ER PINTEREST EN EFFEKTIV ANNONCERINGSPLATFORM?
Pinterest er meget mere end blot inspiration – det er også en platform med rigtig gode annonceringsmuligheder. Pinners er nemlig på udkig efter at foretage handling eller konvertering, der potentielt kan have værdi for dig som virksomhed.
BRUGERADFÆRDEN PÅ PINTEREST
Måske ønsker en pinner inspiration til styling, hvormed dine produkter er lige netop dét, vedkommende leder efter. Måske søger en pinner inspiration til sit bryllup, og derfor er lige netop din restaurant eller butik det rigtige. Måske er en pinner på udkig efter sin næste feriedestination, hvorfor dit rejseselskab er behjælpeligt. Eller måske søger en pinner idéer til nye opskrifter, livsstilsændringer, tatoveringer, etc.
Du har altså som annoncør mulighed for at påvirke millionvis af pinners tidligt i kunderejsen til at planlægge deres næste køb ved lige netop din forretning.
Er dette ikke årsag nok til, hvorfor du skal begynde at annoncere på Pinterest? Ja, så er der faktisk endnu flere grunde:
INFRASTRUKTUREN PÅ PINTEREST
På Pinterest er det muligt at vise annoncer på tre placeringer. Første placering er Home Feed, som inspirerer på baggrund af pinners interesser. Den anden er Search, som inspirerer pinners på baggrund af søgeord. Og til sidst Related Pins, som inspirerer pinners på baggrund af de pins, de tidligere har set.
ALGORITMEN
Som på mange andre platforme er der en startside på Pinterest, hvor man som pinner kan scrolle feedet igennem for inspiration og idéer. Jo mere, man anvender Pinterest, jo flere personlige anbefalinger får man i sit feed. I feedet vil du både blive eksponeret for organiske samt betalte pins, hvilket igen taler ind i Pinterest som en god annonceringsplatform.
Shopping bliver en større og større del af Pinterest, og derfor er det også nemt at finde priser på produkter, gemme produkter til en indkøbsliste eller at klikke sig ind på produkter og gøre et køb med det samme. Det er derfor vigtigt at huske på, at indhold fra brands ikke er forstyrrende elementer på Pinterest – det er inspirerende!
Vi kommer nærmere ind på Pinterest shoppingannoncer senere i indlægget.
SÅDAN KOMMER DU GODT I GANG MED PINTEREST ANNONCERING
Okay, så Pinterest virker faktisk som en interessant platform i både privat- og forretningsøjemed, ikke? Det er den også! Og det er heldigvis nemt at komme i gang med en virksomhedsprofil, der inspirerer og sælger.
Når du har oprettet en virksomhedsprofil med en annoncekonto samt et tilknyttet betalingskort kan du komme i gang med at annoncere på Pinterest. Det er dog vigtigt at sikre domæne og korrekt tracking, inden du sætter kampagner i gang.
DOMÆNEKRAV
Din virksomhedsprofil kan gøre krav på et domæne. Hvis dette gøres vil dit profilbillede vises sammen en ‘Følg’-knap og en globus med et flueben på din profil. Du kan registrere og gøre krav på dit website på tre måder. Ved at tilføje et HTML-tag på dit website. Ved at uploade en HTML-fil til dit website. Eller ved at tilføje en DNS TXT-record på dit website.
TRACKING OG OPSÆTNING AF PINTEREST TAG
Ligesom med andre Social Media platforme er tracking på dit website essentielt. På Pinterest kan du installere et Pinterest Tag, et stykke kode, på dit website for at tracke de handlinger, som dine besøgende og potentielle kunder foretager sig. Tagget giver dig både en indsigt og en mulighed for at optimere dine målgrupper og effektiviteten af dine kampagner.
Når du først har en virksomhedsprofil på Pinterest, kan du gennem Ads Manager installere Pinterest Tagget fra siden ‘Konverteringer’. Pinterest Tagget består af en basiskode, som skal placeres på alle sider af dit website. Udover basiskoden skal en hændelseskode placeres på de sider, du ønsker at tracke bestemte konverteringer.
