Google Consent Mode v2 [2024 GUIDE]

Google Ads

Forstå Google Consent Mode v2 – en guide til effektiv dataindsamling 

I slutningen af november 2023 introducerede Google den opdaterede version, Google Consent Mode v2, som bygger videre på den originale Consent Mode.

Nu – i 2024 – er det afgørende, at alle annoncører har implementeret Consent Mode v2 for at kunne fortsætte med at bruge Google Ads effektivt. Google har tidligere advaret om, at funktioner som remarketing ikke længere vil være tilgængelige for dem, der ikke har implementeret Consent Mode v2 på deres hjemmesider eller mobilapps.

Læs vores guide til at forstå Google Consent Mode v2, konsekvenserne af udrulningen og hvordan du implementerer Google Consent Mode V2 i dit setup. 

Consent Mode V2

indholdsfortegnelse

Google Consent Mode v2 er et avanceret værktøj, der hjælper virksomheder med at overholde databeskyttelseslovgivning samtidig med, at de optimerer deres digitale markedsføringsindsats. Google Consent Mode v2 justerer, hvordan Google-tjenester fungerer baseret på brugernes samtykkestatus og er designet til at hjælpe virksomheder med at overholde GDPR og andre databeskyttelseslove.

HVAD ER GOOGLE CONSENT MODE V2?

Google Consent Mode v2 er en opdatering af Googles platforme, der gør det muligt at tilpasse dataindsamlingen baseret på, om brugeren har givet samtykke. Værktøjet gør det muligt for virksomheder at indsamle anonymiserede data, selv når brugerne ikke giver samtykke til cookies, hvilket kan være nyttigt for at forbedre annoncerings- og analyseindsatser.

Google Consent Mode V2 giver virksomheder mulighed for at tilpasse funktionaliteten af Google-tags i overensstemmelse med brugernes samtykke til ads og analytics-cookies. Dette sikrer, at sporing i forbindelse med annoncer og kampagner kun udføres med brugerens samtykke, som tydeligt angives gennem Consent Mode V2.

HVOR MANGE ER GOOGLE CONSENT MODE V2 RELEVANT FOR?

Ifølge en undersøgelse fra Cookie Information er det ca. 84% af danske websites, der ikke har en korrekt implementering. Derudover har 71% af de danske websites endnu ikke implementeret Consent Mode v2. Der er altså en stor andel danske websites, der lige nu ikke får maksimal værdi ud af deres investerede annoncekroner.

HVAD RISIKERER DU VED IKKE AT IMPLEMENTERE GOOGLE CONSENT MODE V2?

  • Deaktiveret konverteringssporing: Hvis Google Consent Mode V2 ikke implementeres korrekt, risikerer du at miste kontrollen over, hvad din annoncering giver af værdi på Google Ads. Samtidig risikerer du at svække dine kampagners effektivitet, når der målrettes efter konverteringer.
  • Deaktiverede remarketing-lister: Google har strenge retningslinjer for, hvordan data skal håndteres for at beskytte brugernes privatliv. Hvis en virksomhed ikke følger disse retningslinjer ved at undlade at implementere Google Consent Mode v2, kan Google automatisk deaktivere dine remarketing-lister for at sikre overholdelse af deres politikker.
  • Deaktiverede annoncekonti: Uden implementering af Google Consent Mode V2 kan du i yderste konsekvens risikere, at dine konti deaktiveres.

HVAD ER FORDELENE VED GOOGLE CONSENT MODE V2?

  • Overholdelse af lovgivning: Google Consent Mode v2 hjælper virksomheder med at overholde gældende databeskyttelseslove ved kun at indsamle data, når brugeren har givet samtykke.
  • Optimeret dataindsamling: Selv uden samtykke kan Google Consent Mode v2 indsamle anonymiserede data, der kan bruges til at forbedre marketingstrategier.
  • Forbedret brugeroplevelse: Ved at respektere brugernes valg og privatliv kan virksomheder opbygge tillid og forbedre brugeroplevelsen på deres hjemmeside.
  • Smarte annonceringsstrategier: Anonymiseret data kan bruges til at optimere Google Ads og andre digitale kampagner.

IMPLEMENTERING AF GOOGLE CONSENT MODE V2

Nye funktioner i Google Consent Mode V2

Consent Mode har hidtil brugt to parametre – analytics_storage og ad_storage. Consent Mode tilpasser også Googles algoritmer, så de tager højde for brugernes valg af samtykke og gør det muligt at gendanne konverteringsdata, der ellers ville gå tabt ved afvisning af cookies samt sende vigtige hashed data til Google Ads. Disse parametre angav, om brugerne gav samtykke til henholdsvis analytics-cookies og ads-cookies.

Nu har Google introduceret to nye parametre til de eksisterende i Consent Mode V2. Når du implementerer Consent Mode V2, er det vigtigt at give samtykke til følgende to parametre:

  • ad_user_data

Dette parameter styrer, om brugerdata kan sendes til Google til reklameformål.

