Få et sneak peak i konkurrenternes placeringer og brug af søgeord, optimer din hastighed på websitet og find ud af, hvordan du klarer dig på sociale medier samt meget mere! For det er slut med at gætte dig frem til, hvordan du kan gøre det bedre end konkurrenterne. Værktøjerne giver dig værdifuld data, så du ved, hvad du skal optimere på!
Værsgo: 5 geniale seo værktøjer
1. Ahrefs
Ahrefs er mest kendt for backlinks-analysen. Backlinks (også kaldet indgående links) er de links, du får fra andre kilder. Backlinks er en del af linkbuilding-metoden, og det er en fundamental del af SEO-arbejdet.
På Ahrefs kan du undersøge, hvilke links du og dine konkurrenter får samt måle kvaliteten af dine og dine konkurrenters backlink-profil. Men du kan bruge værktøjet til meget mere end blot backlinks-analysen:
Positions Explorer: Analysér dine konkurrenters trafik på Google.
Her får du et indblik i, hvilke søgeord dine konkurrenter får høje placeringer på. Du kan også se, om de bruger annoncering for at få mere trafik til deres hjemmeside. Hvis de f.eks. bruger Google Ads til annoncering, vil du i Positions Explorer se, hvilke søgeord de betaler for, samt hvilke landingssider de sender trafikken til.
Content Explorer: Find ud af hvilket indhold performer godt i din niche.
Her får du et indblik i, hvilket indhold der får mange delinger og backlinks. Og den viden kan du bruge til at udarbejde en stærk content-strategi, så du én gang for alle slår konkurrenterne!
Position Tracker: Undersøg hvilke placeringer, du har på dine søgeord.
Med Ahrefs rapport over dine placeringer, kan du altid spore din fremgang. Sådan sikrer du dig, at du bruger de rigtige søgeord.
Crawl Report: Undgå at klassiske SEO-fejl ødelægger dine placeringer.
I crawl-rapporter finder du frem til SEO-fejl. Det er vigtigt, da det kan have en stor betydning for din placeringer på Google. Med blot få klik kan du identificere og “reparere” SEO-fejl.
2. Semrush
SemRush er dit all-in-one toolkit inden for digital markedsføring. Her får du et indblik i:
SEO
Du kan tracke dine placeringer i Google og få et indblik i, hvilke søgeord dine konkurrenter bruger. Da SemRush kun viser de første 20 resultater på Google, får du indblik i dine konkurrenters vigtigste søgeord – for det er de færreste, der når videre til side to på Google.
Betalt trafik
Du lærer også, hvad dine konkurrenter betaler for søgeordene, i deres Google Ads annoncer. Når du får et indblik i, hvad konkurrenterne gør, ved du også, hvordan du kan forbedre dine egne resultater.
Sociale medier
Du kan også finde ud af, hvordan du klarer dig på sociale medier. Her finder du ud af, hvordan din målgruppes engagement ændrer sig med tiden, samt hvilke opslag der performer allerbedst. Så ved du også, hvilke typer opslag du skal have mere af, og hvilke typer opslag, du skal forbedre fremover.
Du kan også sammenligne dine resultater med konkurrenternes, så du kan udarbejde en bedre social medie strategi end dine konkurrenter.
Content og PR
Du kan også måle din omtale online med SemRush. Når du er blevet klogere på det, kan du producere content, der skaber gode resultater for din forretning. I SemRush finder du også ud af, hvilke emner, der trender i øjeblikket, og hvor du har gode muligheder for at slå igennem, med netop dit content.
3. Bulk Resize Photos
Størrelsen på dine billeder kan påvirke din hjemmesides load time, altså den tid det tager, for at siden er indlæst. Derfor er det vigtigt at sikre, at du hverken bruger for store billeder, og de er komprimeret, således at de fylder mindst muligt uden at miste kvalitet. Bulkresizephotos gør det nemt at lave størrelsen om på alle dine billeder. Det vil sige, har du f.eks. 100 produktbilleder, som alle skal være i samme format, så kan du trække dem ind i dette SEO værktøj og vælge, hvilke kriterie den skal tage udgangspunkt i.
Det kunne f.eks. være du ønsker en fast bredde, som alle billeder skal have:
- Sæt bredden i pixels
- Vælg hvor mange pixel
- Klik “Start Resizing”
Nu bliver alle billeder justeret og klar til brug. Se billeder nedenfor!
Hvis du vil gøre endnu mere for din hjemmesides load time, så kan du med fordel komprimer alle billeder, så de fylder mindre ift. opløsning. Her kan du benytte TinyPNG.
4. Majestic
Med Majestic får du indblik i, hvilke hjemmesider du får besøgende fra. Her måler du dit trust flow. Du måler, hvilke typer hjemmesider du får links fra.
Finder du ud af, at du ikke får links, der er relevante i forhold til din forretning, så ved du, at det er dét, du skal optimere på. Det kan f.eks. være, at du sælger tøj. Her vil et link fra en side, der handler om computere ikke være så relevant for dig, men et link fra et modemagasin vil være utrolig stærkt, fordi det er relevant i forhold til det, du sælger.
Linket behøver ikke kun at handle om mode. Du kan også få et link fra en nyhedsside, fordi nyhedssider typisk dækker mange forskellige emner.
5. SEO meta in 1 click
SEO meta er et plugin til Chrome. Med SEO meta tjekker du din sides metadata. Når du har en landingsside, er det vigtigt, at du udfylder meta-informationer, så de passer til indholdet på din side. Dine meta-informationer skal også være sælgende og appellerende til brugeren.
Brug SEO meta til at undersøge:
- om dine meta data er udfyldt korrekt.
- strukturen i dine overskrifter (H1, H2, H3).
- antallet af billeder og links på din side.
Skriv et svar