GOOGLE ANALYTICS 4 ERSTATTER UNIVERSAL ANALYTICS

Tracking

Den 1. juli 2023 lukker Universal Analytics og bliver erstattet af det nye Google Analytics 4.

Dette betyder, at der ikke længere behandles data i Universal Analytics herefter.

Herunder giver vi dig den viden, du skal bruge for at rykke over i Google Analytics 4 (GA4) samt, hvad du skal være opmærksom på.

indholdsfortegnelse

Vær klar til skiftet fra den 23. juli 2023

Det betaler sig at være en early-bird!

Vejledende tjekliste du skal have styr på inden juli 2022

Der er flere tiltag, som du allerede nu kan gå i gang med for at være klar til (GA4), og det vil være en stor fordel at være på forkant med tingene allerede nu!

• Opret GA4 inden juli 2022

Hvis du ikke allerede har gjort det, så skal du sørge for at få oprettet GA4 inden juli 2022. På den måde vil du fortsat have mulighed for at sammenligne din marketing performance med sidste år, når vi rammer juli 2023.

Sådan opretter du en GA4 konto
  • Gå ind på analytics.google.com
  • Klik på “Administrator “(tandhjulet nederst i venstre hjørne)
  • Under ejendom klikker du på “Opret ejendom”
  • Indtast dine oplysninger og godkend betingelserne

Du vil få et ID, som anbefales bliver implementeret med Google tag Manager (Eks: G-GHVKWQ8L0C). Sørg for at ekskluder internt trafik samt andet, som du tidligere har gjort i Universalt Analytics

• Opsæt dine KPI’er som konverteringer i Google Analytics 4

Sørg for at opsætte alle dine konverteringer, som du har i Universal Analytics, så disse også tæller med fra start i GA4!

Hvis du ikke allerede benytter Google Tag Manager, så anbefales det, at du begynder at kigge i den retning og får opsat alle konverteringer den vej igennem. Google anbefaler denne metode, og det befrier dig for en masse tid, som kan bruges på andre opgaver.

• Opsæt Ecommerce Tracking til GA4 (Gælder kun webshops) 

Via DataLayer push og Google Tag Manager

Har du en webshop, så anbefales det, at du får gjort din side klar til at kunne sende data til Google Tag Manager via dataLayer.push scripts. Og herfra kan du opsætte Ecommerce tracking til GA4.

Download vores E-bog om Google Tag Manager og få mere viden omkring tracking af konvertering, dataLayer.push og Ecommerce tracking. 

Download Danmarks første Google Tag Manager e-bog 📖

Du får 83 siders læring og vejledning. Alt vi skal bruge er dit navn og e-mail herunder.  Få e-bogen tilsendt

• Sørg for at ændre opbevaringen af hændelsesdata

Der er ekstra stort fokus på privacy, og som standard er opbevaring af hændelsesdata sat til 2 måneder. Vi anbefaler, at du ændrer denne til 14 måneder.

• Opsæt de rapporter, som du skal bruge for at aflæse data

Med GA4 har du mulighed for at oprette dine egne rapporter med netop de informationer, som du har brug for. Det kan være en fordel at sætte sig ind i dette og opsætte de rapporter, som du skal bruge, inden skiftet er helt endeligt.

• Google Ads kontoen skal kobles med GA4

Google Ads performer ud fra machinelearning af den data, som platformen bliver fodret med fra Google Analytics. Derfor er det vigtigt, at du får koblet din konto med GA4.

Det er muligt at have koblet både Universal Analytics og GA4 på samme tid, så du kan fortsat køre din annoncering på samme måde som tidligere, men det anbefales, at du skifter brugen af Universal Analytics ud med GA4 i forbindelse med din annoncering.

  • Gå til Administrator i GA4
  • Klik på Google Ads-links
  • Klik på “Link” og vælg din konto og klik “Bekræft”
  • Klik herefter på “Næste” efterfulgt af “Send”

Nu er koblingen oprettet, og du skal efterfølgende importere dine konverteringer i Google Ads

  • Gå til ads.google.com
  • Klik på “Værktøjer og indstillinger” og vælg “Konverteringer” under Måling
  • Klik “Ny konverteringshandling” og herefter “Importer”
  • Klik på GA4 i listen og vælg “Web”
  • Vælg dine konverteringer og klik “Importer og fortsæt”

Du har nu importeret dine konverteringer fra GA4

• UTM-tags skal tilpasses, så de passer til Channels (Kan ikke tilpasses i GA4 efterfølgende)

Sørg for at dine UTM-tags er tilpasset GA4. Du kan bruge følgende værktøj til dette: ga-dev-tools.web.app/ga4/campaign-url-builder/. Dette er kun nødvendigt, hvis du har brugt UTM-tags tidligere.

• Begynd at brug Google Analytics 4

Den bedste måde at vænne sig til nye ting er at tage det til sig. Det anbefales også her!

Du har indtil juli 2023 til at blive bekendt med GA4 og de nye funktioner, som ligger heri. Derudover kræver det en god forståelse for værktøjet for at kunne bruge det i det daglige samt ift. at skulle annoncere via Google Ads og andre marketing kanaler

Vi har siden 2021 oprettet GA4 for alle vores kunder og integreret platformen med Google Ads, Google Data Studio samt opsat alt tracking til GA4 med Google Tag Manager, både ift. konverteringer og Ecommerce(dataLayer.push)

Har du brug for hjælp til at opsætte GA4 og integrere platformen med Google Ads samt alt derimellem, så er du velkommen til at kontakte os.

Benjamin Speedtsberg

Head of Search & Partner

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

NYHEDSBREV

FÅ HANDS-ON TIPS I DIN INDBAKKE

KONTAKT OS

SKAL VI TAGE DIN DIGITALE STRATEGI TIL DET NÆSTE NIVEAU?

Hos ASENTO brænder vi for at skabe resultater for vores kunder. Er du klar til at tage din digitale marketing til det næste niveau? Så er vi klar til at gå det ekstra skridt for at få det til at lykkes.

Cookie-indstillinger