Facebook konkurrencer: Regler samt tips & tricks

Facebook

 Det er blevet en naturlig del af forbrugernes hverdag at være online på de sociale medier. Her har virksomheder gennem mange år set muligheden for at lave konkurrencer med deres produkter eller ydelser gennem konkurrencer på diverse sociale medier, hvor forbrugerne gør noget andet til gengæld for at deltage, eksempelvis ved at like en side på Facebook eller skrive en kommentar til det pågældende opslag. Der er dog et par ting, du skal være særligt opmærksom på i forbindelse med konkurrencer på Facebook.

indholdsfortegnelse

Når du som virksomhed vil promovere en konkurrence på din side på Facebook, i en bestemt gruppe eller måske endda i en udvalgt begivenhed, så skal du være opmærksom på Facebooks regler for promovering af konkurrencer. Det er nemlig ikke alt, du kan tillade dig at kræve af deltagerne i din konkurrence, så for at afholde konkurrencen på lovlig vis, så er der nogle retningslinjer, du bør være opmærksom på at overholde. Vi har samlet alle reglerne i dette blogindlæg, så dine konkurrencer kan stå knivskarpt fremover! Derudover kommer vi også med et par tips og tricks, hvis du vil tage din konkurrence til et helt nyt niveau.

Konkurrencer har længe været en brugt metode i diverse marketingstrategier, og det er ofte med et ønske om at ændre forbrugernes adfærd på den ene eller anden måde. Det samme gør sig gældende på Facebook, og hvor man før i tiden kunne indsamle likes og delinger til højre og venstre, så oprettede Facebook et par retningslinjer i 2009 for at forhindre spam og forbedre autenciteten ved sider, grupper og begivenheder. Disse retningslinjer justeres løbende, så de fungerer i samspil med Facebooks datapolitik, fællesskabsregler og tjenestevilkår, så hold dig gerne regelmæssigt opdateret.

Du er ansvarlig for at sikre, at din side, gruppe eller begivenhed på Facebook overholder alle gældende love, vedtægter og regulativer, samt at du har forståelse for Facebooks datapolitik, fællesskabsregler og tjenestevilkår. Derudover skal du også overholde retningslinjerne for promovering af konkurrencer, uanset om konkurrencen bliver delt på din side, i en specifik gruppe eller i en begivenhed.

Hvis din konkurrence bryder retningslinjerne..

Har du promoveret en konkurrence på Facebook uden at følge retningslinjerne, så har Facebook mulighed for simpelthen at lukke din side på Facebook, samt slette alle dine dertilhørende konti, og heriblandt også din personlige profil. I de fleste tilfælde modtager du først en advarsel fra Facebook, hvor du bliver bedt om at slette den pågældende konkurrence, og så modtager du en løftet pegefinger om, at du skal overholde retningslinjerne fremover. Det er dog bedst, hvis du overholder retningslinjerne fra starten af, så det ikke bliver nødvendigt med en advarsel fra Facebook.

Oversigt over reglerne for konkurrencer på Facebook

Her er en kort oversigt over retningslinjerne for at give dig et overordnet overblik, og så gennemgår vi de enkelte punkter efterfølgende:

  • Du skal først og fremmest overholde de pågældende regler for markedsføring i Danmark (eller det pågældende land, du annoncerer fra)
  • Du må gerne kræve, at deltagerne i din konkurrence liker eller kommenterer dit opslag
  • Du må gerne kræve, at deltagerne i din konkurrence skal “synes godt om” din side på Facebook
  • Du må ikke kræve, at deltagerne i din konkurrence tagger sig selv eller sine venner i en kommentar (eller på et billede)
  • Du må ikke kræve, at deltagerne i din konkurrence deler dit opslag på sin egen tidslinje eller på sine venners tidslinje
  • Du skal tydelige markere, at konkurrencen på ingen måde er sponsoreret, støttet, administreret af eller forbundet med Facebook

Regler for markedsføring i Danmark

Det er tilladt for virksomheder at promovere konkurrencer på nettet og sociale medier, men virksomheden skal altid gøre forbrugeren opmærksom på alle konkurrencens vilkår. Disse vilkår indeholder blandt andet krav og betingelser for deltagelse i konkurrencen. Vilkårene skal stå klart og tydeligt, så de er gennemskuelige at forstå for forbrugeren, inden vedkommende vælger at deltage i den pågældende konkurrence.