Pinterest Tagget kan installeres på flere måder. Du kan enten gøre det manuelt ved at indsætte basiskoden i tagget <head> i dit websites HTML, ved at sende instruktioner til din tekniske support på e-mail, gennem Google Tag Manager eller en platformsintegration som eksempelvis Shopify, WooCommerce eller lignende.
Hvis du kaster dig ud i brug Google Tag Manager til formålet, kan du hente vores Google Tag Manager e-bog, som er tilgængelig i en opdateret 2024-version her.
PINTERESTS BUSINESS MANAGER
Hvis du tidligere har arbejdet med annoncering på Social Media platforme – eksempelvis på Meta – vil du med stor sandsynlighed have administreret annonceringen gennem Meta Business Manager. I Business Manageren kan du som virksomhed eje dine egne aktiver og dele aktiverne med partneradgang til det bureau, der varetager din annoncering. På den måde vil du som virksomhed eje alle aktiver, bureauet vil være begrænset i kritiske indstillinger og ændringer, som de kan foretage og sikkerheden er optimeret i forhold til at have flere personer til at arbejde på din virksomheds annoncekonto.
Meta Business Manager har eksisteret stor set siden begyndelsen, men da Pinterest åbnede op for annoncering i Danmark for år tilbage, startede platformen ikke ud med en Business Manager struktur. Her skulle en person fra bureauet altså tilknyttes en virksomheds aktiver direkte, hvilket udgjorde en stor risiko for hacking osv. af aktiverne.
I 2023 blev Pinterests Business Manager endelig udrullet. Pinterests Business Manager har umiddelbart hentet kraftig inspiration fra Meta Business Manager. Dog kommer der løbende optimeringer til Business Manageren, som differentiere den fra Metas version. I februar 2024 kom Pinterest eksempelvis med følgende muligheder:
- Muligheden for at genbruge eksisterende annoncemålgrupper på tværs af annoncekonti.
- Nye ressourcegrupper til bedre, segmenteret målretning til målgruppen.
- Forbedret netværkssikkerhed med mulighed for at kræve, at medarbejdere implementerer tofaktor-godkendelse.
I Pinterest Business Manageren kan du tildele flere medarbejdere og eksterne samarbejdspartnere til forskellige roller. Du kan se listen over roller og hvilke funktioner, de forskellige roller giver adgang til her:
For at anvende Pinterests Business Manager kræver det blot, at du har en virksomhedsprofil. Herefter kan du tildele personer og partnere adgang til din virksomheds aktiver på Pinterest. For at du kan tilføje personer, skal de også have en virksomhedsprofil.
Du kan lære mere om Pinterest Business Manager her. Der er viden at hente gennem Pinterest Academy kurserne. Der findes et kursus dedikeret til at forstå Pinterest Business Manager strukturen. Tag kurset her.
PRISER FOR ANNONCERING PÅ PINTEREST
Når først du har sikret dig domænekrav og korrekt tracking, så tænker du måske; hvad vil det egentlig koste at annoncere på Pinterest sammenlignet med, hvad jeg betaler på andre annonceplatforme?
Annoncepriserne på Pinterest er svære at definere generelt, fordi det afhænger meget af konkurrenceniveauet, kampagnetype og hvor mange, der forsøger at ramme samme målgruppe med annoncer. Men fordi Pinterest stadig i 2024 er en mindre anvendt annonceringsplatform end eksempelvis Facebook og Instagram (og Meta helt generelt), er både CPM (Cost Per Mill), CPA (Cost Per Action) og CPC (Cost Per Click) ofte markant lavere på Pinterest, hvis man altså mestrer Pinterests annonceadministrator.
På både kampagne- og annoncegruppeniveau skal du tage stilling til, hvordan du vil anvende dit budget på dine Pinterest annoncer. På Pinterest arbejder vi med to typer af budgetter; Levetid og Dagligt.
Levetidsbudget fungerer således, at du kan angive dit totale budget til den kampagne, du ønsker at køre. Med denne budgetindstilling fortæller du Pinterest, hvilket beløb, du vil bruge på hele perioden, din kampagne kører. Ud fra dette allokerer Pinterest så budgettet fra dag til dag i forhold til, hvor stort potentialet er for konverteringer på den givne dag. Hvis Pinterest vurderer at din målgruppe er mere engageret om tirsdagen end om onsdagen, så vil kampagnen bruge ekstra budget om tirsdagen og skrue tilsvarende ned for budgetforbruget på dage, hvor målgruppen er mindre engageret. Dog vil du med Levetidsbudget ikke gå over dit ønskede forbrug, når kampagner slutter. Levetidsbudget kan kun anvendes ved kampagner, der har en slutdato.
Dagligt budget er primært henvendt til kampagner, der ikke nødvendigvis har en fast slutdato. Dagligt budget er altså optimalt til ‘Always On’ kampagner. Det daglige budget kan enten anvendes fleksibelt og dynamisk med samme udgangspunkt som i Levetidsbudgettet. Hvis du vil bruge det daglige budget dynamisk og reguleret af potentiale, skal du aktivt markere feltet under budgetindstillingerne. Du kan også vælge at indstille et statisk, dagligt budget. Ved det statiske, daglige budget, går Pinterest ikke over din budgetgrænse.
På flere Social Media platforme findes der en minimumsgrænse for, hvor lidt budget, du kan starte en kampagne med. Det gør der ikke på Pinterest. Her kan du starte en kampagne med et budget helt ned til 1 kr. dagligt.
Når du har indstillet dit budget på kampagneniveau, skal du på annoncegruppeniveau bestemme, hvilken budstrategi, Pinterest skal bruge i leveringen af dine annoncer.
Der findes to forskellige budstrategier på Pinterest; Automatisk og Tilpasset.
Automatisk: Når du vælger den automatiske budstrategi, beder du Pinterest få flest mulige af de hændelser, du vil have, for dit budget.
Tilpasset: Når du vælger tilpasset budstrategi, tager du kontrollen over dit budgetforbrug. Du kan nemlig med denne budstrategi sætte et maks på, hvad du vil give for en konvertering. Her kan du eksempelvis fortælle Pinterest, at du ikke vil give mere end 2 kr. for eksempelvis et pinklik. I teorien lyder denne budstrategi på mange områder optimal. Dog er det i praksis ikke ligeså velfungerende, som man skulle tro. Vores erfaring med tilpasset budstrategi er at kampagner med denne indstilling typisk vil underpræstere, da man ikke overlade nok magt til auktionen.
KAMPAGNETYPER
Pinterests produktsortiment i forhold til kampagnetyper, målgruppesegmentering og annonceformater er under konstant udvikling. Der kommer derfor løbende nye formater og produkttilføjelser til i Pinterests annonceringssortiment, som højner potentialet for jeres forretnings tilstedeværelse på Pinterest.
På nuværende tidspunkt, har du som annoncør mulighed for at arbejde og anvende følgende kampagnetyper i din annoncering. Valget af kampagnetype afhænger af, hvad lige præcis din virksomheds målsætning med annonceringen og tilstedeværelsen på Pinterest er.
Som du sikkert har bemærket, så er kampagnetyperne inddelt i de tre overordnede faser for den typiske kunderejse. Det vil altså sige, at du med Pinterest kampagnetyper kan ramme alle stadier af kunderejsen.
Herunder kan du læse uddybende om, hvad de forskellige kampagnetyper dækker over og hvilke, der kan efterleve din virksomheds målsætninger.
OPBYG BEVIDSTHED:
- Brandbevidsthed anvendes til at opdatere dine tjenester, produkter eller brand. Prisen afhænger af, hvor meget du maksimalt ønsker at betale pr. CPM, efter en pinner har klikket sig videre fra din annonce til dit website.
- Videovisninger anvendes til opdagelse eller handling. Prisen afhænger af, hvor meget du ønsker at betale for CPV, hvor en pinner ser din video i minimum 2 sekunder.
- Færdigset video kan ligeledes anvendes til opdagelse eller handling. Her afhænger prisen dog af, hvad du ønsker at betale for at have fastholdt din målgruppe helt til din videos afslutning.
ANSPOR TIL OVERVEJELSE:
- Overvejelse anvendes til at få folk til at klikke på dine annoncer. Prisen afhænger derfor af, hvor meget du maksimalt ønsker at betale for et klik (=CPC). Frem til starten af 2024 betød Overvejelse som kampagnetype, at du optimerede dine kampagner efter at få flere pinklik og ikke nødvendigvis mere trafik til dit website. Men for nyligt er det gjort muligt at vælge udgående klik, så du optimere din kampagne efter klik direkte til dit website.
