Hvad er en konkurrentanalyse på sociale medier?
En konkurrentanalyse på sociale medier er en afdækning af, hvordan dine nærmeste konkurrenter strategisk anvender deres tilstedeværelse på sociale medieplatforme. Konkurrentanalysen kan eksempelvis have til formål at belyse, om dine konkurrenter kører annoncering på sociale medier, hvor din virksomhed ikke har en tilstedeværelse. Hvis det er tilfældet, misser din virksomhed højest sandsynligt et potentiale.
De offentligt tilgængelige annoncebiblioteker på flere sociale medier kan være uvurderlige værktøjer til at forbedre både jeres konkurrentanalyse og annonceringsstrategi. Ved at udnytte annoncebiblioteket som ressource kan du maksimere effektiviteten af dine kampagner på de forskellige platforme.
Hvad kan du se i de forskellige annoncebiblioteker?
På nuværende tidspunkt eksisterer der et annoncebibliotek hos Meta, LinkedIn, Pinterest og TikTok. Vi gennemgår mulighederne i de forskellige annoncebiblioteker herunder – nogle ting har de til fælles, mens der er andre parametre, hvor de adskiller sig fra hinanden.
METAS ANNONCEBIBLIOTEK
Uanset hvilken type virksomhed, du repræsenterer, vil vi anbefale dig at begynde din konkurrentanalyse på sociale medier med Metas annoncebibliotek. Du kan tilgå Metas annoncebibliotek via dette link: https://www.facebook.com/ads/library/
Meta har et omfattende annoncebibliotek, der fungerer som et centralt sted at fremme gennemsigtighed inden for annoncering. Her kan du søge efter alle aktive annoncer, der kører på tværs af Metas platforme, samt annoncer, der har kørt i EU i løbet af det seneste år. Derudover er det muligt at se annoncer om sociale mærkesager, valg og politik, som har kørt i løbet af de seneste 7 år, samt hente rapporter om disse. Det er også muligt at søge efter brandet indhold på platformen.
Annoncebibliotek
Når du skal søge i annoncebiblioteket, så er lokation det første, du skal vælge. Her skal du vælge den lokation, hvor annoncerne eksponeres. Herefter skal du vælge en annoncekategori, så det bliver specificeret, hvilken annoncetype du leder efter. Dette er relevant, da der er forskellige annoncekategorier på Meta. Dine muligheder er følgende:
- Alle annoncer
Her søger du efter alle annoncer, så søgningen er altså ikke filtreret af de andre kategorier.
- Mærkesager, valg eller politik
Her søger du efter annoncer om sociale mærkesager (eksempelvis økonomi, borgerrettigheder og sociale rettigheder), valg, politikere eller politiske kampagner.
- Bolig
Her søger du efter annoncer for bolig, boligforsikring, boliglån eller andre relaterede muligheder.
- Beskæftigelse
Her søger du efter annoncer for jobtilbud, praktikpladser, professionelle certificeringsprogrammer eller andre relaterede muligheder.
- Kredit
Her søger du efter annoncer for kreditkorttilbud, billån, langsigtet finansiering eller andre relaterede muligheder.
Når du har valgt lokation og annoncekategori, så kan du søge på to forskellige måder. Du kan søge med nøjagtige sætninger i anførselstegn – eksempelvis “Mangler du hjælp til din annoncering?”. Her er det også muligt at søge efter mere end kun en bestemt sætning – eksempelvis “Mangler du hjælp til din annoncering?” + “på sociale medier”. Du kan også vælge at søge efter ord i en hvilken som helst rækkefølge – eksempelvis Hjælp | Annoncering | Sociale medier.
Ved at indtaste dine søgninger i feltet, så kan Meta potentielt set foreslå relaterede søgninger eller annoncører, der passer til din forespørgsel, inden du trykker ‘enter’ for at bekræfte din søgning.
Når din søgning er foretaget, så får du en oversigt over annoncerne, hvor du kan se, hvilke annoncer der kører (både content og tekst), samt hvilken måned de er lanceret i. For hver specifik annonce i det generelle overblik er det muligt at se, hvorvidt annoncen er aktiv eller inaktiv. Hvis annoncen er aktiv, så kan du se startdato for annoncen, og hvis den er inaktiv, så kan du se annonceringsperioden. Derudover kan du se, hvilke platforme der er tilvalgt på den udvalgte annonce, og hvorvidt der er flere annoncer, der bruger samme annonceindhold.
For at få flere informationer om den specifikke annonce, så kan du trykke på knappen ‘Se oversigtsoplysninger’ eller ‘Se annonceoplysninger’.
For annoncer, der er målrettet EU, er der ekstra gennemsigtighed i forhold til oplysningerne efter krav fra dem. Her kan du se annoncens demografi i form af lokation, aldersgrupper og køn. Det er vores erfaring, at det langt fra er alle informationer, som er korrekte herunder. Så lad ikke denne del være et bærende element i din konkurrentanalyse på sociale medier. Derudover er der en uddybende EU-annoncelevering, som fortæller om annoncens rækkevidde i form af antal kontocenter-konti, der har set annoncen mindst én gang fordelt på de demografiske oplysninger.
Du kan også se flere informationer om selve annoncøren. Her er navnene på deres sociale profiler, og hvor mange følgere de har, samt hvilken kategori de har valgt. Hvis annoncøren har udfyldt feltet ‘Flere oplysninger’ under deres profil, så vil disse også fremgå her. Sidst, men ikke mindst, kan du se, hvem der drager fordel af annoncen, og hvem der reelt set betaler for den.
Brandet indhold
For at tilgå brandet indhold skal du gå til dette link:
https://www.facebook.com/ads/library/branded_content/
Brandet indhold er en interessant mulighed for virksomheder. Annoncer er nemlig kun én måde, hvorpå de kan promovere et produkt eller en ydelse på Meta. De kan nemlig også samarbejde med creators på Facebook eller Instagram for at promovere noget i et opslag, en story eller en reel. Metas måde at sikre gennemsigtighed om denne type indhold er ved at vise et mærkat med ‘Betalt partnerskab’ på mediet, samt inkludere det pågældende opslag her i annoncebiblioteket for brandet indhold.
Dette annoncebibliotek inkluderer brandet indhold, som er oprettet den 17. august 2023 eller senere. Når du skal søge efter indhold, der indeholder et betalt partnerskab, skal du først vælge platformen – enten Facebook eller Instagram. Herefter vælger du, hvilken tidsperiode du vil søge i. Til sidst får du mulighed for at søge efter en virksomhed eller kreatør på platformen.
Så snart du har søgt på enten en virksomhed eller en kreatør, så får du et overblik over, hvilke opslag der er genereret, samt dato for oprettelse, hvem der er kreatør og brandpartner, samt type af indhold. Her kan du klikke på ‘Se post’ for at se selve indholdet på de specifikke opslag, hvorefter du bliver videreført til den givne platform og opslaget.
Tip til dine søgninger!
Effektiviser din søgning ved at gemme og navngive de hyppigste søgninger, når du er logget ind på platformen. Hver gang du vender tilbage til annoncebiblioteket, kan du vælge dine gemte søgninger og spare tid i din konkurrentanalyse på sociale medier. Du kan både kombinere nøgleordssøgninger, gemme bestemte annoncører og angive dine foretrukne filtre. Se efter muligheden ‘Gem søgning’ ved nøgleordsresultater og på annoncørsider for at gemme disse.
LINKEDINS ANNONCEBIBLIOTEK
Du kan tilgå LinkedIns annoncebibliotek via dette link: https://www.linkedin.com/ad-library
LinkedIn tilbyder gennemsigtighed i annonceringen på platformen ved at bidrage med en søgbar samling af annoncer i deres annoncebibliotek. Annoncerne forbliver i biblioteket et år efter deres seneste visning på LinkedIn, og du har mulighed for at søge efter annoncer, som er oprettet den 1. juni 2023 eller senere.
Annoncebibliotek
Når du søger efter annoncer her, skal du først søge efter virksomhed eller annoncørerens navn. Herefter får du mulighed for at søge efter nøgleord, og efterfølgende vælger du land og dato for din søgning.
Herefter får du et overblik over annoncerne, der matcher dine kriterier, og du kan se indholdet i form af content og tekst. Du har mulighed for at klikke på knappen ‘Vis detaljer’ for at få yderligere oplysninger om den specifikke annonce.
For annoncer, der er målrettet EU, er der ekstra gennemsigtighed i forhold til oplysningerne efter krav fra dem. Her kan du se informationer om annoncen i form af annoncetype, annoncør, samt kampagneperiode. Derudover er der oplysninger om annonceeksponeringer efter land. Til sidst kan du se en oversigt over de højeste målretningskriterier i form af eksempelvis sprog, beliggenhed, job eller virksomhed.
Hvis du repræsenterer en B2C eller i særdeleshed en ecommerce virksomhed, tænker du måske, at dine konkurrenters tilstedeværelse på LinkedIn er det mindst relevante ved din konkurrentanalyse på sociale medier. Der kan dog være meget inspiration og information at hente om dine konkurrenters B2B strategi.
Brandpartnerskaber
For at tilgå brandet partnerskabet skal du gå til dette link:
https://www.linkedin.com/ad-library/brand-partnership-search
Creators på LinkedIn kan markere, når deres organiske opslag indeholder et brandpartnerskab for at vise, at de har en relation til brandet. I dette bibliotek har du mulighed for at søge efter opslag, som er markeret til at være brandpartnerskaber.
Når du skal søge efter indhold med brandpartnerskab, skal du først søge efter nøgleord og derefter vælge dato for, hvornår opslaget er blevet postet. Bemærk, at du kun kan vælge de seneste 24 timer, seneste uge og seneste måned i denne kolonne.
Såfremt der er opslag, der matcher dine nøgleord og tidsperiode, så vil de dukke op i søgningen, og så kan du se indholdet i form af content og tekst, samt tilkendegivelser, kommentarer m.m.
Tip til dine søgninger!
Du behøver ikke at gå efter bestemte nøgleord i dine søgninger, hvis du ikke på forhånd ved, hvad konkurrenten bruger i sine annoncer – du kan nemlig nøjes med at søge efter virksomhedsnavnet og vælge land samt tidsperiode. Det gør det nemmere at få relevante annoncer frem, og så kan du selv selektere i, hvilke du finder inspirerende.
PINTERESTS ANNONCEBIBLIOTEK
Du kan tilgå Pinterests annoncedepot via dette link: https://ads.pinterest.com/ads-repository/
I modsætning til de andre platforme, så kalder Pinterest deres annoncebibliotek for et annoncedepot, men formålet med det er det samme. Her kan du søge efter annoncer baseret på startdato, slutdato, annoncekategori, land, køn, alder og annoncørnavn.
Herefter ser du en oversigt over de annoncer, der passer til dine kriterier. Udover at se selve annoncen med indhold (content og tekst), så kan du klikke på knappen ‘Detaljer’ for at se flere oplysninger om annoncerne.
Her får du flere informationer i forhold til annoncørnavn, datointerval, samt demografiske oplysninger som land, aldersgrupper og køn. Der er også specificerede detaljer om, hvorvidt annoncøren har anvendt søgeord og/eller negative søgeord, samt hvilke interesser der er segmenteret efter. Derudover kan du se pinnerlistetyper, der viser, hvad annoncen er målrettet efter. For annoncer, der er målrettet EU, kan du også se informationer om rækkevidde i EU efter krav fra dem.
Tip til dine søgninger!
Hvis din virksomhed endnu ikke har en betalt tilstedeværelse på platformen, kan det være relevant at undersøge, om dine konkurrenter allerede er i gang. Her kan du finde inspiration til, hvilke annonceformater de bruger i deres annoncering og derved få idéer til at komme godt fra start. Hvis dine konkurrenter ikke annoncerer på Pinterest endnu, så kan du søge efter lignende virksomheder i udlandet.
TIKTOKS ANNONCEBIBLIOTEK
Du kan tilgå TikToks annoncebibliotek via dette link: https://library.tiktok.com/ads
Annoncebiblioteket på TikTok er en database over alle de annoncer, der kører på platformen. Dette gælder både aktive og inaktive annoncer, samt annoncer, der er sat på pause af annoncørerne. Databasen indeholder alle annoncer, der er offentliggjort fra og med 1. oktober 2022, og som har fået mindst 1 eksponering.
Annoncebibliotek
Når du søger efter annoncer, vælger du først og fremmest annoncens målland og annoncetype. Herefter kan du justere, hvis du kender til tidspunktet for offentliggørelse af annoncen, og ellers kan du blot søge fra 1. oktober 2022 og frem. Til slut skal du indtaste navnet på en annoncør eller på de søgeord, du gerne vil se annoncer om.
Her får du et overblik over annoncer, der matcher din søgning, og du har mulighed for at se det kreative indhold i annoncerne. Du kan se annoncørens navn over annoncen, samt datoer for første visning og sidste visning. Dette kan give dig en indikation på, om kampagnen stadig er aktiv eller ej. Derudover viser den, hvor mange unikke brugere, der har set indholdet fra den specifikke annonce.
