1. Skjul din side for Google
Det første tip jeg vil give jer er at skjule din side for Google. Selvfølgelig kun så længe siden stadig er på test basis. Det her er simpelt, men folk glemmer ofte, hvad konsekvenserne kan være, hvis man ikke gør det.
Det vigtigste argument for at skjule sin side for Google er, at når du ikke længere køre på prøveperioden, så har Google allerede indekseret dine tekster, og når du så endelig trykker launch, så vil dit færdige indhold blive set som en kopi, og så kender vi alle sammen konsekvensen deraf. Det her gælder selvfølgelig kun, hvis du benytter dig af en test adresse, mens du laver din nye side. For når du så flytter indholdet over på det rigtige domæne, så er det, at Google ser det hele som en stor kopi og straffer din ranking derefter.
Desuden så er du ikke interesseret i, at Google linker ind til dine halvfærdige sider. Det vil give et dårligt indtryk af din hjemmeside hos de besøgende.
2. Skab overblik
Der er flere forskellige måder at gøre det her på, men for at gøre det nemt så brug Excel. I den ene kolonne lister du alle dine gamle sider, og det er meget vigtigt, at du får ALLE siderne med. I kolonnen lige ved siden af lister du alle dine nye sider, som er tilsvarende den gamle side. Efterfølgende tilføjer du de nye sider, som ikke havde nogen tilsvarende på den gamle liste.
Ved at gøre dette får du et godt overblik over strukturen af din nye hjemmeside, og hvordan den differentere sig fra den gamle side.
Der er mange forskellige muligheder for, hvordan man kan få dette overblik. Du kan blandt andet bruge Screaming Frog til at anskaffe dig listen over dine sites. Screaming Frog kan også bruges til nogle af de andre punkter i denne liste.
3. Søgeordsliste
Det er meget vigtigt, at du får din egen skyld laver en liste over hvilke søgeord, du gerne vil findes på. Når du har denne liste, så skal du gennemgå alle dine søgeord. Her vil jeg foreslå, at du benytter TinyRanker. Her kan du prøve en 30 dages gratis prøveperiode, hvilket er nok til, at du kan få styr på dine søgeord, inden din hjemmeside skal lanceres. Der findes også et gratis værktøj, men her er man ikke helt sikker på, om de er opdateret, så for din egen sikkerhedsskyld så hold dig til de værktøjer, der ikke er gratis.
Når du ved, hvilke sider er ranker på hvilke ord, så kan du tilføje endnu en kolonne til dit Excel ark. Her skriver du de søgeord, der passer til de forskellige sider.
Det her burde give dig et godt overblik over, hvilke søgeord du skal fokusere på, samtidig også en indikator for dit fremtidige indhold på siden.
Her hos SEO-service bruger vi værktøjerne SEMrush og Ahrefs, hvor vi kan se hvilke søgeord, vi allerede ranker på. Til at finde nye søgeord bruger vi Googles egen keyword planner eller keywordtool.io.
4. Redirect
Det vil være helt naturligt at opleve et fald i den organiske trafik, når man lancere en ny hjemmeside. Men forstil dig at du skal starte helt forfra, helt fra nul. Du kan dog undgå at miste alt dit hårde SEO arbejde, hvis du husker at lave en 301-redirect plan.
Hvad er 301-redirect?
Det er faktisk ret simpelt. Det er en instruktion til Google, om at dit gamle site har skiftet URL. Således bliver Google, og derved dine kunder, ledt over til dit nye site, selvom de stadig søger efter dit gamle.
På denne måde finder Google også ud af at indeksere din nye side, således at du næsten får alt din SEO med over til din nye side. Ved at bruge 301-redirect, undgår du at dine kunder søger forgæves og får en dårlig oplevelse på en 404-side. Men netop 404 taler vi mere om i næste tip. Dog skal sider, man ikke har nogen relaterede landingpages til ikke redictes. De skal derimod disallowed i robots.txt filen. Ved at gøre det, undgår du at netop, de sider bliver crawlet af f.eks. Google.
Selvfølgelig kan dette arbejde være meget uoverskueligt, hvis du har en side med mange tusind produkter. Hvis det er tilfældet, så synes jeg, at du skal vælge nogle af de vigtigste sider.
- Vælg sider, hvor der kommer mange links fra andre sider.
- Vælg sider, der har en høj ranking på Google.
- Vælg landingpages og sider, der laver god omsætning.
Hvis du som sagt ikke vil starte helt fra bunden med SEO, når du lancere din nye side, så er dette punkt uhyre vigtigt for at få så meget SEO med over til din nye site.
5. Brug 404-siden
Nu kommer vi til den velkendte 404-fejlside. Dette er en af de mest frusterende sider for en kunde at ende på. Derfor er det utrolig vigtigt, at vi tager kunderne i hånden og hjælper dem tilbage på sporet. Tilbage til din hjemmeside.