OPNÅ KONVERTERINGER:
- Konverteringer anvendes til at få folk til at udføre handlinger på dit website. Prisen afhænger af, hvor meget du maksimalt ønsker at betale per konvertering (=CPA), efter en pinner har klikket sig videre fra din annonce til dit website. Det er også under denne kampagnetype, du kan vælge Leadgenereringskampagner.
- Katalogsalg anvendes til at promovere produkter med shoppingannoncer. Prisen afhænger igen af, hvor meget du maksimalt ønsker at betale per CPA, efter en pinner har klikket sig videre fra din annonce til dit website.
MÅLGRUPPER PÅ PINTEREST
Pinterests målretningsværktøjer hjælper dig med at finde den rette målgruppe for dine annoncer. Med Pinterests Ads Manager er der mulighed for at eksperimentere med forskellige målretningsstrategier, hvor du enten lader Pinterest målrette dine annoncer automatisk mod velkendte pinners, som har beskæftiget sig med dit brand eller mod nye pinners, som endnu ikke kender dit brand.
Du kan også som erfaren annoncør vælge dine egne og mere avancerede målretninger.
Du kan justere på målgruppeparametre efter følgende pre-definerede over-kategorier:
Målgruppelister: Du kan oprette målgruppelister efter personer, som har interageret med dit website eller din butik, pinners, som har vist engagement i dit Pinterest-indhold, lookalike målgrupper efter personer med lignende adfærd og interesser som dine eksisterende kunder eller tidligere kunder ud fra en kundeliste.
Demografi: Du kan begrænse din målgruppe ud fra oplysninger som ‘køn’, ‘alder’, ‘sted’, ‘sprog’ og ‘enhed’.
Placering: Du kan angive, hvor du vil vise dine annoncer på Pinterest. Du kan vælge mellem ‘Oversigt’, som er startfeedet, eller ‘Søgning’, som er fra søgeresultater. Pinterest anbefaler, at du vælger ‘Alle placeringer’.
Interesser: Du kan vælge interesser, som er tæt på dit brand eller dine produkter for at nå pinners, som har interageret med lignende pins som dine. Dette kunne eksempelvis være interesser som ‘Boligindretning’, ‘Mad og Drikke’ eller ‘Kvindemode’. Hvis du anvender interesser, vises dine annoncer i pinners startfeed. Når du har valgt en eller flere interesser, vil du få et estimat om din målgruppes størrelse.
Søgeord: Du kan tilføje vigtige keywords, som interesserede pinners søger efter, for at øge antallet af eksponeringer i søgeresultaterne. Pinterest anbefaler, at du bruger minimum 25 søgeord. Selve søgeordsanalysen kan laves på mange måder. Du kan eksempelvis lave generiske søgninger i Pinterests eget søgefelt og trends, anvende tredjeparts værktøjer eller anvende lignende søgeord fra eksempelvis dine Google Ads.
Du kan indkredse dine søgeord gennem broad match, “phrase match”, [exact match], -”negative phrase match” eller [negative exact match].
Hvis du anvender søgeord, vises dine annoncer i søgeresultater og relaterede pins.
Læs mere om mulighederne for at anvende søgeord i dine kampagner nedenfor.
SØGNINGER PÅ PINTEREST
Fordi Pinterest som tidligere nævnt er en hybrid mellem et visuelt opdagelsesværktøj og inspirationskilde, så er søgninger og keywords helt centralt at anvende og holde sig opdateret omkring.
Særligt generiske søgninger fremfor brandsøgninger er populære på Pinterest. Faktisk er hele 97% af de mest populære søgninger uden et brand – og alligevel opdager 80% af pinners på ugentligt basis et nyt brand eller produkt på Pinterest. Derfor er det vigtigt, at du som virksomhed også jævnligt udarbejder søgeordsanalyser og tester forskellige emner af søgeord overfor hinanden.
Der er forskellige måder og redskaber til at udforme søgeordsanalyser. Nedenfor får du tre bud på forskellige og gode værktøjer til at finde de helt rigtige søgeord for din virksomhed og kampagner. Jeg anbefaler, at du kombinerer flere af værktøjerne.
