HVAD ER SEO

SEO (søgemaskineoptimering) er en process, hvor man optimerer sin hjemmeside, så den rangerer bedre i søgemaskinerne (primært Google). Man arbejder med SEO ved både at optimere tekniske faktorer og indholdet på hjemmesiden, det er det man kalder on-page optimering. Men derudover optimerer man også på faktorer udenfor hjemmesiden, som eksempelvis links, det er det man kalder off-page optimering. Der er omkring 200 faktorer, der afgør, hvordan en hjemmeside rangerer i Googles søgemaskine, og det er vores passion, at arbejde med hver eneste lille detalje, som kan være med til at løfte vores kunder.

Hvordan vi arbejder

MED SEO

Vi arbejder på alle relevante faktorer i en prioriteret rækkefølge, og rapporterer månedligt over udført arbejde, resultaterne heraf og planen for den kommende periode. Det er sådan vi sikrer, at vi skaber resultater, som er fuldstændig gennemsigtige.

Asento Digital

SEO

Vi er specialister i SEO, og har hjulpet mange små og store virksomheder med, at rangere højere i Googles søgeresultater. Asento startede som et SEO bureau, så vi er i den grad på hjemmebane, når det handler om at skabe resultater med SEO.

Hvad du får

HOS ASENTO

Det er umuligt at garantere resultater, når man arbejder med SEO, men hos Asento kan vi altid garantere dig gennemsigtighed, professionalisme og høj faglighed, i det SEO arbejde, som bliver udført.

Teknisk optimering

Optimering af indhold

Linkbuilding

SKAL VI

SAMARBEJDE?

Bliv en del af

ASENTO

Læs mere

SEO GUIDE 2019

INTRODUKTION

SEO, også kaldet Søgemaskineoptimering eller direkte oversat, Search Engine Optimization består af to strategier. Onpage SEO og off page SEO og herunder ligger der alle de faktorer, som Google kigger efter, når de bedømmer din side. Det handler om at give Google de rigtige informationer for at ranger i toppen af Google’s organiske søgeresultat. Der er en nogenlunde lige arbejdsfordelingpå on- & offpage SEO og den ene udelukker ikke den anden. Du skal arbejde med begge strategier for at nå top placeringer i Google.

 

Vi guider dig igennem de vigtigste SEO elementer og går både bag teorien og hvordan du udfører SEO i praksis. Derudover giver vi dig løbende tips og tricks samt anbefalinger til hvilke SEO tools der virker

seo-introduktion

Google’s Søgeresultat

Billedet nedenfor viser et eksempel på en normal Google søgning. De øverste resultater er ikke organiske (SEO), men Google Ads som er betalt annoncering. Den første “SEO placering” er egentlig sport24.dk som har de 5 stjerner (struktureret data) indsat, som vises under de betalte Google Ads annoncer.

 

Google har som søgemaskine det formål om at vise brugeren det mest relevante indhold ud fra brugerens søgeterm. Derfor er det vigtigt at man konstant er opdateret omkring Google’s algoritme og sørger for at dit indhold på siden er tilpasset Google’s retningslinjer så vidt muligt, for at få de bedste placeringer.

 

SEO skal ikke forstås som en software, modul eller plugin du installerer på din hjemmeside, men det skal forstås som kontinuerligt arbejde, hvori man konstant optimerer og forbedrer indholdet på din hjemmeside efter Google’s retningslinjer.

Hvad er SEO

Forståelse for strategien og SEO arbejdet

SEO handler om at opbygge autoritet og relevans overfor Google. Du skal opbygge et brand over for Google, der udstråler troværdighed. Troværdighed er ikke noget man opbygger natten over, derfor er SEO langsigtet og kræver kontinuerligt arbejde hvis du ønsker at blive en fast del af top placeringerne hos Google.

 

Google’s algoritme indeholder over 200 faktorer der med korrekt optimering og udførelse, vil resultere i høje placeringer. Størstedelen af disse faktorer har Google informeret om, gennem deres retningslinjer, imens nogen forbeholdes skjult. På denne side bryder vi SEO op i bidder og kommer nærmere ind på hvilke elementer du som minimum bør arbejde med, for at kunne opbygge dit brand over for Google -og dine besøgende. Vi starter med onpage SEO.

Derfor skal du arbejde kontinuerligt:

 

1. Google arbejder konstant på at forbedre deres algoritme, og ønsker at eliminere al “manipulation” fra hjemmeside-ejere, digitale konsulenter mm. Flere hundrede gange om året optimerer eller “tweaker” Google algoritmen, i langt de fleste tilfælde drejer det sig om små ændringer, men af og til rulles en stor opdatering ud, og hvis man ikke er proaktiv – så har man balladen.

