Google Display Annoncering: Kan det løfte din digitale strategi?

Du er sikkert allerede stødt på flere forskellige Google Display annoncer, muligvis uden at vide det. Ofte dukker Displayannoncer op som såkaldte bannere øverst på en webside eller ude i siderne på websiden. Andre gange kan du også opleve, at de dukker op midt på en side. Derudover er Displayannoncer også at finde på eksempelvis YouTube videoer og i apps.

En Displayannonce minder på mange måder om en reklameplakat, bare placeret online og ikke på en reklamesøjle. At annonceringen er digital åbner samtidig op for nye muligheder, da en Google Display annonce både kan være et billede, men også kan være et billede i bevægelse i form af animerede bannerannoncer, og så kan du med Displayannoncer nå ud til en større målgruppe. Hertil kommer at klikpriserne ved Google Display annoncering er forholdsvis lave og det er derfor også en relativt billig annonceringsform.

Målretning af annoncer

For at opnå det største udbytte af Google Display annoncering, har det stor betydning at annoncerne er målrettet korrekt. Med korrekt målretning menes, at annoncerne er målrettet til at nå de personer, der sandsynligvis kan have interesse i dit produkt eller din tjeneste, og som derfor vil reagere på din annonce, i form af klik og forhåbentlig også en efterfølgende konvertering.

Ved forkert eller manglende målretning, er der stor risiko for, at dine Displayannoncer vil blive vist for personer, der ingen interesse har i dit produkt eller for hvem produktet slet ikke er relevant – dette gælder eksempelvis produkter og tjenester, der har helt bestemte målgrupper.

Er annonceringen målrettet forkert, risikerer du altså, at der intet udbytte kommer ud af annonceringen, og ønsket om at udbrede kendskabet til din virksomhed er dermed gået tabt, ligesom der samtidig er gået penge tabt.

For at målrette Displayannoncer til de rette målgrupper, findes der heldigvis et bredt udvalg af muligheder.

Interesse – At målrette efter interesse vil sige, at det er muligt at målrette Displayannoncer mod personer, der har vist interesse for bestemte interesseområder, baseret på besøg på diverse websites og lignende. Det kan eksempelvis være interesse for bestemte websider, brands, tjenester og produkter, der minder om det du kan tilbyde.

Da målgruppen hér allerede har vist interesse for noget, der minder om det du tilbyder, er der større sandsynlighed for, at de vil klikke på din annonce, og måske endda foretage en konvertering.

Demografi – Målretning efter demografiske forhold betyder at en Displayannonce målrettes efter eksempelvis personers køn, alder, civilstand eller deres geografiske placering. Denne annonceringsform er særligt anvendelig, hvis du tilbyder et produkt eller en tjeneste til eksempelvis en bestemt aldersgruppe eller i et bestemt geografisk område. Hér har du altså mulighed for at målrette efter disse forhold, således at dine annonceringer ikke bliver spildt på, at dine annoncer vises for personer, for hvem de ikke er relevante, og visningen dermed ikke fører til hverken klik eller konvertering.

Remarketing – Målretning gennem remarketing har vist sig at være en af de mest effektive målretningsformer. Med remarketing menes at dine Displayannoncer vises for personer, der allerede har besøgt dit website. Google kan ved hjælp af cookies finde frem til de personer, der tidligere har besøgt dit website og her foretaget forskellige handlinger – det kan være alt fra at oprette en bruger, tilføje et produkt i indkøbskurven, til at købe et produkt og lignende. At personerne på denne måde allerede har vist interesse for dit website eller dine produkter/tjenester, øger sandsynligheden for at de vil reagere/handle på dine annoncer, og du dermed får mere ud af dine Displayannoncer.

En sidste og lidt anderledes målretningsform er, at målrette dine annoncer mod dine konkurrenters kunder. Dette kaldes Custom Intent og gør det muligt at målrette ud over de foruddefinerede indstillinger der er for målretning. Her har du blandt andet mulighed for at indtaste specifikke søgeord, men også andre webadresser – det kunne eksempelvis være konkurrenternes webadresser. Hvor du med remarketing kan målrette Displayannoncer til personer, der allerede har besøgt dit website, kan du altså hér også målrette annoncerne til personer, der har besøgt dine konkurrenters websites.

Hvorfor benytte Google Display annoncering?

Modsat søgeannoncer, der baserer sig på relevante søgninger fra personer, har du med Display annoncering mulighed for at nå personer, der ikke nødvendigvis har søgt på dine produkter eller tjeneste.

Ved søgeannoncer bliver din annonce altså kun vist, når en person søger på et specifikt søgeord, hvilket betyder at personen allerede har en interesse for et produkt eller en tjeneste, lignende den du har at tilbyde. Her skal en person altså aktivt søge efter dit produkt eller din tjeneste.

Modsat søgeannoncerne bliver Displayannoncer altså ikke blot vist for personer, der har søgt sig frem via relevante søgeord og dermed allerede har en interesse for produkter eller tjenester lignende dine. I stedet bliver de altså også vist for personer, der ikke nødvendigvis har kendskab til din virksomhed eller dine produkter/tjenester, eller på forhånd har vist interesse for disse, gennem søgning.

Ved at målrette dine Google Display annoncer til specifikke målgrupper, sikrer du at kendskabet til din virksomhed bliver udbredt til relevante personer, og sandsynligheden for at de nåede personer på sigt vil konvertere til kunder i din virksomhed, bliver dermed større.

Asento-logo-sort-orange-favicon

Skriv en kommentar

Top