PINTERESTS EGEN DATABASE
Som det første kan du bruge Pinterests egen søgemaskine. Den finder du øverst på din startside, når du logger ind på din virksomhedsprofil.
Hvis du eksempelvis er en virksomhed, som sælger smykker, så kan du bruge søgemaskinen til at lave en bred søgning som eksempelvis ‘smykke’. Herunder vil du blive foreslået søgninger, som andre pinners typisk bruger i forbindelse med emnet. Her kan du vælge at skrive de søgeord, som passer bedst til din kampagne.
For at udvide ovenstående søgning kan du også søge lave en bred søgning på det enkelte ord. Hvis du eksempelvis synes, at ‘smykker halskæder’ passer godt til din kampagne, så kan du udvide din søgning ved at indtaste det i søgemaskinen, så den herefter finder andre ord i forbindelse med emnet. Dette kan du gentage ved de keywords, som giver bedst mening for dig at medtage.
PINTEREST TRENDS
På https://trends.pinterest.com/ kan du også finde inspiration til populære trends og keywords. Indtil videre er det muligt at finde trends for alle nordiske lande samlet. Altså vil du her kunne fremsøge trends for både Norge, Sverige, Finland og Danmark.
Hvis du arbejder med Pinterest annoncering udenfor Skandinavien, kan du blot vælge at følge trends fra blandt andet USA, Canada, tysk-talende lande osv.
Du kan segmentere efter stigende trends, toptrends pr. måned, toptrends pr. år og sæsonens trends.
I maj måned er det eksempelvis ikke så overraskende, at ‘happy mothers day’ og ‘mother’s day’ er voksende trends:
Hvis det giver mening for din kampagne at medtage søgeord indenfor populære trends, er det en god idé. Du kan også i stedet for vælge at arbejde mere med de manuelle søgninger, eksempelvis ‘smykke’, som du lavede i Pinterests søgemaskine. Du vælger blot et af landene, skriver et søgeord, og så kan du se, hvor mange søgninger ordet har fået inden for en bestemt periode. Herefter kan du sammenligne antallet af søgninger for ét søgeord med flere andre for at se, hvilke ord, der er mest populære.
TREDJEPARTS VÆRKTØJER
Der findes forskellige gratis og betalte tredjepart værktøjer til at undersøge sølevolumen af bestemte ord. Et eksempel på et godt betalingsværktøj, som også kan anvendes til søgeordsanalyse på andre kanaler, er Keyword Tool. Hvis du eksempelvis igen ønsker søgeord inden for emnet ‘smykke’, kan du vælge det land og det sprog, som du ønsker at se søgeords forslag til inden for emnet.
Du kan eksempelvis se en række forslag til forskellige søgeord om ‘smykke’. Ud fra det enkelte ord kan du se Søgevolumen, som viser, hvor mange, der har søgt på ordet pr. måned, Trend, som viser, hvordan den månedlige søgevolumen har ændret sig over de sidste 12 måneder, Average CPC, som er den gennemsnitlige pris pr. klik og Competition, som viser, hvor mange konkurrenter, der viser, hvor mange, der byder på samme søgeord.
Til sidst er der bare at få lavet et sheet over dine forskellige søgeord, som du så kan indsætte som keywords i et eller flere annoncesæt på din kampagne.
PINTERESTS ANNONCEFORMATER
Under kampagnerne er det muligt at oprette forskellige annonceformater på Pinterest:
STANDARD PINS
Standard Pins er de mest populære pins, hvor du kan vise dit content, enten et billede eller en video, i et vertikalt eller kvadratisk format. Jo flere pinners, der gemmer din Standard Pin, jo flere eksponeringer får denne pin. Når en pinner gemmer en Standard Pin til sit board, forsvinder overskriften ‘Sponsoreret’, og det vil derfor ligne en pin fra det organiske feed.
Anbefalinger til formatet:
- PNG eller .JPEG, 2:3 (eksempelvis 1000×1500), max 10 MB.
- Placer dit produkt eller din service frontalt og centreret.
- Tilføj dit logo på hver pin, men undgå højre hjørne nederest, da dette vil blive dækket af Pinterest ikonet.