 

2. Søgetermerne udvikler sig konstant. Det søgeord du har optimeret din bedste landingsside imod for et halvt år siden, er måske faldet til det halve i popularitet/søgevolumen. Med voice search som det næste store inden for search, så vil dette med garanti blive aktuelt.

 

3. Brugeradfærden ændrer sig. At skaffe kliks i søgeresultaterne er en direkte kamp med dine konkurrenter, og her vil dine USP’er (unique selling points) afgøre om du vælges fremfor de andre. Men forbrugernes adfærd på dette punkt ændrer sig også konstant. Hvor man ofte bruger USP’er som; BILLIGT, HURTIGT, BEDST, så vil et fokus på konkrete besparelser eller “noget ekstra”, oftest være mere interessant for den kræsne forbruger. Det “ekstra” vil vi komme ind på senere i afsnittet om title tags og meta descriptions.

 

4. Konkurrenterne sidder ikke stille. Uanset hvilken branche du befinder dig i, så vil der med garanti være minimum én konkurrent der ønsker de samme topplaceringer som dig. Så hvis ikke du som minimum tracker dine placeringer og handler proaktivt på fald i rankings – det være sig; nyt content, tilføjelse til eksisterende content, brug af LSI, ændring af fokussøgeord – så kan du hurtigt blive overhalet og miste en stor del trafik. Dermed skal du altså bruge langt mere krudt på at indhente placeringer igen, fremfor måske at lave små ændringer i dit title tag.

 

Så, en god indsats over en kort periode der måske har givet dig den vigtigste 1. plads for din forretning, er ikke en garanti for at du bibeholder din topplacering. Dine konkurrenter, Google, forbrugerne og teknologien generelt, vil som udgangspunkt konstant holde dig til ilden.

 

Nu hvor vi har berørt det kontinuerlige onpage arbejde meget generelt, og hvorfor det ikke bør ses som en engangsopgave, vil vi nu gå dybere ned i alle de elementer som onpage SEO indebærer.

Inden vi går videre – Bliver din side indekseret?

Inden vi gennemgår onpage og off page optimering, så skal vi først sikre, at din side er indekserbar. Google indekserer formentlig allerede din side, men vi ser tilfælde, hvor siden er sat til noindex, som betyder Google ikke må vise din side i søgeresultatet.

 

Google skal have adgang til din side for at kunne vurdere indholdet og rangere dig i søgeresultaterne, så derfor skal du sikre at siden ikke står til Noindex. Den sikre metode du kan bruge for at tjekke om din side bliver indekseret, er en site analyse. Vi uddyber hvad du ellers kan bruge en site analyse til i afsnittet om off page SEO, så kort fortalt, så giver nedenstående søgeformular dig kun resultater for din hjemmeside i Google. Og hvis din side IKKE bliver vist, så er der et problem. Kan du se resultater for din side og mener at alle sider bliver fundet, så er alt godt. Søgeformularen ser således ud:

 

site:dinvirksomhed.dk

 

Det kan være en god ide at dobbelttjekke om ovenstående analyse også har givet dig det helt præcise svar. Det kan du gøre med “SEO Meta in one click” Hvis der ses noget omkring Noindex, så er din side ikke indekserbar. Står der Index eller ingenting, så betyder det, at din side er indekserbar.

SEO tip!

Vi anbefaler at du bruger Chrome Browseren og installerer “SEO Meta in 1 Click”. Vi benytter flere eksempler her og vi guider dig igennem funktionerne så du selv kan bruge det i din SEO Strategi.“SEO Meta in 1 click

SEO meta in one click

Onpage SEO

Du har nu sikret dig at din side indekseres af Google, og din side er nu blandt alle de sider der skal rangeres i Google’s søgeresultater.

Onpage SEO er søgemaskineoptimering der sker på din hjemmeside og det er en meget fundamental del af søgemaskineoptimering. Onpage SEO består af en lang række tekniske faktorer, som alle sammen har det formål at få Google til at indeksere og rangere dit site. Onpage SEO indeholder mange faktorer, som tilsammen skal give dig som hjemmeside ejer, en bedre placering i Google’s søgeresultater.

Vi har tidligere uddelt tips og tricks til udførelse af en søgeordsanalyse, og den er fundamentet for dit onpage arbejde. Du skulle gerne have fundet frem til alle de søgeord, som er relevante for din hjemmeside, og have gjort dig tanker om, hvilke søgeord du ønsker skal skal ranger i toppen af Google’s søgeresultat.