Såfremt du ønsker flere oplysninger om den pågældende annonce, kan du klikke på annoncen, og så bliver du ledt videre til en mere informationsrig side. Udover de informationer, du også kunne se fra den samlede oversigt, så har du her mulighed for at se de demografiske målretninger af annoncen (lokation, køn og alder), samt hvilke parametre der er blevet valgt til i kampagnen – eksempelvis interesser og interaktioner med videoer og creators.
Du har også mulighed for at klikke på ‘Se alle annoncer’ under annoncørens navn, hvis du gerne vil se mere fra denne. Så bliver du ledt over til en side, der rummer alle deres annoncer.
Andet kommercielt indhold
For at tilgå andet kommercielt indhold skal du gå til dette link:
https://library.tiktok.com/other-commercial-content
Her kan du finde indhold, som creators har angivet som kommercielt. Det kan være et partnerskab eller en kampagne omhandlende et produkt, en ydelse eller et brand. Du udfylder landet, som creatoren kommer fra, og her har du igen mulighed for at vælge dato for opslaget, hvis du kender til det – ellers kan du blot forsøge for hele perioden. Til slut indtaster du navnet på den creator, du ønsker at se kommercielt indhold fra.
Hvis den pågældende creator har lavet kommercielt indhold på TikTok siden 1. oktober 2022, vil det dukke frem i din søgning. Her kan du af oversigten se, hvilket brandnavn der er samarbejdet med (såfremt det er angivet), samt opslagsdato for indholdet og antallet af videovisninger.
Tip til dine søgninger!
Det er faktisk også muligt at søge efter annoncer i TikToks Creative Center under ‘Top Ads’.
Her har TikTok samlet et udvalg af de bedst performende annoncer på platformen – såfremt der er samtykke fra annoncøren til at dele dataen, der er mere indsigtsfuldt her end i selve annoncebiblioteket. Du har mulighed for at søge efter et specifikt produkt, en ydelse eller et bestemt brand, men der er også filtreringsmuligheder som land, industri, kampagneoptimering, antallet af likes, varighed og tidsperiode.
4 MÅDER AT BRUGE ANNONCEBIBLIOTEKERNE TIL DIN VIRKSOMHEDS FORDEL
Annoncebibliotekerne kan være uvurderlige værktøjer til at forbedre både konkurrentanalyse og annonceringsstrategi. Ved at udnytte disse ressourcer kan du maksimere effektiviteten af dine kampagner på de forskellige platforme. Her til sidst har vi sammenfattet 4 måder at bruge oplysningerne fra annoncebibliotekerne på:
1. Benchmarking:
Annoncebibliotekerne giver mulighed for at benchmarke dine annoncer mod konkurrenternes annoncer på de forskellige platformene. Du kan sammenligne nøgleparametre som annonceindhold, målgruppe og annonceringsperioder for at evaluere, hvordan din annonceringsstrategi står i forhold til konkurrenternes.
2. Inspiration:
Ved at studere annoncerne i de forskellige biblioteker kan du finde inspiration til kreativt indhold, annoncetekst og segmentering af målgrupper. Se, hvilke typer annoncer der fungerer godt, og lad dig inspirere til at skabe engagerende og effektive annoncer på egne kanaler.
3. Optimering:
Gennem analyser af annoncerne i de forskellige biblioteker kan du identificere, hvilke elementer der potentielt set fungerer godt i annoncer. Brug disse indsigter til at optimere dine eksisterende annoncer for at forbedre deres performance.
4. Trendanalyse:
Over tid bliver du bedre til at spotte trends og tendenser i annoncerne på de forskellige platforme. Dette giver dig mulighed for at tilpasse din annonceringsstrategi og følge med forbrugeradfærden.
ANNONCEBIBLIOTEKER ER KUN EN BRØKDEL AF DIN KONKURRENTANALYSE
Du bør være opmærksom på, at annoncebibliotekerne ikke indeholder alle oplysninger om konkurrenternes strategi eller tankerne bag deres annoncering. Du kan bruge informationerne som en del af din konkurrentanalyse på sociale medier, men du bør også supplere med andre datakilder og markedsundersøgelser for at få en mere komplet forståelse af branche og målgrupper. Annoncebibliotekerne er dog et godt redskab til at hjælpe dig på rette vej i din konkurrentanalyse.
RESULTEREDE KONKURRENTANALYSE I UFORLØST POTENTIALE FOR DIN VIRKSOMHED?
Læs mere om Meta annoncering.
Læs mere om LinkedIn annoncering.
Læs mere om Pinterest annoncering.
Læs mere om TikTok annoncering.