Når du promoverer en konkurrence på Facebook, så skal du oplyse forbrugeren om følgende:

  • Aldersmæssige eller geografiske begrænsninger for konkurrencen
  • Hvor mange præmier, der indgår i konkurrencen
  • Præmiens samlede værdi
  • Udvælgelsesproces af vinderen
  • Tidspunkt for udtrækning af vinder
  • Hvor og hvornår vinderens navn bliver offentliggjort
  • Betingelser for levering, afhentning og eventuel forældelse af præmien

Uanset om du afholder en konkurrence, hvor der bliver trukket en tilfældig vinder, eller hvor deltagerne skal gøre noget aktivt (komme med idéer til et navn, slogan eller lignende i kommentarfeltet), så skal vinderen findes efter de kriterier, som du har oplyst om, da forbrugerne valgte at deltage i konkurrencen.

Når du har udvalgt en vinder efter en afsluttet konkurrence, så er det anbefalelsesværdigt enten at besvare vinderens kommentar (hvis de har lagt sådan en) eller tagge dem i opslaget og bede vedkommende om at sende sine oplysninger til en given e-mail (eksempelvis en arbejdsmail). Så kan I få styr på alle detaljerne og personoplysningerne, uden at du er nødt til at henvende dig direkte via chatten eller lignende på Facebook.

Hvis du promoverer konkurrencer for børn og unge, så er der skærpede krav til din kommunikation. Du skal være særligt opmærksom på, at de børn og unge, som du ønsker skal deltage i konkurrencen, forstår reglerne, og at de er oplyst om, at konkurrencen er en del af din virksomheds markedsføring. Derudover må du hverken ringe eller sende e-mails til børn og unge under 18 år uden deres forældres samtykke.

Du kan altid holde dig opdateret i forhold til de seneste regler inden for markedsføring i Danmark på Forbrugerombudsmandens hjemmeside eller ved at kontakte din advokat.

Krav om at like et opslag og kommentere

Når du promoverer din konkurrence på Facebook, så må du gerne kræve, at deltagerne skal like eller reagere på dit opslag, og du må også gerne kræve, at de kommenterer det (eksempelvis ved at besvare et spørgsmål eller dele en oplevelse). Her skal du dog være opmærksom på, at du ikke må kræve, at deltagerne tagger andre personer, hvilket vi også gennemgår senere i et separat afsnit.

Ved at du får personer til at like dit opslag og kommentere det, så får opslaget mere aktivitet, og den aktivitet fortæller Facebook, at dit opslag er godt og autentisk. Derfor vil dit opslag også nå længere ud og på den måde blive eksponeret for personer, du måske ikke havde regnet med ville se det i første omgang. Jo mere aktivitet dit opslag har, jo bedre kommer det til at ligge i Facebooks egen algoritme.

Du kan godt lægge op til, at folk selv kan bestemme og vurdere, om de vil tagge andre personer i dit opslag, men du må ikke kræve det som en del af at deltage i din konkurrence. Så det kan på sin vis indgå som et krav om at kommentere opslaget, hvor du så eksempelvis skriver: “Fortæl hvem du synes fortjener at vinde denne præmie”. Så lægger du det op til deltagerne, hvorvidt de vil kommentere med svar som “Min søster”, “Min far”, “Min veninde” eller om de selv vælger at tagge specifikke personer. Her er tag af andre personer netop ikke et krav for at deltage i din konkurrence, men det at kommentere på opslaget er et decideret krav for deltagelse.

Krav om “synes godt om” din side på Facebook

Det er tilladt at kræve, at deltagerne skal “synes godt om” din side på Facebook for at være med i din konkurrence. Det er dog endnu ikke muligt for dig at skelne mellem, hvilke deltagere der rent faktisk lever op til dette krav, og din udtrækning af en potentiel vinder kan derfor være misvisende og unfair for de resterende deltagere. Du kan potentielt ende med at trække en vinder, som slet ikke “synes godt om” din side på Facebook, og så er kravet alligevel lidt spildt (og snyd for de andre, der så rent faktisk har gjort det og opfyldt kravene for at deltage).

Derudover er det ikke fordelagtigt for din virksomhed, hvis folk udelukkende “synes godt om” din side for at deltage i konkurrencen, og efterfølgende vælger at fjerne denne tilkendegivelse. På den måde har du hverken fået flere relevante følgere, og selv hvis du har fået flere følgere, så er du ikke sikker på, om de oprigtigt er interesseret i dit indhold og din virksomhed. Så det kan i nogle tilfælde give mere mening at kræve et like eller en kommentar på dit opslag og så i den sammenhæng håbe, at folk ønsker at “synes godt om” din side på Facebook helt af sig selv – for så viser de også, at de oprigtigt er interesseret i din virksomhed, dine produkter eller dine ydelser. De personer, der har lyst til at “synes godt om” din side, skal nok gøre det alligevel, hvis de har interesse for det.

