HVAD ER PINTEREST SEO?
Pinterest fungerer som en hybrid mellem en social platform og en søgemaskine. Brugere søger efter inspiration og produkter, mens brands konkurrerer om opmærksomhed gennem visuelt indhold. For at udnytte platformens potentiale fuldt ud er det nødvendigt blandt andet at optimere dine pins med søgeord, der matcher brugerens søgeintention. Men Pinterest SEO handler ikke kun om implementering af søgeord i pins, der matcher brugernes søgeintention. Der ligger mange flere faktorer bag gode rankings på Pinterest, som du med fordel kan udforske for bedre performance og maksimal værdi af dine investerede ressourcer i platformen.
Pinterest SEO er de strategier og teknikker, der anvendes for at optimere indhold på Pinterest med henblik på at øge synligheden og forbedre placeringerne i Pinterest-søgninger. Ligesom søgemaskineoptimering (SEO) arbejder på Google eller andre søgemaskiner, har Pinterest sin egen algoritme, der bestemmer, hvilke pins, som vises til brugerne baseret på deres søgninger og interaktioner.
HVILKE PARAMETRE ER RELEVANTE FOR PINTEREST SEO?
Pinterest-algoritmen anvender en kombination af fire faktorer for at bestemme rækkefølgen på, hvordan pins vises.
For at forbedre din overordnede Pinterest SEO-strategi er det derfor vigtigt først og fremmest at have fokus på de fire nedenstående punkter:
EMNERELEVANS
Emnerelevans matcher de nøgleord, du bruger i dine pins, med brugerens søgeintention. For eksempel, hvis nogen søger efter “tærte opskrift,” vil en pin, der indeholder disse specifikke ord, have større sandsynlighed for at blive vist i søgeresultaterne.
PINKVALITET
Pinkvalitet determineres ud fra engagement og popularitet på dine Pins. Pins, der får meget interaktion, såsom likes, kommentarer, klik og delinger, vurderes som værende af højere kvalitet end andre og får dermed bedre placeringer i søgeresultaterne.
PINNER KVALITET
Pinner kvalitet handler om din kontos samlede aktivitet og engagement på platformen. En aktiv konto, der regelmæssigt interagerer og uploader indhold, vil have højere Pinner kvalitet.
DOMÆNEKVALITET
Denne faktor vurderer den opfattede kvalitet af dit website baseret på populariteten af de pins, der linker til det pågældende domæne. En høj kvalitet af dit domæne kan have positiv indvirkning på synligheden af dine pins.
SÅDAN MAKSIMERER DU DIT REACH I PINTERESTS SØGERESULTATER
For gradvist at øge din synlighed på Pinterest er det essentielt at tilrettelægge dit arbejde ud fra en effektiv SEO-strategi. Nedenfor finder du konkrete trin, du med fordel kan følge for at maksimere dit reach i Pinterests søgeresultater.
FØRST OG FREMMEST: OPTIMERING AF DET GRUNDLÆGGENDE
Når du skal maksimere dit reach i Pinterests søgeresultater, handler det i høj grad om den konkrete og målrettede optimering af dine opslagstavler, sektioner og Pins i forhold til din målgruppes søgeintention. Men inden vi gennemgår optimeringsmulighederne her, er det alfa omega at have styr på the basics på din virksomhedsprofil. Herunder kan du se, hvilke informationer, vi anbefaler, du udfylder på din virksomhedsprofil for at højne sandsynligheden for at rangere med dine Pins.

SÅDAN LAVER DU SØGEORDSANALYSER PÅ PINTEREST
Ligesom traditionel SEO starter Pinterest-optimeringen med en søgeordsanalyse. En søgeordsanalyse er processen, der indebærer at identificere de ord og sætninger, som brugerne søger efter, så du kan optimere dit indhold til termerne. Herunder finder du vores anbefalede metoder til at identificere de bedste søgeord:
KEYWORD TOOL: Brug værktøjer som Keyword Tool til at udføre mere dybdegående søgeordsanalyser for Pinterest. Keyword Tool er et online værktøj, der hjælper dig med at finde relevante og populære søgeord, inklusiv long tail keywords og niche-specifikke termer, som kan forbedre dine pins’ optimering.
Udforsk Keyword Tool og dets muligheder her. Udover at kunne finde Pinterest søgeord, kan du blandt andet også udforske hashtag volumen på henholdsvis X (tidligere Twitter) og Instagram.
PINTERESTS SØGEFELT: Brug autofuldførelsen, når du søger på Pinterest, for at se populære søgeord og foreslåede termer. Det kan give indsigt i, hvad brugerne aktivt søger på.
Autofuldførelse er den funktion, hvor Pinterest foreslår komplette søgeord, mens du begynder at skrive i søgefeltet.
Denne måde at foretage en søgeordsanalyse på er en meget manuel proces, hvor du hurtigt kan overse vigtige søgeord med stort potentiale. Derfor er det en god idé at kombinere denne metode med en af de andre metoder, så Pinterests søgefelt blot bliver et supplement til din søgeordsanalyse.
SØGEORD FRA GOOGLE: Hvis din virksomhed allerede har foretaget søgeordsanalyse på Google, kan mange af disse søgeord også fungere på Pinterest, så længe de er relevante for visuelt indhold. Du kan eventuelt tjekke relevansen af dine Google søgeord via Pinterests søgefelt for at afklare, om søgeordene også anvendes på Pinterest.
Google SEO refererer til søgemaskineoptimering for Google, hvor nøgleord bruges til at forbedre placeringen af webindhold og landingssider i Googles søgeresultater.
PINTEREST TRENDS: Pinterest Trends er Pinterests eget værktøj, der analyserer og rapporterer aktuelle søgetendenser på Pinterest, så du kan tilpasse din indholdsstrategi til de mest populære og relevante emner.
Pinterest Trends viser de mest søgte emner og søgetermer, hvilket kan hjælpe med at målrette aktuelle trends og populære søgeord inden for din branche. Du kan desuden segmentere, hvad der trender i for eksempelvis de nordiske lande indenfor en given periode. Derudover kan du også udforske interessen over tid for et specifikt søgeord, samt hvilken målgruppe, der hyppigst anvender søgetermerne, og hvilke pins, der er de højest rangerede på det specifikke søgeord. Læs uddybende om Pinterest Trends her.
LOKALE SEO STRATEGIER
8 ud af 10 ugentlige Pinterest-brugere tyer til Pinterest, når de skal planlægge deres sommerdestination og aktiviteter. Hvis din virksomhed har en lokal tilstedeværelse, kan du med fordel integrere lokale søgeord i overskrifter og beskrivelser på både pins og boards. Det kan hjælpe med at tiltrække lokale brugere, der søger efter produkter eller tjenester i deres område eller i deres rejsedestinations område.
OPTIMERING AF OPSLAGSTAVLER
Dine opslagstavler og struktureringen og udarbejdelsen af disse er ikke ubetydelige, når det kommer til at maksimere dit reach i Pinterests søgeresultater. Optimeringer på de enkelte og individuelle Pins gør en stor forskel for din performance – men det gør dit optimeringsarbejde med opslagstavlerne også. Din strukturering og udarbejdelse af opslagstavlerne, hvor dine Pins skal fremgå, har også betydning for, hvordan din virksomhed rangerer i Pinterests søgeresultater.
BEST PRACTICE TIL OPRETTELSE AF DINE OPSLAGSTAVLER:
På Pinterest kan din strukturering af dine Pins ske under to forskellige kategorier. Der findes nemlig ikke kun længere den overordnede opslagstavle på Pinterest. Nu findes der også sektioner under den overordnede opslagstavle, som du kan bruge til at strukturere dine Pins under.

NAVNET PÅ DIN OPSLAGSTAVLE:
Når Pinterest skal bestemme, hvilke idéer, de skal give Pinners, kigger de blandt andet på navnet på den opslagstavle, som dine Pins er gemt på, for at forstå konteksten af samlingen af Pins og hvordan den er nyttig for brugerne.
Derfor er det vigtigt, at dine navne på opslagstavlerne og beskrivelserne er specifikke og relevante for dit publikum. Desuden kan navnene på opslagstavlerne også med fordel indeholde de søgeord, du ønsker at rangere på.
Det hjælper til at kunne optimere og ruste din opslagstavle til søgning. Husk at vælge en kategori for opslagstavlen for at hjælpe Pinterest med bedre at forstå dit indhold.
DEN IDEELLE MÆNGDE AF PINS PÅ DIN OPSLAGSTAVLE:
Når du poster Pins på Pinterest, så bliver dine Pins først vist til dine følgere på Pinterest og herefter vil de blive introduceret for Pinners, der har samme adfærd som dine eksisterende følgere. Gennem annoncering på Pinterest annoncering og SEO kan du øge den reach. Den minimale mængde af Pins, vi anbefaler på dine opslagstavler, er mellem 6-8 pr. opslagstavle.
SEKTIONER:
For at begynde at organisere dine opslagstavler for en bedre brugeroplevelse, kan du gå til en af dine opslagstavler og trykke på “Tilføj sektion.” Herefter vælger du de Pins, du vil tilføje og så har du en sektion! Nedenfor er anført et eksempel på, hvordan du anvender opslagstavler og sektioner som underkategorier.

OPTIMERING AF PIN-TITLER & -BESKRIVELSER
Når du har din overordnede søgeordsanalyse på plads som fundament for, hvad Pinterest-målgruppen efterspørger i søgeforespørgslerne, som kan matche din ydelse eller dine produkter, er det tid til at kigge nærmere på SEO på dine pins.
PIN-TITLER:
Pin-titler er de overskrifter, der vises som overskrift i din modtagers søgeresultater og hjælper med at tiltrække brugernes opmærksomhed samt forbedre søgemaskinens forståelse af indholdet. En Pin-titel er derfor en vigtig indikator for indholdsrelevans. Pin-titlen har direkte indflydelse på, hvor sandsynligt det er, at den pågældende Pin klarer sig i søgeresultaterne.
Brug gerne hovedsøgeordet i din titel, men sørg samtidig for at titlen er kort og konkret. En god titel til et Pin som eksempelvis skal rangere på søgeordet ‘nem aftensmad’ kunne med fordel være:
“Nem pastaret”
“10 nemme opskrifter med kylling”
“Spinatpandekager – nem opskrift”
“Nem aftensmad opskrifter”
HVAD KAN DU ELLERS GØRE MED PIN-TITLERNE FOR AT FORBEDRE PERFORMANCE?
Din Pin-titel bliver altid vist i søgeresultaterne – så det vil være at gamble med din performance at undlade Pin-titlen, da denne spiller så vigtig en rolle i forhold til din målretning. Desuden spiller den også en vigtig rolle i forhold til din CTR.
Alle ord tæller. Din Pin-titel skal indeholde mellem 6 og 40 karakterer så det handler om at formulere velovervejede titler, som er konkrete i forhold til din målgruppes søgeintention.
En god Pin-titel indeholder ikke hashtags. Det er på ingen måder nødvendigt, så udelad disse i denne sammenhæng.
PIN-BESKRIVELSER:
Pin-beskrivelser er tekstfelterne, som følger med dine pins og giver yderligere information samt opfordringer til brugerinteraktion.
Pin-beskrivelser giver dig mulighed for at inkludere flere søgeord til din Pin og forklare, hvad dit indhold handler om. Her kan du også inkludere en call-to-action (CTA), som er opfordringer til handling, for at højne sandsynligheden for at brugerne klikker eller gemmer din pin.
Pin-beskrivelser er tekstfelterne, der følger med dine pins og giver yderligere information samt opfordringer til brugerinteraktion.
Som i eksemplet nedenfor, hvor en Pin rangerer i søgeresultaterne på søgetermet ‘nem aftensmad’. Her er søgeordene endnu engang implementeret for at understøtte Pinnens titel. Derudover er der anvendt call-to-action.

HVAD KAN DU ELLERS GØRE MED PIN-BESKRIVELSERNE FOR AT FORBEDRE PERFORMANCE?
Dine Pin-beskrivelser følger altid med som en mulighed at udfylde i din Pin oprettelse – så det vil være at direkte gamble med din performance at undlade Pin-beskrivelsen. Ligesom Pin-titlen spiller Pin-beskrivelsen også en vigtig rolle i forhold til din CTR og målretning.
I Pin-beskrivelserne har du mellem 6 og 50 karakterer til rådighed, så hold din beskrivelse så kort og konkret som muligt. Det betyder, du skal være kritisk med alle fyldord, som ikke tjener et formål i beskrivelsen.
Pin-beskrivelser har afgørende betydning for, hvor sandsynligt det er, at netop din virksomheds Pin bliver vist i toppen af din målgruppes søgeresultat. Derfor er det vigtigt, at din Pin-beskrivelse indeholder alle relevante keywords.
Inkluder dit brand navn i den første sætning af din Pin-beskrivelse for at højne dit brandkendskab hos brugerne.
En veleksekveret Pin-beskrivelse indeholder ikke hashtags – disse er ikke nødvendige i beskrivelsen for at opnå en bedre rangering i søgeresultaterne.

OPTIMER GENNEM BILLEDKVALITET OG BILLEDEDIMENSIONER
Visuelt indhold er centrum på Pinterest, og derfor er det afgørende, at dine billeder er af høj kvalitet og har de rigtige dimensioner, hvis du vil maksimere dit reach i Pinterests søgeresultater.
BILLEDKVALITET:
Billedkvaliteten refererer til klarheden og detaljeniveauet i de billeder, hvilket påvirker deres evne til at tiltrække og fastholde brugerens opmærksomhed.
Brug skarpe billeder i høj opløsning, der fanger opmærksomheden hos Pinners. Slørede eller uklare billeder vil sandsynligvis ikke opnå engagement – og engagementet er vigtigt, hvis du vil maksimere dit reach i søgeresultaterne.
BILLEDDIMENSIONER:
For at dine Pins har de bedste forudsætninger for at opnå maksimal reach i søgeresultaterne, kræver det, at du bruger de rigtige billeddimensioner – de er nemlig ikke irrelevante i forhold til, hvor tiltalende dit indhold er i søgeresultaterne. Vores anbefaling er kun at anvende creatives i en lodret retning med et billedeforhold på 2:3 (eller 1000×1500 pixels). Brug af de korrekte dimensioner forbedrer brugeroplevelsen og sikrer, at dine pins vises optimalt på platformens feedstruktur.
RICH PINS: MERE INFORMATION – ØGET SYNLIGHED
Rich Pins er en type pin, der trækker information direkte fra din hjemmeside og automatisk opdateres, hvis der sker ændringer på website. Rich Pins gør dine pins mere informative og interaktive ved at inkludere ekstra data såsom pris, tilgængelighed eller opskriftsdetaljer. Der findes tre typer Rich Pins:
PRODUKTPINS: Viser pris, tilgængelighed, produkttitel, produktbeskrivelse og hvor man kan købe produktet. Hvis du er en ecommerce forretning, så husk også at forbinde dit produktfeed med din Pinterest profil, så Pinners kan shoppe direkte fra din Pinterest profil.
ARTIKELPINS: Indeholder overskrift, forfatter og en kort beskrivelse af artiklen. Artikelpins ligner ofte helt ordinære Pins, så fordelen ved denne type Pin er at informationerne opdateres dynamisk, hvis der sker ændringer på websitet.
OPSKRIFTPINS: Indeholder opskriftens titel, bedømmelser, ingredienser, tilberedningstid og serveringsstørrelse. Denne type Rich Pin er helt ideel og oplagt til madlavningsblogs og opskriftsites.

Ved at aktivere Rich Pins sikrer du, at din pin er opdateret med præcise oplysninger, hvilket øger chancerne for, at brugerne klikker på din Pin og besøger din hjemmeside.
HVOR VIGTIG ER KONTINUITET?
Den ideelle frekvens for at dele Pins er, ifølge Pinterest selv, minimum én gang om ugen. På andre sociale medier opnår et opslag sit højeste niveau af reach indenfor de første 24 timer efter, at opslaget er offentliggjort. På Pinterest fungerer opslagscyklussen anderledes. Reach vil gradvist vokse over tid, i takt med at Pinners opdager og gemmer dine Pins. Pinterests algoritme favoriserer nemlig ikke aktualitet eller nylighed – algoritmen favoriserer i stedet kvaliteten af indholdet.
Pinterests feed algoritme anerkender kontinuerlig offentliggørelse af Pins som værende et tegn på engagement i målgruppen – så det vil altid være bedre at holde fast i opslagsoffentliggørelse eksempelvis en gang om ugen i stedet for blot at fyre alt indhold af på samme tid.
Der findes en række tredjepartsværktøjer på markedet, som kan hjælpe dig til at holde kontinuiteten på dine opslag ved at tilbyde planlægningsløsninger til din indsats på Pinterest.
Vores anbefalinger er:
EVALUERING AF DIN SEO INDSATS PÅ PINTEREST
Pinterest tilbyder Pinterest Analytics, som er et værktøj til at måle og analysere dine Pins’ præstationer. Pinterest Analytics giver dig indsigt i, hvordan dine pins klarer sig, og hvilke strategier og hvilket indhold, der fungerer bedst. Du kan bruge dataen til at identificere, hvilke Pins, der genererer mest engagement, og justere din strategi løbende. Hold øje med følgende metrics:
VISNINGER angiver antallet af gange dine pins er blevet vist til brugere.
GEMT angiver hvor mange gange Pinners har gemt dine pins. Det kan nemlig indikere interesse og relevans.
KLIK refererer til antallet af gange brugere har klikket på dine pins for at besøge din hjemmeside eller det tilknyttede indhold.
Ovenstående metrics er relevante i forhold til SEO på Pinterest, men på sigt kan det også give mening at evaluere performance på din Pinterest rangering ud fra konverteringsdata. Her har Pinterest introduceret konverteringsindsigt, der revolutionerende nok kan rapportere konverteringer, som kommer enten gennem organiske- eller sponsorerede Pins.
Ved at analysere disse data kan du løbende optimere din SEO-strategi og sikre, at du når dine målgrupper effektivt.
Vil du vide mere om Pinterest annoncering? Læs videre her.
Skriv et svar