Publiceret d. 11 nov 2021 Læsetid: 15 minutter
#Tracking

Server-side tracking

I dette blogindlæg giver jeg dig en grundlæggende forståelse for server-side tracking og kendskab til både fordelene og ulemperne ved disciplinen.

  • Du får den nyeste viden på området
  • Du får de værktøjer, som kan bruges i forbindelse med server-side tracking
  • Du bliver bekendt med fordelene og ulemperne
server-side-tracking
Indholdsfortegnelse

Kort om server-side tracking

Server-side tracking er den nyeste disciplin inden for tracking i den digitale verden. Metoden er udviklet for at forbedre måden, som vi tracker events på websites. Det er der flere årsager til:

  1. Flere og flere bruger Adblock, som forhindrer almindelige Cookies på Website
  2. Der kommer flere marketingkanaler til, og det er tungt for hjemmesider at loade almindelige Cookie Scripts
  3. Apples nyeste opdateringer har gjort det svært at spore brugere med Apple produkter, da de blokerer almindelige tredjepartscookies. Dette kaldes også Intelligent Tracking Prevention (ITP)
  4. Der er en stigende interesse fra browsernes side af at fjerne cookies på websites. En anden term for dette er Enhanced Tracking Protection (ETP)

Server-side tracking vs. Traditionel tracking

Forskellen på server-side og traditionel tracking ligger hovedsageligt i, hvornår vi sporer hændelser. Med traditionel tracking spores brugerne via den browser, som de bruger. Det skyldes, at Cookies bliver lagt direkte ind på hjemmesiden og sender data til Google Analytics og andre platforme via Browseren. Ved server-side tracking bliver brugerne også sporet, men i stedet for vi sender data via browseren, så sender vi data via en ekstern server.

Server Side Tracking

Den traditionelle cookie

Cookies bliver placeret på siden via et javascript direkte i koden eller via Google tag Manager, også kaldet tredjepartscookies. Disse cookies bliver ramt af de nye tiltag som ITP og ETP eller AdBlocker.

Den nye cookie

Server-side cookies bliver lagt på siden via et kald, HTTP-response. Det sker mellem browseren og en ekstern server. Denne type cookie, også kaldet HTTP-cookie, bliver ikke ramt af ITP og ETP eller AdBlocker.

Fordele ved Server-side Tracking

  1. Mere præcis data

    Ingen blokering af tredjepartscookies (Adblock, etc). Adblock kan identificere datadeling via de ”gamle” JavaScript-cookies og blokere for, at man bliver sporet. Dette kan ikke ske, når vi sporer via server-side.

    Derudover har Apple udviklet ITP (Intelligent Tracking Prevention), som på samme måde går ind og forhindrer hjemmesider i at spore med tredjepartscookies. Dette gælder for alle med den nyeste opdatering til Apple enheder.

  2. Pagespeed forbedres

    Tracking sker uden for browseren, så derfor skal siden ikke bruge tid på at loade alle de tracking scripts, som den normalvis skulle. Man regner med, at man kan forbedre hastigheden med op til 25% ved at fjerne den traditionelle tracking metode med tredjepartscookies og i stedet benytte sig af server-side tracking.
    pagespeed server side tracking

  3. Større databeskyttelse

    Der findes virksomheder, som er specialiseret i at snige sig ind i brugerens cookies og høste al den data, de kan, hvorefter de sælger denne data til andre virksomheder. Ved server-side tracking er man langt bedre beskyttet over for denne trussel, da der ikke bliver lagt en cookie på brugerens browser.

  4. Sikre dine data i fremtiden

    Der er ingen tvivl om, at server-side tracking er kommet for at blive, og at det kun er et spørgsmål om tid, før den traditionelle metode med tredjepartscookies udfaser helt.

Ulemper ved Server-side Tracking

  1. En teknisk disciplin

    Man skal have forståelse for, hvordan tracking opsættes og have kendskab til både Google Tag Manager (Web) og Google tag Manager (Server) samt have kendskab til opsætning af server.

  2. Fortsat under udvikling

    Server-side tracking er stadig meget nyt, og det er heller ikke alle marketingplatforme, som man kan sætte server-side tracking op til endnu. De mest anerkendte platforme, som kan opsættes, er følgende:

    • Universal Analytics
    • Google Analytics 4
    • Google Ads
    • Facebook
    • TikTok
    • ActiveCampaign
    • Klaviyo
    • Mailchimp

    Se hele listen her

  3. Kan hurtigt blive en dyr affære

    Server-side tracking koster, da det indebærer, at man opretter en server. Dette kan gøres på flere forskellige måder, men som oftest kommer man ikke udenom, at man betaler for at have en aktiv server. Dette kan dog hurtigt blive dyrt alt efter virksomhedens størrelse i forhold til antal besøgende på hjemmesiden. Vi ser ofte, at vi kommer over 1.000,- pr. måned pr. hjemmeside.

    Vi byder gerne ind med, hvad en server vil koste for din virksomhed!

  4. Det etiske dilemma

    I Danmark er det lovpligtigt, at man som bruger aktivt kan fravælge cookies, og dette SKAL man overholde, uanset om man benytter sig af server-side tracking eller tracking på den traditionelle måde. Men der opstår et etisk dilemma for andre landes vedkommende.

    Server-side tracking gør det nemlig muligt at spore på trods af, at flere værktøjer forsøger at forhindre det, f.eks. AdBlocker. Dette stiller sig på kanten for nogles vedkommende. Inden man begynder at se på server-side tracking, skal man derfor overveje, hvorvidt man vil respektere, at nogle ikke ønsker at blive sporet og har taget et aktivt valg ved at gøre brug af AdBlocker, eller om man ønsker at spore vedkommende alligevel.

Server-side tracking FAQ

Hvad er server-side tracking?

Server-side tracking (cloud-delivery) er den nyeste disciplin, når vi snakker sporing af trafik og hændelser på websites. Server-side tracking er almindeligvis beskrevet som dataindsamling på serverniveau fremfor den traditionelle metode, som indsamler data på browserniveau.

Hvad er fordelen ved server-side tracking?

Server-side tracking:

  1. Skaber mere præcis data – ingen tredjepartscookie blokering
  2. Sikrer bedre sporing uden om Intelligent Tracking Prevention (ITP) og Enhanced Tracking Protection (ETP)
  3. Forbedrer pagespeed – tracking sker uden for browser
  4. Reducerer mængden af javascript på dit website

Hvorfor skal jeg kende til server-side tracking?

Du bør kende til server-side tracking, fordi det er en langt mere effektiv måde at spore trafik og hændelser på dit website, og du slipper for at indsætte en masse cookie scripts ind på dit website. Med server-side tracking går man uden om browseren og sporer via en server, og dette gør din sporing meget mere præcis.

Er du interesseret i at høre mere om Server-side tracking, er du velkommen til at kontakte os.

Få bl.a. svar på følgende:

Hvad vil server-side tracking cirka koste min virksomhed?
Hvilke platforme kan server-side tracking opsættes til?
Hvor lang tid tager det at sætte server-side tracking op?
Er min hjemmeside klar til en server-side opsætning?

Head of SEO & Partner

11 nov 2021

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *