Fra og med september får annoncører, der løbende overtræder annoncepolitikker, altså konsekvenser som fx konto-pauser og permanente suspenderinger. Google har længe afvist annoncer, som overtræder reglerne, men konsekvenserne var ellers milde eller ikke-eksisterende.
I sin meddelelse fra juli siger Google følgende:
“Hos Google gør vi en stor indsats for at skabe en tillidsvækkende annonceoplevelse for både brugere, annoncører og udgivere, og formålet med vores Google Ads-politikker er at forhindre visning af skadelige annoncer eller annoncer, der ikke er sikre, på vores platforme.”
Hvis du er bekendt med Google Ads afvisninger, så kommer de 3 specifikke politikker, som Google udruller strafklipsystemet med de kommende tre måneder, ikke som et chok for dig: Muliggørelse af bedragerisk adfærd, Ikke-godkendte lægemidler, og Farlige produkter eller tjenester. Systemet vil løbende blive udvidet, så med tiden vil der blive tilføjet yderligere politikker. Alle annoncører vil få besked, hver gang systemet med strafklip udvides til nye politikker.
Sådan fungerer strafklipsystemet
Den første afvisning du får, for at overtræde én af de tre nævnte politikker, er en “advarsel”. Det vil ikke give nogen straf, men blot påvirke de afviste annoncer (de vil blive afvist, indtil du ændrer dem). Hvis du fortsat overtræder den samme politik, vil du indgå i et advarselssystem, der påvirker hele din konto.
Første strafklip
Den første advarsel vil du modtage, hvis dine annoncer overtræder den samme politik, som du tidligere blev advaret om, inden for 90 dage efter den første afvisning. Dette vil resultere i en midlertidig suspendering af din konto i 3 dage – hvilket betyder, at ingen af dine annoncer vises i dette tidsrum.
Når din 3 dages suspendering er slut, kører din konto fortsat som normalt, men den overtrådte annonce forbliver deaktiveret, indtil den er rettet.
Andet strafklip
Du får din advarsel nr. 2, hvis du overtræder den samme politik igen inden for 90 dage efter det første strafklip. Når advarsel nr. 2 er påbegyndt, suspenderes din konto midlertidigt i 7 dage.
Tredje strafklip
Hvis du formår gentagne gange at overtræde den samme politik igen, inden for 90 dage efter det andet strafklip, vil det medføre en suspendering af din Google Ads konto på ubestemt tid.
Type | Udløsningsmekanisme | Straf |
Advarsel | Første forekomst af annonceindhold, der overtræder vores politikker vedrørende muliggørelse af bedragerisk adfærd, ikke-godkendte lægemidler og farlige produkter eller tjenester | Ingen straf ud over fjernelse af de relevante annoncer |
Første strafklip | Overtrædelse af den politik, der allerede har ført til en advarsel, inden for 90 dage | Kontoen sættes på pause i 3 dage, og den er ikke kvalificeret til kørsel af annoncer inden for dette tidsrum |
Andet strafklip | Overtrædelse af den politik, der allerede har ført til første strafklip, inden for 90 dage fra det første strafklip | Kontoen sættes på pause i 7 dage, og den er ikke kvalificeret til kørsel af annoncer inden for dette tidsrum (dette er annoncørens sidste chance for at forhindre, at kontoen bliver suspenderet) |
Tredje strafklip | Overtrædelse af den politik, der allerede har ført til andet strafklip, inden for 90 dage fra det andet strafklip | Kontosuspendering på grund af gentagne overtrædelser af vores politikker |
Og husk på, at det ikke kun er dine annoncetekster, som kan få en afvisning, men altså alt indhold, der er relateret til din konto – herunder landingssider, billeder og annonceudvidelser.
3 steps du kan foretage dig for at være forberedt på Googles strafklipsystem
1. Appellér evt. udestående afvisninger på kontoen
Tag dette strafklipsystem som en god mulighed til at gennemgå hele din Google Ads konto for evt. afviste annoncer. Du kan ligeså godt få det gjort nu, også selvom de ikke berører følgende 3 politikker Muliggørelse af bedragerisk adfærd, Ikke-godkendte lægemidler, og Farlige produkter eller tjenester – især fordi Google jo har nævnt, at dette system skal inkorporere andre politikker i fremtiden.
2. Kontrollér al indhold på din konto og dit website, som kan udløse en straf
Sørg for at dobbelttjekke alle dine digitale aktiver, for som du ved, hvis du dagligt arbejder med Google Ads, kan det være let at få en forkert afvisning. En ting er at tjekke sine annoncer og materiale, men en anden ting du bør få tjekket op på, er hele dit indhold på websitet. Enten fjern eller ændr evt. billeder eller ord, som kan udgøre en risiko for at udløse en af de 3 politikker.
Opret IKKE en Google Ads backup-konto. Hverken før eller efter en suspendering
Google har allerede tænkt alt igennem. Tanken om at man bare kan oprette en ny Google Ads konto, hvis ens nuværende konto bliver suspenderet, kan da godt strejfe ens tanker, men som sagt så har Google tænkt alle scenarier igennem. Det er nemlig ikke kun din Google Ads konto, men også dit domæne, som vil blive suspenderet. I samme meddelelse fra juli lover Google flere suspenderinger ved oprettelse af nye konti:
“Vi aktiverer i forvejen omgående suspendering på kontoniveau, hvis vi registrerer grove politikovertrædelser, eksempelvis i form af omgåelse af vores systemer (f.eks. oprettelse af nye konti med henblik på omgåelse af suspendering som følge af flere strafklip), phishing eller urigtige oplysninger om et produkt eller en tjeneste for bevidst at vildlede brugerne.”
Skal du være bekymret?
Jeg mener ikke, at de 3 politikker, som Google håndhæver, er svære at krænke utilsigtet. Derfor bør det heller ikke have den store indvirkning på den gennemsnitlige Google Ads konto. Dog afhænger det meget af din branche, og hvilke kanaler du annoncerer på. Du kan til en start følge mine 3 steps, så du kan forberede dig på udrulningen d. 21 september 2021.
Vil du vide mere?
Du er altid velkommen til at kontakte mig for en uforpligtende snak.
Skriv et svar