- Tilføj en letlæselig tekst på din pin.
- Anvend en titel på 100-500 anslag.
- Dobbelttjek, at dit link virker korrekt.
KARRUSEL ANNONCER
Karrusel annoncer er oplagte til, at pinners kan scrolle gennem et katalog af 2-5 billeder eller videoer. Karrusellen kan optræde de samme steder som en almindelig Pin, men på det første karrusel kort vil der stå ‘sponsoreret’.
Anbefalinger til formatet:
- PNG eller .JPEG, 1:1 eller 2:3, max 32 MB pr. billede.
- Overskriften må være op til 100 anslag, og de første 30-35 anslag vil blive vist i feedet. Annonceteksten må være op til 500 anslag, hvor de første 50-60 anslag er vigtigst.
VIDEO ANNONCER
Video annoncer er det samme som Standard Pins, men dog i story videoformat og rigtig godt til eksempelvis ‘how-to’ projekter. Størrelserne er Max width og standard, hvor standard er almindelig størrelse pins, mens max er større og ofte dyrere. Videoerne optræder i pinners feeds, søgeresultater og ‘More like this’ under ‘Pin Closeup’.
Anbefalinger til formatet:
- .mp4, .mov eller .m4v, H.264 eller H.265, op til 2GB, minimum 4 sekunder og Max 15 minutter, kortere end 1:2 og højere end 1:91:1, anbefales 1:1, 2:3 eller 9:16.
- For organisk content er 15-60 sekunder anbefalet, mens det for videoannoncer er anbefalet med 6-15 sekunder.
- Husk at indsætte undertekster på dine videoer, da nogle pinners ser videoen uden lyd.
- Anvend en fængende tekst inden for de første sekunder af videoen og sørg for, at dit coverbillede er retvisende for indholdet.
- Overskriften må være op til 100 anslag, og de første 30-35 anslag vil blive vist i feedet. Annonceteksten må være op til 500 anslag, hvor de første 50-60 anslag er vigtigst.
APP INSTALL PINS
App install pins er annoncer til at downloade apps, så der vil stå ‘Install’ som call to action knap, hvor linket er til enten i Apple Store eller Google Play.
SAMLINGSANNONCER
Samlingsannoncer er en samling af tre mindre billeder under ét stort billede eller video. Når en pinner trykker på en samlingsannonce, vises det store billede i fuld størrelse og op til 24 andre kreative emner. Samlingsannoncer vises i mobilfeedet.
Anbefalinger til formatet:
- Stillbillede: PNG eller JPEG. Max 10 MB. Det store billede skal være 1:1 eller 2:3, mens de sekundære billeder skal have samme billedformat – også enten 1:1 eller 2:3.
- Video: mp4, .mov eller .m4v. H.264 eller H.265, max op til 2 GB. Mindst 4 sekunder, højst 15 minutter. Kortere end 1:2, højere end 1,91:1, anbefalet er 1:1, 2:3 eller 9:16.
- Anvend en titel på 100-500 anslag og op til 500 tegn i beskrivelsen.
IDE PINS
Idepins er fra juni 2022. Idepins ligner til forveksling ‘stories’, altså en række billeder eller videoer, som kører efter hinanden og som bliver vist i Pinterest feedet. Ifølge Pinterest kan du faktisk øge brandawareness med en gennemsnitsprocent på hele 56%, når du anvender idépins som annonceformat.
Anbefalinger til formatet:
- Stilbillede: .BMP, .JPEG, .PNG, .TIFF, .WEBP. Anbefalet format er 9:16 (1080×1920), 16mb er anbefalet.
- Video: .MP4, .MOV, .M4V. 16mb er anbefalet sammen med et format i 9:16 (1080×1920) og mindst 1 sekund, højst 60 sekunder.
- Anvend en titel på max 100 anslag.
SHOPPING ANNONCER
Shopping annoncer anvender produktdata fra din datakilde til at vise relevante produkter for den enkelte pinner. Shopping annoncer bruges med en målsætning om konverteringer. Og dette er fordelagtigt for dig, for pinners har i gennemsnittet en indkøbskurv, der er 30% større end brugere, der ikke er på Pinterest.