On page SEO

Vi har i det kommende afsnit, udvalgt de tekniske elementer der som minimum skal optimeres og som beviseligt har en positiv effekt på dine rankings i søgemaskinerne.

Alt efter hvilket cms system din side er bygget op i, så er disse elementer forholdsvis simple at optimere. I langt størstedelen af tilfældene slipper du for at skulle rode med sidens kode, hvilket klart er at foretrække, hvis ikke man selv står for Webudvikling på hjemmesiden. Teknisk kunnen inden for webudvikling er dog en fordel.

 

Onpage SEO handler om at implementere de mest relevante søgeord på de landingsside der henvender sig dertil. Når du har listen med søgeord klar, og har et overblik over hvilke landingsside de skal føre til – så bør du arbejde på at optimere følgende ift. dine søgeord:

 

  URL struktur – Simpel
  Title tags og meta descriptions – Tiltrækkende
  Titel struktur – Strategisk udvalg af H-tags
  Mapping af søgeord – Intern linkbuilding
  Optimering af billeder – Komprimering og alt tags
  Relaterede søgeord – søgeord som passer til hovedsøgeordet

 

Listen herover er et udpluk af de elementer, som vi ved at Google kigger på når de skal rangere en hjemmeside. Det er derfor ikke en facitliste, men nærmere forslag til hvad man som minimum bør optimere på. Hvordan du udfører onpage SEO på en udvalgt landingsside med ovenstående elementer, kommer vi ind på nu.
Lad os tage Asento’s egen linkbuilding landingsside som eksempel. Det søgeord som vi ønsker at rangere nr. 1 på, er linkbuilding.

URL

Sidens URL er blandt de første ting som Google kigger på. Først og fremmest så handler det om at holde sine URL’er så simple og så “clean” som muligt. Nogle cms tillægger URL’en ekstra tegn og forskrifter, og dette bør man undgå så vidt muligt. Man skal nemlig gennem URL’en vise Google hvilket emne på denne hjemmeside man skal vurderes og rangeres på.

I vores eksempel vil vi gerne vise vores indhold omhandlende linkbuilding og intet andet, derfor er URL’en helt simpelt: https://asento.dk/linkbuilding

 

Dermed ikke sagt at har du en lidt længere URL som for eksempel; https://asento.dk/produkt-kategori/seo/linkbuilding så vil du aldrig rangere særligt højt. Du har nemlig stadig søgeordet implementeret, men jo kortere og mere specifik din URL er – jo nemmere og hurtigere kan Google gennemskue denne sides emne.

 

DONT’S ved URL’er

 

  Undgå specialtegn i URL’en såsom # % § $
  Undgå tal

Title tags & meta descriptions

Title tags og meta descriptions eller meta informationer, er noget af det vigtigste at optimere på, hvis man ønsker at rangere højt i Google, men desværre ret tit et element som rigtigt mange hjemmesideejere nedprioriterer.

Title tags

Title tags er det første forbrugerne vil se når de udfører en søgning i Google, det vil sige det er her du rent faktisk henter kliks, hvis du formår at gøre det så fængende som muligt. Title tags giver dig samtidigt muligheden for at vise Google helt specifikt hvilket søgeord der matcher din sides indhold. Title tagget hjælper altså søgemaskiner med at forstå din sides indhold, og dette er alfa og omega når det kommer til rankings.

 

SEO tips til title tags:

 

  Inkluder søgeord og relaterende søgeord så vidt muligt
  Brug USP’er
  Hold dig inden for Google’s retningslinjer for pixels (65px)

 

Meta descriptions

Meta descriptions derimod har ingen direkte effekt på dine rankings i Google, det er altså ikke en ranking factor.
MEN, den har stor indflydelse på din CTR – hvilket har en effekt på rankings. Ved at udfylde en så informativ og iøjnefaldende meta description som muligt, får du altså mulighed for at hente flere kliks end dine konkurrenter i søgeresultaterne.

 

Ligesom med title tagget så sørg også for at inkludere søgeordet i din meta description, denne gang for at vise forbrugeren at de finder det de leder efter ved at klikke på din side. I tilføjelse til dette vil Google også highlighte søgeordet i din meta description.

 

SEO tips til meta descriptions:

 

  Inkluder søgeord og så vidt muligt LSI søgeord
  Vær klar og præcis i din beskrivelse
  Brug USP’er
  Hold dig inden for Google’s retningslinjer for pixels (155px)

 

Tager vi førnævnte eksempel med linkbuilding, så ser meta informationerne således ud:

Læs mere om Metainformationer.