  • ad_personalization

Dette parameter styrer, om personliggjort annoncering (remarketing) kan aktiveres.

For at bevare kvaliteten af dine målgrupper og målinger i Google Ads er det afgørende at sikre en korrekt implementering af Consent Mode V2. Hvis disse to nye parametre ikke er ‘granted’, vil det ikke være muligt at oprette specifikke målgrupper og anvende personaliseret annoncering på Google Ads.

Manglende implementering vil også have en negativ indvirkning på din konverteringssporing.

De nye parametre er specifikt designet med fokus på at styrke brugerens privatliv. Så vær proaktiv og sikre en optimal oplevelse ved at omfavne Consent Mode V2.

To Implementeringsmuligheder

Google Consent Mode tilbyder to niveauer af implementering – Basic og Advanced

Basic Consent Mode sætter et fuldstændigt stop for tags, og ingen oplysninger indsamles til analyse- eller annonceformål, før brugeren giver sit samtykke. Dette niveau sikrer, at dataindsamling kun sker, når brugerne tillader det.

Advanced Consent Mode løfter sløret for en mere intelligent tilgang. Den tillader indsamling og deling af visse oplysninger om brugerne, før de træffer et samtykkevalg, alt imens det undlader at anvende cookies til at opbevare personoplysninger. Dette giver en mere nuanceret tilgang til dataindsamling uden at gå på kompromis med brugernes privatliv.

Uden implementering af Consent Mode V2 vil dataindsamlingen af EØS-brugere på platforme som Google Ads og GA4 ophøre efter marts 2024. Dette vil have en direkte negativ indvirkning på målgruppelister, remarketing, tracking og rapportering.

Google Consent Mode V2

Mangler du Consent Mode V2, vil dine budalgoritmer køre på tvivlsomme data, og dit budget vil blive anvendt betydeligt mindre effektivt. Det er afgørende at forstå, at kvaliteten af dine indsamlede data direkte påvirker effektiviteten af dine markedsføringskampagner og strategier.

Ved at integrere Google Consent Mode v2 kan virksomheder skabe en datadrevet strategi, der både respekterer brugernes privatliv og optimerer deres markedsføringsindsatser. Dette værktøj sikrer, at dataindsamlingen er i overensstemmelse med lovgivningen og samtidig effektiv.

Cookie banner er et krav

For at drage fuld fordel af Google Consent Mode V2 er det essentielt at implementere et velfungerende cookie-banner på din hjemmeside og/eller mobilapplikation. Dette kræver integration af en Consent Management Platform (CMP) eller en intern løsning, du bygger fra bunden, der ikke kun opfylder Googles standarder, men også overholder kravene i GDPR og ePrivacy-direktivet. 

Cookie-banneret udgør hjertet i din overholdelse af Consent Mode V2. Dets integration med CMP’en sikrer ikke kun, at din app eller hjemmeside overholder Googles krav, men det giver også brugerne mulighed for at træffe informerede valg om deres privatlivsindstillinger.

En velfungerende CMP er ikke blot et teknisk krav, men en nødvendighed for at opretholde troværdigheden og integriteten af din virksomhed. CMP’en fungerer som en mellemmand mellem din hjemmeside eller app, brugeren og Google. Den sikrer, at brugerne let kan afgive eller tilbagekalde deres samtykke og præcist angive deres præferencer i forhold til ads og analytics-cookies.

KONKLUSION

I 2024 er korrekt implementering af Google Consent Mode V2 nærmest altafgørende for fortsat brug af Google Ads. Et velfungerende cookie-banner og en tilpasset CMP er nøglen til en problemfri overgang.

Sørg for, at din virksomhed er i overensstemmelse med de seneste krav og skab tillid blandt dine brugere ved at tilbyde klarhed og valgmuligheder gennem et effektivt cookie-banner. Dermed kan du ikke kun opfylde de nødvendige standarder, men også opretholde et positivt forhold til dine brugere.

HJÆLP TIL OPSÆTNING AF GOOGLE CONSENT MODE V2

Hvis du selv ønsker at prøve kræfter med implementeringen af Google Consent Mode v2, anbefaler vi dig at anvende Google Tag Manager. I vores seneste version af Google Tag Manager bogen, giver vi dig en step-by-step guide til, hvordan du opsætter Google Consent Mode v2 Advanced. Du kan downloade bogen her.

Du kan også læse Googles egen guide til implementering her.

Hvis du har behov for yderligere rådgivning og implementering, er du velkommen til at kontakte os her.

Anel Sacic

Head of Google Ads & Partner

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

NYHEDSBREV

FÅ HANDS-ON TIPS I DIN INDBAKKE

KONTAKT OS

SKAL VI TAGE DIN DIGITALE STRATEGI TIL DET NÆSTE NIVEAU?

Hos ASENTO brænder vi for at skabe resultater for vores kunder. Er du klar til at tage din digitale marketing til det næste niveau? Så er vi klar til at gå det ekstra skridt for at få det til at lykkes.

Cookie-indstillinger