Hvis du alligevel vælger at gøre brug af kravet i din konkurrence, og så får en del følgere derigennem, så i værste tilfælde kan du ende med at have en masse følgere, som ikke engagerer sig i dit indhold – og på den måde fungerer som inaktive følgere. Det er algoritmen på Facebook ikke særlig begejstret for, og derfor kan dit indhold blive vurderet som dårlig kvalitet, når dine følgere ikke interagerer med det. På den måde kan du risikere at blive ‘straffet’ af algoritmen, så andre virksomheder og deres produkter eller ydelser måske bliver vist i stedet for dig.

Intet krav om at tagge sig selv eller venner

Vi gennemgik tidligere, at du gerne må kræve et like eller en kommentar fra dine deltagere. I forlængelse heraf må du dog ikke kræve, at folk skal tagge sine venner i opslaget eller tagge sig selv eller sine venner på et givent billede. Dette er en regel fra Facebooks side af for at forebygge spam, så folk ikke unødvendigt spammer sine venner ved at tagge dem i opslag og på billeder, som måske slet ikke har nogen interesse for vedkommende, der rent faktisk er blevet tagget.

Du kan opfordre til, at folk kan fortælle i en kommentar, hvem de vil dele præmien med, hvem de synes fortjener at vinde eller eventuelt andre spørgsmål, der lægger op til deltagerne selv, om de har lyst til at besvare spørgsmålet med tekst, eller om de ønsker at tagge en person eller to – men du må ikke kræve det som en del af deltagelsen i din konkurrence.

Intet krav om deling af dit opslag

I forlængelse af at du ikke må kræve, at deltagerne tagger folk i dit opslag eller på dit billede, så må du altså heller ikke kræve, at vedkommende deler dit opslag på sin egen tidslinje eller på sine venners tidslinje. Det må ikke være et krav for at deltage i din konkurrence. Du må gerne opfordre til, at de gerne må dele opslaget eller billedet, hvis de selv har lyst til dette, men det må ikke være en betingelse for at være med i din konkurrence.

Du kan derudover heller ikke se en oversigt over, hvem der har delt dit opslag eller dit billede, så her bliver udvælgelsen af en vinder også unfair, hvis der ikke er lige vilkår for deltagelse for alle parter. Facebook bryder sig heller ikke om, at folk spammer sine venner og bekendte med opslag, der indeholder konkurrencer, og det er også en af grundene til, at de har valgt, at der ikke må være krav om deling af din konkurrence.

Markering af at Facebook ikke er en del af din konkurrence

Du skal tydeligt markere i din konkurrence, at den på ingen måde er sponsoreret, støttet, administreret af eller forbundet med Facebook. Dette kan du eksempelvis skrive nederst i dit opslag, der omhandler konkurrencen, så du husker at få det med.

Du skal også gøre deltagerne i din konkurrence opmærksom på, at de pågældende oplysninger, som du skal bruge fra dem i din konkurrence eller ved udtrækning af en vinder, gives videre til din virksomhed og ikke til Facebook.

Der er altså en del regler, som du skal tage højde for, når du vil promovere en konkurrence på din side, i en gruppe eller i en begivenhed på Facebook.

Konkurrencer som boost eller annonce?

Du kan med fordel køre dit opslag eller dit billede med konkurrencen som et boost eller en annonce. Ved at bruge boost-funktionen på Facebook, så får du en simpel og hurtig måde at annoncere på, så din konkurrence kommer ud til en større målgruppe ved at trykke på en enkelt knap. Du får mulighed for at definere en målgruppe, varighed og budget for boostet. Ved at bruge en decideret annonce, som er sat op via Business Manager, så har du mulighed for lave et kampagnesetup med flere målgrupper, så du kan splitteste, hvor du kan opnå de bedste resultater – alt efter din målsætning med kampagnen.

Der skal lidt mere teknisk snilde til, hvis du ønsker at bruge Business Manager frem for boost af opslag, så alt efter dine ressourcer i virksomheden, så kan du gøre brug af enten det ene eller det andet for at nå længere ud til din udvalgte målgruppe. Vi har også skrevet et blogindlæg om boost af opslag på Facebook, der kan hjælpe dig med at vurdere, om det er vejen, du skal gå med din konkurrence – og det kommer blandt andet an på din målsætning. Du kan læse blogindlægget lige her.

Tips og tricks til konkurrencer på Facebook

Du vil gerne lave en konkurrence på din side på Facebook, men du ved måske ikke lige helt, hvilken konkurrence der ville klare sig godt? Vi har samlet et par tips og tricks herunder til din konkurrence, så du får mest muligt ud af den som virksomhed, men samtidig med at dine deltagere (og forhåbentligt følgere) også får noget ud af konkurrencen, så alle får en positiv oplevelse.

1. Præmien skal have noget med din virksomhed at gøre

En af de vigtigste tips til din konkurrence er, at den præmie, du vil udlodde, har noget med din virksomhed at gøre. Den skal gerne sige noget om din virksomhed, dit brand, dine produkter eller dine ydelser, så deltagerne bliver klogere på, hvad du kan tilbyde dem. Når du vælger en præmie, som symboliserer noget af din virksomhed, så er det også nemmere for dig at tiltrække din specifikke målgruppe. Der skal altid være en rød snor på din hjemmeside, mellem dine produkter, samt på dine sociale medier, og på samme måde giver det mening at have en rød snor i dine konkurrencer.

2. Udlod en præmie, du selv gerne vil vinde

Der findes nærmest ikke noget mere demotiverende end at afholde en konkurrence “bare” for at lave en. Et gavekort på eksempelvis 150 kr. kan virke ligegyldigt, hvis dine produkter eller ydelser koster over 1000 kr., og hvis du gerne vil engagere folk til at deltage i din konkurrence, så må der også gerne være noget på spil. En hovedregel til dig selv kan være, at du kun udlodder præmier, som du selv gerne ville vinde. Hvis du sælger hårstylingsprodukter, så kunne det eksempelvis være det nyeste glattejern fra et anerkendt mærke eller den helt nye serie til krøllet hår. Kun fantasien sætter grænser, men hvis du selv synes, at præmien er værd at vinde, så vil din målgruppe forhåbentlig også tænke det samme.

3. Få flere tilmeldte til dit nyhedsbrev

Mangler du flere personer at skrive til i dine e-mail flows? Så kan du med fordel oprette en konkurrence, hvor du samtidig indsamler leads til dit nyhedsbrev. Det kan også være et krav for at deltage i din konkurrence. Her skal det dog fremgå tydeligt af din konkurrence, at når vedkommende tilmelder sig dit nyhedsbrev, så takker personen ja til at modtage markedsføringsmateriale fra dig – og her skal der også være en henvisning til din persondatapolitik på hjemmesiden.

4. Skab kendskab til et nyt produkt eller en ny ydelse

Hvis du for nyligt har lanceret et nyt produkt, eller måske en ny ydelse, på din hjemmeside, så kan du med fordel skabe noget opmærksomhed omkring det. Det kan være, at kravet for at deltage i konkurrencen er, at folk skal svare på, hvilken effekt det nyeste produkt har, eller hvor lang tid din nye ydelse varer. Her kan du med fordel linke til siden om dit nye produkt eller din nye ydelse, så vedkommende er tvunget til at læse lidt om det, før de rent faktisk kan deltage i konkurrencen. På den måde får du også skabt noget bevidsthed om det pågældende produkt, eller den pågældende ydelse, hos forbrugeren, så selv hvis de ikke vinder din konkurrence, så køber de måske produktet eller ydelsen på et senere tidspunkt.

5. Tilbagevendende konkurrencer

Der er en del virksomheder, som har haft succes med såkaldte tilbagevendende konkurrencer. Det kan være “ugens udvalgte”, “månedens entusiast” eller noget helt tredje. Fælles for ovenstående er, at det er en konkurrence, der kører kontinuerligt, og som forbruger har man altså mulighed for at deltage flere gange, og på sin vis have større chance for at vinde.

Alt efter dine ressourcer i virksomheden, samt hvilke produkter eller ydelser du tilbyder, så kan du overveje om tilbagevendende konkurrencer er noget for dig. Der ligger dedikation, kontinuitet og tid i det, og selvfølgelig også budget alt efter præmiens størrelse. Det behøver ikke nødvendigvis at være konkurrencer, der kører hver uge eller hver måned, du kan også sagtens lave sæsonbaserede konkurrencer, som måske bliver afholdt én gang hver tredje måned, eller som måske forløber over en hel sæson. Det kommer helt an på, hvad du sælger og hvad der giver mening for dig og din virksomhed.

Rikke S.F. Simonsen

Head of Paid Social

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

NYHEDSBREV

FÅ HANDS-ON TIPS I DIN INDBAKKE

KONTAKT OS

SKAL VI TAGE DIN DIGITALE STRATEGI TIL DET NÆSTE NIVEAU?

Hos ASENTO brænder vi for at skabe resultater for vores kunder. Er du klar til at tage din digitale marketing til det næste niveau? Så er vi klar til at gå det ekstra skridt for at få det til at lykkes.

Cookie-indstillinger