Titel struktur

Når vi snakker titel struktur, så bør man igen følge Google’s egne retningslinjer. her drejer det sig om at have den rette mængde af hver H-titel. Den optimale opsætning er som følger:

  Én H1 titel
  To H2 titler pr. 500 ord
  H3, H4, H5 efter behov

 

Det vigtigste at tage med fra ovenstående liste, er at hver landingsside kun har én H1 titel. Ud af alle titler har H1’eren den største værdi. Det er nemlig H1’eren som viser Google hvad indholdet på den pågældende side handler om.

 

Et simpelt eksempel på korrekt brug af H titler, kan være forsiden på en bog.
H1’eren giver indblik i bogens overordnede indhold, H2’eren bruges som underpunkt til et emne indenfor det overordnede indhold.

Titel struktur

SEO tip!

Førnævnte chrome extension “SEO Meta in 1 click”, har også en titel struktur sektion som viser dig alle sidens titler samt hvilket H-tag de har. Se herunder:

Titelstruktur

Intern linkbuilding

Når vi snakker om intern linkbuilding, kan det sommetider forveksles med andre sider der peger ind til din egen side. Andre sider der peger ind til din egen side kaldes for Ekstern linkbuilding, hvor intern linkbuilding er sider der peger ind til hinanden via et link, internt.

Med intern linkbuilding fortæller man Google mere specifikt hvad den pågældende landingsside handler om, forstået på den måde, at hvis man har en landingsside omkring babytøj, så ville man fra en relateret side, linke ind til babytøj med ankertekst(link i teksten). Man kan måske godt have den tanke om, at man bare skal give den gas omkring intern linkbuilding på din hjemmeside, men tværtimod. Det gælder om at finde en god balance mellem for mange og for få interne links.

 

Intern linkbuilding fungerer også som en slags guide på din hjemmeside. For mange interne links kan give brugeren for mange muligheder og forskellige veje at tage på din hjemmeside, men for lidt ville gøre det modsatte. Brugerne ville nemlig have for lidt vejledning og mulighed for at læse og se mere igennem på din side, og derfor gå videre og hoppe væk fra siden. Det er derfor vigtigt at finde den rette balance.

SEO tip!

Et godt tip, men som rigtig mange desværre glemmer, er at lave intern linkbuilding fra produktet til produktkategorien. Størstedelen af alle webshops har en struktur der minder om et vandfald, hvor enden er selve produktet. Det er derfor vigtigt at bryde dette “vandfald” ved hjælp af intern linkbuilding fra produktet, hvor du eksempelvis henviser til udvalget du har i produktkategorien eller et andet lignende udvalg.

Er links i menuen ikke nok?

Nej, det er det ikke. Med en god intern linkstruktur kan man nå rigtig langt med rangeringen på Google. Det gælder om at vise overfor Google hvilke landingssider du har på din hjemmeside, der er vigtigst; eksempelvis dine produktkategorier.

Vidste du godt at jo tættere din landingsside er på roden af dit domæne, desto vigtigere anser Google den pågældende landingsside?

Er dine produktkategorier eksempelvis 4-5 kliks fra forsiden ser Google det mindre vigtigt, end hvis den var 2-3 kliks fra forsiden. Med intern linkbuilding kan man fra forsiden sørge for at der kun er 1 klik og fortæller derfor Google at dine produktkategorier er vigtige.

Optimering af billeder

Du har måske undret dig over hvordan Google’s billedsøgning fungere. Google’s robotter kan ikke se hvad der er på et billede, men læser det igennem en tekst der er angivet på billedets såkaldte ALT-tekst, altså Alternativ tekst. Har du et billede af en bil, kan man gå ind og beskrive billedet i en kort sætning, eksempelvis med bilens modelnummer, årgang og hvilken motor det er i. Det gør det lettere for Google at forstå indholdet af dine billeder og kan gå den måde føre til trafik igennem søgeord, du måske ikke ligger så godt på i forvejen.

Søgeord i ALT-tags

For at få mest muligt ud af dine ALT-tekster er det en god idé at få relevante søgeord ind i ALT-tekst. Hvis du eksempelvis sælger et par sko fra et bestemt mærke, så kan du implementere både mærket af skoene og hvilken type sko det er i ALT-teksten. Du kan også nævne hvilken farve skoene er i og hvilket materiale det er lavet af. Det går i bund og grund ud på at få så mange relevante søgeord til hvert billede ind i ALT-teksten for ikke at kunne risikere at miste besøgende igennem Google’s billedsøgning.

Relaterede søgeord

Når vi snakker om relaterende søgeord siger det lidt sig selv. Det er søgeord som er relateret til det søgeord du har fokus på, på en given landingsside. Har du en produktkategori hvor fokus søgeordet eksempelvis er sportssko, så kunne relaterende søgeord være:

  Billige sportssko
  Hvide sportssko
  Sportssko til mænd

 

Dette er blot et meget lille uddrag af hvilke relaterede søgeord der kunne være tilknyttet sportssko. Det en god idé at få det implementeret det i teksten, i meta informationer og evt. i en titel for at ramme søgeordene.

Offpage SEO

Off Page SEO er en lige så vigtig del som onpage SEO. Begrebet betyder søgemaskineoptimering der sker uden for siden og heri ligger den største alenestående SEO faktor, nemlig Linkbuilding. Men der er rigtig mange andre informationer at hente Offpage, som du, med stor fordel, kan bruge i din onpage SEO. Deriblandt konkurrentanalyse, site analyse og tekniske analyse ift. backlinks og indekseringsstatus på Google. Vi gennemgår alle vigtige faktorer og viser hvordan du strategisk kan bruge det i din egen off- og onpage SEO.

Asento logo hvid og orange

Linkbuilding

Links til dit website

Links skaber autoritet overfor Google og fungerer lidt på samme måde som eksempelvis kunde anmeldelser på Trustpilot. Det skaber en indikator for om en webshop er troværdig at handle hos. På samme måde er links, Google’s indikator for, om din side har noget relevant at byde på ift. det indhold du har på hjemmesiden. På samme måde som en dårlig kunde anmeldelse har den omvendte effekt, så gælder de samme regler for dårlige links.

 

Lær at skelne mellem gode og dårlige links

Der findes 3 vigtige parameter som du skal kende, når der skal genereres links til en hjemmeside.

 

  Ahrefs Rank: Rangering ift. autoritet baseret på alle domæner i hele verden
  Domain Rating(UR/DA): Autoritet for hele domænet
  URL rating(UR/PA): Autoritet for den enkelte landingsside
  Trust Flow(TF): Domænets relevans og troværdighed

 

Disse parameter bliver mål på et score-interval der går fra 0 til 100.

 

Domain Rating

Domain Rating, også kaldet Domain Authority, er definitionen på hele domænets autoritet målt på hvilke links der peger ind mod hjemmesiden. Jo flere stærke links en side får, jo højere vil Domain Rating blive.

 

URL Rating

URL Rating også kaldet Page Authority, er præcis samme definition som Domain Rating, blot for hver enkelte landingsside. Dvs. at hvis konkurrentens hjemmesides Domain Rating er højere end din hjemmesides, så fokuser på den enkelte landingsside du skal overhale og se på hvordan UR er på den. Den vil uden tvivl være lavere og det er altså UR du skal slå for den pågældende landingsside.

 

Trust Flow

Trust Flow er definitionen på hvad hjemmesiden handler om ud fra de links siden får trafik fra. Dvs. at hvis du eksempelvis får et link ind fra en Webshop der sælger hundemad, fra en hjemmeside der sælger IT udstyr og har et Trust Flow der omhandler IT. Hvis der så kommer trafik ind til din Webshop via dette link, så vil dit Trust Flow begynde at stige, dog med et Trust Flow der omhandler IT. Dette er en faktor som Google ser på, netop for at sikre de hjemmesider som har skabt en naturlig linkprofil med det rette Trust Flow også bliver belønnet for det, ved at ranger bedre i søgeresultatet.

 

Alle hjemmesider vil have flere Trust Flow kategorier som nogenlunde skal passe med branchen.

 

Autoritært domæne med høj relevans indenfor Digital Marketing
Et eksempel på et stærkt domæne er Ahrefs.com som er et SEO værktøj for Backlinks og det vi bruger til at måle DR og UR.

Her ses det tydeligt, at Ahrefs.com har gjort et godt stykke arbejde for at få autoritære sider til at linke til deres hjemmeside. I alt har de 4,66 millioner backlinks som kommer fra 31,1 tusinde domæner. De har også eksisteret i mange år og er et af de største SEO værktøjer på markedet.

Linkbuilding

Kilde: Ahrefs SEO tool

Ahrefs.com er et SEO- og PPC Advertising Tool og det ses også tydeligtigt på de Trust Flow kategorier Majestic viser nedenfor:

Kilde: Majestic SEO tool

Hvordan tjekker jeg min autoritet og relevans?

