følgende indsigt for dette event:

  • Hvilke telefonnumre, brugerne klikker på
  • Hvilken landingsside, der skabte det enkelte event

Tilføj Trigger for Opkald eventet

Vi har på forhånd bygget vores opkald Trigger, så den skal vi blot tilføje!

  • Klik på “Triggers” under dit Tag
  • Vælg “Opkald Triggeren”
  • Navngiv herefter Tagget som ønsket.

Opkald event til GA4

ga4-opkald-event-og-trigger

Step 3: Find Events i Google Analytics 4

3 steps – Opsæt sporing af trafik og sporing af henvendelser på e-mail via Google Tag Manager og Google Analytics

Når opsætningen i GTM er publiceret, og du begynder at spore dine besøgende, så vil der – ved første event registreret – blive sendt data til GA4.

Du finder dine events i GA4 under Administrator og Events. Det er også herunder, du kan slå det enkelte event til som en “konvertering”.

Det vil jeg anbefale, at du gør ved de events, som giver direkte værdi i forretningen.

For eksempel vil henvendelser via en kontaktformular være et event, som formentlig skal ændres til en konvertering, da den type henvendelser ofte leder til reel værdi i forretningen.

Ved webshops er det naturligvis Køb (Purchase), som er den vigtigste konvertering. Purchase eventet er som standard slået til som en konvertering, så her behøver du ikke gøre noget.

Herunder ser du, hvor du finder dine events og hvordan du markerer som en konvertering i GA4.

Link til visuel guide: https://xd.adobe.com/embed/219bef70-ad24-4526-4550-7079af9c5677-57aa/?fullscreen

JEG HAR GJORT EN GRATIS GTM TEMPLATE FIL KLAR TIL DIG

GA4 setup i Google Tag Manager klar til implementering

Download og udpak nedenstående fil og upload til din Google Tag Manager:

ga4-events.json.zip

Hvordan kan du forbedre dit datagrundlag yderligere?

Server-Side Tracking er efterhånden ikke til at komme udenom, når det kommer til tracking af performance.
Læs mere om Server-Side Tracking

Benjamin Speedtsberg

Head of Search & Partner

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

NYHEDSBREV

FÅ HANDS-ON TIPS I DIN INDBAKKE

KONTAKT OS

SKAL VI TAGE DIN DIGITALE STRATEGI TIL DET NÆSTE NIVEAU?

Hos ASENTO brænder vi for at skabe resultater for vores kunder. Er du klar til at tage din digitale marketing til det næste niveau? Så er vi klar til at gå det ekstra skridt for at få det til at lykkes.

Cookie-indstillinger