Pinterest Shopping Ads optræder samme sted som Standard Pins. Hermed bliver det muligt at promovere dine produkter direkte i feedet til alle pinners.
Der findes tre udgaver af Pinterest Shopping Ads:
- Standard Shopping Ads indeholder et statisk still-billede med direkte link til produktet på din hjemmeside fra din Pin.
- Video Shopping Ads er en video, der promoverer produkter, som kan tagges direkte på videoen.
- Personalized Collections Ads er et format med multiple billeder med et stort miljø billede- eller video og tre relaterede billeder med relevante produkter.
Når du skal i gang med Pinterest Shopping, skal du igennem følgende steps:
OPRET PRODUKTFEED
For at anvende Shopping-annoncer skal du oprette et produktkatalog i Pinterest, som skal opdateres til Pinterests standard af obligatoriske parametre. Det er ikke muligt at målrette shopping annoncerne efter interesser eller keywords, så her handler det om, at dit feed er optimeret og målrettet til lige præcis dit brand. Du kan uploade dit feed direkte i Ads Manager eller gennem en partner integration.
TILFØJ PINTEREST TAGGET PÅ DIN HJEMMESIDE
I Pinterests ‘Tag Manager’ skal du oprette et Pinterest-tag, så du kan målrette dine annoncer efter de hændelser, som dit tag sporer. Dette kunne eksempelvis være hændelser som ‘PageVisit’, ‘AddToCart’, ‘Checkout’ og lignende.
OPRET PRODUKTGRUPPER
Så snart du har oprettet dit produktfeed, vil du kunne se kategorien ‘Shop’ ved siden af ‘Oprettet’ og ‘Gemt’ på din virksomhedsprofil. I denne kategori er der en Pin for hvert af dine produkter fra dit feed, og disse kan du under kataloget yderligere filtrere i dine produktgrupper, hvor du kan fremhæve op til otte produktgrupper.
ANSØG OM VERIFICERING
Udvalgte lande har mulighed for at søge ansøge om Programmet for verificerede butikker (PVB). Når du er verificeret som butik, kan dine pins blive vist organisk for pinners, som søger efter produkter, og så hjælper det pinners til at købe produkter fra godkendte brands. Verificerede butikker får et blåt flueben på sin profil og på sine pins, så pinners kan se, at de er blevet godkendt – og så er pris og lagerstatus tilgængeligt på alle produktpins.
Vær opmærksom på, at du skal have et aktivt katalog, et velfungerende tag og overholde Pinterest’s retningslinjer for butikker for at kunne blive verificeret som butik.
PROMOVER PRODUKTER
Du er nu klar til at kunne promovere dine produkter i Ads Manager under kampagnen ‘Katalogsalg’ efter din egen målretning eller en dynamisk retargeting.
Fordi annonceformaterne ligner det organiske indhold så meget, så bliver Pinterest annoncerne en naturlig og velintegreret del af Pinterestfeedet.
HVORDAN MÅLER DU DIN PERFORMANCE?
Så langt så godt – nu er du klar til at oprette målgrupper, kampagner og annoncer. Men hvad skal du egentlig måle dine data på? For at vælge dine ønskede metrics navigerer du til Ads Manager under ‘Ads’, ‘Overview’ og ‘Reporting’. Her finder du blandt andet følgende nøgle-metrics, som du bør have et øje på, når det kommer til effektmåling af din Pinterest annoncering:
- Spend
- Impressions
- CPM
- Reach
- Pin Clicks
- Outbound Clicks
- Click Through Rate
- Saves
- Result
- Cost Per Result
- ROAS (Return on Ad Spend)
- Total Conversions
- Total Order Value
Vælg de metrics, som giver værdi for dig i forhold til din virksomheds målsætninger.
Nu er der bare tilbage at komme i gang med Pinterest annoncering – jo hurtigere, jo bedre! Forventningerne til Pinterest, både til organisk og betalt indhold, er tårnhøje i 2024 og fremadrettet, fordi platformen konstant udvikler sig og skaber nye muligheder for pinners og annoncører. Så kom i gang på Pinterest, inden dine konkurrenter gør det.
Vi hjælper dig med glæde i at skabe brandawareness, trafik til dit website, nye købere af dit produkt eller service og en super lav CPA.
Skriv et svar