 

Der findes rigtig mange muligheder både betalte og gratis. Hvis du ønsker at gå meget i dybden med SEO og du vil sikre 100% dækkende overblik og kontrol over dine links, så vil vi anbefale, at du invisterer i et SEO tool som Ahrefs.com og Majerstic.com. Prisen for disse tools er rigtig godt givet ud. Er man en nyopstartet virksomhed, hvor økonomien er bedre givet ud et andet sted, så findes der nogle gratis SEO tool, hvor du kan få oplyst din Autoritet ift. linkprofil. Ift. at få overblikket over dine links, så tilbydes dette i Google’s eget SEO tool. Google Search Console.

Google Search Console

Efter de opdaterede GSC i slutningen af 2018, så har det fået lidt flere funktioner og er mere brugervenligt end det har været tidligere. Du skal oprette en konto og verificer at de må trække data fra din hjemmeside, hvis ikke du allerede har gjort dette. Herefter vil du kunne gå ind under “links” og se præcis de domæner der linker til din hjemmeside.

Selve autoriteten kan du ikke se, så der vil vi anbefale at bruge www.bulkdachecker.com som er et gratis tool som er trækker data fra Moz.com som ligger i toppen af SEO tools sammen med Ahrefs.com.

#4 metoder til at få links

1. Great and unique content get links

Gode artikler om ny viden og/eller viden som ingen andre har skrevet endnu er en rigtig god link generator. Disse links opstår naturligt gennem tiden. Det skal siges, at det kræver mange timer at skrive indhold og isæt indhold som er bedre end konkurrenters. Er du ikke selv super skarp på skrive fronten, så kan du betale dig fra det. Der er dog ingen garanti for at du får links, men det er meget sandsynligt, hvis du skaber noget som folk søger efter og du er den eneste der har skrevet om emnet.

 

2. Links from relations

Som selvstændig er der tit flere samarbejdspartnere, leverandører eller en anden form for relation med andre virksomheder. Lav en liste over de virksomheder som du arbejder sammen med og kontakt dem for at høre om I skal lave en aftale om at linke til hinanden. Dette kommer også ind under det der hedder Outreach, hvor du rækker ud til nogle som du mener kunne finde det relevant at linke ud til din hjemmeside.

 

3. Advertorials

Advertorials er den sikre metode, men også den mest omkostningsfulde metode. Advertorials er betalte artikler med et link. Flere og flere blogs og nyhedssider tilbyder at skrive en artikel, hvor de linker til din side og de skaber rigtig god værdi, da du selv kan udvælge dem som passer ind i din branche. Sørg altid for at udvælge blogs og nyhedssider som er autoritære.

 

4. Inbound links

Du har også mulighed for selv at skabe links fra andre hjemmesider. Dette er en gratis metode, men man skal kende til de sider, hvor det kan lader sig gøre. Eksempler på sider, hvor du kan få link fra er:

 

  Medium.com
  Livejournal.com
  Bloglovin.com

 

Alle tre sider har til formål at skabe et content univers blandt bloggere. Du kan oprette en bruger helt gratis og herefter kan du skrive artikler om emner inden for din niche og linke til din egen side.

Teknisk analyse af backlinks

En teknisk analyse af backlinks udgør 8 parametre som skaber overblik over dine links og hvor du skal optimere.

New links

Nye backlinks siger lidt sig selv. Det er links som man for nyligt har fået. Det er her vigtigt at du går ind og tjekker om linket er relevant og ikke kommer til at skade din linkprofil.

 

Lost links

Lost links eller på dansk, mistede links er de links som man tidligere har fået, men som er blevet fjernet på hjemmesiden.

 

Hvad kan man gøre ved det? Den er lidt sværere at redde da et lost links er fjernet af hjemmesiden som tidligere har linket ind til en, men vælger ikke at gøre det længere. Man kan prøve at skrive til de som ejer hjemmesiden og høre om de har lyst til at linke, nu hvor de allerede nævner dig eller dit produkt på deres hjemmeside.

 

Broken links

Broken links er links fra en ekstern side som linker ind til en bestemt landingsside på din hjemmeside. Grunden til at den er broken er at siden som hjemmesiden linker til, måske ikke længere findes og derfor føre til en 404 side, hvilket gør at den ikke længere giver nogen værdi til vores linkprofil. Hvad kan man gøre ved dette problem? Man kan tage disse broken backlinks og redirecte dem til en lignende landingsside for at videregive værdien. På den måde, går værdien af disse links ikke tabt.