Det jeg gerne vil have, at du bemærker, er at vi forsøger at lede kunderne tilbage til vores startside. Det kunne også være at man på denne side opstillede flere valgmuligheder.
- Tilbage til den forrige side.
- Drop down menu med forskellige muligheder.
Det handler i bund og grund om at gøre livet så nemt som muligt for kunderne, så vi ikke mister dem, selvom de ender på sådan en 404-side. Du kan nemt bruge Google Search Console til dette arbejde, der er nemlig en sporings enhed, så du kan finde eventuelle sider, der ikke længere virker. 404-fejl er dårligt for SEO, så det handler om, at du får redirected så mange med links til den mest relevante side. Resten af dine 404-fejl kan du disallow i robots.txt.
6. On-Page SEO
Her er det vigtigt, at du kigger på dit indhold, er det bare i tip top eller kunne det trænge til lidt forbedringer? Hvis du har styr på det hele, fra dit gamle site, så er der ikke så meget at komme efter. Der er bare nogle ting, der er vigtige at tjekke, så man er sikker på, at der er styr på on-page SEO.
- Godt og lærende indhold
- Overskrifter eller H-tags
- Interne links
- Billede alt-tekster
- URL’er
- Sidens sprog (HTML)
- Logo link
- Meta informationer
7. Website page-speed
Noget af det vigtigste for kunderne er, at din hjemmeside loader hurtigt. Folk er meget utålmodige, når det kommer til loading af hjemmeside. Du kan bruge f.eks. Pingdom, til at teste din page-speed. Google har også deres eget værktøj til at teste page-speed, den kan du finde lige her. Ud over at folk bliver utålmodige, og måske forlader din side, så afhænger din ranking på Google også af, hvor god din page-speed er.
Google giver dig endda nogle håndgribelige anbefalinger, du kan starte på for at forbedre din site. På Google bliver din side vurderet på en skala mellem 0-100. Hvis din side ligger mellem 0-59, så ligger du i den lave ende. Mellem 60-79 er medium, og så er alt over 80 godt. Så selvfølgelig skal man sigte efter at opnå en score på over 80. Jo langsommere din side er, jo større er risikoen også for at miste kunder. Faktisk allerede, hvis loading tiden er over 2 sekunder, på din side, så begynder folk at miste tålmodigheden.
8. SSL-Certifikat
En forholdsvis ny ting Google er begyndt at slå hårdt ned på, er sikkerhedsgodkendelser. Googles egen browser, Google Chrome, fortæller deres brugere, om de er inde på en sikker eller usikker hjemmeside. Usikre hjemmesider er ikke kun sider med blandet indhold eller hackede hjemmesider, men alle der ikke har et SSL-certifikat og et HTTPS til dit websted.
Google kigger på din side håndtere personlige oplysninger, og om sin side kører på HTTP. Hvis du gør begge disse ting, så får du et rødt ikon foran din URL, samt der vil stå, at siden er usikker.
Her til højre kan du se, hvordan det ser ud, når man går ind på SEO-service.dk i Google Chrome, og se hvordan det ser ud, når en side er sikker.
Det er muligt at få gratis SSL hos f.eks. Unoeuro. Her kan du gå ind og vælge “let’s encrypt”, og så går der ikke mange øjeblikke, før du har dit certifikat. Og så kan du lave sin URL om til https i stedet for http, og derved opnå en sikker hjemmeside i Chrome. Du kan også købe det hos f.eks. Namecheap.com. Der findes mange forskellige, der tilbyder køb af SSL-certifikat, men det er vigtigt, at du vælger nogen, som Google stoler på, for at du er sikker på at opnå bedst rangering. Ulempen ved at bruge den gratis metode er, at det ikke er alle websites, der anerkender det, samt du skal huske at forny det. Ofte har de gratis certifikater en periode på 90 dage, hvorefter du skal forny ellers udløber de.
9. Tjek for døde links
Det sidste jeg vil sige til dig er, at du skal tjekke din side igennem for døde eller brudte links. Det er altså links, som ender på en 404-side. Brudte links er ødelæggende for din interne linkbuilding, og det virker jo uprofessionelt, som tidligere nævnt, at dine kunder ender på en 404-side.
Til at tjekke dit site for døde links kan du bruge Screaming Frog igen, så får du en liste over de links, der ikke længere virker. Igen kan du også vælge at bruge Ahrefs, det er det, vi bruger her hos SEO-service. Og vores oplevelse er at Ahrefs, er det bedste værktøj til brudte links. Det kan godt være, at de virkede tidligere, sågar på dit testsite, men hvis de ikke virker på din rigtige site, så straffer Google dit site i rangeringen.
Nu har du fået et par gode råd og tips til, hvilke SEO parametre du skal kigge på, hvis du enten skal til at lancere en ny hjemmeside. Eller hvis du skal opdatere din gamle. I begge dele kan du bruge disse tips.
Jeg håber, du har fået noget med herfra, du er altid velkommen til at kontakte os. Lige her kan du nemt og hurtigt komme i kontakt med os.
Skriv et svar