GUIDE TIL CALL TRACKING: SÅDAN SPORER DU OPKALD I GOOGLE ADS

Google Ads

Har du nogensinde tænkt: “Gad vide, om jeg får valuta for den regning, jeg betaler til Google”, når du annoncerer med Google Ads.

 

Ads call tracking

indholdsfortegnelse

Ja?

Det kan jeg godt forstå!

Når man sælger ydelser, kan det være svært at vide, om man får noget for pengene.

Om skidtet virker.

Det findes der heldigvis en løsning til.

Jeg vil introducere dig for et smart værktøj, der hjælper dig spore opkald fra annoncer.

For sælger du ydelser, så bruger du sandsynligvis telefonopkald som konverteringssporing. Altså, når din kunde gør det, du håber på (altså ringer).

Værktøjet hedder faktisk bare “konverteringssporing” i Google Ads.

Men inden jeg fortæller dig, hvordan du sporer opkald fra annoncer. Så skal du lige vide, hvorfor det er så genialt.

Here it goes:

Med konverteringssporing finder du ud af, hvilke annoncer der ikke virker. Dem kan du så sortere fra. Og når du har sorteret de ineffektive annoncer, så kan du fokusere på de annoncer, der giver dig valuta for pengene. Altså dem du tjener penge på. På den måde øger du din indtjening med Ads.

Du finder ud af, hvilke annoncer er en god forretning for dig.

Du finder også ud af, hvor meget værdi der er i dit opkald.

Lad mig illustrere det med et eksempel:

Lad os sige, at du sælger kurser inden for online marketing. Så skal du først vurdere, hvad dit dækningsbidrag for en gennemsnitlig kunde er.

Det kan f.eks. være, at du sælger et kursus inden for sociale medier. En kursusplads koster 5000 kr. Og dit dækningsbidrag (overskud) pr. plads er 4000 kr. Så ved du, at en kunde er 4000 kr. værd i gennemsnit. Derfor må en kunde, som du skaffer via Google Ads max koste 4000.

Du ved også, at der skal 4 opkald til for at få en kunde (Der er måske nogle, der ringer for at stille spørgsmål).

Altså må hvert opkald koste max 1000 kr., for at du er i overskud.

Opsummering:

Kunde: 4000 kr. værd
Opkald for at få en kunde: 4
Værdi af et opkald: 1000 kr.

Hvordan finder du så ud af, hvilke annoncer ikke er effektive?

Annoncerer du for de forskellige kurser, du sælger, så kan du finde ud af, hvilket kursus du tjener flest penge på med Google Ads.

Finder du f.eks. ud af, at et opkald til dit kursus om sociale medier koster 1100 kr. – og 700 kr. til dit SEO kursus (hvis dækningsbidraget er det samme).

Så får du overskud på SEO kurset og ikke kurset om sociale medier. Nu ved du altså, hvilket kursus du ikke skal annoncere for med Google Ads.

Andet eksempel:

Du ejer en kinesisk restaurant. Og du ved, at du tjener i gennemsnit 500 kr. pr. bord, der bliver booket.

Hver anden der ringer til dig, booker et bord (bliver kunde), og derfor har et opkald en værdi af 250 kr.

Du bruger to forskellige annoncer. En på søgeordene “restaurant København” og en på “kinesisk restaurant København”.

Et opkald fra annoncen med søgeordet “restaurant København” koster 400 kr. Og et opkald fra den anden annonce koster 100 kr. Så ved du nu, at du ikke skal bruge søgeordet “restaurant København”, for det mister du penge på.

Så det er også en god måde at finde ud af, hvilke annoncer du tjener på.

De annoncer, der ikke konverterer, stopper du.

Er du klar til at opsætte konverteringssporing i dine opkald?

Godt.

Sådan gør du:

  1. Log ind på din Google Ads konto.
  2. Klik på fanen ‘værktøjer’. Vælg ‘konverteringer’ i rullemenuen.
  3. Klik på ‘+Konvertering’.
  4. Vælg ‘telefonopkald’.
  5. Vælg ‘opkald fra opkaldsannoncer eller annoncer, der bruger opkaldsudvidelser’.
  6. Nu klikker du på ‘navn’. Her skriver du det navn på den opkaldskonvertering, du vil spore. Fx Booking af SEO kursus. Klik på ‘udfør’.
  7. Klik på ‘værdi’ og indtast din estimerede værdi. Når du er færdig, klikker du på ‘udfør’.
  8. Klik på ‘opkaldsvarighed’. Her angiver du, hvad dit opkald minimum må vare i sekunder – før det tæller som en konverteringssporing.
  9. Klik på ‘optælling’. Du skal nu vælge, om du vil tælle alle konverteringer eller om du vil tælle en konvertering pr. klik. Klik på ‘udfør’, når du er færdig.
  10. Klik på ‘konverteringsperiode’. Nu vælger du perioden du vil spore fra et annonce-klik til konverteringer. Altså hvor længe der skal gå fra klikket til konverteringen. Klik på ‘udfør’.
  11. Klik på ‘kategori’ og vælg den kategori, der passer til din konvertering. Klik på ‘udfør’.
  12. (Avanceret) Klik på Medtag i “Konverteringer”.  Sådan måler du opkald ud fra individuelle kampagner.

Sådan! Du er nu færdig.

P.S. Har du brug for hjælp til Ads annoncering, så er du altid velkommen til at kontakte os.

Anel Sacic

Head of Google Ads & Partner

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

NYHEDSBREV

FÅ HANDS-ON TIPS I DIN INDBAKKE

KONTAKT OS

SKAL VI TAGE DIN DIGITALE STRATEGI TIL DET NÆSTE NIVEAU?

Hos ASENTO brænder vi for at skabe resultater for vores kunder. Er du klar til at tage din digitale marketing til det næste niveau? Så er vi klar til at gå det ekstra skridt for at få det til at lykkes.

Cookie-indstillinger