Spam links

Selvom man skulle tro at små virksomheder eller nystartede virksomheder kunne komme udenom spam links, så er det desværre ikke tilfældet. Der er efterhånden så mange spam links derude, at alle har stor risiko for at de peger ind til hvilken som helst hjemmeside. Spam links er links som kan skade dit website. Hvis du får rigtig mange spam links, så kan det ødelægge dit website’s autoritet og dermed skade dine placeringer på Google.

 

5 parameter for et spam link:

 

1. DR, UR og TF er lig med nul
2. Indholdet har ingen relevans til dit website
3. Domæner som ender på eksempelvis “.pw” “.me” osv.
4. Domæner fra lande, hvor du ikke burde få links fra
5. Sider som linker men siden eksisterer ikke

 

For hvert domæne du ønsker at blokere skal der stå “domain:” foran hjemmesidens navn. Med det fortæller du Google at de skal blokere alt linkværdi som domænet giver til din hjemmeside, også selvom de fortsat linker.

Efter du har skrevet de domæner ned som defineres som spam links, så eksporterer du filen som en .txt fil (ren tekst) og uploader den til Google’s disavow tool som du kan tilgå her:

 

https://www.google.com/webmasters/tools/disavow-links-main

 

Efterfølgende er det en god idé at gemme dokumentet til senere brug, hvis der skulle opstå andre domæner som du definerer som spam links, for at du ikke skal starte forfra, men blot kan fortsætte fra sidst og uploade et nyt.

SEO tip!

Vi giver dig her en liste over de spam links vi ofte ser:

domain:rdqd.me
domain:pypq.me
domain:goqx.me
domain:bkmb.me
domain:jzmw.me
domain:isfb.me
domain:deepika.pw
domain:madhuri.pw
domain:bhhakti.pw
domain:vijaya.pw
domain:dipti.pw
domain:sujata.pw
domain:ankita.pw
domain:urlz.pw

Low value links

Links med lav værdi kan defineres som links hvor indholdet er relevant ift. det din side omhandler. Med lav værdi skal det forstås som at det ikke er et spam link, men blot et link der ikke giver noget linkværdi eller bedre placeringer. Disse links skal ikke blokeres da de ikke har en negativ effekt, men senere hen kan give os en god linkprofil hvis de pågældende hjemmesider arbejder på at forbedre deres egen linkprofil.

Site analyse

En site analyse går ud på at finde ud af hvilke sider der bliver indekseret af Google.
Det er et af de mest undervurderede metoder inden for SEO. Med en site analyse kan du nemt foretage dig en analyse af alle dine indekserede sider på Google, helt gratis og uden brug af værktøjer.

For at foretage sig en site analyse skal du foretage det der hedder “site søgning”:

 

1. Gå ind på Google.dk
2. skriv “site:dinhjemmeside.dk”
3. Klik søg

 

Herefter kan du påbegynde din site analyse. Billedet viser et eksempel på en site søgning på asento.dk.

site-analyse

Kigger vi på det kan vi se at vi får 90 resultater ud fra analysen. Dvs. at Google indekserer 90 landingssider. En site analyse kan være tidskrævende alt efter hvor stor din hjemmeside er, da man skal igennem hver side og se om det er noget der er irrelevant eller sider der ikke bør indekseres, som eksempelvis kunne være arkivsider, sider med tyndt indhold eller sider fra et bookingsystem.

Hvis ikke du har arbejdet med indeksering før, så kan du blive overrasket over hvad der kan være indekseret.

 

Man kan bruge site analysen til 3 vigtige ting.

 

  Identificering af sider der ikke bør indekseres
  Identificering af sider der bør være indekseret
  Identificering af fejl i Metainformationer og URL’er

 

Du har også mulighed for at tjekke én enkelt side ad gangen, hvis du evt. har lavet ændringer i URL eller i Metainformationen og gerne vil tjekke om Google har indekseret rettelserne. Det gøres med samme søgefunktion:

 

site:dinhjemmeside.dk/den-paagaeldende-url

 

Se eksemplet nedenfor:

Site analyse af en landingsside

Konkurrent analyse

Som nævnt før, har du mulighed for at trække meget information offpage, som du kan bruge til at forbedre din side onpage eller finde frem til hvad der hvad du skal gøre for at vinde placeringer i Google. En rigtig god metode til at skabe overblik over din SEO situation idag ift. konkurrenter, er en konkurrent analyse. En konkurrent analyse vil ud fra et SEO perspektiv sige, at du tager de søgeord som du ønsker at ligge i toppen på, og laver en analyse af top tre placeringerne ude på Google, på netop disse søgeord. Disse top 3 placeringer er dine største konkurrenter på netop det søgeord du har valgt, og du vil kunne få meget information ud af at lave en analyse af disse sider. Hvordan har de gjort brug af title tags og meta descriptions? Hvor meget content har de på siden, dvs. hvor meget tekst har de skrevet? Har de gjort brug af videoer, billeder og/eller infographics samt andre elementer der kunne give dem en fordel? Har de fulgt reglerne indenfor titel struktur?

Med denne analyse vil du få et klart billede af hvor din hjemmeside står ift. konkurrenterne og hvor du skal gå igang med at optimer din hjemmeside. Du vil kunne bruge analysen til få mere indblik i, hvordan SEO har virket for netop disse konkurrenter og finde frem til deres styrker og svagheder. Alt dette skal du bruge til lave onpage og offpage SEO, der er bedre og mere relevant end det dine konkurrenter har gjort og på den måde få overtaget top placeringen i Google.

 

The skyscraper technique

Brian Dean fra Backlinko omtaler the skyscraper technique, hvor han i Step 2 kaldet “Make something even better” kommer ind på flere punkter der er utrolig relevante for at slå dine konkurrenters onpage SEO. Han omtaler punkterne i sammenhæng med links og linkbuilding, men de kan sagtens bruges til at forbedrer din side onpage, i forhold til konkurrenterne.

 

De tre vigtige elementer du skal analysere

 

Den første er “Make it longer”

Det er her at du kan tage udgangspunkt i dine konkurrenters skrevne tekst og simpelthen skrive mere end de har gjort omkring det emne dit søgeord omtaler. Hvis vi bruger emnet Nike sko, så kan det være at dine konkurrent har skrevet en tekst der blot fortæller at det er en hvid Nike sko af en specifik model, men ikke hvad skoen nødvendigvis kan bruges til. Lad os sige at det er et par løbesko. Så vil du kunne forfatte en tekst der ikke kun skriver Nike løbesko, men i stedet kommer ind på brugen af dem. Hvordan føles skoene at løbe i? Hvordan kan man rengøre dem? Hvilke influencers eller kendte personer er brugere af netop denne løbesko? På den måde vil du kunne få mere tekst, som samtidigt også er relevant for den forbruger der læser teksten.

 

Det andet er “More up-to-date”

Der er ingen som er interesseret i at læse omkring et emne der er outdated eller irrelevant grundet ny information, men folk er til gengæld meget interesseret i at lære om ny relevant information. Her kan du komme på forkant af dine konkurrenter ved at have information, der er mere relevant end den de giver. Hvis vi igen bruger emnet Nike sko, og stadigvæk siger at det er en løbesko, så kan det være at der har været en undersøgelse på netop denne sko der omtaler hvor god den er for dine fødder at løbe i. Løsningen for dig kunne være så simpel som en kort tekst der beskriver undersøgelsen og resultatet, samtidigt med at du linker til selve undersøgelsen. På den måde har du givet forbrugeren relevant og aktuel information som de ville være interesseret i, samtidig med at du har lavet et outgoing link, og givet forbrugeren information som din konkurrent ikke har gjort. Det er vigtigt at huske at opdatere sine sider med den nyeste information, det vil give dine forbrugere det bedst mulige content. Udover det, så kan Google også godt lide opdateret sider, da Google finder dem mere relevante.

 

Det tredje er “Better design”

Hvis man pleaser forbrugeren visuelt er det meget mere sandsynligt at de bliver på din side og køber dit produkt eller service. Igen kan du tage udgangspunkt i dine konkurrenter. Hvad har de gjort brug af designmæssigt? Bruger de billeder, infographics og har de generelt en rigtig flot opsat hjemmeside?

Så skal du matche dem på det! Ligesom at det er vigtigt at dit content er up-to-date så skal din hjemmeside også være det. Dine billeder er også en del af dit content, så sørg for at have relevante og flotte billeder så forbrugeren kan se hvad det er for et produkt de kigger på. Hvis du sælger en service så kan en infographic eller andet grafisk materiale hjælpe dine potentielle kunder til om de vil tage det rigtige valg ved at vælge dig. En flot designet hjemmeside er ligesom dit visitkort. En rodet hjemmeside kan få dig til at fremstå rodet, men hvor en flot struktureret hjemmeside viser at du har styr på dit fag og det du laver.

Top