Med LSI søgeord gennemskuer Google bedre, hvad dine tekster handler om. For dig betyder det, at du får bedre chancer for at komme med i søgeresultaterne, når dine dine kunder søger efter produkter i din branche.
Når du laver en søgeordsanalyse, dvs. finder relevante søgeord for dit website, som dine kunder bruger, kigger du bl.a. på:
- Søgevolumen
- Konkurrence
- Placeringer
Men det er også vigtigt, at du ser på hensigten bag søgeordene. Når Google skal forstå indholdet af dit website, ser søgemaskinen ikke kun på et enkelt ord. Google bruger i høj grad synonymer og relaterede ord til at forstå indholdet af dine sider. Det betyder, at Google bedre klassificerer sider i indekset – og viser relevante sider i søgeresultaterne.
Derfor er det vigtigt, at du bruger synonymer og ord, der er relateret til dit emne. Det er ikke nok at nævne det samme ord flere gange. Og det er netop det, LSI søgeord drejer sig om.
LSI står for Latent Semantisk Indeksering. LSI søgeord handler om, at Google ikke kun ser på det enkelte ord i teksten. Google bruger også synonymer eller relaterede ord til at forstå din tekst. Søgemaskinen introducerede LSI søgeord i 2004 – og er lige siden blevet en vigtig del af algoritmen.
EKSEMPLER
SEO
Hvis din virksomhed sælger SEO-løsninger, bruger du ord, der er relateret til SEO. Men det er i høj grad afhængigt af, hvilke emner du skriver om inden for SEO. For Google er det vigtigt, at brugerne får den bedste oplevelse, dvs. at de med det samme finder det, de søger efter. I dette blogindlæg skriver vi f.eks. om LSI søgeord. Derfor bruger vi ord som:
- LSI søgeord
- Latent Semantisk Indeksering
- Synonymer
- Relaterede ord
- Søgeord
Strandtøj
Er du en webshop, der sælger strandtøj, bruger LSI søgeord på følgende måde:I teksten er der i høj grad benyttet LSI søgeord som strandkjoler, strand, badeferie eller kjoler. Hverken læser eller Google er i tvivl om, hvad teksten drejer sig om.
SÅDAN FINDER DU LSI SØGEORD
Når du skal finde LSI søgeord, kan du bruge Googles eget værktøj: Google Keyword Planner. Selvom Google Keyword Planner egentlig bliver brugt til Google Ads, kan du med fordel også bruge værktøjet til søgemaskineoptimering.
Eksempel: Støvler
Sælger du støvler, fokuserer du også på søgeordet “støvler”. Derfor indtaster du “støvler” i Keyword Planner.
Når du laver denne type søgning, giver Google dig idéer til, hvad du kan målrette din Google Ads annonce efter. Men værktøjet har også en skjult funktion: du finder de søgeord, som Google forbinder med dit udvalgte ord.
Når du sælger støvler, kan du med fordel også bruge søgeord som “sko”, “gummistøvler”, “ankelstøvler” m.m. Sådan skaber du en mere relevant tekst for din målgruppe.
SKRIV TIL LÆSEREN
Google har en “menneskelig hjerne” – og bruger ikke kun en matematisk udregning som i de gamle dage. Søgemaskinen forsøger at forstå indholdet af din tekst. Derfor skal du altid først skrive til læseren. Og derefter til Google. Din tekst skal være let at læse og relevant for din modtager. Det er en kortsigtet strategi, hvis du udelukkende skriver tekster til søgemaskinen!
Har du brug for hjælp til LSI søgeord eller andet inden for SEO, så kontakt os i dag. Vi står altid klar til at hjælpe dig.
Skriv et svar