Ulemper ved Server-side Tracking
Man skal have forståelse for, hvordan tracking opsættes og have kendskab til både Google Tag Manager (Web) og Google tag Manager (Server) samt have kendskab til opsætning af server.
Server-side tracking er stadig meget nyt, og det er heller ikke alle marketingplatforme, som man kan sætte server-side tracking op til endnu. De mest anerkendte platforme, som kan opsættes, er følgende:
- Universal Analytics
- Google Analytics 4
- Google Ads
- Facebook
- TikTok
- ActiveCampaign
- Klaviyo
- Mailchimp
Se hele listen her
-
Kan hurtigt blive en dyr affære
Server-side tracking koster, da det indebærer, at man opretter en server. Dette kan gøres på flere forskellige måder, men som oftest kommer man ikke udenom, at man betaler for at have en aktiv server. Dette kan dog hurtigt blive dyrt alt efter virksomhedens størrelse i forhold til antal besøgende på hjemmesiden. Vi ser ofte, at vi kommer over 1.000,- pr. måned pr. hjemmeside.
→ Vi byder gerne ind med, hvad en server vil koste for din virksomhed!
I Danmark er det lovpligtigt, at man som bruger aktivt kan fravælge cookies, og dette SKAL man overholde, uanset om man benytter sig af server-side tracking eller tracking på den traditionelle måde. Men der opstår et etisk dilemma for andre landes vedkommende.
Server-side tracking gør det nemlig muligt at spore på trods af, at flere værktøjer forsøger at forhindre det, f.eks. AdBlocker. Dette stiller sig på kanten for nogles vedkommende. Inden man begynder at se på server-side tracking, skal man derfor overveje, hvorvidt man vil respektere, at nogle ikke ønsker at blive sporet og har taget et aktivt valg ved at gøre brug af AdBlocker, eller om man ønsker at spore vedkommende alligevel.