Samarbejdsaftalen skal være på skrift
Det er bedst for alle parter, hvis jeres kontrakt er på skrift. Så opstår der ikke tvivl undervejs, om hvad kampagnen indebærer, og hvad influencers har sagt ja til i forhold til det pågældende samarbejde. Her er det særligt vigtigt, at I får indskrevet, at I må bruge det producerede indhold til jeres egen markedsføring fremadrettet. Det er ikke nødvendigvis alle influencers, som vil gå med til sådan en aftale, men så handler det om at lede videre, så du finder influencers, der er indforstået med dette krav.
I samarbejdsaftalen, eller kontrakten om man vil, uddyber du, hvilke krav og forventninger du har til samarbejdet med den pågældende influencer, samt hvilken betaling der hører med til samarbejdet. Formålet er, at det står helt klart, hvad samarbejdet indeholder, så begge parter kan overholde deres del af aftalen, og det kan blive et vellykket samarbejde.
Indhold til dine annoncer
Eftersom du har udvalgt influencers, der er et match med enten din virksomhed, dine produkter eller dine ydelser, så kan du også forvente godt og troværdigt indhold på deres kanaler. Alt efter hvad I har aftalt i jeres kontrakt, så kan du bede om at få indholdet tilsendt, når det er produceret, og så har du mulighed for at planlægge det pågældende indhold til dine annoncer på Facebook.
Du kan gøre det på flere måder, alt efter hvad der passer bedst til din virksomhed og jeres storytelling. Hvis influencers har en rigtig god historie til sit indhold, eller måske selv er portrætteret på et udvalgt billede eller en video, så kan du videreføre den fortælling i dine annoncer. Hvis vi som et eksempel går ud fra, at du sælger tøj på en webshop, og en af dine influencers har en kjole på i et flot naturlandskab, og der hertil er en historie om, at kjolen kan bruges til alle anledninger – så kan du enten viderefortælle historien, set fra virksomhedens side, eller du kan nævne “Her ses (indsæt influencers navn) i vores flotte kjole (indsæt brand og eventuelle detaljer), som kan bruges til alle anledninger! Køb den her”.
Hvis du selv har et andet budskab til det pågældende indhold, som influencers har produceret, så kan du også bruge det. Hvis vi holder fast i tanken om, at du sælger tøj, så kan det eksempelvis være, at du har modtaget flere billeder af en influencer, der har et udvalg af forskellige styles på. Så har du mulighed for at bruge disse billeder som blikfang i dine annoncer, hvor du så henviser til din webshop, hvor folk kan købe det pågældende stykke tøj eller den pågældende kollektion. Her fungerer indholdet fra influencers som et boost til din normale annoncering med et personligt twist, som forbrugerne kan forholde sig til og spejle sig i.
Personlig branding i dine annoncer
Hvis du har længerevarende samarbejder med influencers, så kan du med fordel aftale med dem, at du har behov for mere specifikt indhold, som du kan bruge i din annoncering på Facebook. Det kan eksempelvis være, at du sælger hudplejeprodukter, og en af din influencers har lavet en specifik guide på video til, hvordan du påfører et specifikt produkt, eller hvilke produkter der er must haves i din hudplejerutine. Her kan du bruge de pågældende videoer i din annoncering, så dine potentielle købere får endnu mere værdi ud af dit indhold, frem for hvis de kun ser annoncer, der mere åbenlyst har fokus på direkte salg.
Det kan også være, at du er en virksomhed, der bruger testimonials for at fremhæve dine produkter eller ydelser, og her kan du med fordel få influencers til at udtale sig om dit produkt. Det ville være godt for din annoncering, hvis det kan laves som video, men billede og tekst kan også sagtens fungere i dine annoncer.
Influencers kan fungere som ambassadører
Jo længere tid du har samarbejdet med dine udvalgte influencers, jo mere troværdigt bliver det også for forbrugerne, da influencers over tid bliver en form for ambassadører for dit brand, din virksomhed og dine produkter eller ydelser. Hvis du har samarbejdet med en influencers gentagende gange i løbet af et år, så kender din målgruppe højst sandsynligt også til dette samarbejde, og så giver det endnu større effekt at bruge testimonials eller tutorial videoer fra disse influencers i din annoncering.
Når samarbejder går hen og bliver til ambassadørskab, så åbner der sig også flere muligheder for, at du kan bruge det producerede indhold fra influencers i din paid strategi. Jo mere tillid du har til din influencer, og jo mere plads til kreativitet du giver dem i jeres samarbejde, jo større er chancen for, at der bliver produceret godt content i sidste ende. Den form for indhold er guld værd, hvis du skal bruge det i din egen markedsføring. Særligt hvis du i forvejen ikke har ressourcerne selv til at producere æstetiske billeder og levende videoer, som forbrugerne kan relatere til.
Du skal dog være opmærksom på at ambassadørskaber ofte er en dyrere investering end eksempelvis enkeltstående samarbejder, men det gavner også din virksomhed, hvis du har nogle ambassadører for dit brand eller dine produkter og ydelser over en længere periode. Det kan også sagtens starte som et enkeltstående samarbejde, som så udvikler sig positivt for begge parter, og der herefter bliver tale om en form for ambassadørskab for din virksomhed.
Overvejer du at bruge influencer marketing i din digitale markedsføring? Så har vi også skrevet et indlæg, der handler om, hvad du skal være særligt opmærksom på, når du indgår i et samarbejde med influencers. Hvis det har interesse, så kan du læse det lige her.
Skriv et svar