facebook shop
Indholdsfortegnelse
Publiceret d. 20 maj Læsetid: 3 minutter
#Facebook, #Instagram, #Sociale medier

Lancering af Facebook Shop – er din virksomhed klar?

Denne lancering ligner et direkte modsvar til Google Shopping. Facebook- og Instagram Shop er i første omgang kun tilgængelig i USA – i blogindlægget her kan du læse, hvordan du forbereder dig bedst til, at funktionen bliver tilgængelig i Danmark.

Over en længere periode har Facebook testet en ny Instagram funktion, hvor forbrugeren kan shoppe direkte igennem Instagram appen – funktionen blev i første omgang testet på større brands i USA. Den 19. maj 2020 har Facebook meddelt, at funktionen nu er tilgængelig på Facebook for alle virksomheder i USA. 

 

Facebook Shops er oplagt for mindre e-commerce virksomheder, som ved hjælp af funktionen kan opsætte en online forretning, der kan tilgås fra både Instagram og Facebook. Forretningen opbygges gennem dit produktkatalog, hvorfra du kan vælge de produkter, du vil sælge og style din onlineshop på Facebook, så den passer perfekt til dit brands udtryk. 

 

Forbrugerne får med Facebook Shop mulighed for at browse din kollektion, gemme produkter til senere og opdage dine produkter gennem stories eller annoncer. Derudover kan forbrugeren købe dine produkter enten gennem dit website eller direkte i Facebook appen. Derfor placeres Checkout i selve appen, hvorfor købsprocessen for dine potentielle kunder bliver markant kortere. Se processen visualiseret i videoen her:

Facebook Shops er integreret med din Facebook- og Instagram side, hvorfor dine potentielle kunder også vil have mulighed for at tage direkte kontakt til din forretning, hvis de har spørgsmål til ordre osv.

Instagram Shop

Instagram Shop er også lige på trapperne, og Facebook meddeler, at denne funktion vil blive tilgængelig i USA i løbet af sommeren. Her kan dine potentielle kunder opdage og købe produkter via Instagram Explore. Facebook varsler samtidig, at der senere i år vil blive implementeret en direkte genvej til Shop i Instagrams navigationslinje, hvorfor funktionen i fremtiden vil være let tilgængelig for forbrugerne. Derudover vil du snart kunne integrere Instagram Live med dit katalog og dermed tagge produkter, som forbrugerne kan købe i realtid.

Det er en fordel at klargøre dit katalog i Business Manager med relevante parametre og automatiske overførsler fra din webshops backend, så alle produkter er opdaterede, når Facebook- og Instagram Shop bliver en mulighed i Danmark. Du kan tilgå og holde øje med funktionens tilgængelighed under ‘Indstillinger’ og ‘Handelsadministrator’ i Business Manager.

Head of SoMe

20 maj

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *